Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Intrarea in somaj tehnic si depunerea online a documentelor -reglementate de Guvern

20-Mar-2020
7347

Ministerul Muncii si Protectiei Sociale a publicat recent un comunicat de presa prin care anunta ca Guvernul a stabilit conditiile pentru intrarea in somaj tehnic si a reglementat depunerea online a documentelor pentru obtinerea unor beneficii sociale pe perioada starii de urgenta.

Guvernul a aprobat Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinata de raspândirea coronavirusului SARS-CoV-2. 

Cum va fi acordat somajul tehnic

Guvernul a stabilit ca in timpul starii de urgenta, pentru perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii, indemnizatia de care beneficiaza salariatii sa fie suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj. 

Atentie!
Nivelul indemnizatiei va fi de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat platit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din câstigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2020.

De somaj tehnic vor beneficia salariatii anagajatorilor care indeplinesc una din urmatoarele conditii:

a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate si detin Certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din Decretul Presedintelui României nr. 195/2020. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobata prin ordin.

b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazuta pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.

Decontarea sumelor platite cu titlu de indemnizatie, din bugetul asigurarilor pentru somaj, se face in cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor, iar aceste sume se reintregesc din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, in limita sumelor alocate pentru aceasta interventie si in conformitate cu prevederile si regulile de eligibilitate ale Programului Operational Capital Uman.

Pentru a afla mai multe detalii despre procedurile pe care trebuie sa le urmeze firmele pentru a primi somaj tehnic, citeste aici.

Prevederi ale OUG cu privire la acordarea, in continuare, a stimulentului de insertie si indemnizatie de sprijin prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia pentru cresterea copiilor.

Guvernul a stabilit ca aceste drepturi sa nu inceteze in situatia in care parintele, ca urmare a instituirii masurilor generate de starea de urgenta, se afla in situatii de suspendare sau chiar de incetare a raportului de munca sau de serviciu prin restructurarea/restrângerea activitatii angajatorului. Acordarea drepturilor, in aceste conditii, se realizeaza pe o perioada de 90 zile, dupa aceasta perioada urmând sa fie reanalizata situatia si sa se aplice prevederile legale corespunzatoare. 

Posta electronica- principal mijloc de comunicare intre cetatean si autoritatea administratiei publice centrale sau locale, in vederea stabilirii drepturilor la beneficiile de asistenta sociala.

Pot fi solicitate prin posta electronica: ajutorul social, alocatia pentru sustinerea familiei, alocatia de stat pentru copii, drepturile acordate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, alocatia lunara de plasament, drepturile acordate in procedura adoptiei, ajutorul pentru incalzirea locuintei, indemnizatia lunara de hrana acordata in baza Legii nr. 584/2002 privind masurile de prevenire a raspândirii maladiei SIDA in România.

De asemenea, pe perioada starii de urgenta pot fi depuse prin posta electronica si cererile si documentele doveditoare pentru stabilirea si plata, in conditiile legii, a drepturilor banesti ce se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, precum si din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.

Masurile adoptate de Guvern vizeaza si beneficiile de asistenta sociala pentru copii si tineri, care au drept conditie frecventarea cursurilor scolare.

 Astfel, alocatia de stat pentru copii, alocatia lunara de plasament si alocatia pentru sustinerea familiei se acorda fara intrerupere pe perioada instituirii masurilor de urgenta.

De asemenea, alocatia zilnica de hrana, de care beneficiaza copiii cu cerinte educationale special, se acorda pe perioada valabilitatii certificatului de orientare scolara fara a fi conditionata de numarul de zile de scolarizare si de prezenta scolara.

Totodata, pentru a evita deplasarea persoanelor cu afectiuni grave, care au concedii de peste 90 de zile, respectiv peste 183 de zile, a fost reglementata eliberarea si decontarea certificatelor de concediu medical, care cuprind a 91-a zi sau depasesc 183 de zile, acordate in perioada starii de urgenta, fara avizul medicului expert al asigurarilor sociale.

