
Raportul Special
realizat de specialisti
Nu de putine ori am atras atentia ca procedura de inventariere a patrimoniului nu trebuie privita nu mai ca o obligatie impusa de stat prin Legea con tabilitatii, ci si ca o operatiune absolut necesara unei entitati, astfel incât contabilitatea acesteia (evidenta scriptica) sa se puna de acord cu situatia reala patrimoniala (evidenta faptica).
Nu exista situatie financiara anuala care sa exprime fidel realitatea patrimoniala a unei entitati, a pozitiei financiare si a performantei sale, fara sa tina seama de inventarierea elementelor de activ sau pasiv cuprinse in bilantul contabil.
Inventarierea patrimoniului reprezinta ansamblul operatiunilor prin care se constata existenta tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, cantitativ-valoric sau numai valoric, dupa caz, la data la care aceasta se efectueaza.
Potrivit Legii contabilitatii, entitatile au obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar, precum si in cazul fuziunii, divizarii sau lichidarii si in alte situatii prevazute de lege.
Evaluarea elementelor detinute cu ocazia inventarierii si prezentarea acestora in situatiile financiare anuale se fac potrivit reglementarilor contabile aplicabile (O.M.F.P. nr. 1.802/ 2014).
Inventarierea se efectueaza in conformitate cu prevederile O.M.F.P. nr. 2.861/2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.
Societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice au obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii cel putin o data in cursul exercitiului financiar, precum si in cazul fuziunii, divizarii sau lichidarii si in alte situatii prevazute de lege.
Asadar, Legea contabilitatii prevede obligatia efectuarii inventarierii cel putin o data in cursul exercitiului financiar, insa cele mai multe companii aleg sa o efectueze la sfârsitul anului.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Inchiderea de luna si de exercitiu financiar Reguli de baza si proceduri obligatorii
Potrivit art. 41 pct. 2 lit. d) si art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, constituie contraventie „nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, respectiv de institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii cu privire la efectuarea inventarierii”.
FOARTE IMPORTANT!
Contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 400 lei la 5.000 lei!
Conform O.M.F.P nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, in situatiile financiare anuale, elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se reflecta si se evalueaza la valoarea contabila, pusa de acord cu rezultatele inventarierii.
Pentru a vedea continuarea articolului si a descoperi informatii utile despre Procedura de efectuare a inventarierii patrimoniului, dar si alte date necesare firmei tale, descopera noua editie a Monitorului Contabil, pe www.rs.ro
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Studiu de caz: Depasirea plafonului de 35.000 de euroRetragere asociat dintr-o societate cu raspundere limitata. Aspecte fiscaleLichidare societate comerciala cu activitate suspendata fara a-si relua activitateaCe registre si documente sunt obligatorii pentru PFA?Cum solutionam situatia in care clientul nu recunoaste o factura?Ultimele articole
Procedura inventarierii patrimoniului + alte zeci de proceduri contabile pentru societatiNerespectarea obligatiilor financiar-contabile. Amenzile s-au DUBLAT pentru firmeRegistrul inventar: Cum se completeaza documentul pentru PFA-uri si care este modelul utilizat in 2023?Contabilitatea si fiscalitatea PFA de la A la Z in 222 pagini. Descopera GHIDUL practicActivitate de expert contabil in relatia cu o societate. Intra in atributiile lui efectuarea inventarierii?Articole similare
CODUL FISCAL pe intelesul tuturor. Explicatii si solutii rapide pentru a depasi starea de crizaNerespectarea O.U.G nr. 99/2000, sanctionata cu amenzi de la 1500 la 2500 de leiPresedintele Consiliului Concurentei considera ca cele mai multe SANCTIUNI date de CC intervin in comercializarea sau revanzarea produselorCe schimbari va implementa obligatoriu ANAF pana la 15 aprilie 2017!SAF-T in 2023. ANAF a pus la dispozitia contribuabililor 22 de TESTE pentru a verifica daca D406 este depusa in mod corectUltimele articole
SANCTIUNI e-Factura in 2025: Atentie la amenzile egale cu 15% din valoarea facturii [VIDEO]Contabilitate PFA. Ce operatiuni trebuie completate in Registrul de incasari si plati in 2025Calendar ANAF. Declaratii scadente in luna martie 2025Ce taxe plateste un SRL in 2025 si reglementari cheieCartea Verde a Contabilitatii pentru anul 2025! Solutii pentru TOATE probleme fiscale cu care va confruntatiSfaturi de la experti
Refacere instalatie electrica. Inregistrare cheltuieli
Intrebare: Suntem o firma de comert cu amanuntul (codul CAEN 4711) si am avut un incendiu in locatie, cauzat de un cablu electric defect. Va rugam sa ne precizati care sunt inregistrarile contabile ocazionate de refacerea instalatiei...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Deductibilitate ajustari pentru deprecierea creantelor
Intrebare: Societatea noastra a avut un contract cu un furnizor de prestari servicii (constructor) caruia i s-au platit facturi de avans in suma de 800.000 lei. Totodata, i s-a retinut pentru fiecare factura emisa (serviciu prestat) garantia...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Casarea mijloacelor fixe. Procedura, documente, monografii si reglementari cheie
Reactivare firma inactiva. [PROCEDURA] si reglementari cheie
[INFOGRAFIC] PFA sau SRL 2025. Ce tip de firma este mai avantajos?
D112. Va fi utilizat un NOU model de formular din luna martie 2025, conform Ordinului 299/2025
SAF-T: Opinia specialistului cu privire la 2 situatii de raportare a stocurilor in SAF-T
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA