Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Plata arenda prin produse agricole. Ce tratament fiscal se aplica?

25-Iul-2012
7183
Dezbatem mai jos cazul unei societati comerciale cu obiect de activitate 0111 care a luat in arenda terenuri agricole de la proprietari persoane fizice si care a specificat prin contractul de arenda ca plata arendei se va face catre proprietari in natura (X kg grau) sau plata in lei echivalent.

Vom identifica astfel, prin cele ce urmeaza, raspunsuri pentru intrebarile de mai jos:

- Este societatea obligata sa opreasca impozit 16% prin stopaj la sursa?
- Societatea este obligata ca la plata arendei sa opresca si 5.5% sanatate, pentru fiecare proprietar in parte?
- Este obligatoriu sa se faca stopaj la sursa si pentru aceasta contributie in mod expres sau plata acestei obligatii cade in sarcina proprietarului terenului?
- Avand in vedere volumul mare de contracte (2.500-3.000) si numarul proprietarilor de teren care poate depasi 3.000 de persoane, ce procedura va urma societatea?
- Care este temeiul legal prin care societatea este obligata sa colecteze TVA la arenda pe care o achita in natura?
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Agricultura. Monografii contabile specifice
Agricultura. Monografii contabile specifice
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii


Raspuns:

a) Impozit venit

Potrivit art. 62 alin. (2 indice 1) - (2 indice 6 ) din Codul fiscal , in cazul veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.

In cazul in care arenda se exprima in natura, evaluarea in lei se va face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, ca urmare a propunerilor directiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, hotarari ce trebuie emise inainte de inceperea anului fiscal. Aceste hotarari se transmit in cadrul aceluiasi termen directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, pentru a fi comunicate unitatilor fiscale din subordine.

Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut. Impozitul pe veniturile din arenda se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net, impozitul fiind final.

Impozitul astfel calculat si retinut pentru veniturile din arenda se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

In cazul in care opteaza pentru determinarea venitului net din arenda in sistem real, contribuabilii sunt obligati sa precizeze in scris, in contractul/raportul juridic incheiat, la momentul incheierii acestuia. Modalitatea de impunere aleasa este aplicabila pentru toate veniturile realizate in baza contractului/raportului juridic respectiv.
Potrivit alin (3) ale aceluiasi articol , prin exceptie de la prevederile alin. (1), (2) si (2 indice 1)-(2 indice 5), contribuabilii pot opta pentru determinarea venitului net din cedarea folosintei bunurilor in sistem real, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.

Potrivit alin (4) , dispozitiile privind optiunea prevazuta la art. 51 alin. (2) si (3) se aplica si in cazul contribuabililor mentionati la alin. (3).

Astfel, daca contribuabilii opteaza pentru determinarea venitului net in sistem real pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla si exercita aceata optiune la incheierea contractului, nu aveti obligatia retinerii impozitului pe venit.


b) Contributie de asigurari sociale de sanatate

Potrivit art. 296 indice 27 alin. (1) lit. a), contributia de asigurari sociale de sanatate se datoreaza si de catre persoanele care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor. Potrivit alin (2) ale aceluiasi articol, persoanele care nu realizeaza intr-un an fiscal venituri de natura celor mentionate la cap. I, venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, venituri din pensii mai mici de 740 lei, precum si venituri de natura celor mentionate la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. a)-d), g) si h), art. 52 alin. (1) lit. b)-d) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e) au obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate asupra veniturilor prevazute la alin. (1).

Potrivit prevederilor art. 296 indice 28 , contributia de asigurari sociale de sanatate prevazuta la art. 296 indice 27 alin. (1) se stabileste de organul fiscal competent, prin decizia de impunere anuala, pe baza informatiilor din:
a) declaratia privind venitul realizat, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, transferuri de titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare, in cazul societatilor inchise, si operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract, si orice alte operatiuni de acest gen;
b) declaratia de impunere trimestriala, pentru veniturile din tranzactii cu titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare, in cazul societatilor inchise;
c) declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit;
d) evidenta fiscala, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, in cazul in care venitul net se stabileste prin deducerea cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.

Potrivit acestor prevederi, contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de catre organul fiscal pe baza declaratiei privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit depuse de catre paltitorul de venit. In concluzie, nu aveti obligatia retinerii si platii contributiei de asigurari sociale de sanatate.

c) Referitor la TVA, plata arendei prin produse agricole constituie o livrarea de bunuri cu plata dupa cum se prevede la art. 130 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , potrivit caruia: “in cazul unei operatiuni care implica o livrare de bunuri si/sau o prestare de servicii in schimbul unei livrari de bunuri si/sau prestari de servicii, fiecare persoana impozabila se considera ca a efectuat o livrare de bunuri si/sau o prestare de servicii cu plata".

In acest sens, punctul 8 alin. (2) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca operatiunile prevazute la art. 130 din Codul fiscal , includ orice livrari de bunuri/prestari de servicii a caror plata se realizeaza printr-o alta livrare/prestare, precum:
a) plata prin produse agricole, care constituie livrare de bunuri, a serviciului de prelucrare/obtinere a produselor agricole;
b) plata prin produse agricole, care constituie livrare de bunuri, a arendei, care constituie o prestare de servicii.

Fiecare operatiune din cadrul schimbului este tratata separat aplicandu-se prevederile Titlului VI din Codul fiscal in functie de calitatea persoanei care realizeaza operatiunea, cotele si regulile aplicabile fiecarei operatiuni in parte.

Asadar, societatea comerciala efectueaza o livrare de bunuri (produse agricole) si o achizitie de prestari servicii (arenda) cu plata. In conditiile in care sunteti inregistrat ca platitor de Tva si platiti arenda, prin produse agricole, unor persoane fizice, sunteti obligat sa emiteti factura potrivit articolului 155 din Codul fiscal si sa colectati TVA.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Plata arenda prin produse agricole. Ce tratament fiscal se aplica?":
Rating:

Nota: 2.5 din 2 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"