Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Interactiunea firmelor si a persoanelor fizice autorizate cu ANAF ar putea sa se faca exclusiv on-line. Ce beneficii au contribuabilii?

11-Mai-2021
1867

Ministerul Finantelor a elaborat un proiect de act normativ prin care propune o serie de masuri necesare pentru protejarea sanatatii cetatenilor, pentru evitarea blocajelor in activitatea organelor fiscale centrale si pentru aplicarea unui tratament unitar debitorilor care au facut obiectul unei inspectii fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale, astfel incat acestia sa nu fie dezavantajati fata de ceilalti contribuabili care se afla in situatii similare.

"Am publicat acest proiect spre consultare publica, iar forma finala va fi adoptata dupa incheierea discutiilor cu partenerii din mediul privat. Ne dorim ca Spatiul Privat Virtual sa devina un instrument-cheie in ceea ce priveste interactiunea cu contribuabilii si vom extinde serviciile disponibile prin intermediul acestei platforme concomitent cu sporirea eforturilor de inrolare a persoanelor juridice si a persoanelor fizice autorizate. in prezent se lucreaza la identificarea unor mecanisme de simplificare si flexibilizare a inrolarii si autentificarii utilizatorilor in SPV. in plus, pana la data cand prevederile actului normativ vor intra in vigoare, ANAF trebuie sa ia masuri pentru a fi pe deplin pregatita atat sa proceseze numarul suplimentar de contribuabili care se vor inrola in SPV, cat si sa ofere tot suportul acestora pe parcursul intregului demers astfel incat tranzitia sa se desfasoare fara probleme. Prin eliminarea hartiilor, a cozilor la ghiseu si a birocratiei excesive, consider ca facem un pas foarte important spre digitalizarea administratiei fiscale, fapt ce ne aduce mai aproape de standardele si de bunele practici europene in domeniu, adica de normalitate", a declarat ministrul Finantelor, Alexandru Nazare.

Astfel, Ministerul Finantelor face un pas important pentru dezvoltarea digitalizarii si eficientizarea comunicarii dintre stat si contribuabili, urmand ca aceasta schimbare sa aduca o serie de beneficii pentru contribuabili, precum:

-evitarea interactiunii fizice (ghiseu, posta), comunicarea fiind realizata non-stop, prin intermediul SPV;
-eliminarea timpilor de asteptare, intrucat anumite document, precum certificatele de atestare fiscala sau cazierul fiscal, se pot obtine mult mai repede;
-posibilitatea depunerii mai multor tipuri de cereri on-line, precum si vizualizarea raspunsurilor direct din SPV;
-posibilitatea consultarii situatiei fiscale la zi, respectiv posibilitatea de a solicita situatia obligatiilor de plata sau a platilor efectuate;
-primirea de informatii personalizate legate de obligativitatea depunerii anumitor declaratii sau termenele aferente de depunere;


-acces la evidenta completa a tuturor interactiunilor contribuabilului cu ANAF, precum tipul declaratiilor depuse si data depunerii.

Este important de subliniat ca serviciile oferite contribuabililor prin intermediul platformei SPV vor fi extinse, astfel ca pana la data cand prevederile actului normativ vor intra in vigoare, contribuabilii vor benefica de declaratii pre-completate, rapoarte care sa se poata importa in programele de contabilitate, fisiere prelucrabile, precum si de posibilitatea de a efectua plati prin platforma SPV.

In acest moment, in Romania sunt 1,5 milioane de persoane juridice, dintre care au cont in SPV 510.000 de contribuabili. Aceasta situatie se traduce prin faptul ca 33% sunt deja inscrisi in SPV, urmand ca inca un milion de contribuabili sa beneficieze de aceasta infrastructura digitala. Din totalul persoanelor fizice care desfasoara activitati independente (662.000), doar 5% (35.000) au cont in platforma SPV.

Totodata, se creeaza cadrul legal, astfel incat comunicarea dintre ANAF si autoritatile publice, institutiile publice si de interes public din administratia publica centrala si locala sa se realizeze exclusiv prin PatrimVen in baza unui protocol trimis de ANAF catre fiecare autoritate publica, institutie publica sau de interes public.

De asemenea, proiectul modifica prevederile Codului de procedura fiscala in scopul recunoasterii bunei credinte a contribuabililor, in situatia in care, din greseala, acestia platesc obligatiile fiscale la un alt organ fiscal decat cel caruia i se cuveneau sumele pentru plata obligatiilor bugetare. Astfel, la cererea contribuabililor, viramentele efectuate eronat se vor corecta, cu pastrarea datei platii, iar in functie de data platii se va pastra beneficiul acordat de legiuitor de plata a jumatate din minimul legal al amenzii.

Pentru aplicarea unui tratament echitabil tuturor contribuabililor se propune:

-anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi inspectiei fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale incepute si pentru care s-a comunicat decizia de impunere in perioada cuprinsa intre data de 15 mai 2020 (dupa data intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 69/2020) si data de 28 martie 2021 (pana la data intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 19/2021).

Acordarea facilitatii se realizeaza cu respectarea conditiei de plata integrala a obligatiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere, pana la un anumit termen, si cu depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv.

In situatia in care obligatia bugetara principala stabilita prin decizia de impunere a fost achitata pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, contribuabilul are dreptul de a beneficia de facilitatea fiscala daca depune cererea pana la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv;

Anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi verificarii documentare dupa data de 15 mai 2020.

Acordarea facilitatii se realizeaza cu respectarea conditiei de plata integrala a obligatiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere pana la anumite termene si cu depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, respectiv in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere daca termenul de 90 de zile se implineste dupa 31 ianuarie 2022 inclusiv.

In ambele situatii reglementate, accesoriile stinse atat inainte, cat si dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se restituie potrivit Codului de procedura fiscala.
Ministerul Finantelor invita la dialog toate institutiile si partile interesate care vor beneficia de aceasta ordonanta, urmand ca, la inceputul lunii iunie, propunerea finala sa reflecte consensul atins in urma dezbaterilor.

 

 

Sursa: MFP

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016