
Raportul Special
realizat de specialisti
Inspectiile fiscale se vor desfasura incepand cu anul 2023 intr-o maniera diferita de ceea ce se intampla pana acum, conform OUG 188/2023. Au aparut reglementari si pentru organele de inspectie, care sunt obligate sa prezinte legitimatia si ordinul de servicu.
ANAF a publicat, pe site-ul oficial, Proiectul de ordin pentru aprobarea procedurii de prezentare a legitimatiei de inspectie fiscala si a ordinului de serviciu in cadrul actiunilor de inspectie fiscala.
Inspectiile fiscale au fost modificate drastic prin OUG 188/2023, despre care am discutat mai mult in ACEST articol«
Conform Referatului de aprobare, avand in vedere faptul ca in Monitorul Oficial al Romaniei NR. 1272 din 29 decembrie 2022 a fost publicata ”OUG 188/2022 din 28 decembrie 2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 74/2013 privind unele masuri pentru imbunatatirea si reorganizarea activitatii ANAF, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, ,,prin care la punctul 13 se reglementeaza:” 13. La articolul 118, alineatele (2) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: ( .........)
(4) La inceperea inspectiei fiscale, organul de inspectie fiscala trebuie sa prezinte contribuabilului/platitorului legitimatia de inspectie si ordinul de serviciu semnat de conducatorul organului de inspectie fiscala.
Legitimatia de inspectie si ordinul de serviciu pot fi prezentate si prin utilizarea mijloacelor video de comunicare la distanta.
Examen Consultant Fiscal 2025
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
In cazul organului fiscal central, prezentarea legitimatiei de inspectie si a ordinului de serviciu se realizeaza conform procedurii aprobate prin ordin al presedinteluiANAF. (…………..).”
S-a procedat la elaborarea ordinului presedintelui ANAF prin care sa fie aprobata procedura de prezentare a legitimatiei de inspectie fiscala si a ordinului de serviciu in cadrul actiunilor de inspectie fiscala.
Procedura de prezentare a legitimatiei de inspectie si a ordinului de serviciu in cadrul actiunitor de inspectie fiscala
1. Potrivit prevederilor art. 118 atin. (4) din Legea nr. 207/201a privind Codul de proceduri fiscale cu modificarile si completarile ulterioare, ” la inceperea inspectiei fiscale, organul de inspectie fiscala trebuie sa prezinte contribuabilului/ptatitorului legitimatia de inspectie si ordinul de seviciu semnat de conducatorul organului de inspectie fiscala.
Legitimatia de inspectie si ordinul de serviciu pot fi prezentate si prin utilizarea mijloacelor video de comunicare la distanta ....”
2. Referitor la locul de desfasurare a inspectei fiscale, Codul de proceduri fiscala reglementeaza la art. 12a atin.(1 )-(2) urmatoarele:
” (1) Inspectia fiscala se desfasoara, de regula, la sediul organului de inspectie fiscala.
(2) Din initiativa organului de inspectie fiscala sau la solicitarea motivata a contribuabilutui/ptatitorului, inpectia fiscala se poate desfasura in spatiile de lucru ale contribuabilului/platitorului.
Cererea contribuabilutui/platitorutui se solutioneaza in termen de maximum 3 zile de la inregistrare.
In cazul in care cererea nu este solutionata in termenul de 3 zile, aceasta se considera acceptata tacit. Schimbarea locului de desfasurare a inspectiei fiscale se poate realiza si pe parcursul inspectei fiscale.
Contribuabilul/Platitorul trebuie sa puna la dispozitie un spatiu adecvat, precum si logistica necesara desfasurarii inspectiei fiscale. Daca nu exista sau nu poate fi pus la dispozitie un spatiu de lucru adecvat pentru derularea inspectiei fiscale, atunci activitatea de inspectie se desfitoara la sediul organului fiscal sau in orice alt Ioc stabilit de comun acord cu contribuabilul/platitorul.
