Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Plata arenda prin produse agricole. Ce tratament fiscal se aplica?

25-Iul-2012
6836
Dezbatem mai jos cazul unei societati comerciale cu obiect de activitate 0111 care a luat in arenda terenuri agricole de la proprietari persoane fizice si care a specificat prin contractul de arenda ca plata arendei se va face catre proprietari in natura (X kg grau) sau plata in lei echivalent.

Vom identifica astfel, prin cele ce urmeaza, raspunsuri pentru intrebarile de mai jos:

- Este societatea obligata sa opreasca impozit 16% prin stopaj la sursa?
- Societatea este obligata ca la plata arendei sa opresca si 5.5% sanatate, pentru fiecare proprietar in parte?
- Este obligatoriu sa se faca stopaj la sursa si pentru aceasta contributie in mod expres sau plata acestei obligatii cade in sarcina proprietarului terenului?
- Avand in vedere volumul mare de contracte (2.500-3.000) si numarul proprietarilor de teren care poate depasi 3.000 de persoane, ce procedura va urma societatea?
- Care este temeiul legal prin care societatea este obligata sa colecteze TVA la arenda pe care o achita in natura?
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii


Raspuns:

a) Impozit venit

Potrivit art. 62 alin. (2 indice 1) - (2 indice 6 ) din Codul fiscal , in cazul veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.

In cazul in care arenda se exprima in natura, evaluarea in lei se va face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, ca urmare a propunerilor directiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, hotarari ce trebuie emise inainte de inceperea anului fiscal. Aceste hotarari se transmit in cadrul aceluiasi termen directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, pentru a fi comunicate unitatilor fiscale din subordine.

Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut. Impozitul pe veniturile din arenda se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net, impozitul fiind final.

Impozitul astfel calculat si retinut pentru veniturile din arenda se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

In cazul in care opteaza pentru determinarea venitului net din arenda in sistem real, contribuabilii sunt obligati sa precizeze in scris, in contractul/raportul juridic incheiat, la momentul incheierii acestuia. Modalitatea de impunere aleasa este aplicabila pentru toate veniturile realizate in baza contractului/raportului juridic respectiv.
Potrivit alin (3) ale aceluiasi articol , prin exceptie de la prevederile alin. (1), (2) si (2 indice 1)-(2 indice 5), contribuabilii pot opta pentru determinarea venitului net din cedarea folosintei bunurilor in sistem real, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.

Potrivit alin (4) , dispozitiile privind optiunea prevazuta la art. 51 alin. (2) si (3) se aplica si in cazul contribuabililor mentionati la alin. (3).

Astfel, daca contribuabilii opteaza pentru determinarea venitului net in sistem real pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla si exercita aceata optiune la incheierea contractului, nu aveti obligatia retinerii impozitului pe venit.


b) Contributie de asigurari sociale de sanatate

Potrivit art. 296 indice 27 alin. (1) lit. a), contributia de asigurari sociale de sanatate se datoreaza si de catre persoanele care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor. Potrivit alin (2) ale aceluiasi articol, persoanele care nu realizeaza intr-un an fiscal venituri de natura celor mentionate la cap. I, venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, venituri din pensii mai mici de 740 lei, precum si venituri de natura celor mentionate la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. a)-d), g) si h), art. 52 alin. (1) lit. b)-d) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e) au obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate asupra veniturilor prevazute la alin. (1).

Potrivit prevederilor art. 296 indice 28 , contributia de asigurari sociale de sanatate prevazuta la art. 296 indice 27 alin. (1) se stabileste de organul fiscal competent, prin decizia de impunere anuala, pe baza informatiilor din:
a) declaratia privind venitul realizat, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, transferuri de titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare, in cazul societatilor inchise, si operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract, si orice alte operatiuni de acest gen;
b) declaratia de impunere trimestriala, pentru veniturile din tranzactii cu titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare, in cazul societatilor inchise;
c) declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit;
d) evidenta fiscala, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, in cazul in care venitul net se stabileste prin deducerea cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.

Potrivit acestor prevederi, contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de catre organul fiscal pe baza declaratiei privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit depuse de catre paltitorul de venit. In concluzie, nu aveti obligatia retinerii si platii contributiei de asigurari sociale de sanatate.

c) Referitor la TVA, plata arendei prin produse agricole constituie o livrarea de bunuri cu plata dupa cum se prevede la art. 130 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , potrivit caruia: “in cazul unei operatiuni care implica o livrare de bunuri si/sau o prestare de servicii in schimbul unei livrari de bunuri si/sau prestari de servicii, fiecare persoana impozabila se considera ca a efectuat o livrare de bunuri si/sau o prestare de servicii cu plata".

In acest sens, punctul 8 alin. (2) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca operatiunile prevazute la art. 130 din Codul fiscal , includ orice livrari de bunuri/prestari de servicii a caror plata se realizeaza printr-o alta livrare/prestare, precum:
a) plata prin produse agricole, care constituie livrare de bunuri, a serviciului de prelucrare/obtinere a produselor agricole;
b) plata prin produse agricole, care constituie livrare de bunuri, a arendei, care constituie o prestare de servicii.

Fiecare operatiune din cadrul schimbului este tratata separat aplicandu-se prevederile Titlului VI din Codul fiscal in functie de calitatea persoanei care realizeaza operatiunea, cotele si regulile aplicabile fiecarei operatiuni in parte.

Asadar, societatea comerciala efectueaza o livrare de bunuri (produse agricole) si o achizitie de prestari servicii (arenda) cu plata. In conditiile in care sunteti inregistrat ca platitor de Tva si platiti arenda, prin produse agricole, unor persoane fizice, sunteti obligat sa emiteti factura potrivit articolului 155 din Codul fiscal si sa colectati TVA.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Plata arenda prin produse agricole. Ce tratament fiscal se aplica?":
Rating:

Nota: 2.5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noile sfaturi ANAF pentru a completa fara greseli Declaratia 101!
    • Va reamintim ca se apropie data-limita pana la care mai puteti depune Declaratia 101. In privinta acestui formular, ANAF a transmis o serie de recomandari care pot oferi contribuabililor lamuriri suplimentare pentru a completa corect formularul. In felul acesta, evitati posibilele amenzi aferente depunerii incomplete sau incorecte a unei declaratii. Pana la data de 27 martie 2017 trebuie sa depuna formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit". Acesta este si termenul limita de plata a...» citeste mai departe aici

  • Lamuriri de ULTIMA ORA de la Finante privind Impozitul specific!
    • Finantele revin cu precizari referitoare la impozitul specific, reamintind mai intai ca in M. Of. nr. 812/14.10.2016 a fost publicata Legea nr.170/2016 privind impozitul specific unor activitati aplicabil contribuabililor persoane juridice care desfasoara activitati principale si/sau secundare in urmatoarele domenii: a) hoteluri si alte facilitati de cazare similare (CAEN 5510); b) facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata (CAEN 5520); c) parcuri pentru rulote, campinguri...» citeste mai departe aici

  • Fii pregatit: cate modificari va mai suferi Codul Fiscal in 2017?
    • Taxele si impozitele sunt doua notiuni despre care toata lumea ar trebui sa fie informata. Cu atat mai mult daca esti contabil! Pentru tine, acestea nu ar trebui sa mai aiba secrete, insa legislatia fiscala din Romania este imprevizibila si cel mai important act normativ in domeniu, Codul fiscal, sufera modificari esentiale. Pentru evitarea deciziilor incerte, neclaritatilor, semnelor de intrebare sau ambiguitatilor, iti venim in ajutor cu un pachet de servicii special gandit pentru tine....» citeste mai departe aici

  • Afla diferentele dintre IFRS si OMF. Seminar Online
    • Traim intr-o lume in care totul in jurul nostru se intampla pe repede inainte, insa asta nu poate fi niciodata un pretext pentru greselile profesionale pe care le facem uneori, chiar si din neatentie. Situatiile financiare, imobilizarile corporale si necorporale si stuatia stocurilor, reprezinta unele dintre cele mai importante componente pentru realizarea bilantului pentru toate companiile. Asadar, cu privire la aceste aspecte, niciun angajat nu ar trebui sa isi permita luxul de a gresi. Tocmai...» citeste mai departe aici

  • Declaratii si plati cu termen la 27 martie. Util pentru a nu plati amenzi luna aceasta!
    • O noua informare ANAF vine sa reaminteasca persoanelor fizice si juridice lista de obligatii declarative si de plata cu termen la 27 martie a.c. Va reamintim, pe aceasta cale, ca astfel de liste au ca scop prevenirea unor amenzi pentru nerespectarea termenului-limita sau a modalitatii de completare. Astfel, intrucat 25 martie este zi nelucratoare, pana luni, 27 martie, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA...» citeste mai departe aici

  • Atentie! PF nerezidente, fara sediu permanent in Romania si care nu platesc impozit pe profit DEPUN Declaratia 101
    • Persoanele juridice nerezidente care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent si care, potrivit prevederilor Codului fiscal au obligatia de a plati impozit pe profit in Romania, vor depune formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" pentru veniturile realizate in anul 2016, pana la data de 27 martie 2017, la Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti, din cadrul Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti. Precizam ca, prin Ordinul presedintelui...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.