Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Restrictii la incasarile fragmentate, exceptii plati in numerar si AMENZI pentru cei care nu respecta legea. VEZI PROIECTUL!

12-Feb-2014
8695
Limitarea platilor in numerar impune modificari in toata aria care se refera la operatiunile de incasari si plati, precum si la sistemele moderne de plata. Propunerile vizeaza definirea unor termeni pentru a clarifica buna functionare a noilor reguli, impunerea unor noi restrictii si stabilirea unor amenzi drastice pentru cei care nu respecta prevederile.

Astfel, ANAF a publicat pe site-ul propriu proiectul de lege pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.250/2003 cu modificarile ulterioare - publicat in data de 10.02.2014.

Redam mai jos continutul acestui proiect, cu accent pe cele mai importante modificari:

LEGEA pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.250/2003 cu modificarile ulterioare


Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii



Capitolul I - Masuri pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar

Art. 1 -(1) Operatiunile de incasari si plati efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica de la/catre oricare din aceste categorii de persoane, se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar.

(2) Prevederile prezentului capitol nu se aplica institutiilor de credit, institutiilor emitente de moneda electronica autorizate de Banca Nationala a Romaniei, institutiilor care presteaza servicii de plata si care sunt autorizate de Banca Nationala a Romaniei, institutiilor financiare nebancare si entitatilor care efectueaza operatiuni de schimb valutar, definite potrivit legii, pentru operatiunile specifice activitatii pentru care acestea au fost autorizate.

(3) Prevederile prezentului capitol se aplica si operatiunilor de incasari si plati in valuta efectuate pe teritoriul Romaniei. incadrarea in plafoanele prevazute de prezentul capitol se efectueaza in functie de cursul de schimb valutar, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, de la data efectuarii operatiunilor de incasari sau plati.

Art.2 - In sensul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:

a) incasare fragmentata- fractionarea sumei de incasat in mai multe transe, pentru a evita plafonul de incasare in numerar stabilit prin lege
b) plata fragmentata - fractionarea sumei de plata in mai multe transe, pentru a evita plafonul de plata in numerar stabilit prin lege
c) magazin de tipul cash&carry - magazin care realizeaza comert de tipul cash&carry, astfel cum este definit la art.4, lit.e) din Ordonanta Guvernului nr.99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, cu modificarile si completarile ulterioare

Art.3 - (1) Prin exceptie de la prevederile art.1, alin.(1), se pot efectua operatiuni de incasari si plati in numerar, in urmatoarele conditii:

a) incasari de la persoanele prevazute la art.1, alin.(1) in limita unui plafon zilnic de 2.000 lei de la o persoana ;

b)  incasari efectuate de catre magazinele de tipul Cash&Carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, de la persoanele prevazute la art.1, alin.(1) in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoana;

c) plati catre persoanele prevazute la art.1, alin. (1), in limita unui plafon zilnic total de 2.000 lei/ persoana, dar nu mai mult de un plafon total de 5.000 lei/zi ;

d) plati catre magazinele de tipul Cash&Carry care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, in limita unui plafon zilnic total de 10.000 lei;

e) plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic de 2.000 lei stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare.

(2) Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar de la beneficiari pentru facturile a caror valoare este mai mare de 2.000 lei si, respectiv, de 10.000 lei in cazul magazinelor de tipul Cash&Carry, precum si fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii a caror valoare este mai mare de 2.000 lei, respectiv de 10.000 lei.

(3) Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii pentru facturile a caror valoare este mai mare de 2.000 lei si, respectiv de 10.000 lei catre magazinele de tipul Cash&Carry .

(4) La data acordarii avansurilor spre decontare, sumele aferente intra in calculul plafonului zilnic prevazut la alin. (1), lit. (c) sau d), dupa caz.

Art.4 - (1) Operatiunile de incasari in numerar efectuate de persoanele prevazute la art.1, alin. (1), de la persoane fizice, reprezentand cesiuni de creante, primirea de imprumuturi sau alte finantari se efectueaza in limita unui plafon zilnic de 2.000 lei/persoana. Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar pentru tranzactiile prevazute in prezentul articol, cu o valoare mai mare de 2.000 lei/persoana, precum si fragmentarea tranzactiilor.

(2) Operatiunile de incasare in numerar efectuate de persoanele prevazute la art.1, alin. (1), de la persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor livrari de bunuri sau a unor prestari de servicii se pot efectua in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei/persoana. Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii cu o valoare mai mare de 10.000 lei, precum si fragmentarea unei livrari de bunuri sau a unei prestari de servicii cu valoare mai mare de 10.000 lei.

(3) Operatiunile de plati in numerar efectuate de persoanele prevazute la art.1, alin. (1) catre persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi si restituiri de imprumuturi, sau alte finantari se efectueaza cu incadrarea in plafonul zilnic de 2.000 lei/persoana. Sunt interzise platile fragmentate in numerar pentru tranzactiile mai mari de 2.000 lei/persoana.

Art.5 - Plafoanele limita prevazute de prezentul capitol nu se aplica pentru urmatoarele operatiuni:

a) depunerile in conturile persoanelor prevazute la art.1, alin. (1), deschise la institutiile de credit:;
b) cheltuielile de deplasare in interes de serviciu, in limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, a diurnei, a indemnizatiei si a cazarii pe timpul deplasarii, precum si a cheltuielilor neprevazute, efectuate in acest sens;
c) achitarea in numerar a impozitelor, taxelor, contributiilor, amenzilor si a altor obligatii datorate bugetului general consolidat al statului;
d) retragerile de numerar din conturi deschise la institutiile de credit pentru plata salariilor si a altor drepturi de personal si pentru alte operatiuni de plati efectuate catre persoanele fizice, altele decat cele de la art.3, alin. (3).
e) sumele eliberate in numerar de ATM -uri.


Art.6 - Este interzisa acordarea oricaror avantaje clientilor, de catre persoanele prevazute la art.1, alin. (1), pentru efectuarea de plati in numerar.

Art.7 - In cazul persoanelor prevazute la art.1, alin.(1) care au organizate mai multe casierii, plafoanele prevazute la art.3, alin.(1), lit.a) si la art.4, alin.(1) si (2) se vor urmari pe fiecare casierie.

Art.8 - Subunitatile economice ale persoanelor juridice care au casierie proprie si/sau cont deschis la o institutie de credit, aplica in mod corespunzator prevederile prezentului capitol.

Art.9 - (1) in cazul persoanelor prevazute la art.1, alin.(1), pentru facturile stornate, aferente bunurilor returnate si/sau serviciilor care nu au fost prestate, cu valori mai mari de 2.000 lei, respectiv 10.000 lei in cazul magazinelor de tipul Cash&Carry, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata astfel: 2.000 lei, respectiv, 10.000 lei in numerar, sumele care depasesc aceste plafoane putand fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar.

(2) In cazul returnarii de bunuri de catre persoanele fizice si, respectiv, neprestarii de servicii catre persoanele fizice, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata in numerar in limita a 10.000 lei, sumele care depasesc acest plafon putand fi restituite numai prin alte modalitati de plata fara numerar.

Art.10 - Operatiunile de incasari si plati in numerar intre persoane fizice, efectuate ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra unor bunuri sau drepturi, a prestarii de servicii, precum si cele reprezentand acordarea/restituirea de imprumuturi, se pot efectua in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei/tranzactie. Sunt interzise incasarile si platile fragmentate in numerar pentru tranzactiile mai mari de 10.000 lei, precum si fragmentarea unei tranzactii mai mari de 10.000 lei .

Art.11 - Prin exceptie de la prevederile art.3, 4 si 10 din prezentul capitol, contravaloarea achizitiilor de bunuri imobile si autovehicule se achita doar prin instrumente de plata fara numerar.

Art. 12 - (1) Nerespectarea prevederilor art. 3, art.4, art.7, art.9 ,art.10 si art.11 constituie contraventie, in conditiile in care nu reprezinta infractiune, si se sanctioneaza cu amenda de 25% din suma incasata/ platita care depaseste plafonul stabilit de prezentul capitol pentru fiecare tip de operatiune, dar nu mai putin de 100 lei.

(2) Nerespectarea prevederilor art. 6 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 4.500 lei.

Art. 13 - (1) Se interzice entitatilor prevazute la art. 1, alin. (2) sa elibereze persoanelor prevazute la art. 1, alin. (1) si art.8, sume in numerar peste plafonul stabilit la art. 3, alin. (1), lit.c), pe fiecare persoana si tranzactie, cu exceptia operatiunilor prevazute la art. 5.

(2) Este interzisa entitatilor prevazute la art.1, alin.(1) si art.8 fragmentarea solicitarilor de eliberare de numerar care conduce la depasirea plafonului prevazut la art.3, alin.(1), lit.c).

