Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Livrare intracomunitara de bunuri. Conditii pentru aplicarea regimului de scutire

09-Ian-2020
5491

O societate aplica Ordinul 2844/2016. In urma ultimelor modificari in sfera TVA, aplicabile de la 01.01.2020 privind Directiva 2018/1910, societatea face o livrare intracomunitara de bunuri, catre un client intracomunitar, cu un cold valid de TVA, avand si document de transport privind bunurile care au parasit teritoriul Romaniei. Se considera aceasta livrare ca fiind scutita de TVA? In urma acestor modificari care este impactul contabil si fiscal asupra acestei livrari - inclusiv declararea acestora in declaratiile fiscale?

Raspunsul oferit de specialist, in acest caz, este urmatorul:

In primul rand, trebuie retinut faptul ca ultimele modificari efectuate ca urmare a directivelor europene, aflate in stadiu de proiect pe site-ul M.F.P. transparenta decizionala nu au fost publicate in monitorul oficial. 

In al doilea rand, trebuie sa aveti in vedere faptul ca modificarile si completarile legislatiei fiscale nu se refera la tranzactiile bilaterale dintre parteneri intracomunitari, conditiile de aplicare a regimului de scutire cu drept de deducere conform prevederilor art. 294 alin. (2) lit. a) prin care se impune respectarea a doua conditii cumulative: 
- existenta unui cod valid de TVA al cumparatorului stabilit pe teritoriul unui stat membru, altul decat Romania;
- existenta documentului de transport prin care se face dovada ca bunurile au fost expediate/transportate de catre furnizor de pe teritoriul Romaniei pe teritoriul unui stat membru.


Modificarile si completarile legislatiei fiscale din Romania impuse prin Directiva CEE nr. 1910 din 4 decembrie 2018 de modificare a Directivei CEE nr. 112 din 2006 in ceea ce priveste armonizarea si simplificarea anumitor norme din sistemul taxei pe valoarea adaugata pentru impozitarea schimburilor comerciale dintre statele membre se refera la:
a) sistemul de comercializare a bunurilor in regim de ,,stocuri la dispozitia clientului,,;
b) tranzactiile in lant;
c) scutirile pentru livrarile intracomunitare de bunuri.

De asemenea, prin Regulamentul nr. 1912/2018 de modificare a Regulamentului nr. 282 din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a prevederilor Directivei CEE nr. 112/2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea, in capitolul VIII din Regulamentul nr. 282/2011 s-a introdus „Sectiunea 2A Scutiri pentru operatiunile intracomunitare (cu privire la articolele 138-142 din Directiva 2006/112/CE) cu articolul 45a cu trei aliniate, din care, prin alin. (3) se stabilesc urmatoarele documente sunt acceptate ca dovada a expedierii sau a transportului: 

a) documentele referitoare la expedierea sau transportul bunurilor precum: 
- un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata; 
- un conosament;
- o factura de transport aerian de marfuri sau 
- o factura de la transportatorul bunurilor.

b) urmatoarele documente: 
- polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor sau documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor; 
- documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie; 
- o chitanta eliberata de un antrepozitar in statul membru de destinatie care sa ateste depozitarea bunurilor in respectivul stat membru.

In data de 19.12.2019, printr-un comunicat de presa, postat pe site-ul sau in data de 19.12.2019, Ministerul Finantelor Publice, face cunoscut faptul ca a fost adoptat Regulamentul nr. 1912/2018 al Consiliului de modificare a Regulamentului nr. 282/2011 in ceea ce priveste anumite scutiri pentru operatiunile intracomunitare. Acest regulament urmeaza sa intre in vigoare la data de 1 ianuarie 2020, avand drept scop armonizarea conditiilor de aplicare a scutirilor de TVA la nivelul UE.

In acest context, prin comunicat, M.F.P. face cunoscut faptul ca prin art.45a din Regulamentul 282/2011 modificat prin Regulamentul 2018/1912 se stabileste ca furnizorul face dovada transportului intracomunitar al bunurilor in vederea aplicarii scutirii de TVA pentru livrarea intracomunitara de bunuri efectuata.in cazul in care sunt indeplinite conditiile prevazute la alin.(1) lit.a) si b).

Totusi, M.F.P. precizeaza ca prezumtia prevazuta la art.45a din Regulament nu acopera toate situatiile ce pot aparea in practica, in conditiile in care documentele necesare in vederea justificarii transportului intracomunitar al bunurilor trebuie emise de doua entitati independente atat una de cealalta, cat si de furnizor si de cumparator.

Astfel, conform precizarilor M.F.P. din comunicatul de presa, in vederea aplicarii de la 1 ianuarie 2020 a scutirii de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri:
- se prezuma ca bunurile au fost transportate intracomunitar in cazul persoanelor impozabile care indeplinesc conditiile prevazute la art. 45a din Regulament;
- in cazul persoanelor impozabile care nu indeplinesc conditiile prevazute la art. 45a din Regulament, transportul intracomunitar al bunurilor se justifica potrivit prevederilor art.10 din Instructiunile de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art.294 alin.(1) lit. a) – i), art.294 alin.(2) si art.296 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin O.M.F.P. nr. 103/2016. Astfel de situatii pot aparea, de exemplu, atunci cand:
a. furnizorul sau cumparatorul transporta bunurile cu propriile mijloace;
b. transportul se realizeaza pe roti, in cazul mijloacelor de transport;
c. furnizorul nu poate face dovada ca este independent fata de transportator sau de casa de expeditii sau ca acestia sunt independenti unul fata de altul sau fata de cumparator.

Cu toate acestea, M.F.P. subliniaza ca justificarea transportului intracomunitar al bunurilor nu este suficienta pentru aplicarea scutirii de TVA in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri, pentru aplicarea acestei facilitati, fiind necesara indeplinirea tuturor conditiilor prevazute de Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.

In concluzie, operatiunea este scutita cu drept de deducere in Romania, daca: 
- sunteti in posesia unui CMR;
- beneficiarul comunica un cod valid de TVA conform informatiilor din sistemul VIES;
- furnizorul raporteaza livrarea intracomunitara de bunuri prin declaratia informativa cod 390, cu simbolul L. 

In alta ordine de idei, in situatia prezentata, pentru aplicarea regimului de scutire TVA, nu este relevant faptul ca furnizorul aplica prevederile O.M.F.P. nr. 2844 din 12 decembrie 2016 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Livrare intracomunitara de bunuri. Conditii pentru aplicarea regimului de scutire":
Rating:

Nota: 4.36 din 7 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Totul despre somaj tehnic: Avantajele angajatorilor si ale angajatilor
    • Ce si cum trebuie facut pentru a respecta INTEGRAL noua lege privind trimiterea angajatilor in somaj tehnic - aceasta este intrebarea la care tot mai multi angajatori incearca sa afle raspuns. Somajul tehnic este reglementat de Codul muncii care, la art. 53, face urmatoarele precizari privind intreruperea sau reducerea activitatii angajatorului: Art. 53 (1) Pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare a activitatii, salariatii implicati in activitatea redusa sau intrerupta, care nu mai...» citeste mai departe aici

  • Calendarul obligatiilor fiscale ANAF - aprilie 2020
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna aprilie 2020. Conform agendei, primul termen fiscal din luna aprilie 2020 este marti – pe data de 7, cand contribuabilii au termen limita de depunere pentru Formularul 092. Marti, 7 aprilie Depunerea Declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care...» citeste mai departe aici

  • Masuri fiscale URGENTE pentru a depasi starea de criza, explicate de specialistul fiscal Ionut Jinga
    • Starea de urgenta generata de infectia cu virusul COVID-19 a afectat mediul de afaceri romanesc, care se bucura de sustinere din partea autoritatilor in aceasta perioada. Printre facilitatile acordate de stat firmelor se numara suspendarea controalelor, insa acestea vor deveni o certitudine dupa criza. Odata cu intrarea intr-un regim de normalitate, autoritatile vor dori sa refaca bugetul vlaguit de masurile actuale de sprijin pentru angajati si angajatori. Modalitatile pe care le au la...» citeste mai departe aici

  • Depasirea crizei COVID-19: Documente obligatorii pentru angajatori
    • Ultimele saptamani au adus o multime de acte normative esentiale – OUG-uri in special – care impun obligatii noi pentru angajatori pe perioada starii de urgenta, cu efecte pe termen lung. De aceea, este esential sa stiti cum sa completati o serie de documente obligatorii in aceasta perioada. Atentie! Orice obligatie legala presupune intocmirea anumitor documente! Documentele sunt primele lucruri pe care le solicita de inspectorii ITM, pentru ca ele arata rapid daca o societate s-a...» citeste mai departe aici

  • Concediul medical intrerupe suspendarea salariatului aflat in somaj tehnic (specialist)
    • Consilierul nostru juridic - Rodica Mantescu - ne arata cum trebuie sa procedeze angajatorii care au salariati in somaj tehnic - deci cu CIM suspendat, care intra in concediu medical. Specialistul pleaca de la urmatoarea intrebare: "Un salariat are contractul individual de munca (CIM) suspendat conform art. 52(1), cu data de 01/04/2020. Incepand cu data de 06.04.2020, salariatul intra in concediu medical. Care este procedura?". Asadar, expertul nostru explica, pe Portal Codul Fiscal: In...» citeste mai departe aici

  • Somaj tehnic 2020: Ministrul Muncii anunta inceperea primelor plati
    • Ministrul Muncii Violeta Alexandru anunta ca vor incepe sa fie facute primele plati pentru somajul tehnic impus de criza provocata de masurile luate pentru impiedicarea raspandarii infectarii cu coronavirus. Acesta a postat un mesaj pe pagina sa de Facebook in care anunta ca a lucrat intens alaturi de echipa sa pentru ca punerea in aplicare a masurii de sprijin sa nu fie intarziata. “Incepem primele plati pentru somajul tehnic. Intre ziua in care am scris prima fraza in Ordonanta de...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016