
Raportul Special
realizat de specialisti
Guvernul a propus peste 50 de modificari fiscale printr-un nou Proiect de lege, si apar schimbari si in privinta contributiilor sociale. Mentionam ca documentul nu este pus inca in dezbatere publica, a fost preluat intr-un draft de site-ul Hotnews.ro.
Se propune introducerea unui al treilea plafon la CAS- cel de 36 de salarii minime.
Reamintim ca in prezent sunt 2 plafoane la CAS: 12 salarii, respectiv 24 salarii.
Atentie! In cazul celor care depasesc 36 de salarii minime, contributia la pensie anuala ar fi 25%*3.000 lei * 36 = 27.000 lei.
2. CASS
Se elimina scutirea de CASS pentru angajatii sectorul agricol, industria alimentara si constructii.
In cazul PFA se elimina plafoanele! Acest lucru inseamna ca aceste persoane vor datora CASS 10% din venitul obtinut.
Pentru toate celelalte venituri vor exista, daca se aproba si cel de 36 de salarii, 4 plafoane in total: 6, 12, 24 si 36.
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Extras din Proiect:
76. La articolul 148, alineatele (2) s?i (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
”(2) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, respectiv de cel putin 24 sau 36 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, se efectueaza prin cumularea veniturilor nete si/sau a normelor anuale de venit din activitati independente determinate potrivit art. 68 si 69, a venitului brut realizat in baza contractelor de activitate sportiva potrivit art. 68 1, precum si a veniturilor nete din drepturi de proprietate intelectuala determinate potrivit art. 72 si 73, care se estimeaza a se realiza in anul curent.
(...) (4) Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor care realizeaza veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b 1), o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:
a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 24 salarii minime brute pe tara inclusiv si 36 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 36 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 36 de salarii minime brute pe tara.”
77. La articolul 151, alineatele (6 1), (10), (17) s? i (19 1) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
”(6 1) Contribuabilii care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala sau venituri in baza contractelor de activitate sportiva, pentru care s-au aplicat prevederile alin. (6), contributia retinuta de catre platitorul de venit fiind aferenta unei baze de calcul mai mici decat nivelul a 24 sau 36 de salarii minime brute pe tara, iar nivelul venitului net sau brut, dupa caz, cumulat realizat este cel putin egal cu 24, respectiv 36 de salarii minime brute pe tara, au obligatia depunerii declaratiei prevazute la alin. (3 1), in vederea stabilirii contributiei de asigurari sociale aferente unei baze de calcul egale cu venitul ales care nu poate fi mic decat nivelul a 24, respectiv 36 de salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia. In acest caz, contributia retinuta de catre platitorul de venit este luata in calcul la stabilirea contributiei de asigurari sociale datorate de catre respectivii contribuabili.
(...) (10) Contribuabilii care in cursul anului fiscal incep sa desfasoare o activitate independenta si/sau sa realizeze venituri din drepturi de proprietate intelectuala, iar venitul net, anual, cumulat, din una sau mai multe surse de venituri, estimat a se realiza in anul in curs este cel putin egal cu nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, sunt obligati sa depuna declaratia prevazuta la alin.
(3) In termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului si sa declare venitul ales pentru care datoreaza contributia. Salariul minim brut pe tara garantat in plata este cel in vigoare la data depunerii declaratiei. Fac exceptie contribuabilii pentru care platitorii de venit au obligatia calcularii, retinerii, platii si declararii contributiei de asigurari sociale.
(...) (17) In situatia in care persoanele fizice au estimat pentru anul curent un venit net anual cumulat din veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b 1), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, mai mic decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, iar venitul net anual cumulat realizat este cel putin egal cu nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la data depunerii declaratiei prevazute la art. 120, acestea datoreaza contributia de asigurari sociale la o baza de calcul stabilita potrivit art. 148 alin. (4) si au obligatia depunerii declaratiei prevazute la art. 122 pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor in vederea definitivarii contributiei de asigurari sociale. In declaratie se completeaza venitul ales, care trebuie sa fie cel putin egal cu nivelul a 12, respectiv 24 sau 36 de salarii minime brute pe tara, dupa caz.
(...) (19 1) In situatia in care persoanele fizice prevazute la alin. (3 1) nu depun declaratia prevazuta la art. 122, baza de calcul al contributiei de asigurari sociale stabilita de organul fiscal din oficiu o reprezinta valoarea a 12, respectiv 24 sau 36 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul legal de depunere a declaratiei din anul pentru care se datoreaza contributia.”
84. Articolul 170 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”Art. 170 - Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) – h)
(1) Persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, pe fiecare sursa de venit, din activitati independente, la o baza de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, stabilite potrivit art. 68, 68 1 si 69, dupa caz. La determinarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale prevazute la art. 118.
