Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Recuperare prejudicii. Tratament fiscal TVA

30-Iul-2018
17933

In studiul de caz de astazi vom analiza situatia unei societati a carei marfa depozitatea la terti a avut de suferit din cauza depozitarii necorespunzatore. Concret, ambalajele marfurilor au fost deteriorate, iar marfa a fost trimisa de terti societatiii pentru reambalare. In consecinta, societatea va factura tertilor cheltuielile cu reambalarea plus cheltuielile de transport efectuate intre ei si depozit. Intrebarile care apar sunt: din punct de vedere al TVA cum vor fi tratate aceste operatiuni si unde trebuie declarate in decontul de TVA?

Raspunsul specialistului:

In functie de prevederile contractului de depozitare sau a actului aditional incheiat la contractul initial, operatiunea poate fi tratata din punct de vedere al TVA in doua moduri:
• fie o despagubire pentru nerespectarea clauzelor privind depozitarea in siguranta a marfurilor, deoarece depozitarul a creat un prejudiciu locatorului;
• fie o prestare de servicii, in situatia in care, prin contract, se prevede ca locatorul se obliga sa inlocuiasca ambalajele deteriorate din culpa sa.

Daca operatiunea este tratata drept despagubire, valoarea acesteia care reprezinta, in fapt, prejudiciul creat de catre locator pentru depozitarea bunurilor in conditii necorespunzatoare, nu intra in baza de impozitare a TVA.

Practic, beneficiarul serviciului de depozitare nu factureaza locatorului valoarea serviciului de reambalare si a materialele aferente, ci valoarea prejudiciului creat prin deteriorarea ambalajelor initiale. Astfel, nu are loc o prestare de servicii, tratata ca operatiune taxabila, prin colectarea TVA, ci o facturare a acestui prejudiciu, in vederea recuperarii daunei de la persoana responsabila cu asigurarea integritatii ambalajelor depozitate. In acest caz, factura trebuie emisa fara TVA in conformitatea cu prevederile art. 286 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal deoarece "Baza de impozitare nu cuprinde urmatoarele:……. b) sumele reprezentand daune-interese, stabilite prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila, penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate;". Practic, prejudiciul este de natura altei sume datorate de catre locator deoarece nu a respectat conditiile de depozitare, asumate prin contract.

Din acest motiv, valoarea prejudiciului care urmeaza a se recupera de la locator nu intra in baza de impozitare a TVA astfel incat emitentul facturii sa fie obligat sa colecteze TVA. Totusi, pentru ambalajele deteriorate, dar si pentru ambalajele inlocuite, inclusiv pentru serviciul de reambalare, beneficiarul serviciului de depozitare trebuie sa ajusteze, negativ, suma TVA dedusa pentru achizitia ambalajelor si a altor bunuri/servicii necesare reambalarii. Suma TVA ajustata, inregistrata contabil prin formula 6588 =4426 se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 32 “Regularizari taxa dedusa”.

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Transmiterea dreptului de superficie, TVA Multumesc pt raspuns! In legatura cu persoanele juridice, am citit ca nu se plateste impozit pe redeventa, dar as dori sa clarific urmatoarele: daca firma este platitoare de TVA,...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Auditare situatii financiare anuale Pe informatiile prezentate in tabelul de mai jos, va rog sa ne spuneti daca Societatea SA pentru anul 2025 are obligatia legala de a avea audit statutar al situatiilor financiare...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Corectare eroare aferenta anului 2024. Impozit pe profit In cursul anului 2025 s-a primit factura pentru servicii aferente anului 2024, suma facturata fiind mai mare decat cheltuiala estimata in anul 2024. Considerand ca valoarea pe care...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Inregistrare in OSS ulterior depasirii plafonului. Corectii Daca o societate a depasit plafonul OSS la data de 20.10.2025 si este inregistrata in sistemul OSS incepand cu 01.11.2025, atunci facturile emise intre 20.10.2025 si 31.10.2025...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    CASS contract activitate sportiva Multumesc pentru raspuns. Va rog sa specificati articolul care prevede ca daca venitul brut anual este sub 6 salarii minime, atunci nu se retine CASS. Mentionez ca antrenorul nu...citeste mai mult

Pentru recuperarea prejudiciului de la depozitar, beneficiarul serviciului de depozitare emite o factura prin care inscrie, de exemplu, doar suma de 3.451 lei, reprezentand:
• cost ambalaje deterioate: 1.000 lei;
• cost ambalaje de inlocuire: 1.500 lei
• costuri servicii diverse: 400 lei;
• TVA deductibila, dedusa, ajustata pentru suma de 551 lei (2.900 lei x 19% = 551 lei), aferenta ambalajelor inlocuite si serviciilor aferente (manipulare, incarcare, stivuire, transport etc.).

