Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declaratia Unica in 2023: termen limita de depunere, modalitati de transmitere si cum se completeaza declaratia

17-Ian-2023
14804
Declaratia Unica in 2023: termen limita de depunere, modalitati de transmitere si cum se completeaza declaratia

Declaratia Unica pentru anul 2023 a fost modificata prin OpANAF nr. 2541/19.12.2022 si se utilizeaza pentru declararea impozitului pe veniturile realizate si a contributiilor sociale datorate pe anul 2022, precum si a impozitului estimat si a contributiilor sociale datorate, pe anul 2023.

 

Reamintim ca prin O.G. nr. 16/2022 au fost aduse o serie de modificari Codului fiscal, modificari care au vizat, in principal, urmatoarele aspecte:

 

a) modul de stabilire a bazei de calcul al impozitului pe venitul din cedarea folosintei bunurilor, in sensul in care, incepand cu 1 ianuarie 2023, venitul brut reprezinta venit anual impozabil (a fost eliminata cota forfetara de 40%);

b) modificarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale (CAS), in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente si/sau venituri din drepturi de proprietate intelectuala, a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara. Astfel, baza anuala de calcul al CAS o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:

-nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute, inclusiv si 24 salarii minime brute pe tara;

-nivelul de 24 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate mai mari sau egale cu 24 salarii minime brute.

c) modificarea bazei anuale de calcul al CASS, in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din asocieri, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, venituri din investitii si venituri din alte surse, a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara. Astfel, baza anuala de calcul al CASS o reprezinta:

-nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 si 12 salarii minime brute pe tara;

-nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 si 24 salarii minime brute pe tara;

- nivelul de 24 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate mai mari sau egale cu 24 salarii minime brute.

De asemenea, prin O.U.G. nr. 2/2022 s-a reglementat acordarea unor indemnizatii lunare pentru profesionisti si persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe. Pentru aceste venituri, contribuabilii datoreaza impozit pe venit, CAS si CASS. Obligatiile fiscale se stabilesc de contribuabil si se declara prin declaratia unica.

Avand in vedere prevederile legislative mentionate a fost aprobata noua declaratie unica (212), care fata de vechiul formular are urmatoarele modificari principale:

-eliminarea de la Capitolul I a sectiunii referitoare la stabilirea si declararea obligatiilor fiscale datorate de catre contribuabili, pentru indemnizatiile prevazute de O.U.G. nr. 30/2020;

-introducerea la Capitolul I a unei sectiuni distincte pentru stabilirea si declararea obligatiilor fiscale datorate de catre contribuabili, pentru indemnizatiile prevazute de O.U.G. nr. 2/2022;

-introducerea la Capitolul II, sectiunea 1, subsectiunea 1, lit. B, la rd.3 a indicatorului “Venit anual impozabil” care se completeaza de contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor;

-introducerea la Capitolul II, sectiunea 2 din formular la subsectiunea 1 si la subsectiunea 2 a unor campuri pentru stabilirea si declararea CAS, respectiv CASS datorate de contribuabili, in functie de incadrarea in plafonul minim anual, potrivit legii.

-actualizarea instructiunilor de completare a declaratiei unice.

Ce este declaratia unica 2023

Formularul 212 se utilizeaza pentru declararea impozitului pe veniturile realizate si a contributiilor sociale datorate pe anul 2022, precum si a impozitului estimat si a contributiilor sociale datorate, pe anul 2023

Cum se depune declaratia unica in 2023

Declaratia se depune, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, respectiv:
- prin intermediul serviciului "Spatiul privat virtual", disponibil pe portalul www.anaf.ro;
- prin intermediul serviciului "Depunere declaratii", disponibil pe portalul www.e-guvernare.ro pe baza certificatului digital calificat;
- in format hartie, direct la registratura organului fiscal sau prin posta, cu confirmare de primire.

Contribuabilii care nu detin un calculator personal sau nu dispun de o conexiune la Internet, pot utiliza calculatoarele destinate auto-servirii din cadrul unitatilor fiscale, cu ajutorul carora pot efectua urmatoarele operatiuni:
- inregistrarea in cadrul serviciului Spatiul Privat Virtual;
- completarea Declaratiei Unice;

- depunerea Declaratiei Unice.

Descarcare declaratia unica 2023

Declaratia Unica, actualizata conform Ordinului 2541/2022, poate fi descarcata de AICI:

Descarca Soft A, actualizat in 12.01.2023, AICI»

 

Cand se depune declaratia unica in 2023

Declaratia Unica 2023 se depune:

- in termen de 30 de zile de la data inceperii activitat? ii/incheierii contractului intre part? i, in cazul contribuabililor care incep o activitate in cursul anului fiscal sau al celor care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare pentru care impunerea este finala si care nu au avut, pana la acea data, obligatia depunerii declaratiei unice;

- pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor in vederea declararii venitului realizat si stabilirii/definitivarii impozitului anual pe venit si a contributiilor sociale;

- pana la data de 25 mai inclusiv a fiecarui an, pentru stabilirea si declararea impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza in fiecare an fiscal, precum si pentru declararea si stabilirea contributiilor sociale datorate;

- pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, sub sanctiunea decaderii, in cazul exercitarii optiunii privind destinatia unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil/castigul net anual impozabil stabilit potrivit art. 123 alin. (3) din Codul fiscal, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private;

- in termen de 30 de zile de la data incetarii activitat? ii/rezilierii contractului intre part? i, in cazul contribuabililor care inceteaza o activitate in cursul anului fiscal sau al celor care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare pentru care impunerea este finala si care nu au avut, pana la acea data, obligatia depunerii declaratiei unice.

Contribuabilii care realizeaza venituri din activitat? i independente si/sau din activitat? i agricole, silvicultura si piscicultura pentru care impozitul se determina in sistem real si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea, precum si cei care intra in suspendare temporara a activitatii, potrivit legislatiei in materie, au obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.

Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, in situatiile in care intervin modificari ale clauzelor contractuale sau in cazul rezilierii, in cursul anului fiscal, a contractelor incheiate intre parti, pentru care determinarea venitului brut se efectueaza potrivit prevederilor art. 120 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si in care chiria este exprimata in lei sau reprezinta echivalentul in lei al unei sume in valuta, depun declaratia in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.

Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit, in situatia incetarii activitatii in cursul anului, respectiv a intreruperii temporare, sunt obligati ca in termen de 30 de zile de la producerea evenimentului sa depuna declaratia la organele fiscale competente si sa isi recalculeze impozitul pe venit.

Persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat care realizeaza venituri din activitati independente/activitati agricole, in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, determinate pe baza normelor de venit sau in sistem real, depun declaratia in termen de 30 de zile de la obt? inerea certificatului care atesta incadrarea in gradul de handicap, in vederea recalcularii venitului net anual si a impozitului datorat.

Cine are obligatia depunerii Declaratiei Unice?

Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care in anul de impunere au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania sau/si din strainatate si care datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal.

Declaratia se depune si de catre urmatoarele categorii de contribuabili:

- profesionisti, astfel cum sunt reglementati de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe care au beneficiat de:

- indemnizatia prevazuta la art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 282/2020, cu modificarile si completarile ulterioare;

- indemnizatia prevazuta la art. 6 alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2021 pentru stabilirea unor masuri de protectie sociala a angajatilor si a altor categorii profesionale in contextul interzicerii, suspendarii ori limitarii activitatilor economice, determinate de situatia epidemiologica generata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu modificarile ulterioare;

- indemnizatia prevazuta la art. 6 alin. (1) lit. a) sau lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 2/2022 privind stabilirea unor masuri de protectie sociala a angajatilor si a altor categorii profesionale in contextul interzicerii, suspendarii ori limitarii activitatilor economice, determinate de situatia epidemiologica generata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile ulterioare.

Transmitere Declaratia Unica 2023:

Declaratia se completeaza si se depune si de catre persoanele fizice care nu realizeaza venituri si care opteaza pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate

Instructiuni completare declaratia unica 2023


INSTRUCTIUNI de completare a formularului 212 „Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice“Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care in anul de impunere au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania sau/si din strainatate si care datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal.

 

Completarea declaratiei unice

 

Declaratia se completeaza pe surse si categorii de venit, de catre contribuabil sau de catre imputernicitul/curatorul fiscal al acestuia, desemnat potrivit dispozitiilor Codului de procedura fiscala, inscriind corect, complet si cu buna-credinta informatiile prevazute de formular, corespunzatoare situatiei fiscale a contribuabilului.

 

Persoanele care au realizat venituri din mai multe surse sau categorii de venit pentru care exista obligatia depunerii declaratiei unice vor completa cate o sectiune pentru fiecare categorie si sursa de venit, atat pentru veniturile realizate, cat si pentru veniturile estimate (respectiv sectiunile referitoare la datele privind impozitul pe veniturile realizate, pe surse si categorii de venit din Romania sau din strainatate, datele privind impozitul pe veniturile estimate, pe surse si categorii de venit si/sau datele privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care obtin din strainatate venituri din pensii, pentru fiecare drept de pensie), utilizand, daca este cazul, si „Anexa nr. .... la formularul 212 Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice“, care se ataseaza la declaratia unica.

 

Persoanele fizice care utilizeaza programul de asistenta pentru completarea si editarea declaratiei unice nu completeaza „Anexa nr. .... la formularul 212 Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice“.

 

A. Date de identificare a contribuabilului

 

1. In caseta „Cod de identificare fiscala“ se completeaza codul numeric personal al contribuabilului sau numarul de identificare fiscala atribuit de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala cu ocazia inregistrarii fiscale, dupa caz.

 

2. In caseta „Cod de identificare fiscala din strainatate“ se inscrie codul de identificare fiscala al contribuabilului nerezident, emis de autoritatea fiscala din statul al carui rezident este persoana fizica nerezidenta.

 

3. Rubrica „Nerezident“ se bifeaza de contribuabilii care la momentul realizarii venitului aveau calitatea de nerezidenti.

 

4. Rubrica „tara de rezidenta“ se completeaza numai in situatia beneficiarului de venit nerezident, care va inscrie tara in care este rezident fiscal la momentul realizarii venitului.

 

5. In rubricile „Nume“ si „Prenume“ se inscriu numele si prenumele contribuabilului.

 

6. Rubricile privind adresa se completeaza, dupa caz, cu datele privind adresa domiciliului fiscal al contribuabilului.

 

7. In rubrica „Cont bancar (IBAN)“ se inscrie codul IBAN al contului bancar al contribuabilului.

 

B. Date privind sectiunile completate

 

1. Se bifeaza rubricile corespunzatoare sectiunilor completate, conform categoriilor de venituri realizate/estimate.

2. Capitolul I „Date privind impozitul pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate pentru anul .........“ cuprinde impozitul pe veniturile realizate din Romania sau/si din strainatate si contributiile sociale datorate, pentru anul de impunere.

3. Capitolul II „Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate pentru anul ........“ cuprinde impozitul pe veniturile estimate a se realiza din Romania si contributiile sociale datorate, pentru anul de impunere.

Vezi TOATE instructiunile de completare AICI »

Corectare Declaratia Unica 2023:

Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice poate fi corectata de contribuabili din proprie initiativa, ori de cate ori informatiile actuale nu corespund celor din declaratia depusa anterior, prin depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

Declaratia rectificativa se intocmeste pe acelasi formular, bifandu-se cu X casuta/casutele "Declaratie rectificativa privind capitolul I" si/sau "Declaratie rectificativa privind capitolul II", completandu-se, dupa caz, capitolul I "Date privind impozitul pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate pentru anul ....." si/sau capitolul II "Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate pentru anul ..........."

Declaratia rectificativa se completeaza inscriindu-se toate datele si informatiile prevazute in capitolul supus rectificarii, inclusiv cele care nu difera fata de declaratia initiala/anterioara.

La rectificarea declaratiei se vor avea in vedere urmatoarele:
- declaratia initiala este declaratia care nu are nicio bifa de rectificativa selectata;
- este permisa depunerea unei singure declaratii initiale;
- declaratia rectificativa este declaratia cu cel putin o bifa de rectificativa selectata (la capitolul I sau capitolul II sau la ambele capitole);

- o declaratie rectificativa care rectifica ambele capitole (capitolul I si capitolul II) trebuie sa aiba ambele bife de rectificare selectate.

Contribuabilii pot rectifica impozitul pe venitul estimat pana la data de 31 decembrie a anului de impunere, cu exceptia contribuabililor care nu au obligatia completarii capitolului I din declaratie si care rectifica declaratia in conditiile prevazute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

Veniturile necuprinse in declaratia initiala se declara prin depunerea unei declaratii rectificative.

 




Articol initial:
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a pus recent in dezbatere publica Proiectul de ordin pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 212 ”Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice”.

 

Noul formular se utilizeaza de persoanele fizice pentru declararea impozitului pe veniturile realizate si a contributiilor sociale datorate incepand cu anul 2022, precum si pentru declararea impozitului pe veniturile estimate si a contributiilor sociale datorate incepand cu anul 2023.

 

Pentru a vedea noul model al Declaratiei Unice, click AICI»

 

Conform Referatului de Aprobare, prin Ordonanta Guvernului nr.16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nri 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, au fost aduse o serie de modificari si completari Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal.

 

Modificarile/completarile au vizat, in principal, urmatoarele aspecte:

 

- modul de stabilire a bazei de calcul al impozitului pe venitul din cedarea folosintei bunurilor, in sensul in care, incepind cu 1 ianuarie 2023, venitul brut reprezinta venit anual impozabil;

 

- reglementarea unor obligatii fiscale pentru persoanele fizice care obtin din strainatate venituri din pensii pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, respectiv pentru partea ce depaseste suma lunara de 4.000 lei, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care

Rominia este parte;

 

- modificarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente venituri si/sau venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul II ”Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Rominia si contributiile sociale datorate”, dupa cum urmeaza:

 

Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decit:

 

a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute, inclusiv si 24 salarii minime brute pe tara;

 

b) nivelul de 24 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 salarii minime brute pe tara:

- modificarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate, in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit prevederilor titlului II sau titlului III din Codul fiscal, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din activitati

agricole, silvicultura si piscicultura, venituri din investitii si venituri din alte surse, din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul II ”Date privind impozitul pe veniturile

estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate”, astfel:

 

Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate o reprezinta:

 

a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 minime brute, inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;

 

b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 minime brute, inclusiv si 24 salarii minime brute pe tara;

 

c) nivelul de 24 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 salarii minime brute pe tara.

 

De asemenea, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nri2/2022 privind stabilirea unor masuri de protectie sociala a angajatilor si a altor categorii profesionale in contextul interzicerii, suspendarii ori limitarii activitatilor economice, determinate de situatia epidemiologica generata de raspindirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, s-a reglementat acordarea unor indemnizatii lunare pentru profesionisti si persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe.

 

Pentru aceste venituri, contribuabilii datoreaza impozit pe venit, contributie de asigurari sociale si contributie de asigurari sociale de sanatatei Obligatiile fiscale se stabilesc de contribuabil si se declara prin Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pina la termenul prevazut la arti122 alini(1) din Legea nri227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioarei.

 

Avind in vedere modificarile legislative mentionate, prin prezentul proiect de ordin se propune aprobarea formularului 212 “Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice”, care va fi utilizat pentru declararea impozitului pe veniturile realizate si a contributiilor sociale datorate incepand cu anul 2022, precum si pentru declararea impozitului pe veniturile estimate si a contributiilor sociale datorate incepand cu anul 2023.

 

Astfel, modificarile fata de actualul formular sunt, in principal, urmatoarele:

 

a) introducerea la Capitolul I, sectiunea 2 din formular a unei subsectiuni noi, subsectiunea 3, care se completeaza de persoanele fizice care obtin din strainatate venituri din pensii pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate;

 

b) eliminarea de la Capitolul I a sectiunii referitoare la stabilirea si declararea obligatiilor fiscale datorate de catre contribuabili, pentru indemnizatiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nri30/2020;

 

c) introducerea la Capitolul I a unei sectiuni distincte pentru stabilirea si declararea obligatiilor fiscale datorate de catre contribuabili, pentru indemnizatiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nri2/2022;

 

d) actualizarea sectiunii “Sumarul obligatiilor privind impozitul pe venitul realizat si contributiile sociale datorate, stabilite prin declaratia curenta”, de la Capitolul I din formular, care devine sectiunea 8, prin introducerea cimpurilor privind obligatiile fiscale datorate de contribuabili potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nri2/2022, precum si eliminarea cimpurilor privind obligatiile fiscale datorate de contribuabili potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.30/2020;

 

e) introducerea la Capitolul II, sectiunea 1, subsectiunea 1, lit.B, la rd.3 a indicatorului “Venit anual impozabil” care se completeaza de contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor;

 

f) introducerea la Capitolul II, sectiunea 2 din formular la subsectiunea 1 si la subsectiunea 2 a unor cimpuri pentru stabilirea si declararea contributiilor de asigurari sociale, respectiv contributiilor de asigurari sociale de sanatate datorate de contribuabili, in functie de incadrarea in plafonul minim anual, potrivit legiii

 

g) actualizarea in mod corespunzator a instructiunilor de completare a declaratiei unice.

 

INSTRUCTIUNI de completare a formularului 212 "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice"

 

Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care in anul de impunere au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania sau/si din strainatate si care datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal.

 

Declaratia se depune si de catre urmatoarele categorii de contribuabili:

 

- profesionisti, astfel cum sunt reglementati de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul civil, si persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe care au beneficiat de:

 

indemnizatia prevazuta la art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 282/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.132/2020;

 

indemnizatia prevazuta la art. 6 alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2021 pentru stabilirea unor masuri de protectie sociala a angajatilor si a altor categorii profesionale in contextul interzicerii, suspendarii ori limitarii activitatilor economice, determinate de situatia epidemiologica generata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu modificarile ulterioare, denumita in continuare Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2021;

 

indemnizatia prevazuta la art. 6 alin. (1) lit. a) sau lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 2/2022 privind stabilirea unor masuri de protectie sociala a angajatilor si a altor categorii profesionale in contextul interzicerii, suspendarii ori limitarii activitatilor economice, determinate de situatia epidemiologica generata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile ulterioare, denumita in continuare Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.2/2022.

 

Declaratia se completeaza si se depune si de catre persoanele fizice care nu realizeaza venituri si care opteaza pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate.

 

I. Termenul de depunere a declaratiei

 

1. Declaratia se depune:

- pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor in

vederea declararii venitului realizat si stabilirii/definitivarii impozitului anual pe venit si a

contributiilor sociale;

 

- pana la data de 25 mai inclusiv a fiecarui an, pentru stabilirea si declararea impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza in fiecare an fiscal, precum si pentru declararea si stabilirea contributiilor sociale datorate;

 

- pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, sub sanctiunea decaderii, in cazul exercitarii optiunii privind destinatia unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil/castigul net anual impozabil stabilit potrivit art. 123 alin. (3) din Codul fiscal, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private.

 

2. Declaratia se depune in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului/incheierii contractului intre parti, in cazul contribuabililor care incep o activitate in cursul anului fiscal sau al celor care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare pentru care impunerea este finala si care nu au avut, pana la acea data, obligatia depunerii declaratiei unice.

 

Pentru a vedea continuarea instructiunilor de completare, click AICI»

 

Pentru a vedea caracteristicile de editare, modul de difuzare, de utilizare si de pastrare a formularului 212, click AICI» Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016