3. In situatia in care inspectia fiscala incepe la sediul organului fiscal prezentarea legitimatiei si a ordinului de serviciu se poate realiza in urmatoarele modalitati:
a) In masura in care reprezentantul contribuabilului se deplaseaza la sediul organului fiscal, prezentarea legitimatiei de inspectie si a ordinului de serviciu se va realiza direct, iar faptul ca acestea au fost prezentate vor fi consemnate intr-o ”minuta” ce va cuprinde in mod explicit urmatoarele elemente:
-partile semnatare (reprezentantul contribuabilului, echipa de inspectie fiscala desemnata care se legitimeaza);
-data, ora si locatia intocmirii minutei;
-faptul ca organele de inspectie fiscala au prezentat legitimatiile si ordinul de serviciu cu ocazia intalnirii si respectiv a inceperii inspectiei fiscale;
-consemnarea faptului ca data inceperii inspectiei fiscale este data din avizul de inspectie fiscala, ori noua data de incepere a inspectei fiscale comunicata contribuabilului in scris, in situatia in care inspecta fiscala nu poate incepe la data prevazuta in aviz ( care trebuie sa fie aceeasi cu data la care sunt prezentate legitimatia si ordinul de serviciu);
-semnaturile partilor;
-numarul de inregistrare de la organul fiscal;
b) In situatia in care prezentarea legitimatei si a ordinului de serviciu se realizeaza prin mijloace audio-video de comunicare la distanta pot interveni urmatoarele situatii:
1. La momentul stabilirii conexiunii audio-video (incluzand fie mijloacele de comunicare ale ANAF la care contribuabilul are acces-Spatiul Privat Virtual, fie alte mijloace de comunicare audio-video pentru care anterior inceperii inspectei fiscale organul fiscal a transmis datele de conectare catre contribuabil, acesta confirmand participarea la data si ora stabilita) echipa de inspectie fiscala va solicita acordul reprezentantului contribuabilului/contribuabitului pentru inregistrarea intalnirii.
Daca contribuabilul/reprezentantul contribuabilului isi exprima acordul pentru inregistrarea intalnirii se va proceda la prezentarea in fata camerei video, pe rand, a legitimatiilor de inspectie ale membrilor echipei, precum si a ordinului de serviciu, prezentare care va dura cel putin 10 (zece) secunde pentru fiecare document.
Inregistrarea intalnirii va fi salvata de echipa de inspectie fiscala si arhivata electronic, fie pe suport extern, fie in arhiva electronica la structura din care face parte echipa de inspectie fiscala, astfel incat si poata fi accesata si/sau pusa la dispozitie oricaror persoane interesate si indreptatite conform legii pentru a vizualiza informatiite in cauza (organele de solutionare a contestatiei, etc).
Totodata, in cuprinsul RIF-ului ce va fi intocmit, se va mentiona faptul ca prezentarea legitimatiei de inspectie fiscala si a ordinului de serviciu au avut loc in data de........., prin utilizarea mijloacelor de comunicare audio-video.
2. Situatia in care contribuabilul nu isi exprima acordul pentru inregistrarea audio/video
In aceasta situatie se va intocmi o “minuta” ce va cuprinde in mod explicit urmitoarele elemente:
- partile semnatare (reprezentantul contribuabilului, echipa de inspectie fiscala desemnata care se legitimeaza);
-data, ora si faptut ca intalnirea a avut loc prin mijtoace audio-video de comunicare la distanta;
- modalitatea de stabilire a conexiunii audio-video ( mijloacele de comunicare ale ANAF la care contribuabilul are acces - Spatiul Privat Virtual sau alte mijloace de comunicare audio-video pentru care anterior inceperii inspectei fiscate organul fiscal a transmis datele de conectare catre contribuabil, acesta confirmand participarea la data si ora stabilita);
-faptul ca organele de inspectie fiscala au prezentat in fata camerei video, pe rand legitimatiile si ordinul de serviciu cu ocazia intalnirii si respectiv a inceperii inspectiei fiscale;
-consemnarea faptului ca data inceperii inspectei fiscale este data din avizul de inspectie fiscala, ori noua data de incepere a inspectiei fiscale comunicata contribuabilului in scris, in situatia in care inspectia fiscala nu poate incepe la data prevazuta in aviz (care trebuie sa fie aceeasi cu data la care sunt prezentate legitimatia si ordinul de serviciu);
-faptul ca minuta va fi semnata electronic;
-numarul de inregistrare de la organul fiscal.
3. In situatia in care inspectia fiscala incepe la sediul contribuabilului( sau in orice alt loc stabilit de comun acord cu contribuabilul/plititorul), organul de inspectie fiscala trebuie sa prezinte contribuabilului/platitorului legitimatia de inspectie si ordinul de serviciu semnat de conducatorul organului de inspectie fiscala.
4. In toate situatiile se va face referire in Raportul de inspectie fiscala cu privire la modalitatile de prezentare a legitimatiei de inspectie si a ordinului de serviciu.
Sursa: ANAF
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
INSPECTII FISCALE la institutii publice. Noi reglementari propuse de Ministerul FinantelorControale ANAF. In aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control fiscalComunicat ANAF privind verificarile ce se desfasoara la societati comerciale de transportCum procedam pentru inregistrarea diferentelor rezultate dintr-un act de inspectie fiscala?Inspectii ANAF in luna mai 2024. Au fost stabilite sume suplimentare de peste 600 mii leiUltimele articole
SAF-T. Ce amenzi se aplica pentru contribuabilii mici care NU depun D406 din ianuarie 2025NOI obligatii pentru firmele mici incepand cu ianuarie 2025Procedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoareControale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna augustSAF-T in 2024: ANAF va notifica automat contribuabilii care au omis depunerea D406Articole similare
Seful ANAF: Niciun contribuabil nu trebuie sa mai fie prins intr-o inspectie fiscala fara ca analiza de risc sa fie facuta foarte bineArticole similare
Presedintele ANAF: Din 1 iulie vom verifica veniturile tuturor personelor fizice. Ne-am saturat de smecherasi care nu platesc impoziteCONTROALE ANAF: Un operator economic care s-a sustras de la indeplinirea obligatiilor fiscale a cauzat un prejudiciu de peste 51 milioane leiCONTROALE ANAF. In aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control fiscalCONTROALE ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna augustInformare noua ANAF: Declaratia 101 si termenul de 27 martie 2017. Nu uitati de controalele anuntate de ANAF!Ultimele articole
CONTROALE ANAF. Studii de caz privind inspectiile fiscaleCONTROALE MASIVE cu privire la Dosarul preturilor de transfer! Amenda pentru neprezentarea lui ajunge la 14.000 leiInspectii ANAF in luna mai 2024. Au fost stabilite sume suplimentare de peste 600 mii leiColectare venituri in perioada ianuarie-mai 2024. Controalele antifrauda au avut implicatii fiscale de 1,24 miliarde leiAtentie, contribuabili! ANAF a demarat cea mai ampla actiune de control fiscal in comertul onlineSfaturi de la experti
Investitii pe termen scurt si pe termen lung. Criptomonede
Intrebare: Asociatul unic al microintreprinderii intentioneaza sa achizitioneze actiuni si criptomonede, din veniturile societatii. 1. Care este monografia contabila? 2. Ce obligatii declarative si de plata intervin?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cota de impozitare cladiri agricole. Aplicare cota aditionala. Restituire impozit
Intrebare: Societatea a primit decizii de impunere pentru anii 2024 si 2025, cu o cota de 0,57% pentru constructiile agricole, decizii de impunere pe care nu le-a contestat in termenul legal de 45 de zile de la primire. La aceasta cota, prin...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA