
Raportul Special
realizat de specialisti
ANAF a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin pentru stabilirea unor noi documente care pot fi cerute suplimentar anumitor operatori economici in vederea verificarii modului de indeplinire a conditiilor pentru atribuirea numarului unic de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale.
Noua lege vizeaza firmele care se ocupa cu activitatea de transport alternativ cu autoturism, adica persoanele care fac Uber sau bolt, dar si firmele care au automate comerciale.
Conform prevederilor art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.28/19991,”operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum ?i a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale”.
Pentru atribuirea numarului unic de identificare al aparatelor de marcat electronice fiscale, utilizatorii depun o cerere impreuna cu documentele prevazute la arti 61 alini (3) din Hotarirea Guvernului nri 479/20032.
Totodata, avand in vedere dispozitiile art. 61 alin. (5) din Hotarirea Guvernului nri 479/2003, modificata prin Hotarirea Guvernului nr. 355/2023, organul fiscal poate solicita utilizatorilor aparatelor de marcat electronice fiscale si alte documente necesare verificarii modului de indeplinire a conditiilor pentru atribuirea numarului unic de identificare a aparatelor de marcat.
In scopul derularii in bune conditii a activitatii atat la nivelul administratiei fiscale, cat si al operatorilor economici implicati, precum si ca urmare a analizei aspectelor rezultate din practica aplicarii dispozitiilor normative care reglementeaza obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, conform noilor prevederi ale arti 61 alini (5) din Hotarirea Guvernului nr. 479/2003, se vor stabili documentele care pot fi solicitate de organele fiscale, in completarea documentelor prevazute la art. 61 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 479/2003.
Astfel, prin intermediul prezentului proiect de act normativ se propune stabilirea documentelor care pot fi solicitate suplimentar de catre organele fiscale, in vederea verificarii modului de indeplinire a conditiilor pentru atribuirea numarului unic de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale.
In cazul activitatii de transport alternativ cu autoturism si conducator auto:
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal
Cartea Verde a Contabilitatii
a) copie conforma a autorizatiei pentru transportul alternativ cu autoturism si conducator auto, emisa de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R.;
b) autorizatia pentru transportul alternativ, emisa de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R.
(3) Atat in cazul activitatii prevazute la alin. (2), cat si in cazul activitatii de transport in regim de taxi, organul fiscal poate solicita copia contractului de comodat sau de inchiriere al autovehiculului.
(4) In cazul persoanelor fizice care inchiriaza in scop turistic, camerele situate in locuinte personale, organul fiscal poate solicita o dovada a detinerii in proprietate a spatiului sau a dreptului de a subinchiria imobilul.
Extras din Proiectul de Ordin:
Art. 1
(1) Se aproba documentele care pot fi solicitate de catre organul fiscal, in vederea verificarii modului de indeplinire a conditiilor pentru atribuirea numarului unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal, altele decat cele prevazute la art. 61 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
(2) In cazul activitatii de transport alternativ cu autoturism si conducator auto:
a) copie conforma a autorizatiei pentru transportul alternativ cu autoturism si conducator auto, emisa de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R.;
b) autorizatia pentru transportul alternativ, emisa de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R.
(3) Atat in cazul activitatii prevazute la alin. (2), cat si in cazul activitatii de transport in regim de taxi, organul fiscal poate solicita copia contractului de comodat sau de inchiriere al autovehiculului.
(4) In cazul persoanelor fizice care inchiriaza in scop turistic, camerele situate in locuinte personale, organul fiscal poate solicita o dovada a detinerii in proprietate a spatiului sau a dreptului de a subinchiria imobilul.
Art. 2
In cazul in care, utilizatorul aparatului de marcat a decedat, iar mostenitorul de drept al aparatului de marcat depune cerere pentru atribuirea numarului unic de identificare, organul fiscal solicita acestuia, certificatul de mostenitor care atesta includerea in masa succesorala a aparatului de marcat electronic fiscal.
Art. 3
Administratiile judetene ale finantelor publice, Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Bucuresti sau Directia generala de administrare a marilor contribuabili, dupa caz, vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Declaratia Unica in 2023: termen limita de depunere, modalitati de transmitere si cum se completeaza declaratiaANAF modifica Ordinul 4156/2017. Noi informatii vor fi incluse in Registrul National al AMEFPROIECT ANAF privind definitivarea impozitului anual pe veniturile persoanelor fiziceANAF: Proiect privind Declaratia pentru venitul asigurat la sistemul public de pensiiPROIECT ANAF: Noul formular privind masurile impuse de inspectia fiscalaUltimele articole
Declaratia de trezorerie se depune, de ONG-uri, odata cu bilantul anual. Ce schimbari propune ANAFCriteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFImpozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completareProiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depunaModificari IMPORTANTE cu privire la redirectionarea a 3,5% din impozitul anual 2024, propuse de ANAFArticole similare
OUG 125/2024. Se amana pana la 31 decembrie 2024 aplicarea amenzilor pentru nedotarea cu case de marcatPersoanele care obtin venituri din chirii sunt OBLIGATE sa utilizeze CASE DE MARCAT ELECTRONICE FISCALECasele de marcat cu jurnal electronic: Obligatiile operatorilor economici fata de ANAFOBLIGATII declarative pentru utilizatorii de aparate de marcat electronice fiscale. ANAF a publicat listaCase de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025Ultimele articole
Proiect: Pana pe 1 septembrie 2025 se amana sanctiunile pentru persoanele care utilizeaza case de marcat care nu emit cod QRCe trebuie sa faca operatorii economici in cazul defectarii aparatelor de marcat electronice fiscaleCase de marcat fiscale: Operatorii economici sunt obligati prin Legea 36/2023 sa arhiveze memoriile fiscale pe o perioada de 5 aniCase de marcat electronice. 7 modificari aduse Normelor metodologice prin HG 355/2023Intreprindere Individuala in 2023: In ce conditii este obligatorie dotarea cu POS si casa de marcat electronica fiscala?Articole similare
Deductibilitate cheltuieli auto. Care sunt prevederile pentru 2015?Leasingul financiar: tot ce trebuie sa stiiAuditor, activ la CAFR. Ce procedura urmam pentru inchidere PFA?In ce mod tratam situatia fiscala a unui PFA radiat de la Registrul Comertului?Actualizare legislatie septembrie 2011: Modificarea si completarea Codului de Procedura Fiscala (Partea I.4)Ultimele articole
[GHID] Rezidenta fiscala a cetatenilor straini in RomaniaFormulare ONRC: Cine poate semna si depune cereri de inmatriculare sau inregistrare la registrul comertuluiE-Factura: Raspunsuri ANAF cu privire la dublarea facturilor in SPVSituatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorEsalonare la plata 2025. Cum modifica ANAF procedura acordarii esalonarii la plata in forma clasica si simplificataSfaturi de la experti
Data inregistrarii diferentelor rezultate in urma inventarierii
Intrebare: Societatea noastra a efectuat inventarierea anuala in data de 03.01.2025. Listele de inventariere au fost predate cu intarziere la contabilitate, dupa data de 27.01.2025. Inregistrarea valorii marfii lipsa o putem face in luna...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intarziere declarare modificare perioada fiscala
Intrebare: O societate platitoare de TVA trimestrial in anul 2024 a depasit plafonul pentru TVA trimestrial in cursul anului 2024. Pana pe 15 ianuarie 2025, trebuia sa depuna formularul D700 pentru a trece la TVA lunar. Societatea nu a depus...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA