Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Guvernul propune noi reguli pentru CAS si CASS: introducerea plafonului de 36 salarii si eliminarea scutirilor pentru anumiti angajati

03-Aug-2023
2556
Guvernul propune noi reguli pentru CAS si CASS: introducerea plafonului de 36 salarii si eliminarea scutirilor pentru anumiti angajati

Guvernul a propus peste 50 de modificari fiscale printr-un nou Proiect de lege, si apar schimbari si in privinta contributiilor sociale. Mentionam ca documentul nu este pus inca in dezbatere publica, a fost preluat intr-un draft de site-ul Hotnews.ro.

Contributii sociale

1. CAS

Se propune introducerea unui al treilea plafon la CAS- cel de 36 de salarii minime.

Reamintim ca in prezent sunt 2 plafoane la CAS: 12 salarii, respectiv 24 salarii.

Atentie! In cazul celor care depasesc 36 de salarii minime, contributia la pensie anuala ar fi 25%*3.000 lei * 36 = 27.000 lei.

2. CASS

Se elimina scutirea de CASS pentru angajatii sectorul agricol, industria alimentara si constructii.

In cazul PFA se elimina plafoanele! Acest lucru inseamna ca aceste persoane vor datora CASS 10% din venitul obtinut.

Pentru toate celelalte venituri vor exista, daca se aproba si cel de 36 de salarii, 4 plafoane in total: 6, 12, 24 si 36.

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Tratamentul fiscal al cheltuielilor efectuate cu partenerii de business Firma noastra a organizat o intalnire cu parteneri de afaceri (workshop) iar in cadrul acestei intalniri a oferit o masa acestor parteneri. Am programul evenimentului,...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Creditare in numerar O societate a primit in numerar 10.000 lei creditare societate de la un tert pentru care s-a intocmit contract de creditare. Aceasta operatune poate fi incadrata la: Art. 4....citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Schimbare denumire I.I. dupa casatorie O persoana fizica, detinatoare de o Intreprindere individuala dupa casatorie isi schimba numele de familie. Numele Intreprinderii individuale trebuie schimbat sau poate sa ramane...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Refacturare cheltuieli Multumim pentru raspuns. Societatea B refuza sa ne factureze 50% din valoarea imobilului achizitionat de la Societatea A, sustinand ca nu pot face acest lucru atata timp cat nu...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Calcul plafon TVA Va rog sa ma lamuriti cum se calculeaza cifra de afaceri pentru plafonul de scutire de TVA in urmatoarea situatie: O societate neinregistrata in scopuri de TVA a emis in anul 2024...citeste mai mult

Extras din Proiect:

76. La articolul 148, alineatele (2) s?i (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: 

”(2) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, respectiv de cel putin 24 sau 36 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, se efectueaza prin cumularea veniturilor nete si/sau a normelor anuale de venit din activitati independente determinate potrivit art. 68 si 69, a venitului brut realizat in baza contractelor de activitate sportiva potrivit art. 68 1, precum si a veniturilor nete din drepturi de proprietate intelectuala determinate potrivit art. 72 si 73, care se estimeaza a se realiza in anul curent.

(...) (4) Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor care realizeaza veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b 1), o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:

a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 24 salarii minime brute pe tara inclusiv si 36 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 36 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 36 de salarii minime brute pe tara.”

77. La articolul 151, alineatele (6 1), (10), (17) s? i (19 1) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: 

”(6 1) Contribuabilii care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala sau venituri in baza contractelor de activitate sportiva, pentru care s-au aplicat prevederile alin. (6), contributia retinuta de catre platitorul de venit fiind aferenta unei baze de calcul mai mici decat nivelul a 24 sau 36 de salarii minime brute pe tara, iar nivelul venitului net sau brut, dupa caz, cumulat realizat este cel putin egal cu 24, respectiv 36 de salarii minime brute pe tara, au obligatia depunerii declaratiei prevazute la alin. (3 1), in vederea stabilirii contributiei de asigurari sociale aferente unei baze de calcul egale cu venitul ales care nu poate fi mic decat nivelul a 24, respectiv 36 de salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia. In acest caz, contributia retinuta de catre platitorul de venit este luata in calcul la stabilirea contributiei de asigurari sociale datorate de catre respectivii contribuabili.

(...) (10) Contribuabilii care in cursul anului fiscal incep sa desfasoare o activitate independenta si/sau sa realizeze venituri din drepturi de proprietate intelectuala, iar venitul net, anual, cumulat, din una sau mai multe surse de venituri, estimat a se realiza in anul in curs este cel putin egal cu nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, sunt obligati sa depuna declaratia prevazuta la alin.

(3) In termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului si sa declare venitul ales pentru care datoreaza contributia. Salariul minim brut pe tara garantat in plata este cel in vigoare la data depunerii declaratiei. Fac exceptie contribuabilii pentru care platitorii de venit au obligatia calcularii, retinerii, platii si declararii contributiei de asigurari sociale.

(...) (17) In situatia in care persoanele fizice au estimat pentru anul curent un venit net anual cumulat din veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b 1), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, mai mic decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, iar venitul net anual cumulat realizat este cel putin egal cu nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la data depunerii declaratiei prevazute la art. 120, acestea datoreaza contributia de asigurari sociale la o baza de calcul stabilita potrivit art. 148 alin. (4) si au obligatia depunerii declaratiei prevazute la art. 122 pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor in vederea definitivarii contributiei de asigurari sociale. In declaratie se completeaza venitul ales, care trebuie sa fie cel putin egal cu nivelul a 12, respectiv 24 sau 36 de salarii minime brute pe tara, dupa caz.