Impactul financiar estimat pentru aplicarea masurilor de urgenta stabilite de Guvern este de 2.036.000 mii lei.


Sursa: Ministerul Muncii si Protectiei Sociale

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Intrarea in somaj tehnic si depunerea online a documentelor -reglementate de Guvern":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Au fost publicate actele necesare acordarii somajului tehnic (pentru PFA-uri, II-uri, IF-uri, Drepturi de autor)
    • Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, prin Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, informeaza ca actele necesare in vederea obtinerii fondurilor pentru plata somajului tehnic pot fi depuse online, incepand cu 1 APRILIE. Actele normative prin care sunt reglementate documentele necesare acordarii somajului tehnic au fost publicate in Monitorul Oficial nr. 269 din data de 31 martie 2020. Transmiterea documentelor se va face in 4 pasi, iar documentele trebuie depuse online, la adresa...» citeste mai departe aici

  • MFP: Schemele de ajutor de stat pentru stimularea anumitor investitii, SIMPLIFICATE (proiect de Hotarare)
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un Proiect de Hotarare care vizeaza modificarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 807/2014 - pentru instituirea unor scheme de ajutor de stat avand ca obiectiv stimularea investitiilor cu impact major in economie – astfel incat sa se elimine o etapa din cadrul solutionarii cererilor de plata. In nota de fundamentare se arata ca este necesara aceasta modificare, dat fiind contextul actual al Romaniei, dar si nevoia urgentarii...» citeste mai departe aici

  • NU mai este nevoie de certificate de urgenta pentru solicitarea somajului tehnic ( Informare MEEMA)
    • Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri informeaza ca in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, Guvernul a adoptat noi masuri economice in domeniul protectiei sociale destinate mediului de afaceri din Romania si ca nu mai este nevoie de certificate de urgenta pentru solicitarea somajului tehnic. Actele normative adoptate de Executiv reglementeaza si unele aspecte legate de Certificatele de Situatie de Urgenta (CSU). Astfel,...» citeste mai departe aici

  • Agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca vor prelua solicitarile pentru obtinerea somajului tehnic
    • Ministrul Muncii si Protectiei Sociale, Violeta Alexandru, a anuntat ca, incepand de miercuri, 1 aprilie, pot fi depuse cererile si declaratiile pe propria raspundere in vederea obtinerii sprijinului oferit de Guvern, pe perioada starii de urgenta, sub forma somajului tehnic. Demnitarul a dat asigurari ca toate agentiile judetene sunt pregatite sa preia si sa proceseze rapid aceste solicitari si ca se vor face eforturi in vederea achitarii sumelor solicitate de angajatori intr-un termen mai...» citeste mai departe aici

  • PFA. Dreptul la concediul pentru cresterea copilului
    • Ce contributii trebuie sa plateasca un PFA care are venitul net anual sub plafonul minim obligatoriu pentru plata CAS si CASS, pentru ca titulara PFA-ului sa beneficieze de indemnizatia crestere copil de pana la 2 ani? Consilierul juridic Gabriela Dita arata ca, potrivit art. 2 alin.(1) din OUG 111/2010 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, persoanele care, in ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului, au realizat timp de cel putin 12 luni venituri din...» citeste mai departe aici

  • Aplicarea noii legislatiei fiscale, in contextul COVID-19. Solutii pentru contabili
    • Contabilii se afla in dificultate, dat fiind numeroaselor modificari legislative aparute in contextul creat de coronavirus. De aceea au inceput sa apara tot mai des solicitari privind lamurirea diferitelor spete, la care expertii nostri au raspuns prompt si la obiect. Ordonantele de urgenta emise de Guvern in luna martie, in contextul creat de coronavirus, au generat in practica probleme greu de anticipat. Firmele s-au confruntat brusc cu un cadru legislativ complet nou, bine intentionat in...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016