La valoarea prejudiciului in suma de 3.451 lei nu se colecteaza TVA deoarece in baza de impozitare a TVA nu se cuprind sumele solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, aspect fiscal reglementat prin art. 286 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, mentionat anterior. 

Practic, suma TVA 551 lei nu trebuie evidentiata in mod distinct ca TVA colectata in factura emisa, pe care se inscrie mentiunea "despagubiri marfa lipsa cf. art. 286 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 227/2015", dar trebuie recuperata de la depozitar, fiind adaugata, prin insumare, la costul ambalajelor deteriorate si a serviciilor aferente de reambalare. 

In concluzie, factura se emite prin includerea sumei TVA in valoarea prejudiciului, dar fara a evidentia in factura emisa suma respectiva, distinct, ca TVA colectata, respectand astfel prevederile art. 286 alin. (4) lit. b). In acest caz, locatorul (depozitarul) datoreaza locatarului prejudiciul in suma de 3.451 lei, facturat de catre beneficiar, suma care include si TVA. Deci, factura emisa in situatia prezentata nu este purtatoare de TVA.
Avand in vedere faptul ca prejudiciul nu intra in baza de impozitare a TVA, valoarea facturii emise nu se raporteaza de catre emitent, nici prin decontul de TVA cod 300, dar nici prin declaratia informativa cod 394.

Daca operatiunea este tratata drept un serviciu prestat in beneficiul depozitarului, obligat prin contract sa inlocuiasca ambalajele deteriorate, locatorul emite factura cu TVA prin aplicarea cotei standard TVA 19%, caz in care valoarea facturii emise prin colectarea TVA se raporteaza, atat prin decontul de TVA cod 300, la randul 9 alocat pentru “Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 19%”, cat si prin declaratia informativa cod 394, in cartusul C. 

Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Referat scoatere din evidenta clienti prescrisi si reglementari cheie

    • Scoaterea din evidenta a creantelor prescrise reprezinta o operatiune contabila delicata, care necesita respectarea unui cadru legal strict si parcurgerea unor etape procedurale obligatorii. Conform legii, eliminarea din registrele contabile a datoriilor si creantelor prescrise se poate realiza numai dupa efectuarea tuturor demersurilor legale pentru decontarea acestora . In acest articol va prezentam un model de Referat de scoatere din evidenta a clientilor prescrisi, intocmit conform...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala. Cum sa aplicati amnistia fiscala OUG 107/2024 pentru obligatii pe anul 2025

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum se aplica amnistia fiscala prevazuta de OUG 107/2024, mai ales atunci cand obligatiile suplimentare sunt stabilite prin decizii de impunere emise abia in anul 2025. In practica, apar numeroase dileme privind prescriptia, tratamentul fiscal al veniturilor neidentificate, dar si aplicarea cotei de 70% conform art. 117 din Codul fiscal. Avem acest caz concret. Administratorul unei societati comerciale primeste instiintare de control pe persoana fizica pentru...» citeste mai departe aici

  • Dividende in 2025. EXEMPLU concret de calculare pentru CASS

    • Calculul contributiei la asigurari sociale de sanatate (CASS) pentru veniturile din dividende ridica deseori intrebari pentru persoanele fizice care cumuleaza mai multe surse de venit. In acest context, contribuabilii se intreaba cum se determina plafonul anual si cum se calculeaza efectiv CASS-ul datorat. Avem acest caz concret. Daca am scos in anul 2025 in fiecare luna dividende de 10.000 lei, deci pe tot anul 120.000 lei. Constributia la CASS este de 12000 lei pe 25.05.2026? Mentionez ca sunt...» citeste mai departe aici

  • Lichidare societate. Cum sa declarati impozitul pe profit la 31 decembrie 2025

    • Inchiderea unei societati reprezinta un proces juridic si fiscal complex, care presupune parcurgerea unor etape clar reglementate. Un aspect esential il constituie modul de declarare a impozitului pe profit in perioada dizolvarii si lichidarii. Reglementarile fiscale stabilesc termene si obligatii specifice pentru societatile aflate in proces de inchidere. In continuarea articolului vom prezinta cadrul general si obligatiile declarative aferente momentului de 31 decembrie 2025. Avem acest caz...» citeste mai departe aici

  • Monografie contabila echipament de lucru

    • Echipamentul de lucru reprezinta ansamblul de articole vestimentare pe care angajatorul le acorda angajatilor pentru desfasurarea activitatii profesionale. Echipamentul de lucru este diferit de echipamentul de protectie. In acest articol va prezentam reglementari cheie si monografia contabila pentru inregistrarea echipamentului de lucru. » citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016