Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Deputatii au adoptat Legea privind combaterea spalarii banilor, dupa ce, intial, Legea a fost respinsa

25-Oct-2018
2989

Respinsa initial, Legea privind combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului a trecut de Camera Deputatilor, dupa ce PSD-ul a propus reluarea votului, invocand faptul ca unii parlamentari nu si-au exprimat votul, desi erau prezenti in sala.

Odata reluat procesul de votare, legea a trecut, nu fara scandal, insa, cei care nu au sustinut proiectul fiind de parere ca unele prevederi incalca drepturile omului, precum alineatul care spune ca ONG-urile sunt obligate sa raporteze toti beneficiarii ajutoarelor pe care le dau.

Astfel, in raportul dat de comisiile reunite juridica si de buget la legea de prevenire a spalarii banilor si finantarii terorismului, „beneficiarul real”, in cazul asociatiilor si fundatiilor, reprezinta „persoanele fizice sau, in cazul in care acestea nu au fost identificate, categoria de persoane fizice in al caror interes principal asociatia sau fundatia a fost infiintata sau functioneaza”. Exceptie de la obligativitatea raportarii beneficiarilor reali fac organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, membre ale Consiliului Minoritatilor Nationale, care nu mai trebuie sa raporteze beneficiarii reali. 

"Fara publicarea niciunei analize de risc, asa cum recomanda standardele internationale in materie, ONG-urilor li se impun asadar niste obligatii de raportare la care cu greu vor face fata pana si institutii puternice, care inregistreaza profituri importante, precum bancile si cazinourile. Legea introduce obligativitatea de a raporta beneficiarul real in termen de 30 de zile de cand acesta este cunoscut; in caz de neconformare, organizatia poate fi dizolvata. Caracterul excesiv nu este dat de obligatia de raportare per se, ci de subiectii acestei obligatii: persoanele fizice care beneficiaza de asistenta, consiliere, ajutor, activitati socio-medicale, educationale sau culturale, inclusiv copii, varstnici, persoane cu dizabilitati sau conditii medicale pentru care au nevoie de ajutor".

In lege, spalarea de bani este definita, la Art. 49, astfel:

(1) Constituie infractiune de spalare a banilor si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 12 ani: a) schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscand ca provin din savarsirea de infractiuni, in scopul ascunderii sau al disimularii originii ilicite a acestor bunuri ori in scopul de a ajuta persoana care a savarsit activitatea infractionala din care provin bunurile sa se sustraga de la urmarire, judecata sau executarea pedepsei;
b) ascunderea ori disimularea adevaratei naturi, a provenientei, a situarii, a dispozitiei, a circulatiei sau a proprietatii bunurilor ori a altor drepturi asupra acestora, cunoscand ca bunurile provin din savarsirea de infractiuni; 
c) dobandirea, detinerea sau folosirea de bunuri, cunoscand ca acestea provin din savarsirea de infractiuni.

(2) Tentativa se pedepseste.

(3) Daca fapta a fost savarsita de o persoana juridica, pe langa pedeapsa amenzii, instanta aplica, dupa caz, una sau mai multe dintre pedepsele complementare prevazute la art. 136 alin. (3) lit. a) - c) din Codul penal.

(4) Cunoasterea provenientei bunurilor sau scopul urmarit, necesare ca elemente ale activitatilor mentionate la alin. (1) ?i art. 2 lit. c) pot fi deduse din circumstantele faptice obiective. (5) Dispozitiile alin. (1) - (4) se aplica indiferent daca activitatea infractionala din care provine bunul a fost comisa pe teritoriul Romaniei sau in strainatate.

Proiectul asupra Legii pentru combaterea si prevenirea spalarii banilor a fost adoptat miercuri de Camera deputatilor, for decizional, in contextul transpunerii unei directive a Uniunii Europene, care, pe 19 iulie, anunta ca trimite Romania, Grecia si Irlanda in fata Curtii de Justitie a UE pentru ca nu au pus in aplicare normele in materie de combatere a spalarii banilor.

Termenul pentru transpunerea acestei directive europene a fost 26 iunie 2017.

Legea poate fi consultata integral AICI!

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016