Raportul Special
realizat de specialisti
In analiza urmatoare, discutam despre o persoana juridica romana cu actionariat strain din UE care are un contract de prestari servicii cu firma-mama (nerezidenta in Romania) prin care un angajat al firmei-mama este detasat in Romania si presteaza servicii de administrare a firmei din Romania. Acesta are la dispozitie un birou si este administrator numit prin Statutul Societatii.
La implinirea termenului de 6 luni este posibil ca firma din UE sa indeplineasca conditiile pentru infiintarea unui sediu permanent in Romania?
Firma nerezidenta pentru serviciile prestate emite o factura lunara ce cuprinde contravaloarea serviciilor prestate. Ce demersuri ar trebui facute si ce formulare ar trebui depuse? In cazul in care se constituie, trebuie declarat la Registrul Comertului?
In prezent, contractul este incheiat pentru activitate de consultanta strategica si comerciala. Activitatea desfasurata este in principal de administrare a societatii.
Ar trebui schimbat contractul efectiv doar pe servicii de administrare sau si asa cu contract de administrare indeplineste conditiile de sediu permanent? Ne incadram la art. 8 pct. 7 din Codul fiscal.
Practic, persoana juridica straina va presteaza servicii de administrare. Acest contract de prestari servicii efectuate de un nerezident pe teritoriul Romaniei trebuie declarat la ANAF.
Conform Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.400/2012 privind procedura de inregistrare a contractelor/documentelor incheiate intre persoane juridice romane, persoane fizice rezidente, precum si sediile permanente din Romania apartinand persoanelor juridice straine si persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 695/10.10.2012
-Persoanele juridice romane, persoanele fizice rezidente, precum si sediile permanente din Romania apartinand persoanelor juridice straine au obligatia sa inregistreze contractele/documentele incheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente care executa pe teritoriul Romaniei prestari de servicii de natura lucrarilor de constructii, de montaj, activitatilor de supraveghere, activitatilor de consultanta, de asistenta tehnica si a oricaror altor servicii prestate in Romania, care genereaza venituri impozabile.
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
-Inregistrarea contractelor/documentelor care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul Romaniei se realizeaza prin depunerea, la organul fiscal competent, a "Declaratiei de inregistrare a contractelor/documentelor care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul Romaniei, initiale/aditionale (conexe), incheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente", cod MFP 14.13.01.40/n, fara a fi insotita de documente doveditoare ale datelor inscrise in declaratie. Declaratia se depune pentru fiecare contract sau document care justifica prestarile efective de servicii efectuate pe teritoriul Romaniei, in termen de 30 de zile de la data incheierii contractelor sau de la data emiterii oricaror documente prevazute de lege. In situatia in care in datele declarate initial intervin modificari, acestea se declara in termen de 30 de zile de la data producerii acestora, prin depunerea unei declaratii rectificative. Declaratia se rectifica bifandu-se cu "X" casuta prevazuta in acest scop.
-Inregistrarea contractelor/documentelor mentionate mai sus, indiferent de durata acestora, se efectueaza la organele fiscale teritoriale in a caror raza persoanele juridice romane, persoanele fizice rezidente, precum si sediile permanente din Romania apartinand persoanelor juridice straine, beneficiare ale activitatilor prevazute mai sus, isi au domiciliul fiscal, conform legii. Prin exceptie, persoanele juridice romane care au calitatea de contribuabili mari si mijlocii, potrivit reglementarilor legale in vigoare, au obligatia inregistrarii contractelor/documentelor la organul fiscal competent pentru administrare. Atunci cand nu este incheiat contract in forma scrisa, se inregistreaza documentele care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul Romaniei: situatii de lucrari, procese-verbale de receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, studii de piata sau orice alte documente corespunzatoare.
Dat fiind ca reprezentantul firmei mama vine in Romania pentru a va presta dvs. servicii de administrare, iar dvs. va desfasurati activitatea proprie si nu pe cea a firmei mama, in mod cert va incadrati la prevederile art. 8, alin. (7):
"(7) Un nerezident nu se considera ca are un sediu permanent in Romania numai daca acesta controleaza sau este controlat de un rezident ori de o persoana ce desfasoara o activitate in Romania prin intermediul unui sediu permanent sau altfel."
Daca se doreste ca dvs. sa deveniti sediu permanent al firmei mama in Romania, aceasta va depune a ANAF o declaratie conform Ordinului 877/2013 al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind aprobarea Procedurii de inregistrare fiscala a contribuabililor nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente, precum si a modelului si continutului formularului 013 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente", asa cum a fost el modificat de ORDIN nr.3.851 din 20 decembrie 2013 al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 877/2013 privind aprobarea Procedurii de inregistrare fiscala a contribuabililor nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente, precum si a modelului si continutului formularului 013 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente".
Practic cele 2 ordine reglementeaza procedura de declarare prin formularul 013" Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente (OPANAF 3851/2013).
In urma declaratiei depuse si a faptului ca se vor respecta prevederile art. 8 privind sediul permanent (adica firma mama va desfasura activitati in Romania prin intermediul sediului permanent)- dvs. veti deveni sediu permanent al societatii mama.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
ANAF: Principalele declaratii fiscale si obligatii de plata cu termen luna septembrie 2016In atentia contabililor si economistilor: La Poiana Brasov va avea loc Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate. Merita oprite cateva locuriANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna OCTOMBRIE 2021ANAF schimba Formularul 013. Care sunt noutatile?Penalitati aferente unui imprumut de la o persoana fizica nerezidentaUltimele articole
Calendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 20 decembrie 2024Ce trebuie sa stii despre elaborarea procedurilor contabileLuni, 25 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteDeclaratia 207: Cine o depune, termen si model de formularProcedura inventarierii patrimoniului + alte zeci de proceduri contabile pentru societatiArticole similare
Ce impozit aplicam pentru veniturile din proprietati imobiliare si din titluri de participare de catre persoanele straineVenituri neimpozabile la calculul rezultatului fiscal. Care sunt regulile speciale de impozitare?PFA - Centrul intereselor vitale si sediul permanentStudiu de caz: Impozitul pe veniturile nerezidentilor pentru servicii de instruireRefacturare deplasare. Ce impozite platim pentru contractul de prestari servicii?Ultimele articole
Calendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 20 decembrie 2024Luni, 25 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteCalendar ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024. Util pentru persoanele fizice si juridiceFormulare de inregistrare fiscala. Cum au fost modificate formularele 010, 015 si 700 prin Ordinul 6580/2024Vineri, 25 octombrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteArticole similare
INFIINTARE SEDIU permanent. Declaratia 104Statut microintreprindere la infiintare. Se declara ca platitoare de impozit pe profit?Sfaturi de la experti
Impozit minim cifra de afaceri
Intrebare: Daca in anul 2024 depasim plafonul de 50.000.000 euro pentru incadrarea la impozitul minim pe 1% pe cifra de afaceri, incepand cu trimestrul 1 din 2025 vom face comparatia IMCA vs. Impozit Profit. In cazul in care la finalul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Azi s-au inregistrat in registru, dupa ce le am pus la dispozitie raspunsul dvs., in urma cu cate minute mi-au trimis poza cu recipisa D163.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA