
Atentie contabili!
Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate
Digitalizarea este noua noastra realitate, iar pentru orice business, comertul online deschide noi oportunitati, noi segmente de audienta si noi piete. Odata cu ele, si noi provocari. Una dintre acestea este gestionarea eficienta a retururilor, cu impact atat in minimizarea pierderilor, cat si in construirea loialitatii.
In Romania, sectorul e-commerce a atins pragul de 6,2 miliarde de euro la finalul anului 2021, cu aproximativ 10% mai mult decat in 2020, cand valoarea comertului online a fost estimata la 5,6 miliarde de euro, dupa cum aflam din datele furnizate de GPeC.
Odata cu cresterea numarului de achizitii online, si numarul retururilor e mai mare. Conform Transport Topics, la nivel global procentul de returnare a produselor achizitionate online se pozitioneaza intre 25-40. Cea mai frecventa categorie de marfuri returnate este cea de imbracaminte si incaltaminte, cu 30-35%, urmata de produsele electronice si IT, motivele cele mai frecvente ale retururilor fiind:
Unele dintre motivele returnarii produselor sunt controlabile, in timp ce altele tin de optiunea clientului. In acest context, reducerea ratei de returnare a produselor este una dintre cele mai mari provocari pentru business-urile de comert electronic.
Masurile care se pot lua vizeaza:
Pentru cazurile in care cumparatorul pur si simplu se razgandeste, intervin alte tipuri de strategii. Una dintre ele ar putea fi marirea perioadei de retur. Paradoxala la prima vedere, masura poate duce la mai putine produse returnate.
De ce este importanta gestionarea retururilor pentru o afacere?
Gestionarea retururilor sau logistica inversa inseamna mult mai mult decat oferirea unor optiuni de returnare adecvate, pentru ca trebuie facuta din ambele perspective:
Solutii pentru a-ti imbunatati procedurile de retur exista, de la stabilirea unei politici transparente, la achizitionarea de softuri care sa informeze clientul cu privire la statusul returului.
Iata, deci, cum poti implementa cele mai bune practici in cadrul firmei tale, pentru a transforma potentialele retururi in oportunitati de venit:
1.Calculeaza cat te costa retururile
Pe masura ce vanzarile online cresc, exista un efect secundar inevitabil: mai multe retururi, ceea ce genereaza costuri mai mari, din mai multe sfere:
Si, desi poate parea contraintuitiv, a lasa cheltuielile cu returul in sarcina clientului nu este o strategie buna. Pentru ca, pe termen mediu si lung, vanzarile vor scadea, clientii alegand un alt furnizor care le ofera posibilitatea de a returna gratis produsele.
Retururile nu pot fi evitate complet, dar constientizarea impactului lor asupra profitului este primul lucru pe care trebuie sa il faci. Astfel, vei sti si care este suma pe care este fezabil sa o investesti in strategiile de gestionare a retururilor.
In acest sens, daca nu dispui de capitalul necesar, poti lua in considerare un credit firma. Pe termen lung, un proces rapid si eficient de retur poate genera mai multe vanzari si un flux mai controlat de venituri.
2. Stabileste o politica de retur simpla si transparenta
O politica transparenta si clara de gestionare a retururilor, ce presupune costuri de expediere reduse si permite mai multe retururi, ajuta afacerile sa pastreze clientii si asigura loialitatea lor, ceea ce inseamna venituri in crestere.
Asadar, retururile facile, care au costuri reduse, contribuie la pastrarea clientilor loiali, ceea ce duce, in cele din urma, la o crestere a comenzilor si la satisfactia clientilor.
3. Monitorizeaza retururile
Construind un sistem organizat de gestionare a retururilor te asiguri ca stii exact si care este impactul lor asupra afacerii. Astfel, monitorizarea retururilor nu numai ca te va ajuta sa-ti pastrezi clientii, dar va contribui si la colectarea de date importante despre intentiile lor, astfel incat sa-ti poti eficientiza procedura, in avantajul tau.
O solutie la indemana ar fi introducerea unui formular pentru clientii care doresc sa returneze un produs. Astfel, vei putea afla care este motivul returului si alte date ce te-ar putea ajuta sa-ti imbunatatesti serviciile. Din perspectiva clientului, completarea unui formular ii poate oferi incredere in serviciile tale.
4. Proceseaza rapid retururile
Atunci cand clientii stiu ca isi pot recupera banii la fel de usor cum ii pot cheltui, ei vor cumpara cu mai multa incredere si, cel mai probabil, vor cheltui mai mult.
Procesarea rapida a retururilor contribuie si ea la fidelizarea clientilor. Cand cineva face o achizitie online, de regula doreste sau are nevoie sa foloseasca produsul imediat. In cazul in care este nevoit sau alege sa il returneze ori sa il schimbe, decizia de a ramane client depinde de cat de repede primeste banii sau produsul inapoi. Un proces greoi il va impiedica sa cumpere a doua oara, pe cand unul simplu si rapid il va convinge ca se poate baza pe serviciile tale.
5. Tine la curent clientul cu privire la statusul returului
Chiar si in prezent, exista comercianti care fac procesul de returnare dificil pentru cumparatori:
O astfel de abordare nu poate avea decat rezultate dezastruoase pentru o afacere.
In schimb, alege sa comunici clientului ce se intampla cu returul lui. Comunicarea constanta a statusului coletului ar trebui sa fie in prim-planul politicii de retur, indiferent de stadiul in care se afla comanda. Poti automatiza acest pas investind intr-un un soft care sa trimita clientului mesaje sau e-mailuri privind statusul procesului.
6. Diversifica metodele de preluare a retururilor
Cei mai multi comercianti ofera deja mai multe optiuni de livrare, inclusiv posibilitatea de a plati mai mult pentru expedierea rapida. Aceeasi idee se aplica si in cazul schimburilor si retururilor.
Ofera clientilor mai multe optiuni de returnare. Acest lucru poate include returnari in magazine sau ridicarea coletului de catre curier. Ar fi bine sa alegi variante de retur ce nu necesita impachetarea produsului intr-o cutie sau aplicarea unei etichete. Totodata, opteaza pentru rambursarea imediata sau inlocuirea produsului pe loc.
In acest sens, poti incheia parteneriate cu diferite firme de curierat pentru a ridica retururile de la domiciliul clientilor sau poti opta pentru servicii suplimentare precum preluarea coletelor din puncte fixe.
Asadar, politica de retur actioneaza ca un set de orientari in cazul in care clientii decid ca nu mai doresc ceea ce au cumparat, fie din motive obiective care tin de produs in sine, fie din motive subiective care tin de cumparator. Pentru a preveni confuzia si frustrarea clientilor si pentru a transforma retururile in oportunitati de venit, este necesar sa implementezi o strategie clara de returnare in cadrul afacerii tale, cu un set de tatici gandite din ambele perspective: a ta si a clientului tau.
Sursa foto: Shutterstock.com
Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate
Intrebare: Care sunt inregistrarile contabile aferente unei vanzari de carburant la care se aplica prevederile OUG 106/2022: clientul plateste mai putin cu 50 de bani cu TVA inclusa/litru, din care 25 de bani se suporta de la buget, iar 25...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: O societate este platitoare de TVA lunar,. A efectuat o achizitie locala de pe platforma Emag a unui bun. Factura a fost intocmita de un furnizor inregistrat in Spania (fara cod de Romania), Electrostore S.L., cu cota de TVA din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<