Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Coasigurat sanatate. Ce trebuie sa stiti incepand cu 1 august 2025

28-Iul-2025
14394
Coasigurat sanatate. Ce trebuie sa stiti incepand cu 1 august 2025

Incepand cu 1 august 2025, regulile privind coasiguratii in sistemul public de sanatate din Romania se schimba semnificativ. Persoanele aflate in intretinerea unui asigurat (sot/sotie, parinti fara venituri) nu vor mai beneficia automat de asigurare de sanatate fara plata. Pentru a mentine calitatea de coasigurat, va fi necesara plata unei contributii CASS si depunerea Declaratiei Unice (Formular 212).

In acest articol, explicam cine are obligatia declararii, care este suma de plata, cum se face plata si in ce conturi, precum si pasii concreti pentru pastrarea calitatii de asigurat incepand cu aceasta data.

Avem acest caz. Suma de plata este 2.430 lei cu plata contributiei in doua transe: 607,5 lei pana la 31 decembrie 2025 si diferenta de 1.822,5 lei pana in mai 2026. Cine declara coasiguratul prin 212? Vor exista doua conturi separate?

Coasigurat sanatate modificari de la 1 august 2025

Incepand cu 1 august 2025, reglementarile privind coasiguratii in sistemul de sanatate publica din Romania se schimba semnificativ.

Coasiguratii (sotul, sotia sau parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate) nu vor mai beneficia automat de asigurare de sanatate fara plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate (CASS).

In schimb, pentru a mentine statutul de coasigurat, este necesara plata unei contributii anuale si depunerea Declaratiei Unice (Formular 212).

Cine declara coasiguratul: firma sau asiguratul prin Declaratia 212?

Asiguratul (persoana care are in intretinere coasiguratul) este cel care trebuie sa completeze si sa depuna Declaratia Unica (Formular 212) la ANAF pentru a asigura optional coasiguratul in sistemul de sanatate.

Firma (angajatorul) nu mai are responsabilitatea de a declara coasiguratii prin Declaratia 112, asa cum se intampla in trecut.



In Declaratia 212, asiguratul bifeaza sectiunea corespunzatoare contributiilor la sanatate (CASS) si specifica faptul ca plata este pentru o persoana fara venituri proprii (coasigurat).

Completare CASS in Declaratia Unica pentru coasigurat?

Descarcarea formularului 212 de pe site-ul ANAF (www.anaf.ro).

Completarea datelor de identificare ale contribuabilului si ale coasiguratului.

Bifarea casutei corespunzatoare optiunii de plata CASS pentru o persoana fara venituri, cu mentionarea sumei de 2.430 lei.

Depunerea declaratiei online prin Spatiul Privat Virtual (SPV) sau fizic la ghiseul ANAF de care apartine asiguratul.

Suma de plata si transele pentru coasigurat

Suma totala pentru asigurarea optionala a unui coasigurat este de 2.430 lei anual, calculata ca 10% din baza de calcul de 6 salarii minime brute pe tara (4.050 lei x 6 = 24.300 lei).

Plata in doua transe:
• 607,5 lei (25% din suma totala) trebuie platita la data depunerii Declaratiei Unice, daca aceasta este depusa dupa 1 august 2025, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2025 pentru a asigura continuitatea accesului la servicii medicale.
• 1.822,5 lei (75% din suma totala) trebuie platita pana la 25 mai 2026.

Daca Declaratia Unica este depusa inainte de 1 august 2025, intreaga suma de 2.430 lei poate fi platita pana la 25 mai 2026, fara obligativitatea transelor.

Pentru mai multi coasigurati, suma de 2.430 lei se plateste pentru fiecare persoana in parte.

In ce cont se vireaza CASS? Depinde de Casa de Sanatate? Sunt conturi diferite?

Contul pentru plata: Plata contributiei CASS se face catre Trezoreria Statului corespunzatoare domiciliului fiscal al asiguratului, nu catre Casa de Asigurari de Sanatate.

Conturile sunt gestionate de ANAF, iar codul IBAN difera in functie de trezoreria locala (ex. Trezoreria Sectorului 3 Bucuresti, Trezoreria Cluj etc.).

Cum identificati contul corect

Accesati lista conturilor IBAN publicata pe site-ul ANAF (www.anaf.ro) sau consultati trezoreria de care apartineti. De exemplu, pentru Trezoreria Sectorului 3 Bucuresti, contul relevant este cel cu codul 5504 pentru contributii sociale.

Plata se poate face online prin Ghiseul.ro sau prin transfer bancar, specificand codul fiscal al asiguratului si tipul contributiei (CASS pentru coasigurat).

Dependenta de Casa de Sanatate: Plata CASS nu depinde de Casa de Asigurari de Sanatate (ex. CNAS Bucuresti, CNAS Cluj), ci de trezoreria locala asociata domiciliului fiscal al asiguratului. Prin urmare, conturile sunt diferite in functie de judet sau sector, dar nu de Casa de Sanatate.

Recomandare! 

Verificati contul IBAN exact pe site-ul ANAF sau contactati Administratia Financiara locala pentru a confirma contul corect inainte de plata.

Pasi concreti pentru confirmarea calitatii de coasigurat

Notificarea coasiguratului:

• Asiguratul trebuie sa obtina o declaratie pe propria raspundere a coasiguratului, din care sa reiasa ca nu realizeaza venituri proprii, si o declaratie proprie prin care confirma ca il are in intretinere.
• Completarea Declaratiei 212: Asiguratul completeaza formularul 212, specificand contributia CASS pentru coasigurat (2.430 lei) si il depune prin SPV sau la ghiseu.
• Plata contributiei:
- Prima transa (607,5 lei) la depunerea declaratiei, daca e dupa 1 august 2025, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2025.
- A doua transa (1.822,5 lei) pana la 25 mai 2026.

Plata se face in contul Trezoreriei corespunzatoare domiciliului fiscal, prin transfer bancar sau Ghiseul.ro.

Verificare calitate asigurat

In continuare vom vedea cum se face confirmarea calitatii de asigurat.

Dupa depunerea declaratiei si plata primei transe, coasiguratul obtine calitatea de asigurat pentru 12 luni, verificabila pe site-ul CNAS.

Accesati AICI-> cnas.ro

Observatii importante ? plata CASS pentru coasigurat este obligatorie

Fara plata, fara asigurare: Daca nu se plateste CASS pentru coasigurat, acesta va pierde calitatea de asigurat dupa 1 septembrie 2025 si va avea acces doar la pachetul minimal de servicii medicale (ex. urgente).

Exceptii de la plata CASS: Anumite categorii (persoane cu handicap, bolnavi de cancer, persoane incluse in programe nationale de sanatate) sunt scutite de plata CASS, chiar daca sunt coasigurati.

Rolul firmei: Angajatorul nu mai are obligatia de a declara coasiguratii prin D112, dar poate oferi sprijin administrativ (ex. informarea salariatilor despre noile reguli sau facilitarea accesului la SPV).

Concluzie

Incepand cu 1 august 2025, asiguratul (nu firma) este responsabil pentru declararea coasiguratului prin Declaratia Unica (212) si plata contributiei CASS de 2.430 lei per coasigurat, in doua transe: 607,5 lei pana la 31 decembrie 2025 si 1.822,5 lei pana la 25 mai 2026.

Plata se face in contul Trezoreriei locale, care variaza in functie de domiciliul fiscal al asiguratului, nu de Casa de Sanatate.

Recomandati colegilor sa acceseze site-ul ANAF pentru formularul 212 si conturile IBAN corespunzatoare si sa verifice calitatea de asigurat pe site-ul CNAS dupa depunerea declaratiei si plata.

Raspunsuri oferite in 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozitul pe profit inregistrat ERONAT. Cum sa raspundeti la Notificarea de conformare

    • Notificarea de conformare emisa de ANAF reprezinta un instrument prin care contribuabilii sunt informati cu privire la eventuale neconcordante intre declaratiile fiscale depuse si datele disponibile la autoritatea fiscala. Raspunsul la aceasta notificare este esential pentru clarificarea situatiilor semnalate si evitarea unor masuri administrative ulterioare. In continuarea articolului vom vedea un exemplu de situatie practica si modul de formulare a unui raspuns corespunzator. Avem acest caz....» citeste mai departe aici

  • D100 ANAF. Mai poate fi depusa rectificativa D100 daca bilantul a fost trimis?

    • Depunerea corecta a Declaratiei 100 este esentiala pentru evitarea penalitatilor si a diferentelor de plata la bugetul de stat. In practica, pot aparea situatii in care erorile de calcul al impozitului pe profit sunt descoperite ulterior, inclusiv dupa depunerea bilantului. In continuarea acestui articol vom vedea daca si cum se poate depune o declaratie rectificativa D100 in astfel de cazuri si care sunt pasii necesari pentru compensarea sumelor achitate in plus. Avem acest caz concret....» citeste mai departe aici

  • [CONTABIL & FISCAL] Demolarea unei cladiri si ce regim se aplica dpdv fiscal si contabil

    • Demolarea unei cladiri este o operatiune care presupune respectarea unor reglementari contabile, fiscale si legale. In functie de scopul demolarii si de utilizarea ulterioara a terenului, tratamentul contabil si fiscal poate varia. In continuarea articolului vom vedea o prezentare generala a principalelor prevederi legale aplicabile in astfel de situatii.» citeste mai departe aici

  • Cesiunea de creanta. Cum sa o inregistrati in contabilitate + exemplu de MONOGRAFIE contabila utila

    • Cesiunea de creanta reprezinta transferul unui drept de creanta de la un creditor (cedent) catre un altul (cesionar), in baza unui contract. Aceasta operatiune are implicatii juridice si contabile specifice, care trebuie corect reflectate in evidenta financiara a partilor implicate. In special, pentru cesionar este esentiala inregistrarea creantei la costul de achizitie, conform reglementarilor contabile in vigoare. In articolul de fata prezentam tratamentul contabil aplicabil cesiunilor de...» citeste mai departe aici

  • Reges-Online. 15 exemple de neclaritati create de trecerea la noul sistem

    • Trecerea la noul sistem REGES-ONLINE a generat numeroase neclaritati si dificultati pentru angajatori, obligati sa se conformeze noilor cerinte legale pana la 30 septembrie 2025. Lucrarea „Noutati REGES-ONLINE: 54 Intrebari Esentiale din Practica, Raspunsuri si Solutii Legale” ofera solutii clare pentru cele mai frecvente probleme intalnite in practica. Este un ghid indispensabil pentru evitarea amenzilor si gestionarea corecta a noilor obligatii. In continuare vom vedea si...» citeste mai departe aici

  • Lucrari de constructii in perioada iunie - iulie, factura emisa ulterior. Ce cota de TVA aplici

    • Desfasurarea lucrarilor de constructii implica o atentie sporita asupra momentului in care se stabileste cota de TVA aplicabila. in contextul modificarii cotei standard de TVA de la 19% la 21% incepand cu 1 august 2025, este esential ca firmele din domeniul constructiilor sa inteleaga corect momentul faptului generator si al exigibilitatii taxei. In continuarea articolului vom clarifica modul de aplicare a cotei de TVA in functie de data acceptarii lucrarilor si de documentele justificative....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016