(2) Persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) - h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la o baza de calcul stabilita potrivit alin. (5), daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.
(3) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12, 24 sau 36 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) - h), dupa cum urmeaza: a) venitul net din drepturi de proprietate intelectuala, stabilit dupa acordarea cotei de cheltuieli forfetare prevazute la art. 72 si 72 1, precum si venitul net din drepturi de proprietate intelectuala determinat potrivit prevederilor art. 73;
b) venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit prevederilor titlului II sau titlului III, determinat potrivit prevederilor art. 125 alin. (8) si (9);
c) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilite potrivit art. 84 - 87; d) venitul si/sau castigul/castigul net din investitii, stabilit conform art. 94 - 97. In cazul veniturilor din dobanzi se iau in calcul sumele platite, diminuate cu impozitul retinut, iar in cazul veniturilor din dividende se iau in calcul dividendele platite, diminuate cu impozitul retinut, distribuite incepand cu anul 2018;
e) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, stabilite potrivit art. 104 - 106; f) venitul brut si/sau venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114 - 116. (4) La incadrarea in plafonul prevazut la alin.(3) nu se iau in calcul veniturile neimpozabile, prevazute la art. 93 si 105.
(5) Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) - h) o reprezinta: a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara; c) nivelul de 24 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 24 salarii minime brute pe tara inclusiv si 36 de salarii minime brute pe tara;
d) nivelul de 36 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 36 de salarii minime brute pe tara.”
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Regularizare in 2016 a avansului inCASat integral in 2015. Care sunt implicatiile fiscale?Analiza zilei: Noi reglementari privind certificatele verziCine e scutit de plata impozitului pe profitOUG 70/2020: Prelungire indemnizatii de somaj tehnic si zile libere pentru parinti. Masuri specificePonta: Acordul cu FMI nu face referire la mariri de taxeUltimele articole
Bon fiscal ANULAT. Mai trebuie declarat in D394? F4109 se depune in aceasta situatie?Comertul cu amanuntul si cu ridicata. Exista OBLIGATIA utilizarii CASei de marcat?Bolt taxi. Tratament fiscal util in cazul unui raport BoltCASe de marcat electronice. Cum sa procedati daca ati OMIS emiterea Raportului Z intr-o ziBon fiscal. Cum sa procedati daca NU ati emis la timp bonul fiscal la inCASarile cu cardulArticole similare
Contractul de inchiriere: conditii, obligatii si modelDin noiembrie 2023 salariul minim brut CRESTE pentru constructori si agricultoriComisionari si Declaratia 205. Cum presteaza activitate zilierii in 2016?Declaratia Unica in 2023: Daca plafonul estimat pentru CASS nu a fost depasit, pana cand poate fi depusa D212 rectificativa?CASS 2025: Cum iti pastrezi calitatea de asigurat daca ai venituri din dividende si chiriiUltimele articole
Asigurare CASS pentru o persoana care NU are venituri. Suma de plata + declaratii si termen limitaDrepturi de autor si CIM. Se mai aplica EXCEPTIILE privind plata CASS de la 1 august 2025?Modificari majore la Declaratia 112. Noi reguli CASS si concedii medicale in 2025Pachetul 2 de masuri fiscale: impozit pe profit, pe venit, CAS si CASS, dar si schimbari privind Legea societatilorDrepturile de autor. Obligatii fiscale in 2025 + exemplu de calcul CAS si CASSSfaturi de la experti
Monografie contabila privind leasingul unui autoturism
Intrebare: Cum se inchide contul 167 in cazul transferului de proprietate al unui autoturism in leasing? Valoarea din contul 167 este 29.576,31 lei, valoarea vanzarii fara TVA este 8.403,36 lei (10.000 lei in total). Suma de 10.000 lei este...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Aspecte fiscale vanzare cladiri si terenuri in cadrul procedurii de faliment
Intrebare: Societate comerciala, cod CAEN 0111, platitoare de impozit pe profit si TVA, a cumparat prin licitatie publica cu strigare, organizata conform prevederilor Regulamentului aprobat de Adunarea Creditorilor, intocmit de lichidatorul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
[MONOGRAFIE CONTABILA] Garantie participare licitatie si reglementari cheie
Ce conditii trebuie sa indeplineasca o livrare intracomunitara pentru aplicarea scutirii de TVA
RO e-Transport in 2025. Declararea transporturilor NU se face pe detalii comerciale
SAF-T si D406. Termenul de depunere este 30 septembrie sau 1 octombrie pentru luna august 2025?
Garantie SGR in 2025. Ce trebuie sa stiti despre raportarea in D300 si codificarea SAF-T
Bon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA