
Atentie contabili!
Codul fiscal se schimba radical de la 1 ianuarie 2023!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale a publicat recent un comunicat de presa prin care anunta ca Guvernul a stabilit conditiile pentru intrarea in somaj tehnic si a reglementat depunerea online a documentelor pentru obtinerea unor beneficii sociale pe perioada starii de urgenta.
Guvernul a aprobat Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinata de raspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.
Cum va fi acordat somajul tehnic
Guvernul a stabilit ca in timpul starii de urgenta, pentru perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii, indemnizatia de care beneficiaza salariatii sa fie suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj.
Atentie!
Nivelul indemnizatiei va fi de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat platit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din câstigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2020.
De somaj tehnic vor beneficia salariatii anagajatorilor care indeplinesc una din urmatoarele conditii:
a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate si detin Certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din Decretul Presedintelui României nr. 195/2020. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobata prin ordin.
Ghidul practic al contabilitatii 2022 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazuta pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Decontarea sumelor platite cu titlu de indemnizatie, din bugetul asigurarilor pentru somaj, se face in cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor, iar aceste sume se reintregesc din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, in limita sumelor alocate pentru aceasta interventie si in conformitate cu prevederile si regulile de eligibilitate ale Programului Operational Capital Uman.
Prevederi ale OUG cu privire la acordarea, in continuare, a stimulentului de insertie si indemnizatie de sprijin prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia pentru cresterea copiilor.
Guvernul a stabilit ca aceste drepturi sa nu inceteze in situatia in care parintele, ca urmare a instituirii masurilor generate de starea de urgenta, se afla in situatii de suspendare sau chiar de incetare a raportului de munca sau de serviciu prin restructurarea/restrângerea activitatii angajatorului. Acordarea drepturilor, in aceste conditii, se realizeaza pe o perioada de 90 zile, dupa aceasta perioada urmând sa fie reanalizata situatia si sa se aplice prevederile legale corespunzatoare.
Posta electronica- principal mijloc de comunicare intre cetatean si autoritatea administratiei publice centrale sau locale, in vederea stabilirii drepturilor la beneficiile de asistenta sociala.
Pot fi solicitate prin posta electronica: ajutorul social, alocatia pentru sustinerea familiei, alocatia de stat pentru copii, drepturile acordate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, alocatia lunara de plasament, drepturile acordate in procedura adoptiei, ajutorul pentru incalzirea locuintei, indemnizatia lunara de hrana acordata in baza Legii nr. 584/2002 privind masurile de prevenire a raspândirii maladiei SIDA in România.
De asemenea, pe perioada starii de urgenta pot fi depuse prin posta electronica si cererile si documentele doveditoare pentru stabilirea si plata, in conditiile legii, a drepturilor banesti ce se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, precum si din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.
Masurile adoptate de Guvern vizeaza si beneficiile de asistenta sociala pentru copii si tineri, care au drept conditie frecventarea cursurilor scolare.
Astfel, alocatia de stat pentru copii, alocatia lunara de plasament si alocatia pentru sustinerea familiei se acorda fara intrerupere pe perioada instituirii masurilor de urgenta.
De asemenea, alocatia zilnica de hrana, de care beneficiaza copiii cu cerinte educationale special, se acorda pe perioada valabilitatii certificatului de orientare scolara fara a fi conditionata de numarul de zile de scolarizare si de prezenta scolara.
Totodata, pentru a evita deplasarea persoanelor cu afectiuni grave, care au concedii de peste 90 de zile, respectiv peste 183 de zile, a fost reglementata eliberarea si decontarea certificatelor de concediu medical, care cuprind a 91-a zi sau depasesc 183 de zile, acordate in perioada starii de urgenta, fara avizul medicului expert al asigurarilor sociale.
Impactul financiar estimat pentru aplicarea masurilor de urgenta stabilite de Guvern este de 2.036.000 mii lei.
Sursa: Ministerul Muncii si Protectiei Sociale
Atentie contabili!
Codul fiscal se schimba radical de la 1 ianuarie 2023!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz
Articole similare
Solicitarile pentru SOMAJ TEHNIC aferente lunii aprilie, exclusiv pe platforma www.aici.gov.ro13 aspecte fiscal-contabile ale perioadei actuale. Raspunsuri la TOATE problemele specifice create de COVID-19Ratele bancare pot fi suspendate. Normele de aplicare, publicate in Monitorul Oficial(HG 270/2020)ANOFM: 99,95% din cuantumul platilor realizate pentru somajul tehnic au fost conformeMonografie contabila pentru indemnizatiile de SOMAJ TEHNIC si zile libere pentru parintiUltimele articole
Firmele din agricultura si industria alimentara vor plati un salariu minim de 3.000 lei angajatilorGuvernul anunta noi masuri pentru sprijinirea mediului de afaceri: Kurzarbeit, SOMAJ TEHNIC si ajutor de 400.000 euro pentru IMM-uriFirmele afectate de razboi care beneficiaza de SOMAJ TEHNIC pot obtine pana la 4.571 lei de la stat pentru fiecare salariatSOMAJ TEHNIC la valoarea de 75% din salariu pentru angajatii firmelor afectate direct sau indirect de razboi5 efecte ale incetarii starii de alerta in domeniul relatiilor de munca, atat pentru salariati cat si pentru angajatoriSfaturi de la experti
Refacturare taxa de membru avocat
Intrebare: Un avocat colaborator platitor de tva isi plateste o taxa de membru catre o institutie internationala (ECBA). Ulterior, refactureaza aceasta taxa catre firma de avocatura (SPARL), cu care are contract de colaborare pentru servicii...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Obligatia de inregistrare in scopuri de tva pentru depasirea de plafon
Intrebare: Societate comerciala cu codul CAEN activitate de ingrijire medicala depaseste cifra de afaceri de 85.000 de euro. Are obligatia sa se inregistreze ca platitoare de TVA in conditiile in care desfasoare majoritar activitati de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<