Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

E-Factura si E-Transport in 2025. Principalele modificari intrate in vigoare de anul acesta

08-Ian-2025
2878
E-Factura si E-Transport in 2025. Principalele modificari intrate in vigoare de anul acesta

De la 1 ianuarie 2025 au intrat in vigoare noutati fiscale care au modificat procedurile si obligatiile legate de implementarea sistemelor e-Factura (un sistem devenit obligatoriu pentru toate tipurile de tranzactii) si e-Transport.

E-Factura si E-Transport in 2025. Principalele modificari intrate in vigoare de anul acesta

Modificarile vizeaza, in principal:

  • operatiunile realizate in baza unor contracte de achizitii publice/sectoriale, de concesiune de lucrari si de servicii;
  • noutati in ceea ce priveste raportarea e-Factura in relatia B2B;
  • noutati in ceea ce priveste raportarea e-Factura in relatia B2C;
  • noutati privind sanctiunile e-Transport.


Iar aceste modificari, evident, au creat o multime de neclaritati, dupa cum dovedesc sutele de intrebari sosite pe adresa serviciului de consultanta Rentrop & Straton. Iata de ce am considerat oportun sa editam un ghid practic care sa limpezeasca toate aceste neclaritati, oferind solutii clare, profesioniste, argumentate cu temeiuri legale si insotite de modele de documente necesare.

A rezultat asfel lucrarea e-FACTURA. e-TRANSPORT. Noutati, obligatii, sanctiuni, in care reputatul consultant fiscal Ionut Jinga explica in detaliu implicatiile recentelor schimbari legislative, procedurile de urmat si toate subtilitatile utilizarii celor 2 noi sisteme.


Parcurgeti lucrarea  e-FACTURA. e-TRANSPORT. Noutati, obligatii, sanctiuni, si aflati exact ce obligatii aveti, ce erori puteti comite si cum sa evitati amenzile in 2025!


Pe scurt, principalele modificari intrate in vigoare in 2025:

  • Achizitii publice: in facturi se inscriu codurile CPV corespunzatoare din nomenclatorul de referinta in domeniul achizitiilor publice. 
  • B2B: se vor transmite prin e-factura numai facturile emise pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania.

Facturile simplificate se vor transmite prin sistemul e-factura. 

Nu se transmit prin e-factura bonurile fiscale.

  • Exceptie: nu se transmit in e-factura, facturile emise pentru livrari intracomunitare de bunuri, pentru care beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania comunica un cod de inregistrare in scopuri de TVA din alt stat membru.
  • B2C: toate facturile se raporteaza in sistem. Nu se transmit in e-Factura facturile emise pentru vouchere de vacanta.
  • e-Transport: sactiunile contraventionale se amana pana la 31 martie 2025.


Toate noutatile pentru 2025 sunt explicate in detaliu in lucrarea  e-FACTURA. e-TRANSPORT. Noutati, obligatii, sanctiuni,

Lucrarea contine raspunsuri pentru nelamuriri des intalnite in practica!

Intr-adevar, in lucrarea  e-FACTURA. e-TRANSPORT. Noutati, obligatii, sanctiuni, sunt prezentate cele mai delicate intrebari ale contribuabililor privind sistemele e-Factura si e-Transport, inclusiv intrebari din sectiunea specializata de pe site-ul ANAF.


Iata cateva exemple:

Mentionarea contului bancar pe factura. RO e-Factura:

„In vederea evitarii riscului de plata eronata, cerem furnizorilor sa aiba inscris pe factura contul bancar in care urmeaza sa se faca plata. Contul bancar nu este element obligatoriu de trecut pe factura. In cazul in care contul bancar nu este trecut pe factura, trebuie trimis mesaj prin SPV catre furnizor? ”

Emitere factura in valuta

"Avem un furnizor de transport interntational (broker de transport) care ne emite factura in euro, dar este precizat pe factura si valoarea in lei a serviciului efectuat, precum si cursul valutar folosit.
Cum trebuie transmisa factura prin RO e-Factura, in euro sau lei? Daca se transmite in euro, nu trebuie precizat si cursul valutar folosit?"

Emitere factura asociatie
"O asociatie are membri cotizanti atat institutii publice, cat si persoane fizice/juridice din mediul privat. Pentru cotizatiile membrilor, asociatia are obligatia de a emite factura? Se pot emite facturi doar pentru institutiile publice sau pentru cei care le solicita in mod expres? Sau trebuie aplicat unitar modul de facturare pentru toti membrii? Facturile trebuie transmise in e-Factura?"

Corectie factura xml
"Clientul a primit factura fiscala prin sistemul RO e-Factura, dar ne-a comunicat ca pe factura adresa este gresita. Cum trebuie sa procedam? Se emite factura de stornare cu cod tip document "381" si factura in negru cu cod tip document "380" care vor fi transmise prin sistemul e-Factura? Se intervine pe factura initiala corectand adresa? Factura corectata (cod tip document 384) se transmite clientului prin sistemul e-Factura? "

De retinut!

Initial, facturarea electronica a fost implementata in cazul tranzactiilor unde exista un grad redus de fiscalizare a veniturilor, dar, iata, ea se aplica in momentul de fata pentru toate tipurile de tranzactii. Asigurati-va ca stapaniti la perfectie procedurile de lucru!

Comandati chiar acum lucrarea (pe stick)  e-FACTURA. e-TRANSPORT. Noutati, obligatii, sanctiuni!

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016