Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Interactiunea firmelor si a persoanelor fizice autorizate cu ANAF ar putea sa se faca exclusiv on-line. Ce beneficii au contribuabilii?

11-Mai-2021
890

Ministerul Finantelor a elaborat un proiect de act normativ prin care propune o serie de masuri necesare pentru protejarea sanatatii cetatenilor, pentru evitarea blocajelor in activitatea organelor fiscale centrale si pentru aplicarea unui tratament unitar debitorilor care au facut obiectul unei inspectii fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale, astfel incat acestia sa nu fie dezavantajati fata de ceilalti contribuabili care se afla in situatii similare.

"Am publicat acest proiect spre consultare publica, iar forma finala va fi adoptata dupa incheierea discutiilor cu partenerii din mediul privat. Ne dorim ca Spatiul Privat Virtual sa devina un instrument-cheie in ceea ce priveste interactiunea cu contribuabilii si vom extinde serviciile disponibile prin intermediul acestei platforme concomitent cu sporirea eforturilor de inrolare a persoanelor juridice si a persoanelor fizice autorizate. in prezent se lucreaza la identificarea unor mecanisme de simplificare si flexibilizare a inrolarii si autentificarii utilizatorilor in SPV. in plus, pana la data cand prevederile actului normativ vor intra in vigoare, ANAF trebuie sa ia masuri pentru a fi pe deplin pregatita atat sa proceseze numarul suplimentar de contribuabili care se vor inrola in SPV, cat si sa ofere tot suportul acestora pe parcursul intregului demers astfel incat tranzitia sa se desfasoare fara probleme. Prin eliminarea hartiilor, a cozilor la ghiseu si a birocratiei excesive, consider ca facem un pas foarte important spre digitalizarea administratiei fiscale, fapt ce ne aduce mai aproape de standardele si de bunele practici europene in domeniu, adica de normalitate", a declarat ministrul Finantelor, Alexandru Nazare.

Astfel, Ministerul Finantelor face un pas important pentru dezvoltarea digitalizarii si eficientizarea comunicarii dintre stat si contribuabili, urmand ca aceasta schimbare sa aduca o serie de beneficii pentru contribuabili, precum:

-evitarea interactiunii fizice (ghiseu, posta), comunicarea fiind realizata non-stop, prin intermediul SPV;
-eliminarea timpilor de asteptare, intrucat anumite document, precum certificatele de atestare fiscala sau cazierul fiscal, se pot obtine mult mai repede;
-posibilitatea depunerii mai multor tipuri de cereri on-line, precum si vizualizarea raspunsurilor direct din SPV;
-posibilitatea consultarii situatiei fiscale la zi, respectiv posibilitatea de a solicita situatia obligatiilor de plata sau a platilor efectuate;
-primirea de informatii personalizate legate de obligativitatea depunerii anumitor declaratii sau termenele aferente de depunere;


-acces la evidenta completa a tuturor interactiunilor contribuabilului cu ANAF, precum tipul declaratiilor depuse si data depunerii.

Este important de subliniat ca serviciile oferite contribuabililor prin intermediul platformei SPV vor fi extinse, astfel ca pana la data cand prevederile actului normativ vor intra in vigoare, contribuabilii vor benefica de declaratii pre-completate, rapoarte care sa se poata importa in programele de contabilitate, fisiere prelucrabile, precum si de posibilitatea de a efectua plati prin platforma SPV.

In acest moment, in Romania sunt 1,5 milioane de persoane juridice, dintre care au cont in SPV 510.000 de contribuabili. Aceasta situatie se traduce prin faptul ca 33% sunt deja inscrisi in SPV, urmand ca inca un milion de contribuabili sa beneficieze de aceasta infrastructura digitala. Din totalul persoanelor fizice care desfasoara activitati independente (662.000), doar 5% (35.000) au cont in platforma SPV.

Totodata, se creeaza cadrul legal, astfel incat comunicarea dintre ANAF si autoritatile publice, institutiile publice si de interes public din administratia publica centrala si locala sa se realizeze exclusiv prin PatrimVen in baza unui protocol trimis de ANAF catre fiecare autoritate publica, institutie publica sau de interes public.

De asemenea, proiectul modifica prevederile Codului de procedura fiscala in scopul recunoasterii bunei credinte a contribuabililor, in situatia in care, din greseala, acestia platesc obligatiile fiscale la un alt organ fiscal decat cel caruia i se cuveneau sumele pentru plata obligatiilor bugetare. Astfel, la cererea contribuabililor, viramentele efectuate eronat se vor corecta, cu pastrarea datei platii, iar in functie de data platii se va pastra beneficiul acordat de legiuitor de plata a jumatate din minimul legal al amenzii.

Pentru aplicarea unui tratament echitabil tuturor contribuabililor se propune:

-anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi inspectiei fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale incepute si pentru care s-a comunicat decizia de impunere in perioada cuprinsa intre data de 15 mai 2020 (dupa data intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 69/2020) si data de 28 martie 2021 (pana la data intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 19/2021).

Acordarea facilitatii se realizeaza cu respectarea conditiei de plata integrala a obligatiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere, pana la un anumit termen, si cu depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv.

In situatia in care obligatia bugetara principala stabilita prin decizia de impunere a fost achitata pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, contribuabilul are dreptul de a beneficia de facilitatea fiscala daca depune cererea pana la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv;

Anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi verificarii documentare dupa data de 15 mai 2020.

Acordarea facilitatii se realizeaza cu respectarea conditiei de plata integrala a obligatiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere pana la anumite termene si cu depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, respectiv in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere daca termenul de 90 de zile se implineste dupa 31 ianuarie 2022 inclusiv.

In ambele situatii reglementate, accesoriile stinse atat inainte, cat si dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se restituie potrivit Codului de procedura fiscala.
Ministerul Finantelor invita la dialog toate institutiile si partile interesate care vor beneficia de aceasta ordonanta, urmand ca, la inceputul lunii iunie, propunerea finala sa reflecte consensul atins in urma dezbaterilor.

 

 

Sursa: MFP

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Interactiunea firmelor si a persoanelor fizice autorizate cu ANAF ar putea sa se faca exclusiv on-line. Ce beneficii au contribuabilii?":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia 230: Descarca noua versiune actualizata 2022
    • Update ianuarie 2022: Declaratia 230- Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat, conform OPANAF 15/ 07.01.2021, a fost actualizata in data de 13.01.2022. Formular 230 ANAF in 2022 Pentru a descarca Soft A, click AICI>> Pentru a descarca Soft J, click AICI>> UPDATE ianuarie 2021: Declaratia 230 Ordinul nr. 15/2021 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 100: PDF-ul inteligent a fost actualizat
    • UPDATE ianuarie 2022 ANAF a actualizat, in data de 20 ianuarie 2021, PDF-ul inteligent pentru generarea Declaratiei 100, Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat, conform OPANAF nr.51/18.01.2021, valabil incepand cu 12/2020 - publicat in data de 20.01.2021. Pentru a descarca Soft A, actualizat pentru anul 2022, click AICI>> UPDATE ianuarie 2021 Pentru a descarca Soft A, click AICI. In M.Of. nr. 59 din 19 ianuarie 2021 a fost publicat OANAF nr. 51/2021 privind...» citeste mai departe aici

  • Firmele au ca termen limita data de 25 ianuarie 2022 pentru transmiterea Declaratiei 094
    • In anul 2022 firmele au ca termen limita data de 25 ianuarie pentru transmiterea Declaratiei 094 -declaratia privind cifra de afaceri in cazul persoanelor impozabile pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic si care nu au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent. Declaratia 094 trebuie depusa pana pe data de 25 ianuarie 2022. Cine completeaza Declaratia 094? Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea 227/2015, care...» citeste mai departe aici

  • Microintreprinderile care ofera sponsorizari trebuie sa depuna formularul 107 pana pe 25 ianuarie 2022
    • Microintreprinderile care ofera sponsorizari trebuie sa depuna formularul 107 pana pe data de 25 ianuarie catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala. Daca firmele nu respecta acest lucru ar putea fi sanctionate cu amenzi care ajung pana la 5.000 lei. Conform codului fiscal, declaratia 107 trebuie depusa de microintreprinderile care fac acte de sponsorizare ( catre biserici, ONG-uri), mecenat sau acorda burse private. Microintreprinderile care efectueaza sponsorizari au obligatia de a depune...» citeste mai departe aici

  • Firmele NU vor mai fi incadrate in categoria marilor contribuabili daca au inregistrat o cifra de afaceri mai mica cu 50%
    • ANAF propune reclasificarea societatilor, printr-un nou Proiect de ordin. Firmele nu vor mai fi incadrate in categoria marilor contribuabili daca au inregistrat o cifra de afaceri mai mica cu 50% in anul 2020 fata de anul 2019, au declarat obligatii fiscale mult mai mici, iar numarul de salariati a scazut in mod semnificativ. ANAF a pus in dezbatere publica Proiectul de Ordin pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1721/2021...» citeste mai departe aici

  • Taxarea inversa va mai fi valabila doar pana pe 30 iunie 2022. Produse pentru care se aplica masura
    • Mecanismul optional de taxare inversa va mai fi valabil doar pana pe 30 iunie 2022, conform Consiliului Uniunii Europene. Masura este aplicata pentru operatiunile cu bunuri si servicii care reprezinta risc de frauda. Astfel, livrarile de bunuri/prestari de servicii realizate in interiorul tarii sunt supuse taxarii inverse pana la 30 iunie 2022. Reamintim ca in septembrie 2018 a fost prelungita perioada de aplicare a acestui mecanism. Bunurile si serviciile pentru care se aplica taxarea inversa...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2022 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Noile reguli de deductibilitate au fost MODIFICATE in 2022!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016