Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce tratament TVA aplicam pentru retur marfa?

24-Iun-2014
11176
Se va stabili ce tratament TVA se aplica si care sunt obligatiile societatii de declarare in cazul unui retur de ambalaje, ambalaje care initial au reprezentat achizitie intracomunitara de bunuri (furnizorul din Austria a facturat pe langa bunurile livrate si ambalajele).

Se mentioneaza ca returul s-a efectuat catre o firma din Romania inregistrata in scopuri de TVA in Romania si care apartine societatii din Austria, deci ambalajele au fost puse la dispozitia societatii din Austria, in Romania. Pentru ambalajele returnate, firma din Austria a emis factura de storno.

Se va stabili cand intervin exigibilitatea si obligatia de declarare a acestui retur de ambalaje, avand in vedere ca acestea au fost returnate in luna ianuarie si factura de storno a fost emisa cu data de mai.

Tratamentul aplicabil din punct de vedere TVA.


Conform art. 138 lit e) din Codul fiscal baza de impozitare a TVA se reduce in cazul in care cumparatorii returneaza ambalajele in care s-a expediat marfa, pentru ambalajele care circula prin facturare. Conform Normelor Metodologice date in aplicarea acestui articol prevederile acestuia se aplica si pentru livrarile intracomunitare.
Beneficiarii au obligatia sa ajusteze dreptul de deducere exercitat initial, potrivit prevederilor art. 148 alin. (1) lit. b) si art. 149 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal, numai pentru operatiunile prevazute la art. 138 lit. a)-c) si e) din Codul fiscal. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru achizitiile intracomunitare.

Situatia prezentata este similara cazului 7 expus in Ordinul nr. 3417/2009, Anexa 2 ,Instructiuni de aplicare a masurilor de simplificare in domeniul taxei pe valoarea adaugata privind retururile de bunuri in spatiul comunitar si tratamentul fiscal al reparatiilor efectuate in perioada de garantie si postgarantie.

Conform art. 4 din acest Ordin , aplicarea masurilor de simplificare este optionala pentru operatorii economici implicati in operatiuni pluripartite sau in cazul retururilor de bunuri in spatiul comunitar.
Totodata, conform alin. (2) al acestui articol, situatiile prezentate in instructiunile prevazute in anexele nr. 1 si 2 sunt prezentate cu titlu exemplificativ.

Operatiunea se efectueaza in functie de optiunea partilor, avand urmatoarele posibilitati cu privire la tratamentul fiscal din perspectiva TVA:

Tratamentul fiscal din punctul de vedere al TVA, fara aplicarea masurilor de simplificare

Atunci cand B (RO) cumpara bunuri de la A (Austria) si accepta bunurile la livrare, are loc un transfer al dreptului de a dispune de bunurile corporale in calitate de proprietar. Vanzatorul A realizeaza o livrare intracomunitara de bunuri in sensul art. 128 alin. (9) din Codul fiscal sau al echivalentului acestuia in legislatia altui stat membru, iar cumparatorul B realizeaza o achizitie intracomunitara de bunuri in sensul art. 130^1 alin. (1) din Codul fiscal sau al echivalentului acestuia in legislatia altui stat membru. In cazul in care cumparatorul B, ulterior acceptarii bunurilor, observa ca bunurile sunt deteriorate sau ca bunurile nu corespund cerintelor cumparatorului din orice motiv, iar cumparatorul convine cu vanzatorul asupra anularii contractului de vanzare-cumparare, in baza art. 138 lit. b) din Codul fiscal sau a echivalentului acestuia in legislatia altui stat membru, pentru respectiva livrare de bunuri baza de impozitare trebuie redusa in mod corespunzator de catre A.

Daca anularea are loc in aceeasi declaratie recapitulativa si in acelasi decont de TVA, achizitia si livrarea intracomunitara nu se mentioneaza. In caz contrar, trebuie efectuata o corectie care se reflecta in declaratia recapitulativa si in decontul de TVA aferente perioadei fiscale in care se efectueaza corectia. Furnizorul A devine din nou proprietarul bunurilor, iar returul bunurilor reprezinta un transfer realizat de A, respectiv o livrare intracomunitara asimilata, in statul membru 2 din care incepe transportul bunurilor, in conditiile art. 128 alin. (10) din Codul fiscal
sau echivalentului acestuia din legislatia altui stat membru, urmata de o achizitie intracomunitara asimilata in statul membru 1. A (din Austria) trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in statul membru 2 (Romania).

Masurile de simplificare prevazute in anexa 2 au fost implementate pentru a evita ca operatorii economici sa se inregistreze in scopuri de TVA in mai multe state membre pentru transferuri de bunuri sau pentru achizitii intracomunitare de bunuri asimilate, in cazul in care desfasoara operatiuni pluripartite in cadrul Comunitatii si in cazul retururilor de bunuri in spatiul comunitar.


Tratamentul fiscal din punctul de vedere al TVA, cu aplicarea masurilor de simplificare

Din perspectiva TVA se considera ca livrarea intracomunitara efectuata de A catre B si achizitia intracomunitara efectuata de B nu au avut loc, respectiv in baza art. 138 lit. b) din Codul fiscal
sau a echivalentului acestuia in legislatia altui stat membru, pentru respectiva livrare de bunuri baza de impozitare trebuie redusa corespunzator.

Daca anularea are loc in aceeasi declaratie recapitulativa si in acelasi decont de TVA, achizitia si livrarea nu se mentioneaza. In caz contrar, trebuie efectuata o corectie care se reflecta in declaratia recapitulativa si in decontul de TVA aferente perioadei fiscale in care se efectueaza corectia. Furnizorul A considera livrarea catre C (RO) ca fiind o livrare intracomunitara din statul membru 1 (Austria).

A nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in statul membru 2 (Romania). Se considera ca C (societatea catre care s-au returnat ambalajele in Romania) a efectuat o achizitie intracomunitara in statul membru 2(Romania).

Aplicarea masurilor de simplificare are ca rezultat faptul ca societatea A (Austria) nu este obligata sa se inregistreze din punct de vedere a TVA in Romania ; furnizorul poate aplica masurile de simplificare permise de Romania, indiferent daca in statul sau membru (Austria) se aplica sau nu aceleasi masuri de simplificare. Mentionam ca Austria aplica masurile de simplificare.

Exigibilitatea.

Conform art. 134^2 alin.(9) , in cazul evenimentelor mentionate la art. 138 din codul Fiscal, taxa este exigibila la data la care intervine oricare dintre evenimente (conform lit. e al art. 138, la data returnarii ambalajelor), iar regimul de impozitare, cotele aplicabile si cursul de schimb valutar sunt aceleasi ca si ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente.

Exigibilitatea taxei intervine la data la care are loc faptul generator. Faptul generator in cazul unei livrari intracomunitare de bunuri si faptul generator in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri intervin in acelasi moment, respectiv in momentul livrarii de bunuri.

Conform Normelor Metodologice date in aplicarea art. 135 din Codul Fiscal, daca beneficiarul nu a primit o factura de la furnizor pana in a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a avut loc faptul generator, are obligatia sa emita autofactura prevazuta la art. 155^1 alin. (1) din Codul fiscal. Pentru determinarea taxei se utilizeaza cursul de schimb prevazut la art. 139^1 din Codul fiscal, respectiv cel din data emiterii autofacturii.

In consecinta, exigibilitatea intervine in luna ianuarie, la momentul livrarii bunurilor. Pana pe data de 15 februarie societatea avea obligatia de a emite autofactura.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti

  • Diferente de curs valutar

    Intrebare: In luna decembrie 2024 am primit o factura care reprezenta o achizitie intracomunitara, iar valoarea acesteia am declarat-o in D300 si D390. In luna ianuarie 2025 am achitat factura, rezultand o diferenta de curs valutar de...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Export in afara UE

    Intrebare: O firma din Romania fabrica diverse produse farmaceutice pe baza unui contract cu o firma din Ungaria, care, la randul sau, le livreaza unei companii afiliate din Rusia. Din considerente de optimizare logistica, se doreste...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • SAF-T D406: Cum se calculeaza perioada de gratie pentru luna ianuarie 2025

    • Inca din anul 2022 a devenit obligatoriu pentru contribuabilii mari sistemul SAF-T, adica fisierul standard international utilizat pentru transferul electronic de date si informatii contabile si fiscale de la entitatile economice catre autoritatile fiscale. Acesta se aplica din 2023 pentru contribuabilii mijlocii, iar din 2025 trebuie depus si de firmele mici. Asa cum stim deja, exista si anumite perioade de gratie care sunt acordate de autoritati. In acest articol vom vedea pana cand poate...» citeste mai departe aici

  • Evaziune fiscala. Care este procedura de control a ONPCSB si cum arata Notificarea

    • Evaziunea fiscala reprezinta o problema semnificativa in multe domenii la noi in tara, si este nevoie de combaterea ei prin diverse masuri riguroase si controale eficiente. Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) joaca un rol esential in acest demers, avand atributii privind monitorizarea si controlul entitatilor economice in ceea ce priveste respectarea reglementarilor legale in vigoare. Activitatea de control a ONPCSB se realizeaza conform unor proceduri...» citeste mai departe aici

  • [MONOGRAFIE] Vouchere emag si reglementari cheie

    • Pentru a putea cumpara bunuri sau diverse alte servicii de la un magazin fizic, o platforma online sau un furnizor de servicii, puteti folosi si vouchere cadou, care functioneaza ca un instrument sau un document care reprezinta o suma de bani sau o anumita valoare monetara. Iar in aceasta categorie intra si voucherele emag, care sunt adesea folosite ca alternative la plata directa cu bani sau carduri de credit. Acestea au inceput sa fie din ce in ce mai utilizate de firme pentru salariati, chiar...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. ANAF a actualizat D101 pentru impozitul pe profit prin Ordinul 206/2025

    • Prin Ordinul 206/2025 au fost adoptate noile declaratii D101 – folosite atat de persoanele care platesc impozit pe profit, cat si de cei care fac parte din grupuri de impozit pe profit. Acestea au fost modificate in urma unor noutati din domeniu din anul 2024. Aceste noi declaratii 101 pentru impozitul pe profit vor fi utilizate atat pentru declararea obligatiilor anuale aferente anului fiscal 2024, cat si celor cu privire la anul modificat care a inceput in anul 2024.» citeste mai departe aici

  • iFlow eFactura: Automatizare completa!

    • Facturarea electronica nu trebuie sa fie complicata! Cu iFlow eFactura, ai acces la un sistem modern, automatizat si sigur, care elimina erorile si reduce timpul pierdut cu introducerea manuala a facturilor. Indiferent daca administrezi o singura firma sau mai multe, iFlow eFactura iti ofera toate functionalitatile necesare pentru o gestionare eficienta. Ce avantaje ofera iFlow eFactura? Conectare automata la SPV Uita de introducerea manuala a facturilor la ANAF! Aplicatia se conecteaza automat...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016