
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Finantelor a elaborat un proiect de act normativ prin care propune o serie de masuri necesare pentru protejarea sanatatii cetatenilor, pentru evitarea blocajelor in activitatea organelor fiscale centrale si pentru aplicarea unui tratament unitar debitorilor care au facut obiectul unei inspectii fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale, astfel incat acestia sa nu fie dezavantajati fata de ceilalti contribuabili care se afla in situatii similare.
"Am publicat acest proiect spre consultare publica, iar forma finala va fi adoptata dupa incheierea discutiilor cu partenerii din mediul privat. Ne dorim ca Spatiul Privat Virtual sa devina un instrument-cheie in ceea ce priveste interactiunea cu contribuabilii si vom extinde serviciile disponibile prin intermediul acestei platforme concomitent cu sporirea eforturilor de inrolare a persoanelor juridice si a persoanelor fizice autorizate. in prezent se lucreaza la identificarea unor mecanisme de simplificare si flexibilizare a inrolarii si autentificarii utilizatorilor in SPV. in plus, pana la data cand prevederile actului normativ vor intra in vigoare, ANAF trebuie sa ia masuri pentru a fi pe deplin pregatita atat sa proceseze numarul suplimentar de contribuabili care se vor inrola in SPV, cat si sa ofere tot suportul acestora pe parcursul intregului demers astfel incat tranzitia sa se desfasoare fara probleme. Prin eliminarea hartiilor, a cozilor la ghiseu si a birocratiei excesive, consider ca facem un pas foarte important spre digitalizarea administratiei fiscale, fapt ce ne aduce mai aproape de standardele si de bunele practici europene in domeniu, adica de normalitate", a declarat ministrul Finantelor, Alexandru Nazare.
Astfel, Ministerul Finantelor face un pas important pentru dezvoltarea digitalizarii si eficientizarea comunicarii dintre stat si contribuabili, urmand ca aceasta schimbare sa aduca o serie de beneficii pentru contribuabili, precum:
-evitarea interactiunii fizice (ghiseu, posta), comunicarea fiind realizata non-stop, prin intermediul SPV;
-eliminarea timpilor de asteptare, intrucat anumite document, precum certificatele de atestare fiscala sau cazierul fiscal, se pot obtine mult mai repede;
-posibilitatea depunerii mai multor tipuri de cereri on-line, precum si vizualizarea raspunsurilor direct din SPV;
-posibilitatea consultarii situatiei fiscale la zi, respectiv posibilitatea de a solicita situatia obligatiilor de plata sau a platilor efectuate;
-primirea de informatii personalizate legate de obligativitatea depunerii anumitor declaratii sau termenele aferente de depunere;
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Este important de subliniat ca serviciile oferite contribuabililor prin intermediul platformei SPV vor fi extinse, astfel ca pana la data cand prevederile actului normativ vor intra in vigoare, contribuabilii vor benefica de declaratii pre-completate, rapoarte care sa se poata importa in programele de contabilitate, fisiere prelucrabile, precum si de posibilitatea de a efectua plati prin platforma SPV.
In acest moment, in Romania sunt 1,5 milioane de persoane juridice, dintre care au cont in SPV 510.000 de contribuabili. Aceasta situatie se traduce prin faptul ca 33% sunt deja inscrisi in SPV, urmand ca inca un milion de contribuabili sa beneficieze de aceasta infrastructura digitala. Din totalul persoanelor fizice care desfasoara activitati independente (662.000), doar 5% (35.000) au cont in platforma SPV.
Totodata, se creeaza cadrul legal, astfel incat comunicarea dintre ANAF si autoritatile publice, institutiile publice si de interes public din administratia publica centrala si locala sa se realizeze exclusiv prin PatrimVen in baza unui protocol trimis de ANAF catre fiecare autoritate publica, institutie publica sau de interes public.
De asemenea, proiectul modifica prevederile Codului de procedura fiscala in scopul recunoasterii bunei credinte a contribuabililor, in situatia in care, din greseala, acestia platesc obligatiile fiscale la un alt organ fiscal decat cel caruia i se cuveneau sumele pentru plata obligatiilor bugetare. Astfel, la cererea contribuabililor, viramentele efectuate eronat se vor corecta, cu pastrarea datei platii, iar in functie de data platii se va pastra beneficiul acordat de legiuitor de plata a jumatate din minimul legal al amenzii.
Pentru aplicarea unui tratament echitabil tuturor contribuabililor se propune:
-anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi inspectiei fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale incepute si pentru care s-a comunicat decizia de impunere in perioada cuprinsa intre data de 15 mai 2020 (dupa data intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 69/2020) si data de 28 martie 2021 (pana la data intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 19/2021).
Acordarea facilitatii se realizeaza cu respectarea conditiei de plata integrala a obligatiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere, pana la un anumit termen, si cu depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv.
In situatia in care obligatia bugetara principala stabilita prin decizia de impunere a fost achitata pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, contribuabilul are dreptul de a beneficia de facilitatea fiscala daca depune cererea pana la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv;
Anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi verificarii documentare dupa data de 15 mai 2020.
Acordarea facilitatii se realizeaza cu respectarea conditiei de plata integrala a obligatiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere pana la anumite termene si cu depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, respectiv in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere daca termenul de 90 de zile se implineste dupa 31 ianuarie 2022 inclusiv.
In ambele situatii reglementate, accesoriile stinse atat inainte, cat si dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se restituie potrivit Codului de procedura fiscala.
Ministerul Finantelor invita la dialog toate institutiile si partile interesate care vor beneficia de aceasta ordonanta, urmand ca, la inceputul lunii iunie, propunerea finala sa reflecte consensul atins in urma dezbaterilor.
Sursa: MFP
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Obtinerea certificatelor de rezidenta fiscala. A fost eliminata posibilitatea transmiterii prin SVP?Declaratia unica precompletata poate fi descarcata prin intermediul Spatiului Privat Virtual (SPV)Cereri referitoare la certificatele de rezidenta fiscala. Cum se depun on-line de contribuabili?Atentie! Contribuabilii care vor sa se inroleze de la distanta in SVP au la dispozitie noi documente (Informare ANAF)Ordinul 2012/2020: Inregistrare in SVP prin identificare vizuala online pentru persoanele fizice, juridice si alte entitatiUltimele articole
Documente emise prin SVP si folosirea semnaturilor electronice extinseA fost depasit pragul de un milion de persoane fizice inrolate in SVP. Ce beneficii au utilizatoriiANAF reaminteste contribuabililor ca pot folosi in continuare serviciul virtual pentru comunicarea electronica. Cum se face inrolarea in SVPContribuabilii se pot inregistra in SPV prin sistem video. Plati cu cardul pentru 30 impozite si contributii( Informare MFP)Proiect: Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii contabilitatiiArticole similare
Import de bunuri in Romania pe numele unui partener strain. Cum inregistram credit-note-ul?Sponsorizari efectuate in anul 2023. TRATAMENT FISCALCe este autofactura, cand trebuie emisa si studii de caz utileColectie de inregistrari contabile - Volumul I 2013Declaratia 112 - versiunea actualizata 2021Ultimele articole
Pilonul 3 de pensii. MONOGRAFIE contabila utila pentru pensia facultativaCriptomonedele. Scutirea de impozit pe castigurile din criptomonede, ELIMINATA din ProiectMijloace fixe. Cum sa le scoateti din evidenta + o MONOGRAFIE contabila utilaBolt taxi. TRATAMENT FISCAL util in cazul unui raport Bolt[CONTABIL & FISCAL] Demolarea unei cladiri si ce regim se aplica dpdv fiscal si contabilSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA