Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Livrare intracomunitara de bunuri. Conditii pentru aplicarea regimului de scutire

09-Ian-2020
19669

O societate aplica Ordinul 2844/2016. In urma ultimelor modificari in sfera TVA, aplicabile de la 01.01.2020 privind Directiva 2018/1910, societatea face o livrare intracomunitara de bunuri, catre un client intracomunitar, cu un cold valid de TVA, avand si document de transport privind bunurile care au parasit teritoriul Romaniei. Se considera aceasta livrare ca fiind scutita de TVA? In urma acestor modificari care este impactul contabil si fiscal asupra acestei livrari - inclusiv declararea acestora in declaratiile fiscale?

Raspunsul oferit de specialist, in acest caz, este urmatorul:

In primul rand, trebuie retinut faptul ca ultimele modificari efectuate ca urmare a directivelor europene, aflate in stadiu de proiect pe site-ul M.F.P. transparenta decizionala nu au fost publicate in monitorul oficial. 

In al doilea rand, trebuie sa aveti in vedere faptul ca modificarile si completarile legislatiei fiscale nu se refera la tranzactiile bilaterale dintre parteneri intracomunitari, conditiile de aplicare a regimului de scutire cu drept de deducere conform prevederilor art. 294 alin. (2) lit. a) prin care se impune respectarea a doua conditii cumulative: 
- existenta unui cod valid de TVA al cumparatorului stabilit pe teritoriul unui stat membru, altul decat Romania;
- existenta documentului de transport prin care se face dovada ca bunurile au fost expediate/transportate de catre furnizor de pe teritoriul Romaniei pe teritoriul unui stat membru.


Modificarile si completarile legislatiei fiscale din Romania impuse prin Directiva CEE nr. 1910 din 4 decembrie 2018 de modificare a Directivei CEE nr. 112 din 2006 in ceea ce priveste armonizarea si simplificarea anumitor norme din sistemul taxei pe valoarea adaugata pentru impozitarea schimburilor comerciale dintre statele membre se refera la:
a) sistemul de comercializare a bunurilor in regim de ,,stocuri la dispozitia clientului,,;
b) tranzactiile in lant;
c) scutirile pentru livrarile intracomunitare de bunuri.

De asemenea, prin Regulamentul nr. 1912/2018 de modificare a Regulamentului nr. 282 din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a prevederilor Directivei CEE nr. 112/2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea, in capitolul VIII din Regulamentul nr. 282/2011 s-a introdus „Sectiunea 2A Scutiri pentru operatiunile intracomunitare (cu privire la articolele 138-142 din Directiva 2006/112/CE) cu articolul 45a cu trei aliniate, din care, prin alin. (3) se stabilesc urmatoarele documente sunt acceptate ca dovada a expedierii sau a transportului: 

a) documentele referitoare la expedierea sau transportul bunurilor precum: 
- un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata; 
- un conosament;
- o factura de transport aerian de marfuri sau 
- o factura de la transportatorul bunurilor.

b) urmatoarele documente: 
- polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor sau documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor; 
- documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie; 
- o chitanta eliberata de un antrepozitar in statul membru de destinatie care sa ateste depozitarea bunurilor in respectivul stat membru.

In data de 19.12.2019, printr-un comunicat de presa, postat pe site-ul sau in data de 19.12.2019, Ministerul Finantelor Publice, face cunoscut faptul ca a fost adoptat Regulamentul nr. 1912/2018 al Consiliului de modificare a Regulamentului nr. 282/2011 in ceea ce priveste anumite scutiri pentru operatiunile intracomunitare. Acest regulament urmeaza sa intre in vigoare la data de 1 ianuarie 2020, avand drept scop armonizarea conditiilor de aplicare a scutirilor de TVA la nivelul UE.

In acest context, prin comunicat, M.F.P. face cunoscut faptul ca prin art.45a din Regulamentul 282/2011 modificat prin Regulamentul 2018/1912 se stabileste ca furnizorul face dovada transportului intracomunitar al bunurilor in vederea aplicarii scutirii de TVA pentru livrarea intracomunitara de bunuri efectuata.in cazul in care sunt indeplinite conditiile prevazute la alin.(1) lit.a) si b).

Totusi, M.F.P. precizeaza ca prezumtia prevazuta la art.45a din Regulament nu acopera toate situatiile ce pot aparea in practica, in conditiile in care documentele necesare in vederea justificarii transportului intracomunitar al bunurilor trebuie emise de doua entitati independente atat una de cealalta, cat si de furnizor si de cumparator.

Astfel, conform precizarilor M.F.P. din comunicatul de presa, in vederea aplicarii de la 1 ianuarie 2020 a scutirii de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri:
- se prezuma ca bunurile au fost transportate intracomunitar in cazul persoanelor impozabile care indeplinesc conditiile prevazute la art. 45a din Regulament;
- in cazul persoanelor impozabile care nu indeplinesc conditiile prevazute la art. 45a din Regulament, transportul intracomunitar al bunurilor se justifica potrivit prevederilor art.10 din Instructiunile de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art.294 alin.(1) lit. a) – i), art.294 alin.(2) si art.296 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin O.M.F.P. nr. 103/2016. Astfel de situatii pot aparea, de exemplu, atunci cand:
a. furnizorul sau cumparatorul transporta bunurile cu propriile mijloace;
b. transportul se realizeaza pe roti, in cazul mijloacelor de transport;
c. furnizorul nu poate face dovada ca este independent fata de transportator sau de casa de expeditii sau ca acestia sunt independenti unul fata de altul sau fata de cumparator.

Cu toate acestea, M.F.P. subliniaza ca justificarea transportului intracomunitar al bunurilor nu este suficienta pentru aplicarea scutirii de TVA in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri, pentru aplicarea acestei facilitati, fiind necesara indeplinirea tuturor conditiilor prevazute de Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.

In concluzie, operatiunea este scutita cu drept de deducere in Romania, daca: 
- sunteti in posesia unui CMR;
- beneficiarul comunica un cod valid de TVA conform informatiilor din sistemul VIES;
- furnizorul raporteaza livrarea intracomunitara de bunuri prin declaratia informativa cod 390, cu simbolul L. 

In alta ordine de idei, in situatia prezentata, pentru aplicarea regimului de scutire TVA, nu este relevant faptul ca furnizorul aplica prevederile O.M.F.P. nr. 2844 din 12 decembrie 2016 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016