Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Din 1 ianuarie 2024 firmele pot acorda angajatilor, pe langa tichetele de masa sau cadou, un nou beneficiu extrasalarial

27-Dec-2023
5157
Din 1 ianuarie 2024 firmele pot acorda angajatilor, pe langa tichetele de masa sau cadou, un nou beneficiu extrasalarial

Din 1 ianuarie 2024 firmele pot acorda, pe langa tichetele de masa sau cadou, un nou beneficiu extrasalarial angajatilor. Este vorba despre tichetele pentru plata muncilor casnice, incluse in Legea prestatorului casnic, care se ofera pentru servicii de curatenie/igienizare, spalatul/calcatul rufelor, servicii de croitorie, servicii de preparare a hranei, servicii de ingrijire corporala, hranire, supraveghere a beneficiarului casnic dependent.



Legea prestatorului casnic, care intra in vigoare din 2024, a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 402/27.04.2022 prin Legea 111/2022.

Legea prestatorului casnic si acordarea tichetelor pentru plata muncilor casnice

Activitatea casnica reprezinta activitatea ocazionala, necalificata, desfasurata de un prestator casnic in legatura cu gospodaria/gospodariile unei familii sau a/ale unei persoane singure, in calitate de beneficiar casnic; activitatea casnica nu este efectuata in scop comercial si nu se efectueaza in beneficiul unor terti.

Activitatea include: servicii de curatenie/igienizare, spalatul/calcatul rufelor, servicii de croitorie, servicii de preparare a hranei, servicii de ingrijire corporala, hranire, supraveghere a beneficiarului casnic dependent.

Pot fi remunerate prin tichete de activitati casnice si activitatile desfasurate de persoanele care exercita ocazional profesia de bona, reglementata potrivit dispozitiilor Legii nr. 167/2014 privind exercitarea profesiei de bona.

In aceasta situatie, beneficiar casnic este reprezentantul legal al copilului, acesta din urma fiind beneficiar al serviciilor prestate.

Tichet de activitati casnice - bon valoric destinat remunerarii activitatilor casnice desfasurate de catre prestatorul casnic.


Prestatorul casnic nu poate fi un membru al familiei beneficiarului casnic.

Prevederi pentru beneficiari casnici-persoane fizice

Intre prestatorul casnic si beneficiarul casnic se stabileste un raport juridic prin acordul de vointa al partilor, fara a avea o forma scrisa, in vederea prestarii activitatilor casnice.

Beneficiarul casnic si prestatorul casnic convin asupra activitatilor si a numarului de ore sau a volumului de munca.
Plata prestatorului casnic se face conform dispozitiilor prezentei legi, cu tichete de activitati casnice.

Durata zilnica a prestarii activitatilor casnice pentru un beneficiar casnic nu poate depasi 12 ore, respectiv 6 ore pentru prestatorii casnici cu varsta cuprinsa intre 16 si 18 ani.

Valoarea minima a contributiei lunare, calculata potrivit dispozitiilor prezentei legi, pentru ca un prestator casnic sa beneficieze de calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale de stat (CAS), este contributia aferenta a minimum 85 de tichete de activitati casnice, dar nu poate fi mai mica de 25% din valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata.

Tichetul de activitati casnice se poate achizitiona:
- de la oricare dintre agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti;
-de la furnizorul de serviciu universal, astfel cum este definit la art. 2 pct. 24 din OUG 13/2013 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 187/2013, cu modificarile si completarile ulterioare;
- sau de pe Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice, care este accesibila online si/sau prin intermediul unei aplicatii mobile, de pe orice dispozitiv electronic.

Modelul tichetului de activitati casnice se stabileste prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

Valoarea nominala a tichetului de activitati casnice este de 15 lei si poate fi actualizata anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Tichetele de activitati casnice nu sunt transferabile, nu pot fi utilizate pentru achizitia altor bunuri si servicii si pot fi utilizate numai de catre prestatorul casnic ale carui date sunt completate pe acestea, conform art. 5 alin. (2) lit. g).

Tichetele de activitati casnice pot fi preschimbate in bani de catre prestatorul casnic in maximum 12 luni de la data primirii acestora, in numerar, la oricare dintre agentiile pentru ocuparea fortei de munca sau la furnizorul de serviciu universal ori, dupa caz, prin ordin de plata/transfer in contul bancar indicat de catre prestatorul casnic prin Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice.

Plata in contul bancar indicat de catre prestatorul casnic se face in maximum 5 zile de la data solicitarii preschimbarii, potrivit dispozitiilor alin. (3).

(5) Contravaloarea platita la fiecare preschimbare in bani a tichetelor de activitati casnice, conform alin. (3), de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca sau furnizorul de serviciu universal este egala cu rezultatul inmultirii numarului de tichete de activitati casnice cu valoarea nominala a acestora prevazuta la alin. (1), din care se scade valoarea impozitului pe venit, calculat conform art. 9 alin. (2), si valoarea contributiei de asigurari sociale, datorata bugetului asigurarilor sociale de stat si calculata conform art. 9 alin. (3) al art.7 din prezentul act normativ.

La achizitia tichetelor de activitati casnice, beneficiarul casnic suporta doar valoarea nominala a acestora,costul de tiparire si de distribuire fiind suportat de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.

Beneficiarul casnic are obligatia de a valorifica tichetele de activitati casnice in termen de 12 luni de la data achizitionarii acestora.

Beneficiarul casnic are posibilitatea de a returna tichetele de activitati casnice achizitionate si neutilizate in 30 de zile de la implinirea termenului de 12 luni de la data achizitionarii acestora,primind valoarea nominala a acestora din care se scade, in situatia tichetelor de activitati casnice emise in format fizic, pe suport hartie, costul suportat de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca cu tiparirea si distribuirea acestora.

Valoarea tichetelor de activitati casnice pierdute, deteriorate sau nereturnate in perioada legala nu se restituie beneficiarului casnic.

Valoarea tichetelor de activitati casnice pierdute, deteriorate sau care nu au fost preschimbate in perioada legala nu se deconteaza prestatorului casnic.

Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca emite tichetele de activitati casnice in format electronic, la solicitarea beneficiarului casnic, sau in format fizic, pe suport hartie, la solicitarea agentiilor pentru ocuparea fortei de munca.

Sumele reprezentand contravaloarea tichetelor de activitati casnice achizitionate de catre beneficiarii casnici se gestioneaza de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca in conturi distincte de disponibil deschise in acest scop la unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului.

Conturile distincte de disponibil se deschid la unitatile Trezoreriei Statului la solicitarea agentiilor pentru ocuparea fortei de munca.

Din conturile distincte de disponibil agentiile pentru ocuparea fortei de munca pot ridica sume in numerar in vederea achitarii in numerar a sumelor catre prestatorii casnici sau pot dispune plati pe baza de ordin de plata pe destinatiile stabilite prin prezenta lege.

Pentru veniturile realizate din desfasurarea activitatilor casnice, prestatorul casnic datoreaza impozitul pe venit si contributia de asigurari sociale (CAS), in cotele prevazute la art. 64 alin. (1) si art. 138 lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Prin derogare de la prevederile art. 78 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, baza de calcul la care se aplica cota impozitului pe venit este 50% din valoarea nominala a tichetului de activitati casnice.

Prin derogare de la prevederile art. 139 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, baza de calcul pentru cota CAS este 50% din valoarea nominala a tichetului de activitati casnice.

Obligatiile fiscale prevazute mai sus se calculeaza si se retin din contravaloarea aferenta tichetelor de activitati casnice preschimbate in termenul legal ,se platesc, in numele prestatorilor casnici, de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca incepand cu data de intai pana la data de 25 a lunii urmatoare lunii in care tichetele de activitati casnice au fost preschimbate si se declara prin D112"Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".

In situatia in care prestatorul casnic nu este asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate, acesta dobandeste calitatea de asigurat, fara plata contributiei, si are dreptul la pachetul de servicii medicale de baza, prevazut de Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data la care a solicitat preschimbarea a cel putin 85 de tichete de activitati casnice. Mentinerea calitatii de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate se face prin preschimbarea in bani a minimum 85 de tichete de activitati casnice, lunar.

Plata CAS, in conditiile prezentei legi, confera prestatorului casnic calitatea de asigurat in sistemul public de pensii, potrivit prevederilor legale in vigoare.

Prin derogare de la prevederile art. 78 alin. (6) si art. 1231 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, prestatorii casnici nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent contravalorii tichetelor de activitati casnice preschimbate pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult si nici pentru acordarea de burse private.

Beneficiarii casnici care au achizitionat si utilizat intr-un an calendaristic un numar de cel putin 600 de tichete de activitati casnice pot beneficia gratuit, la cerere, in anul urmator, de 75 de tichete de activitati casnice.

Tichetele de activitati casnice acordate gratuit beneficiarilor casnici nu genereaza venit impozabil pentru beneficiarii casnici si nu se includ in baza de calcul la verificarea incadrarii in plafonul prevazut la art. 170 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Prin derogare de la art. 2202 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru remuneratia platita prestatorului casnic, beneficiarul casnic nu datoreaza contributia asiguratoare pentru munca(CAM).

Prevederi pentru angajatori privind acordarea tichetelor de activitati casnice

Angajatorii prevazuti la art. 3 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare, pot acorda angajatilor proprii sub forma de prima sau bonus, in afara de salariul de baza stabilit, tichete de activitati casnice, suportand valoarea nominala a acestora.

Acordarea tichetelor de activitati casnice se face in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de stat sau, dupa caz, in bugetele locale, pentru unitatile din domeniul bugetar, si in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat, dupa caz.

Angajatorii, impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentantii angajatilor, stabilesc de comun acord numarul de tichete de activitati casnice si frecventa acordarii acestora.

Eliberarea tichetelor de activitati casnice pentru angajatori se realizeaza de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca in raza carora acestia isi au sediul/sediul social sau punctul de lucru, potrivit prevederilor din normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

Angajatii care au calitatea de beneficiari casnici datoreaza impozit pe venit pentru sumele reprezentand contravaloarea tichetelor de activitati casnice primite potrivit regulilor prevazute la art. 78 alin. (2) lit. a) sau b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz.

Prin derogare de la prevederile art. 139 alin. (1) lit. s) si art. 157 alin. (1) lit. t) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatii care au calitatea de beneficiari casnici nu datoreaza contributii sociale obligatorii pentru sumele reprezentand contravaloarea tichetelor de activitati casnice.

Angajatorii care achizitioneaza si acorda intr-un an calendaristic un numar de cel putin 600 de tichete de activitati casnice pentru acelasi angajat pot beneficia gratuit, la cerere, in anul urmator, de un numar de 50 de tichete de activitati casnice inmultit cu numarul angajatilor pentru care au achizitionat si acordat cel putin 600 de tichete de activitati casnice in anul anterior.

Tichetele de activitati casnice de care beneficiaza gratuit angajatorii pot fi acordate oricarui angajat sub forma de prima sau bonus, cu precizarea numelui, prenumelui si codului numeric personal ale angajatului care este in drept sa utilizeze tichetul de activitati casnice, in calitate de beneficiar casnic.

Prin derogare de la art. 2202 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru tichetele de activitati casnice acordate angajatorii nu datoreaza contributia asiguratoare pentru munca(CAM).

In scopul aplicarii dispozitiilor prezentei legi, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale infiinteaza, pana la data de 1 ianuarie 2024, Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice, care va fi gestionata de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.

Persoanele care obtin venituri in calitate de prestatori casnici se considera ca nu realizeaza venituri in sensul prevazut la art. 5 pct. IV lit. c), art. 34 alin. (1) lit. b) si alin. (3) lit. b), art. 44 lit. b) si la art. 66 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare.

Beneficiarii de venit minim garantat, acordat potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, pot fi prestatori casnici, fara ca veniturile obtinute ca urmare a preschimbarii tichetelor de activitati casnice sa le fie luate in considerare la stabilirea si acordarea dreptului la venitul minim garantat.

In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale va elabora normele metodologice de aplicare a acesteia, care se aproba prin hotarare a Guvernului.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Monografie dividende interimare. La ce sa fie atenti cei care distribuire dividende in trim. III 2025

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un aspect esential al relatiei dintre societate si asociati, fiind modul prin care profitul ajunge efectiv la investitori. Totusi, acordarea dividendelor, mai ales în cursul exercitiului financiar sub forma de dividende interimare, impune respectarea unor conditii contabile si legale stricte. Nerespectarea acestor reguli poate atrage riscuri fiscale sau sanctiuni. In acest context, este important ca firmele sa cunoasca exact pasii procedurali si...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Declari in D100 sau D101 daca ai DIFERENTE la calculul impozitului?

    • In practica, pot aparea diferente intre impozitul pe profit calculat si cel declarat trimestrial, iar contribuabilii se intreaba cum trebuie tratate aceste situatii. Este important de stiut daca se pot face ajustari contabile sau daca trebuie declarate sume modificate in D100 sau in D101. Clarificarea acestor aspecte ajuta la evitarea erorilor fiscale. Avem acest caz concret. La 30 iunie impozitul pe profit contabilizat si declarat prin D100 a fost de 8552 lei. La 30 sept impozitul cumulat din...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare

    • In contextul actual al reglementarilor financiare, tranzactiile in numerar pot ridica riscuri si obligatii suplimentare pentru firme. Chiar daca numerarul este inca folosit in activitatea comerciala, legislatia impune limite stricte si conditii clare pentru a preveni fraudele, evaziunea fiscala si spalarea banilor. Astfel, orice firma care efectueaza incasari sau plati in numerar trebuie sa fie informata cu privire la plafonul legal, la interdictia fragmentarii sumelor si la eventualele...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016