
Raportul Special
realizat de specialisti
Din 1 ianuarie 2024 firmele pot acorda, pe langa tichetele de masa sau cadou, un nou beneficiu extrasalarial angajatilor. Este vorba despre tichetele pentru plata muncilor casnice, incluse in Legea prestatorului casnic, care se ofera pentru servicii de curatenie/igienizare, spalatul/calcatul rufelor, servicii de croitorie, servicii de preparare a hranei, servicii de ingrijire corporala, hranire, supraveghere a beneficiarului casnic dependent.
Activitatea casnica reprezinta activitatea ocazionala, necalificata, desfasurata de un prestator casnic in legatura cu gospodaria/gospodariile unei familii sau a/ale unei persoane singure, in calitate de beneficiar casnic; activitatea casnica nu este efectuata in scop comercial si nu se efectueaza in beneficiul unor terti.
Activitatea include: servicii de curatenie/igienizare, spalatul/calcatul rufelor, servicii de croitorie, servicii de preparare a hranei, servicii de ingrijire corporala, hranire, supraveghere a beneficiarului casnic dependent.
Pot fi remunerate prin tichete de activitati casnice si activitatile desfasurate de persoanele care exercita ocazional profesia de bona, reglementata potrivit dispozitiilor Legii nr. 167/2014 privind exercitarea profesiei de bona.
In aceasta situatie, beneficiar casnic este reprezentantul legal al copilului, acesta din urma fiind beneficiar al serviciilor prestate.
Tichet de activitati casnice - bon valoric destinat remunerarii activitatilor casnice desfasurate de catre prestatorul casnic.
Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
Intre prestatorul casnic si beneficiarul casnic se stabileste un raport juridic prin acordul de vointa al partilor, fara a avea o forma scrisa, in vederea prestarii activitatilor casnice.
Beneficiarul casnic si prestatorul casnic convin asupra activitatilor si a numarului de ore sau a volumului de munca.
Plata prestatorului casnic se face conform dispozitiilor prezentei legi, cu tichete de activitati casnice.
Durata zilnica a prestarii activitatilor casnice pentru un beneficiar casnic nu poate depasi 12 ore, respectiv 6 ore pentru prestatorii casnici cu varsta cuprinsa intre 16 si 18 ani.
Valoarea minima a contributiei lunare, calculata potrivit dispozitiilor prezentei legi, pentru ca un prestator casnic sa beneficieze de calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale de stat (CAS), este contributia aferenta a minimum 85 de tichete de activitati casnice, dar nu poate fi mai mica de 25% din valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata.
Tichetul de activitati casnice se poate achizitiona:
- de la oricare dintre agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti;
-de la furnizorul de serviciu universal, astfel cum este definit la art. 2 pct. 24 din OUG 13/2013 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 187/2013, cu modificarile si completarile ulterioare;
- sau de pe Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice, care este accesibila online si/sau prin intermediul unei aplicatii mobile, de pe orice dispozitiv electronic.
Modelul tichetului de activitati casnice se stabileste prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
Valoarea nominala a tichetului de activitati casnice este de 15 lei si poate fi actualizata anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.
Tichetele de activitati casnice nu sunt transferabile, nu pot fi utilizate pentru achizitia altor bunuri si servicii si pot fi utilizate numai de catre prestatorul casnic ale carui date sunt completate pe acestea, conform art. 5 alin. (2) lit. g).
Tichetele de activitati casnice pot fi preschimbate in bani de catre prestatorul casnic in maximum 12 luni de la data primirii acestora, in numerar, la oricare dintre agentiile pentru ocuparea fortei de munca sau la furnizorul de serviciu universal ori, dupa caz, prin ordin de plata/transfer in contul bancar indicat de catre prestatorul casnic prin Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice.
Plata in contul bancar indicat de catre prestatorul casnic se face in maximum 5 zile de la data solicitarii preschimbarii, potrivit dispozitiilor alin. (3).
(5) Contravaloarea platita la fiecare preschimbare in bani a tichetelor de activitati casnice, conform alin. (3), de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca sau furnizorul de serviciu universal este egala cu rezultatul inmultirii numarului de tichete de activitati casnice cu valoarea nominala a acestora prevazuta la alin. (1), din care se scade valoarea impozitului pe venit, calculat conform art. 9 alin. (2), si valoarea contributiei de asigurari sociale, datorata bugetului asigurarilor sociale de stat si calculata conform art. 9 alin. (3) al art.7 din prezentul act normativ.
La achizitia tichetelor de activitati casnice, beneficiarul casnic suporta doar valoarea nominala a acestora,costul de tiparire si de distribuire fiind suportat de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.
Beneficiarul casnic are obligatia de a valorifica tichetele de activitati casnice in termen de 12 luni de la data achizitionarii acestora.
Beneficiarul casnic are posibilitatea de a returna tichetele de activitati casnice achizitionate si neutilizate in 30 de zile de la implinirea termenului de 12 luni de la data achizitionarii acestora,primind valoarea nominala a acestora din care se scade, in situatia tichetelor de activitati casnice emise in format fizic, pe suport hartie, costul suportat de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca cu tiparirea si distribuirea acestora.
Valoarea tichetelor de activitati casnice pierdute, deteriorate sau nereturnate in perioada legala nu se restituie beneficiarului casnic.
Valoarea tichetelor de activitati casnice pierdute, deteriorate sau care nu au fost preschimbate in perioada legala nu se deconteaza prestatorului casnic.
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca emite tichetele de activitati casnice in format electronic, la solicitarea beneficiarului casnic, sau in format fizic, pe suport hartie, la solicitarea agentiilor pentru ocuparea fortei de munca.
Sumele reprezentand contravaloarea tichetelor de activitati casnice achizitionate de catre beneficiarii casnici se gestioneaza de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca in conturi distincte de disponibil deschise in acest scop la unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului.
Conturile distincte de disponibil se deschid la unitatile Trezoreriei Statului la solicitarea agentiilor pentru ocuparea fortei de munca.
Din conturile distincte de disponibil agentiile pentru ocuparea fortei de munca pot ridica sume in numerar in vederea achitarii in numerar a sumelor catre prestatorii casnici sau pot dispune plati pe baza de ordin de plata pe destinatiile stabilite prin prezenta lege.
Pentru veniturile realizate din desfasurarea activitatilor casnice, prestatorul casnic datoreaza impozitul pe venit si contributia de asigurari sociale (CAS), in cotele prevazute la art. 64 alin. (1) si art. 138 lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prin derogare de la prevederile art. 78 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, baza de calcul la care se aplica cota impozitului pe venit este 50% din valoarea nominala a tichetului de activitati casnice.
Prin derogare de la prevederile art. 139 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, baza de calcul pentru cota CAS este 50% din valoarea nominala a tichetului de activitati casnice.
Obligatiile fiscale prevazute mai sus se calculeaza si se retin din contravaloarea aferenta tichetelor de activitati casnice preschimbate in termenul legal ,se platesc, in numele prestatorilor casnici, de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca incepand cu data de intai pana la data de 25 a lunii urmatoare lunii in care tichetele de activitati casnice au fost preschimbate si se declara prin D112"Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".
In situatia in care prestatorul casnic nu este asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate, acesta dobandeste calitatea de asigurat, fara plata contributiei, si are dreptul la pachetul de servicii medicale de baza, prevazut de Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data la care a solicitat preschimbarea a cel putin 85 de tichete de activitati casnice. Mentinerea calitatii de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate se face prin preschimbarea in bani a minimum 85 de tichete de activitati casnice, lunar.
Plata CAS, in conditiile prezentei legi, confera prestatorului casnic calitatea de asigurat in sistemul public de pensii, potrivit prevederilor legale in vigoare.
Prin derogare de la prevederile art. 78 alin. (6) si art. 1231 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, prestatorii casnici nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent contravalorii tichetelor de activitati casnice preschimbate pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult si nici pentru acordarea de burse private.
Beneficiarii casnici care au achizitionat si utilizat intr-un an calendaristic un numar de cel putin 600 de tichete de activitati casnice pot beneficia gratuit, la cerere, in anul urmator, de 75 de tichete de activitati casnice.
Tichetele de activitati casnice acordate gratuit beneficiarilor casnici nu genereaza venit impozabil pentru beneficiarii casnici si nu se includ in baza de calcul la verificarea incadrarii in plafonul prevazut la art. 170 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prin derogare de la art. 2202 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru remuneratia platita prestatorului casnic, beneficiarul casnic nu datoreaza contributia asiguratoare pentru munca(CAM).
Angajatorii prevazuti la art. 3 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare, pot acorda angajatilor proprii sub forma de prima sau bonus, in afara de salariul de baza stabilit, tichete de activitati casnice, suportand valoarea nominala a acestora.
Acordarea tichetelor de activitati casnice se face in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de stat sau, dupa caz, in bugetele locale, pentru unitatile din domeniul bugetar, si in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat, dupa caz.
Angajatorii, impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentantii angajatilor, stabilesc de comun acord numarul de tichete de activitati casnice si frecventa acordarii acestora.
Eliberarea tichetelor de activitati casnice pentru angajatori se realizeaza de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca in raza carora acestia isi au sediul/sediul social sau punctul de lucru, potrivit prevederilor din normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
Angajatii care au calitatea de beneficiari casnici datoreaza impozit pe venit pentru sumele reprezentand contravaloarea tichetelor de activitati casnice primite potrivit regulilor prevazute la art. 78 alin. (2) lit. a) sau b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz.
Prin derogare de la prevederile art. 139 alin. (1) lit. s) si art. 157 alin. (1) lit. t) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatii care au calitatea de beneficiari casnici nu datoreaza contributii sociale obligatorii pentru sumele reprezentand contravaloarea tichetelor de activitati casnice.
Angajatorii care achizitioneaza si acorda intr-un an calendaristic un numar de cel putin 600 de tichete de activitati casnice pentru acelasi angajat pot beneficia gratuit, la cerere, in anul urmator, de un numar de 50 de tichete de activitati casnice inmultit cu numarul angajatilor pentru care au achizitionat si acordat cel putin 600 de tichete de activitati casnice in anul anterior.
Tichetele de activitati casnice de care beneficiaza gratuit angajatorii pot fi acordate oricarui angajat sub forma de prima sau bonus, cu precizarea numelui, prenumelui si codului numeric personal ale angajatului care este in drept sa utilizeze tichetul de activitati casnice, in calitate de beneficiar casnic.
Prin derogare de la art. 2202 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru tichetele de activitati casnice acordate angajatorii nu datoreaza contributia asiguratoare pentru munca(CAM).
In scopul aplicarii dispozitiilor prezentei legi, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale infiinteaza, pana la data de 1 ianuarie 2024, Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice, care va fi gestionata de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.
Persoanele care obtin venituri in calitate de prestatori casnici se considera ca nu realizeaza venituri in sensul prevazut la art. 5 pct. IV lit. c), art. 34 alin. (1) lit. b) si alin. (3) lit. b), art. 44 lit. b) si la art. 66 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare.
Beneficiarii de venit minim garantat, acordat potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, pot fi prestatori casnici, fara ca veniturile obtinute ca urmare a preschimbarii tichetelor de activitati casnice sa le fie luate in considerare la stabilirea si acordarea dreptului la venitul minim garantat.
In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale va elabora normele metodologice de aplicare a acesteia, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Din 2024 angajatii vor putea primi, pe langa salariu, tichete de activitati casnice in valoare de 15 lei (LEGEA 111/2022)Articole similare
Anumite beneficii acordate salariatilor nu vor fi impozitate din 1 ianuarie 2023, daca se incadreaza in plafonul de 33%, conform OG 16/2022Firmele pot acorda din 2023 un nou beneficiu extrasalarial angajatilor. 8 tipuri de venituri se vor incadra in plafonul de 33%Tichete de masa: Cum vor fi impozitate in 2024 si care este valabilitatea lorIn plafonul lunar de 33% pentru BENEFICII EXTRASALARIALE NU sunt incluse tichtele de masa sau cadourile de pana la 300 leiDin 2024 angajatii vor putea primi, pe langa salariu, tichete de activitati casnice in valoare de 15 lei (Legea 111/2022)Ultimele articole
Tichete cadou de Craciun. Se mai calculeaza impozit si CASS daca suma de 300 lei este neimpozabila?Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?12+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaModificari fiscale 2024. Sunt propuse schimbari asupra beneficiilor extrasalariale acordate angajatilorPlafonul pentru beneficii neimpozabile ar putea sa scada de la 33% la 20%Sfaturi de la experti
Intrebare: Avem incheiat un contract de vanzare catre un partener din Elvetia; marfa urmand sa ajunga in spatiul UE, destinatia Spania. Partenerul ne-a transmis cod de TVA din Elvetia, dar spune ca nu are cod de TVA in Spania sau in alta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contributii la fond de pensii facultative. Aspecte fiscale. Monografie contabila
Intrebare: O SRL plateste pentru un angajat pensie privata 500 lei pe luna, impartita astfel: 250 lei contributie angajator si 250 lei contributie angajat, platita de firma dar retinuta din salariu. * Contractul este incheiat incepand cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
Impozitul pe profit. Declari in D100 sau D101 daca ai DIFERENTE la calculul impozitului?
Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA