
Raportul Special
realizat de specialisti
O noua propunere legislativa ar putea elimina obligatia depunerii Declaratiei privind beneficiarul real in cazul societatilor, asociatiilor sau fundatiilor formate doar din persoane fizice.
Pentru simplificarea procedurii de declarare a beneficiarului real al unei societati, firmele si ONG-urile ar putea sa nu mai fie obligate sa depuna aceasta declaratie, daca nu exista modificari.
Obligatia depunerii Declaratiei privind beneficiarul real al unei societati a fost introdusa de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului.
Situatia actuala:
Societatile comerciale, asociatiile si fundatiile trebuie sa depuna anual o declaratie prin care sa ateste cine este beneficiarul real al entitatii, chiar daca nu s-a schimbat nimic in structura entitatii si beneficiarii reali sunt aceiasi. Trebuie depusa suplimentar o declaratie anuala dupa aprobarea situatiilor financiare pentru firme.
De asemenea, si firmele formate doar din persoane fizice sunt obligate sa faca aceasta raportare, desi beneficiarul real rezulta chiar din datele existente deja in registrele autoritatilor publice.
Astfel ca prin noua propunere legislativa se doreste modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si modificarea si completarea unor acte normative, precum si prin modificarea Ordonantei de Guvern nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii.
Proiectul de lege propune urmatoarele modificari (extras din Proiect):
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Art. I. - Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 589 din 18 iulie 2019, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza;
1. AlineatuI (1) al articolului 56 se modifica si va avea urmatorul cuprins;
„(1) Persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului depun la imatriculare si ori de cate ori intervine o modificare o declaratie privind beneficiarul real al persoanei Juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor.”
2. Dupa alineatul (1) al articolului 56, se introduc doua noi alineate, alineatele (l') si (1^), cu urmatorul cuprins:
„(1') Sunt exceptate de la obligatia depunerii declaratiei prevazute la alin. (1);
a) regiile autonome, companiile si societatile nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat;
b) persoanele juridice formate doar din asociati persoane fizice.
In cazul persoanelor exceptate conform alineatului (1') litera b), Registrul beneficiarilor reali va fi completat din oficiu de catre Oficiul National al Registrului Comertuuii pe baza documentelor care insotesc cererea de inmatriculare, sau pe baza evidentelor detinute in cazul societatilor deja inmatriculate.”
3. AlineatuI (4) al articolului 56 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) Daca intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declaratia se depune in termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit.”
4. AlineatuI (1) al articolului 62 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) In termen de 12 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi, societatile inregistrate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi in registrul comertului, cu exceptia celor prevazute la articolul 56 alineatul (l'), depun, prin grija reprezentantului legal, spre inregistrare in Registrul beneficiarilor reali ai societatilor, tinut de Oficiul National al Registrului Comertului, o declaratie privind datele de identificare ale beneficiarilor reali.”
Art. II. - Ordonanta de Guvern nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 39 din 31 ianuarie 2000, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 7, alineatul (2), litera c^) se modiflca si va avea urmatorul cuprins:
„c^) declaratia pe propria raspundere, incheiata in forma autentica, a persoanei care, in temeiul alin. (1), formuleaza cererea de inscriere, care cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali ai asociatiei, in sensul reglementarilor din domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului.
Datele de identificare ale beneficiarului real sunt: numele, prenumele, data nasterii, codul numeric personal, seria si numarul actului de identitate, cetatenia, domiciliul sau resedinta.
In cazul asociatiilor formate doar din persoane fizice, se va putea opta pentru nedepunerea declaratiei pe propria raspundere si completarea registrului central din oficiu pe baza datelor de identificare din dosar si conform regulilor prevazute de Legea 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.”
2. La articolul 17, alineatul (2), litera c^) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„c^) declaratie pe propria raspundere, incheiata in forma autentica, a persoanei care, in temeiul alin. (1), formuleaza cererea de inscriere, care cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali ai asociatiei, in sensul reglementarilor din domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului.
Datele de identificare ale beneficiarului real sunt: numele, prenumele, data nasterii, codul numeric personal, seria si numarul actului de identitate, cetatenia, domiciliul sau resedinta.
In cazul fundatiilor formate doar din persoane fizice, se va putea opta pentru nedepunerea declaratiei pe propria raspundere si completarea registrului central din oficiu pe baza datelor de identificare din dosar si conform regulilor prevazute de Legea 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.”
3. Alineatul (1) al articolului 34“* se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Ori de cate ori intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, asociatia sau fundatia are obligafia de a comunica Ministerului Justitiei datele de identificare ale beneficiarului real, in vederea inregistrarii actualizarii evidentei privind beneficiarii real ai asociatilor si fundatiilor.”
4. Alineatul (3) al articolului 34“* se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de parlamentui Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. I din Constitutia Romaniei, republicata.
Pentru a citi Expunerea de motive, click AICI.
Sursa: Senatul Romaniei
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Noi venituri ar putea fi scutite de la plata impozitului! Vezi proiectul!Comisia Europeana propune o reforma profunda a sistemului de TVA din UEIndemnizatiile pentru crestere copil ar putea fi majorate in anumite situatiiStart-up-urile din Europa beneficiaza de sprijin nou si majorat din partea Comisiei EuropeneCine ar putea sa nu plateasca impozit la casa 10 aniUltimele articole
Proiect: Unitatile ANAF, amendate cu pana la 10.000 lei daca NU respecta anumite termene in relatia cu contribuabiliiFirmele din comert NU vor mai fi obligate sa reinnoiasca anual avizele si autorizatiile de functionare. Cand este necesara reautorizarea?Registrele contabile si documentele justificative NU vor mai fi arhivate 10 ani. Perioada a fost redusa la jumatateProiect: Dosarul cu sine va fi ELIMINAT. Institutiile publice vor pune la dispozitie contribuabililor formulare si cereri digitaleModificarea Codului Fiscal: Pensiile sub 3.000 lei NU vor mai fi impozitate cu 10%Articole similare
Declaratia anuala privind beneficiarii reali ar putea fi ELIMINATA din nou. Ce obligatii raman in vigoare pentru firmeDeclaratia privind beneficiarul real ar putea fi eliminata din nouObligatia depunerii Declaratiei privind beneficiarul real, ELIMINATA pentru unele firme (Legea 108/2020)Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA