Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Firmele care NU depasesc plafonul de 500.000 euro pot face trecerea la impozit pe profit prin optiune?

08-Mai-2024
4008
Firmele care NU depasesc plafonul de 500.000 euro pot face trecerea la impozit pe profit prin optiune?

Societate platitoare microintreprindere. Daca nu depaseste cifra de afaceri 500.000 euro, are 3 salariati, poate sa modifice vectorul fiscal prin optiune la platitor de impozit pe profit in cursul anului?

Trecere de la micro la impozit pe profit – raspunsul spcialistului:

Potrivit art. 48 alin. (21) Microintreprinderile nu pot opta pentru plata impozitului pe profit in cursul anului fiscal, optiunea putand fi exercitata incepand cu anul fiscal urmator, cu exceptiile prevazute la art.52. Optiunea se comunica organelor fiscale competente, potrivit prevederilor Legii nr.270/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 52 prevede conditiile prin care o microintreprindere trece la impozit pe profit, si anume:

(1) Daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920 - «Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal», in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite, fara posibilitatea de a mai opta pentru perioada urmatoare sa aplice prevederile prezentului titlu.

(2) In cazul in care, in cursul unui an fiscal, o microintreprindere nu mai indeplineste conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. g), aceasta datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care nu mai este indeplinita aceasta conditie.

Incepand cu data de 01.01.2024, potrivit OUG nr. 115/2023, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(2) In cazul in care, in cursul unui an fiscal, o microintreprindere nu mai indeplineste conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. g) si/sau nu a depus in termen situatiile financiare anuale pentru exercitiul financiar precedent anului fiscal respectiv, daca avea aceasta obligatie potrivit legii, microintreprinderea datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care nu mai este indeplinita oricare dintre aceste conditii.

(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), pentru o microintreprindere cu un singur salariat, al carui raport de munca inceteaza, conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. g) se considera indeplinita daca, in termen de 30 de zile de la incetarea raportului de munca, este angajat un nou salariat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata pe o perioada de cel putin 12 luni.

(4) Microintreprinderile care in cursul unui trimestru incep sa desfasoare activitati dintre cele prevazute de art. 47 alin. (3) lit. f) - i) datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul respectiv.

(5) Limitele fiscale prevazute la alin. (1) se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent.

Incepand cu data de 01.01.2024, potrivit Legii nr. 296/2023,la articolul 52, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(5) Limitele fiscale prevazute la art. 51 alin. (1), (41) si (42), precum si alin. (1) al prezentului articol se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent.

Incepand cu data de 01.01.2024, potrivit OUG nr. 115/2023, se introduce un nou alineat, alin. (51), cu urmatorul cuprins:

(51)In cazul microintreprinderii care, in cursul anului, se gaseste in situatia prevazuta la art. 47 alin. (11), suplimentar fata de regulile prevazute la alin. (5), limita fiscala privitoare la plafonul de 500.000 euro, prevazuta la alin. (1), se verifica luand in calcul veniturile acesteia cumulate cu veniturile intreprinderilor legate.

(52) In aplicarea prevederilor alin. (51), impreuna cu veniturile intreprinderilor legate cu microintreprinderea care se gaseste in situatia prevazuta la art. 47 alin. (11) lit. d) se cumuleaza si o patrime din norma anuala de venit stabilita/ajustata/redusa pentru anul fiscal curent a persoanelor fizice autorizate/intreprinderilor individuale/intreprinderilor familiale/altor forme de organizare a unei activitati economice fara personalitate juridica, autorizate potrivit legilor in vigoare, care datoreaza impozit pe baza normei anuale de venit, potrivit prevederilor titlului IV.

(6) Calculul si plata impozitului pe profit de catre microintreprinderile care se incadreaza in prevederile alin. (1), (2), (4) si (7) se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul respectiv.

(7) In situatia in care, in cursul anului fiscal, oricare dintre asociatii/actionarii unei microintreprinderi detine peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de trei microintreprinderi, asociatii/actionarii trebuie sa stabileasca microintreprinderea/microintreprinderile care ies de sub incidenta prezentului titlu si care urmeaza sa aplice prevederile titlului II incepand cu trimestrul in care se inregistreaza situatia respectiva, astfel incat conditia referitoare la numarul maxim de trei microintreprinderi la care oricare dintre asociati/actionari detine peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sa fie indeplinita. Iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor se comunica organului fiscal competent, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si este definitiva pentru anul fiscal curent.

Incepand cu data de 01.01.2024, potrivit OUG nr. 115/2023, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(7) In situatia in care, in cursul anului fiscal, oricare dintre asociatii/actionarii unei microintreprinderi detine, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si la alte microintreprinderi, asociatii/actionarii trebuie sa stabileasca microintreprinderea/ microintreprinderile care iese/ies de sub incidenta prezentului titlu si care urmeaza sa aplice prevederile titlului II incepand cu trimestrul in care se inregistreaza situatia respectiva, astfel incat conditia de detinere a unei singure microintreprinderi sa fie indeplinita. Iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor se comunica organului fiscal competent, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.


Raspuns oferit in luna aprilie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici