Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contribuabilii care nu depun fisierul de control fiscal vor fi sanctionati cu 5.000 lei din luna aprilie 2022

25-Aug-2021
9708
Contribuabilii care nu depun fisierul de control fiscal vor fi sanctionati cu 5.000 lei din luna aprilie 2022

Ministerul Finantelor a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordonanta pentru modificarea Codului de procedura fiscala. Astfel, a fost introdus un nou articol care prevede amenzi de pana la 5.000 lei pentu contribuabilii care nu depun fisierul de control fiscal (SAF-T).

Conform proiectului de Ordonanta, contribuabilii au OBLIGATIA depunerii fisierului de control fiscal. In caz contrar, vor fi amendati cu pana la 5.000 lei pentru nedepunerea SAF-T si cu 1.500 lei pentru raportarea eronata a datelor.

In Nota de fundamentare se mentioneaza ca ANAF are in derulare un proiect finantat prin Programul Operational Capacitate Administrativa (POCA) conform contractului nr. 299/14.12.2018 incheiat cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), avand ca obiect finantarea implementarii SAF-T, ca modalitate de comunicare/transfer a datelor financiar-contabile de la contribuabil in scopul realizarii obiectivelor strategice ale administratiei fiscale din Romania.

Potrivit Organizatiei de Cooperare si Dezvoltare Economica, SAF-T este un fisier de audit standard pentru schimbul electronic de date contabile fiabile de la organizatii catre o autoritate fiscala nationala sau auditori externi.

In ultima perioada un numar tot mai mare de controale fiscale se deruleaza prin efectuarea de analize privind datele furnizate electronic de catre contribuabilii verificati, la cererea inspectorilor fiscali, insa, si fara a avea un format standard privind furnizarea de date.

Utilizarea tehnologiei este indispensabila in administratiile fiscale moderne, cu necesitatea continua de imbunatatire a eficientei si eficacitatii. Prin urmare, analizarea cantitatilor mari de date ar trebui efectuata in mod eficient. In absenta unui format standardizat de date solicitat de administratia fiscala, este necesara cunoasterea specializata a sistemului informatic contabil pentru a putea analiza si interpreta corect datele. Automatizarea procesarii datelor intr-un instrument de analiza este complicata si consumatoare de timp atat pentru compania auditata, cat si pentru inspectorul fiscal, atunci cand datele sunt transferate in formate diferite, continand de multe ori coloane/siruri de date nestandardizate ce necesita prelucrare manuala la momentul importului.

Avand in vedere caracterul de noutate al conceptului SAF-T precum si impactul implementarii obligatiei de depunere a acestuia asupra contribuabililor, este oportuna introducerea acestuia in legislatia nationala.
 


Pe cale de consecinta se propune modificarea urmatoarelor prevederi din Codul de procedura fiscala:


- pct. 19 al art. 1 din Codul de procedura fiscala, in sensul introducerii notiunii de standard de control fiscal, respectiv definirea SAF-T - ului ca fiind o declaratie informativa in legatura cu evidentele contabile si fiscale;

- completarea art. 55 din Codul de procedura fiscala astfel incat sa constituie mijloc de proba orice element de fapt care serveste la constatarea unei stari de fapt fiscale, inregistrari audiovideo, date si informatii aflate in orice mediu de stocare, inclusiv fisierul standard de control fiscal stocat intr-un mediu care asigura unicitatea, integralitatea si integritatea acestuia. 

De asemenea, completarea cu dispozitii referitoare la punerea la dispozitie, a unei copii sau a unui link privind fisierul standard de control fiscal, la solicitarea persoanelor interesate, care pot fi: organele de solutionare a contestatiilor, organele judiciare.

- prin art. 591 se instituie obligatia depunerii fisierului standard de control fiscal.

- la art. 113 alin. (2) se propune ca fisierul standard de control fiscal sa constituie obiect al verificarii organului de inspectie fiscala in cadrul efectuarii inspectiei fiscale;

- introducerea unui nou articol, art. 3371 care sa permita A.N.A.F. sa sanctioneze contraventional contribuabilii care nu depun fisierul standard de control fiscal.

 

Citeste si PFA-urile, firmele si alte entitati fara personalitate juridica vor avea OBLIGATIA inrolarii in SPV din luna martie 2022, click AICI<<

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Monografie dividende interimare. La ce sa fie atenti cei care distribuire dividende in trim. III 2025

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un aspect esential al relatiei dintre societate si asociati, fiind modul prin care profitul ajunge efectiv la investitori. Totusi, acordarea dividendelor, mai ales în cursul exercitiului financiar sub forma de dividende interimare, impune respectarea unor conditii contabile si legale stricte. Nerespectarea acestor reguli poate atrage riscuri fiscale sau sanctiuni. In acest context, este important ca firmele sa cunoasca exact pasii procedurali si...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare

    • In contextul actual al reglementarilor financiare, tranzactiile in numerar pot ridica riscuri si obligatii suplimentare pentru firme. Chiar daca numerarul este inca folosit in activitatea comerciala, legislatia impune limite stricte si conditii clare pentru a preveni fraudele, evaziunea fiscala si spalarea banilor. Astfel, orice firma care efectueaza incasari sau plati in numerar trebuie sa fie informata cu privire la plafonul legal, la interdictia fragmentarii sumelor si la eventualele...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Declari in D100 sau D101 daca ai DIFERENTE la calculul impozitului?

    • In practica, pot aparea diferente intre impozitul pe profit calculat si cel declarat trimestrial, iar contribuabilii se intreaba cum trebuie tratate aceste situatii. Este important de stiut daca se pot face ajustari contabile sau daca trebuie declarate sume modificate in D100 sau in D101. Clarificarea acestor aspecte ajuta la evitarea erorilor fiscale. Avem acest caz concret. La 30 iunie impozitul pe profit contabilizat si declarat prin D100 a fost de 8552 lei. La 30 sept impozitul cumulat din...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016