Important: Sfaturi utile pentru derularea inspectiei fiscale
1.
Inainte de prezentarea catorva dintre regulile de urmat in cursul inspectiei fiscale este de avut in vedere recomandarea de a avea cat mai putin contact direct cu Administratia fiscala. Utilizati procedura transmiterii documentelor prin posta cu confirmare de primire. Evitati o multime de complicatii si veti castiga si mult mai mult timp.
2. Anticipati inspectia fiscala si pregatiti evidenta financiar-fiscala din timp. Cererile de restituire a unor sume de la buget sau de rambursare a TVA, schimbarile repetate ale sediului societatii, intarzierile in depunerea declaratiilor si in efectuarea platilor sunt premise ale declansarii inspectiei fiscale.
3. Cereti amanarea inspectiei fiscale atunci cand apreciati ca este necesar sa o pregatiti. Potrivit art. 101 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, amanarea datei de incepere a inspectiei fiscale se poate solicita, o singura data, pentru motive bine justificate. Amanarea inspectiei este dispusa de catre conducatorul institutiei din care face parte organul de control.
4. Dupa prezentarea documentelor care ii atesta calitatea, urmatoarea obligatie a inspectorului este sa ceara si sa completeze imediat registrul unic de control. Astfel va fi consemnata data inceperii inspectiei. Importanta completarii registrului decurge din prevederile art. 101 din Codul de procedura fiscala care limiteaza durata efectuarii inspectiei fiscale la cel mult 3 luni, iar in cazul societatilor care au organizate sedii secundare si a celor incadrate in categoria marilor contribuabili, cel mult 6 luni.
5. Asigurati-va ca sunt respectate dispozitiile art. 105 alin. (3) din Codul de procedura fiscala care va asigura dreptul la unicitatea inspectiei fiscale pentru fiecare impozit si perioada fiscala. incalcarea acestei reguli atrage desfiintarea actului de control.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Servicii transport in afara UE Pentru o societate de transport care este si casa de expeditii a contractat de la un client al sau un trasport de materiale de constructii pentru Repuclica Moldova; acest transport...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
6. In functie de constatarile sale, inspectorul poate genera discutii pentru lamurirea unor aspecte si poate sa solicite eventuale explicatii de contribuabil. Nu va grabiti sa raspundeti inspectorului. Analizati toate consecintele care decurg din informatiile furnizate inspectorului. Nu ezitati sa cereti punctul de vedere al unui consultant care va poate asista pe intreaga durata a inspectiei fiscale.
7. Daca sunt solicitate explicatii scrise, raspunsul la intrebarile puse de catre inspector se vor da in scris utilizand formularul nota explicativa. Va recomandam sa solicitati formularea intrebarilor si raspunsurilor in scris pentru a evita raspunsurile deficitare, dar si pentru a analiza in detaliu motivele cercetarilor intreprinse de inspector si consecintele raspunsurilor formulate. in cazul in care implicatiile raspunsurilor sunt majore refuzati raspunsul prin nota explicativa si solicitati transmiterea lor in scris prin posta.
8. Furnizati strict documentele si informatiile solicitate de inspector solicitand in prealabil explicatii detaliate din partea persoanelor responsabile din cadrul societatii (sef de sectii, conducatori de compartimente). Fiti bine informat.
9. Urmariti si sesizati de indata politicos, dar ferm orice depasire a obiectivelor controlului sau a competentelor inspectorului. Faceti-l sa inteleaga ca va sunt cunoscute drepturile.
10. Avand in vedere tentatia inspectorului de a utiliza interpretarea cea mai restrictiva ajutati-l sa adopte solutia dvs. punandu-i la dispozitie cat mai multe documente sau interpretari favorabile. Contracarati cu argumente legale si documente constatarile organului de inspectie fiscala chiar din timpul controlului, pentru a determina eliminarea punctelor divergente din raportul de inspectie fiscala.
In cazul in care inspectorul constata savarsirea unei fapte ce constituie contraventie, solicitati aplicarea avertismentului. Acesta poate fi aplicat in toate cazurile, chiar si daca nu este prevazuta expres aceasta posibilitate in actul normativ care o reglementeaza. in caz de refuz, solicitati aplicarea amenzii la minimul prevazut de actul normativ care o instituie.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Documente justificative. Termen de pastrare
Intrebare: Am preluat o ONG care a efectuat plati de-a lungul anilor pentru care nu exista documente justificative. Care sunt posibilitatile legale de inchidere a acestor sume care nu mai pot fi justificate? Este obligatorie verificarea distincta a fiecarei sume si refacerea contabilitatii? Sursele fondurilor sunt, majoritatea, din cotizatiile membrilor, dar si din activitati de prestari servicii (avand si activitate economica). Extrem de putine sume sunt sponsorizari, adica de la bugetul statului.
vezi AICI raspunsul specialistilor << ONG. Obligatie transmitere facturi in SPV
Intrebare: Suntem o unitate de invatamant preuniversitar particular, cu specific pentru nivelul de invatamant postliceal in domeniul sanatate si asistenta pedagogica, oferind calificarile profesionale de asistent medical generalist si asistent medical de farmacie, cu limba de predare romana si forma de invatamant zi. Suntem acreditati prin ordin al Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului din anul 2012. Ne desfasuram activitatea ca persoana juridica de drept privat si de interes public,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Obtinere cod special de TVA pentru servicii prestate catre o firma stabilita in Ungaria
Intrebare: O societate rezidenta din Ungaria se inregistreaza in Romania ca platitor de TVA. Nu detine punct de lucru in Romania, dar din punct de vedere al TVA este inregistrata in Romania. Societatea care tine contabilitatea este o societate din Romania, firma rezidenta in Romania, neplatitoare de TVA. Prestatorul de serviciu nu este inregistrat in scopuri de TVA in Romania. Pentru intocmirea deconturilor TVA 390, 394 si SAF-T aferente TVA, poate emite factura fiscala pentru serviciile prestate firmei...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Vanzare autoturism luat in leasing cu tva dedusa 50%
Intrebare: Un cabinet de avocat, platitor de TVA, a luat in leasing financiar in 2022 pe 5 ani un autoturism, la care a dedus TVA 50% la avans si la ratele de leasing. Bunul a fost considerat de capital, avand o durata de amortizare de 5 ani. In septembrie 2024, cabinetul inchide anticipat leasingul si are loc transferul dreptului de proprietate asupra autoturismului. Firma de leasing emite o factura pe care scrie vanzare bun si se deduce TVA tot 50%. In ianuarie 2025, cabinetul de avocat vinde...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Fuziune intre o microintreprindere si o societate platitoare de impozit pe profit
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit are o creditare de restituit asociatului unic destul de mare. Asociatul unic nu doreste sa lichideze societatea, pentru a nu trece creditarea pe venit impozabil. Doreste sa redeschida o noua societate, platitoare de impozit pe venit micro. Aceasta noua societate sa absoarba societatea veche, care urmeaza sa se lichideze in urma fuziunii. Intreg patrimoniul se transfera in noua societate, inclusiv creditarea si pierderea din anii precedenti. Noua...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Regimul de TVA aplicabil livrarilor de imobile
Intrebare: Societatea a cumparat un imobil vechi si separat un teren construibil de la o persoana fizica in regim de scutire TVA. Peste doua luni, doreste sa vanda atat imobilul, cat si terenul (care nu face corp comun cu imobilul si este situat la o alta adresa) catre o persoana fizica. Cum se fac vanzarile? In regim de scutire pentru imobil si cu TVA de 19% pentru terenul construibil?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<