(...) (19 1) In situatia in care persoanele fizice prevazute la alin. (3 1) nu depun declaratia prevazuta la art. 122, baza de calcul al contributiei de asigurari sociale stabilita de organul fiscal din oficiu o reprezinta valoarea a 12, respectiv 24 sau 36 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul legal de depunere a declaratiei din anul pentru care se datoreaza contributia.”

84. Articolul 170 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

”Art. 170 - Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) – h)

(1) Persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, pe fiecare sursa de venit, din activitati independente, la o baza de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, stabilite potrivit art. 68, 68 1 si 69, dupa caz. La determinarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale prevazute la art. 118.

(2) Persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) - h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la o baza de calcul stabilita potrivit alin. (5), daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.

(3) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12, 24 sau 36 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) - h), dupa cum urmeaza: a) venitul net din drepturi de proprietate intelectuala, stabilit dupa acordarea cotei de cheltuieli forfetare prevazute la art. 72 si 72 1, precum si venitul net din drepturi de proprietate intelectuala determinat potrivit prevederilor art. 73;

b) venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit prevederilor titlului II sau titlului III, determinat potrivit prevederilor art. 125 alin. (8) si (9);

c) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilite potrivit art. 84 - 87; d) venitul si/sau castigul/castigul net din investitii, stabilit conform art. 94 - 97. In cazul veniturilor din dobanzi se iau in calcul sumele platite, diminuate cu impozitul retinut, iar in cazul veniturilor din dividende se iau in calcul dividendele platite, diminuate cu impozitul retinut, distribuite incepand cu anul 2018;

e) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, stabilite potrivit art. 104 - 106; f) venitul brut si/sau venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114 - 116. (4) La incadrarea in plafonul prevazut la alin.(3) nu se iau in calcul veniturile neimpozabile, prevazute la art. 93 si 105.

(5) Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) - h) o reprezinta: a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;

b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara; c) nivelul de 24 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 24 salarii minime brute pe tara inclusiv si 36 de salarii minime brute pe tara;

d) nivelul de 36 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 36 de salarii minime brute pe tara.”

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MONOGRAFIE CONTABILA] Garantie participare licitatie si reglementari cheie

    • Garantia de participare la licitatie reprezinta un instrument financiar utilizat pentru a proteja autoritatea contractanta impotriva unui comportament neloial al ofertantilor in cadrul procedurilor de achizitii publice. Aceasta nu constituie o livrare de bunuri sau prestare de servicii si, prin urmare, nu intra in sfera de aplicare a TVA. Reglementarile fiscale si contabile stabilesc tratamente clare privind evidenta si deductibilitatea acestor sume. In continuarea articolului vom vedea...» citeste mai departe aici

  • Ce conditii trebuie sa indeplineasca o livrare intracomunitara pentru aplicarea scutirii de TVA

    • Livrarea intracomunitara se refera la vanzarea de bunuri efectuata intre doua firme inregistrate in scopuri de TVA din state membre UE, in care bunurile sunt transportate dintr-un stat membru in altul. In anumite conditii reglementate strict de legislatia fiscala, aceasta operatiune poate fi scutita de TVA in tara de origine, urmand ca TVA sa fie colectata de cumparator in tara sa prin mecanismul taxarii inverse. In acest articol vom analiza ce conditii trebuie sa indeplineasca o livrare...» citeste mai departe aici

  • RO e-Transport in 2025. Declararea transporturilor NU se face pe detalii comerciale

    • Sistemul RO e-Transport se aplica transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal si are ca scop monitorizarea acestora pentru combaterea evaziunii. Este important ca operatorii economici sa inteleaga corect modul de declarare, datele obligatorii si cerintele legale, pentru a asigura conformitatea si evitarea sanctiunilor. Avem aceasta situatie. In cazul in care pe factura fiscala avem bunuri care au acelasi cod NC, insa sunt produse diferite, de exemplu fire de tesatura care au cod NC 55109000...» citeste mai departe aici

  • SAF-T si D406. Termenul de depunere este 30 septembrie sau 1 octombrie pentru luna august 2025?

    • Declaratia 406 (SAF-T) reprezinta un instrument esential in digitalizarea controlului fiscal din Romania. Aceasta implica raportarea electronica a datelor contabile catre ANAF, in functie de perioada fiscala aplicabila contribuabilului. Termenele de depunere variaza in functie de frecventa raportarii TVA si de categoria contribuabilului. In acest articol clarificam cand trebuie transmisa D406 pentru luna august 2025 si ce trebuie sa stie contribuabilii despre aceasta obligatie. In acest context,...» citeste mai departe aici

  • Garantie SGR in 2025. Ce trebuie sa stiti despre raportarea in D300 si codificarea SAF-T

    • De ceva timp, sistemul garantiei SGR (Sistemul de Garantie-Returnare) a devenit obligatoriu in Romania, generand o serie de intrebari privind tratamentul fiscal al acestor sume, in special in legatura cu TVA. in practica, contribuabilii se confrunta cu dileme privind declararea garantiei in decontul de TVA (D300), atat pe partea de achizitii, cat si pe partea de livrari. In continuarea articolului vom clarifica daca si cum trebuie raportata aceasta garantie, inclusiv in corelatie cu fisierul...» citeste mai departe aici

  • Bon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?

    • Incepand cu 1 septembrie 2025, obligatia includerii codului QR pe bonurile fiscale a reintrat in vigoare, conform modificarilor aduse de OUG nr. 69/2024 si OUG nr. 125/2024. In ciuda acestui fapt, normele tehnice necesare aplicarii practice a prevederii lipsesc, generand incertitudini pentru contribuabili. In acest context, apar intrebari legate de deductibilitatea TVA-ului si a cheltuielilor pe baza bonurilor fiscale fara cod QR. Avem acest caz concret. Societatea achizitioneaza un top de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016