
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale a publicat recent un comunicat de presa prin care anunta ca Guvernul a stabilit conditiile pentru intrarea in somaj tehnic si a reglementat depunerea online a documentelor pentru obtinerea unor beneficii sociale pe perioada starii de urgenta.
Guvernul a aprobat Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinata de raspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.
Cum va fi acordat somajul tehnic
Guvernul a stabilit ca in timpul starii de urgenta, pentru perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii, indemnizatia de care beneficiaza salariatii sa fie suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj.
Atentie!
Nivelul indemnizatiei va fi de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat platit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din câstigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2020.
De somaj tehnic vor beneficia salariatii anagajatorilor care indeplinesc una din urmatoarele conditii:
a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate si detin Certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din Decretul Presedintelui României nr. 195/2020. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobata prin ordin.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazuta pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Decontarea sumelor platite cu titlu de indemnizatie, din bugetul asigurarilor pentru somaj, se face in cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor, iar aceste sume se reintregesc din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, in limita sumelor alocate pentru aceasta interventie si in conformitate cu prevederile si regulile de eligibilitate ale Programului Operational Capital Uman.
Prevederi ale OUG cu privire la acordarea, in continuare, a stimulentului de insertie si indemnizatie de sprijin prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia pentru cresterea copiilor.
Guvernul a stabilit ca aceste drepturi sa nu inceteze in situatia in care parintele, ca urmare a instituirii masurilor generate de starea de urgenta, se afla in situatii de suspendare sau chiar de incetare a raportului de munca sau de serviciu prin restructurarea/restrângerea activitatii angajatorului. Acordarea drepturilor, in aceste conditii, se realizeaza pe o perioada de 90 zile, dupa aceasta perioada urmând sa fie reanalizata situatia si sa se aplice prevederile legale corespunzatoare.
Posta electronica- principal mijloc de comunicare intre cetatean si autoritatea administratiei publice centrale sau locale, in vederea stabilirii drepturilor la beneficiile de asistenta sociala.
Pot fi solicitate prin posta electronica: ajutorul social, alocatia pentru sustinerea familiei, alocatia de stat pentru copii, drepturile acordate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, alocatia lunara de plasament, drepturile acordate in procedura adoptiei, ajutorul pentru incalzirea locuintei, indemnizatia lunara de hrana acordata in baza Legii nr. 584/2002 privind masurile de prevenire a raspândirii maladiei SIDA in România.
De asemenea, pe perioada starii de urgenta pot fi depuse prin posta electronica si cererile si documentele doveditoare pentru stabilirea si plata, in conditiile legii, a drepturilor banesti ce se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, precum si din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.
Masurile adoptate de Guvern vizeaza si beneficiile de asistenta sociala pentru copii si tineri, care au drept conditie frecventarea cursurilor scolare.
Astfel, alocatia de stat pentru copii, alocatia lunara de plasament si alocatia pentru sustinerea familiei se acorda fara intrerupere pe perioada instituirii masurilor de urgenta.
De asemenea, alocatia zilnica de hrana, de care beneficiaza copiii cu cerinte educationale special, se acorda pe perioada valabilitatii certificatului de orientare scolara fara a fi conditionata de numarul de zile de scolarizare si de prezenta scolara.
Totodata, pentru a evita deplasarea persoanelor cu afectiuni grave, care au concedii de peste 90 de zile, respectiv peste 183 de zile, a fost reglementata eliberarea si decontarea certificatelor de concediu medical, care cuprind a 91-a zi sau depasesc 183 de zile, acordate in perioada starii de urgenta, fara avizul medicului expert al asigurarilor sociale.
Impactul financiar estimat pentru aplicarea masurilor de urgenta stabilite de Guvern este de 2.036.000 mii lei.
Sursa: Ministerul Muncii si Protectiei Sociale
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Ordinul 1468/2020 modifica modelul documentelor necesare obtinerii SOMAJULUI TEHNICInregistrari contabile in cazul indemnizatiei de SOMAJ TEHNIC. Studiu de cazCertificatele de Urgenta: 15 intrebari si raspunsuri. PFA-urile pot beneficia de ele?AJOFM: Intrebari si raspunsuri privind modalitatea de decontare a 41,5% din salariul brut al angajatilorSOMAJ TEHNIC 2020: Ministrul Muncii anunta inceperea primelor platiUltimele articole
Declaratia 112 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareDeclaratia 112 - Ghid Complet: Obligatii, Sanctiuni si ModelFirmele din agricultura si industria alimentara vor plati un salariu minim de 3.000 lei angajatilorGuvernul anunta noi masuri pentru sprijinirea mediului de afaceri: Kurzarbeit, SOMAJ TEHNIC si ajutor de 400.000 euro pentru IMM-uriFirmele afectate de razboi care beneficiaza de SOMAJ TEHNIC pot obtine pana la 4.571 lei de la stat pentru fiecare salariatSfaturi de la experti
Suspendare activitate sala de fitness. Returnare bani abonamente
Intrebare: O sala de sport a trebuit sa isi suspende brusc activitatea. O parte dintre clientii care au abonamente in vigoare doresc sa primeasca banii pe abonament inapoi. Sala a inceput imediat sa ramburseze banii, proportional cu perioada...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Achizitie si inchiriere utilaj non-UE
Intrebare: O societate platitoare de TVA si impozit pe profit din Romania, cu activitate de dezvoltare software, doreste sa achizitioneze din UK un aparat pentru cosmetica, care nu are legatura cu activitatea curenta, si pe care sa-l...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA