Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitie imobil prin licitatie. Ce raportam in Declaratia 394?

26-Oct-2016
534

In cazul de mai jos, o societate platitoare de TVA si impozit profit achizitioneaza in urma unei licitatii organizate de lichidatorul judiciar un imobil si mobilier de la o societate aflata in faliment careia i s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA prin aplicarea masurilor de simplificare conform art. 331 alin. (2) lit. g) respectiv prin aplicarea TVA.

Stabilim daca beneficiarul va evidentia TVA prin aplicarea masurilor de simplificare pentru imobil, respectiv a TVA-ului dedus aferent mobilierului. De asemenea, stabilim daca sunt aplicabile prevederile art. 11 alin. (9) in aceasta situatie si daca operatiunea se va raporta in declaratia 394.

Din precizarile dumneavoastra, intelegem ca o societate inregistrata in scopuri de TVA achizitioneaza un imobil si diverse obiecte de mobilier de la o societate care are codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si care se afla intr-o procedura de executare silita in care organul de executare silita competent a procedat la valorificarea bunurilor sechestrate prin vanzarea lor in cadrul unei licitatii.

In ceea ce priveste aplicarea masurilor de simplificare, conform art. 331 alin. 1 din Codul fiscal, conditia obligatorie pentru aplicarea taxarii inverse este ca atat furnizorul, cat si beneficiarul sa fie inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316. Astfel, aceasta conditie de baza nu este indeplinita in acest caz si prin urmare, nu se pot aplica prevederile art. 331 alin. 2 din Codul fiscal.

Asadar, avand in vedere faptul ca societatea de la care se achizitioneaza aceste bunuri are codul de inregistrare in scop de TVA anulat, se poate aplica art. 11 alin. 9 din Codul fiscal care prevede faptul ca beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. b) - e) si lit. h) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014, insa avand in vedere faptul ca operatiunea efectuata reprezinta o achizitie de bun imobil, consideram ca aceasta se supune regulilor art. 292 alin. 2 lit. f) fiind o operatiune scutita de TVA:

(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:

Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

f) livrarea de constructii/parti de constructii si a terenurilor pe care sunt construite, precum si a oricaror altor terenuri. Prin exceptie, scutirea nu se aplica pentru livrarea de constructii noi, de parti de constructii noi sau de terenuri construibile.

In ceea ce priveste mobilierul, in masura in care acesta este vandut ca accesoriu imobilului, atunci se aplica acelasi regim TVA.

In masura in care mobilierul este vandut separat, atunci organul de executare ar trebui sa va emita o factura cu TVA. In acest sens, conform normelor de aplicare a art. 319 din Codul fiscal, in cazul bunurilor supuse executarii silite care sunt livrate prin organele de executare silita, factura se intocmeste de catre organele de executare silita pe numele si in contul debitorului executat silit. In factura se face o mentiune cu privire la faptul ca facturarea este realizata de organul de executare silita. Originalul facturii se transmite cumparatorului, respectiv adjudecatarului, iar exemplarul al doilea se transmite debitorului executat silit. Prin organe de executare silita se intelege persoanele abilitate prin lege sa efectueze procedura de executare silita.

Organele de executare silita emit facturi cu TVA numai in cazul operatiunilor taxabile si numai daca debitorul este inregistrat in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal sau a fost inregistrat in scopuri de TVA si i s-a anulat inregistrarea conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal. Nu se mentioneaza TVA pe factura in cazul operatiunilor pentru care se aplica taxare inversa conform prevederilor art. 331 din Codul fiscal. [...] In cazul in care la data livrarii debitorul executat silit nu este inregistrat in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal ca urmare a anularii codului sau de inregistrare in scopuri de TVA in conditiile prevazute la art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal, organul de executare silita are obligatia sa emita factura cu TVA daca livrarea bunurilor ar fi fost taxabila in situatia in care respectivul debitor executat silit ar fi fost inregistrat in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal. In cazul operatiunilor scutite conform art. 292 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, debitorul executat silit poate sa opteze pentru taxare conform art. 292 alin. (3) din Codul fiscal, prin depunerea notificarii prevazute la pct. 58.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Bogdan Costea - Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitie imobil prin licitatie. Ce raportam in Declaratia 394?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.