Prin Ordinul 206/2025 au fost adoptate noile declaratii D101 – folosite atat de persoanele care platesc impozit pe profit, cat si de cei care fac parte din grupuri de impozit pe profit. Acestea au fost modificate in urma unor noutati din domeniu din anul 2024.
Aceste noi declaratii 101 pentru impozitul pe profit vor fi utilizate atat pentru declararea obligatiilor anuale aferente anului fiscal 2024, cat si celor cu privire la anul modificat care a inceput in anul 2024.
ANAF a actualizat D101 prin Ordinul 206/2025
Ordinul nr. 206/2025 pentru aprobarea modelului, continutului si instructiunilor de completare a formularelor 101 „Declaratie privind impozitul pe profit” si 101 Grup fiscal „Declaratie consolidata privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal” a fost publicat recent in Monitorul Oficial.
Modificarile fiscale din 2024, pe care le vom reda mai jos, au fost incluse in formular. Prin Legea nr.296/2023 si OUG 115/2023 au fost aduse modificari si completari Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal.
Modificarile/completarile au vizat, in principal, urmatoarele aspecte:
- stabilirea impozitului pe profit datorat de catre contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50 milioane de euro, la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, in situatia in care impozitul pe profit este mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri;
- recuperarea pierderii fiscale anuale stabilite prin declara?ia de impozit pe profit, in limita a 70% inclusiv, din profiturile impozabile realizate in urmatorii 5 ani consecutivi, incepand cu anul 2024/anul fiscal modificat care incepe in anul 2024,dupa caz;
- abrogarea dispozitiilor privind deductibilitatea cheltuielilor cu bursele private, precum si a costului de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, din impozitul pe profit.
Totodata, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.115/2024 pentru completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, au fost introduse reglementari cu privire la facilitatile fiscale care vizeaza contribuabilii care aplica la calculul rezultatului fiscal deducerea suplimentara pentru activitatile de cercetare-dezvoltare si care datoreaza impozit minim pe cifra de afaceri.
Cum a fost modificata D101 in 2025
In urma modificarilor amintite mai sus, declaratiile 101 si 101 Grup fiscal au fost actualizate cu urmatoarele modificari:• au fost introduse randuri noi pentru evidentierea impozitului pe profit stabilit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, pentru evidentierea pierderii fiscale de recuperat in anul curent, precum si pentru evidentierea valorii care se scade din impozitul minim pe cifra de afaceri potrivit art.I pct.1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.115/2024;
• a fost eliminat randul referitor la costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Cartea verde a Contabilitatii 2026
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
• in plus, din formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" a fost eliminat randul referitor la valoarea impozitului pe profit scutit aferent caselor de marcat, care se adauga la impozitul pe profit, potrivit art. 45 alin. (7) din Codul fiscal.
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDurata amortizare apartament folosit in scop administrativ Care este durata minima de amortizare pentru un apartament achizitionat pentru a fi punct lucru birou (deci exclusiv pt activitatea economica a societatii). Puteti sa ne spuneti si...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulStagiu cotizare salariat si pensionar Subiect: Concediu medical cod 01 - stagiu de cotizare insuficient la salariat pensionar cu doua contracte succesive SITUATIA DE FAPT: - Salariatul este pensionar. - A avut un prim...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulFacturi din luna anterioara omise a se inregistra, declaratii rectificative Colegii au uitat sa-mi predea in contabilitate 3 facturi pentru servicii de la un furnizor din Italia pe luna august si dintr-o eroare mi-au dat sa inregistrez o factura care in...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCompensare facturi Valorile le-am dat cu titlu de exemplu, ele sunt mai mari, nivel zeci mii lei, dar vreau sa stiu daca aceasta compensare trebuie facuta prin Sistemul Informatic de Compensare...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulInfiintare microintreprindere in 2026. Intreprinderi legate Societatea A s-a infiintat la Registrul Comertului in luna iulie 2026 si s-a declarat microintreprindere, a facut angajarea salariatului in cadrul termenului legal de 90 zile....citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Cum arata noul formular D101

Pentru a descarca Soft A, actualizat in data de 14.02.2025, click AICI»
Sursa: ANAF
Fiscalitatea.ro 


