Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce trebuie sa stii despre elaborarea procedurilor contabile

21-Nov-2024
907
Ce trebuie sa stii despre elaborarea procedurilor contabile
Procedurile contabile reprezinta o aplicare practica, o detaliere concreta a politicilor contabile adoptate de societate prin manualul de politici contabile.

Prin intermediul politicilor contabile o societate trebuie sa gaseasca modalitatea proprie, adaptata specificului activitatii sale dar in concordanta cu prevederile legale in domeniu, prin care sa intocmeasca documentele justificative aferente fiecarei operatiuni contabile, sa inregistreze in gestiune si in contabilitate fiecare operatiune contabila.

Procedurile contabile au ca principal scop asigurarea unui cadru unitar de aplicare a legislatiei contabile, asigurarea continuitatii tratamentului contabil in cazul fluctuatiilor de personal, asigurarea unui suport pentru auditori dar si a justificarilor necesare a fi aduse in cursul activitatii de auditare, suport in luarea deciziilor de catre conducerea societatii.

La elaborarea procedurilor contabile trebuie sa se urmareasca ca acestea:
• sa fie conforme cu prevederile legale aplicabile societatii;
• sa corespunda cu politicile contabile adoptate de catre societate;

• sa fie adaptate obiectului de activitate si specificului societatii;

Partile componente ale unei proceduri contabile sunt:

Partile introductive:
• Lista persoanelor care elaborareaza, verifica si aproba procedura; 
• Data de la care se aplica procedura contabila.

Partile descriptive:
• Scopul procedurii operationale prin care se stabileste modul de realizare a operatiunii, compartimentele si persoanele implicate, documentele justificative necesare;
• Domeniul de aplicare a procedurii operationale, cu precizarea activitatii reglementate;
• Reglementari aplicabile activitatii procedurate;
• Descrierea procedurii.

Partile finale:
• Persoane responsabile;
• Dispozitii finale, anexe, inregistrari, arhivari.

ATENTIE! Mai multe ordonante si HG-uri au modificat noile reguli de intocmire a procedurilor contabile dupa care functioneaza societatile comerciale.

Din fericire, modificari fiscale privind subiecte sensibile pentru orice contabil sunt luate acum in vizor in lucrarea specializata Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale:
• ajustarea pentru depreciere
• TVA
• contributii sociale
• contributia asiguratorie pentru munca
• impozite si taxe locale
- decontarea unei parti din salariu
- organizarea adunarilor generale ale actionarilor

Va oferim 41 de modele de proceduri contabile gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala. Produsul este disponibil si in varianta online, unde il puteti vizualiza oricand dupa ce achitati, click AICI>>


Parcurgeti, va rugam, lista de mai jos. Procedurile subliniate (si pe care dvs. le primiti gata intocmite) sunt cele care creeaza cele mai mari probleme in practica.

1. Procedura privind intocmirea documentelor justificative 
2. Procedura de arhivare a documentelor 
3. Procedura interna privind utilizarea documentelor financiar-contabile 
4. Procedura de gestionare a imobilizarilor 
5. Procedura pentru clasificarea si inregistrarea contractelor de leasing 
6. Procedura de gestionare a stocurilor 
7. Procedura de gestionare a achizitiilor si a datoriilor catre furnizori 
8. Procedura de gestionare a veniturilor si a creantelor 
9. Procedura de calcul si inregistrare a salariilor 
10. Procedura de gestionare a casieriei 
11. Procedura pentru deconturile de trezorerie 
12. Proceduri privind agentiile de turism 
13. Procedura de reconciliere a conturilor bancare 
14. Procedura privind modificarea politicilor contabile 
15. Procedura inchiderii de luna/perioada 
16. Procedura inventarierii patrimoniului 
17. Procedura intocmirii situatiilor financiare anuale 
18. Procedura de repartizare a rezultatului contabil 
19. Procedura in cazul operatiunilor de reorganizare 
20. Procedura de corectare a erorilor contabile 
21. Proceduri privind asocierile in participatie 
22. Proceduri privind contractele de fiducie 
23. Procedura privind determinarea scutirii de impozit a profitului reinvestit 
24. Procedura privind determinarea impozitului pe venitul nerezidentilor 
25. Procedura privind calculatia costurilor si inregistrarea in contabilitatea de gestiune 
26. Procedura repartizarii trimestriale a dividendelor si intocmirii situatiilor financiare interimare 
27. Procedura privind productia de bunuri si servicii 
28. Procedura inregistrarii elementelor extrabilantiere 
29. Procedura de casare si valorificare a imobilizarilor corporale 
30. Procedura pentru metoda inventarului intermitent 
31. Procedura intocmirii jurnalelor de vanzari si cumparari 
32. Procedura privind subventionarea de la bugetul asigurarilor pentru somaj a unei parti din salariu 
33. Procedura privind corectarea erorilor materiale din situatiile financiare 
34. Procedura privind scoaterea din functiune a imobilizarilor in curs care nu se mai finalizeaza 
35. Procedura privind conducerea contabilitatii operatiunilor derulate de persoanele juridice straine care au locul de desfasurare in Romania 
36. Procedura privind controlul financiar de gestiune 
37. Procedura de inregistrare a operatiunilor aferente sistemului de garantie Returo 
38. Procedura de inregistrare a sponsorizarilor si donatiilor 
39. Procedura de emitere a facturilor in sistemul RO e-Factura
NOU!
40. Procedura pentru monitorizarea transporturilor in sistemul e-Transport 
41. Procedura de intocmire a decontului de TVA si verificarea decontului precompletat de TVA 


Cele 41 de proceduri editabile, AICI»

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016