(3) Persoanele prevazute la art.1, alin.(1) pot transfera sume din contul lor in contul persoanelor fizice, in baza documentelor justificative legale prezentate de platitori.

(4) Nerespectarea prevederilor alin. (1) si (2) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 4.500 lei.

Art. 14 - Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute in prezentul capitol se efectueaza de catre organele Ministerului Finantelor Publice, conform competentelor.
Art. 15 - Dispozitiile prezentului capitol referitor la sanctiunile contraventionale se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 8 alin. (2) lit. a), art. 28 alin. (1) si art. 29 din acelasi act normativ.


Capitolul II - Modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.250/2003 cu modificarile ulterioare

Art.16 - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 942 din 23 decembrie 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.250/2003 cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Dupa articolul 1, se introduce un nou articol, articolul 11, cu urmatorul cuprins:

Art.11 - (1) in sensul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:

a) institutia acceptanta - institutie de credit sau o institutie financiara nebancara care ofera comerciantilor acceptanti servicii de acceptare la plata a cardurilor si/sau a instrumentelor de plata de tip moneda electronica (e-money), in baza unui contract incheiat in prealabil intre aceasta si comerciantul acceptant, precum si servicii de eliberare de numerar la ghiseele sale si in reteaua proprie de terminale ale detinatorilor. in cazul instrumentelor de plata electronica de tipul cardului, institutia acceptanta poate fi si emitentul instrumentului de plata;

b) institutia emitenta - institutie de credit sau o institutie financiara nebancara care emite si pune la dispozitie detinatorului un instrument de plata electronica, pe baza unui contract incheiat cu acesta;

c) card comercial - card de plata emis unor operatori economici, unor entitați din sectorul public sau unor persoane fizice care desfașoara o activitate independenta de natura economica a carui utilizare este limitata la cheltuielile legate de activitatea desfasurata;

d) beneficiar al platii - destinatar preconizat al fondurilor care au facut obiectul unei operatiuni de plata;

e) sistem tripartit de plata cu cardul - sistemul de plata prin carduri in care functiile de emitere si acceptare sunt integrate intr-o singura institutie financiara care este si proprietarul sistemului."

2. Dupa articolul 2, se introduc trei noi articole, art. 21- 23, cu urmatorul cuprins:

"Art.21 - Institutiile emitente nu pot aplica institutiilor acceptante comisioane interbancare mai mari de 0,2% din valoarea fiecarei operatiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de debit, respectiv comisioane interbancare mai mari de 0,3% din valoarea fiecarei operatiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de credit.

"Art.22 - Acordurile dintre institutiile acceptante și beneficiarii plaților vor contine informații detaliate referitoare la valoarea comisioanelor pentru serviciile prestate acestora, a comisioanelor interbancare, precum si a comisioanelor suplimentare aplicate in functie de marca și categoria respectivelor carduri de plata.

"Art.23 - (1) Prevederile art. 21 si art. 22 se aplica institutiilor emitente si institutiilor acceptante din Romania.

(2) Prevederile art. 21 si art. 22 nu se aplica operațiunilor cu carduri comerciale, retragerilor de numerar de la bancomate si operațiunilor cu carduri emise de sisteme tripartite de plata cu cardul.."

3. La articolul 3, dupa alineatul 2 se introduc doua alineate, alineatul 21 si alineatul 22 cu urmatorul cuprins:

"(21) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 200.000 lei, prin derogare de la prevederile art.8 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, nerespectarea prevederilor art.21 si ale art. 22, nefiind aplicabile dispozitiile art. 7 din. Ordonanta Guvernului nr. 2/2001.

(22) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 7.500 lei nerespectarea prevederilor art.1, alin.(3)."

4. Alineatul (4) al articolului 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(4) Contraventiilor prevazute la alin. (1), (2), (21) si (22) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia art.28 si art.29."

Capitolul III - Dispozitii tranzitorii si finale

Art.17 - (1) Capitolul I din prezenta lege intra in vigoare la 30 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I , iar sanctiunile prevazute se aplica faptelor savarsite dupa data intrarii in vigoare a acestuia.

(2) Prevederile capitolului I nu se aplica contractelor incheiate anterior intrarii in vigoare a prezentei legi.

Art.18 - La data intrarii in vigoare a Capitolului I se abroga prevederile Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, nr.24 din 31 ianuarie 1996, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 19. Prevederile art. 16 intra in vigoare la 6 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, aplicandu-se inclusiv acordurilor in derulare.

Art. 20. - in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, prin hotarare a Guvernului se modifica si se completeaza Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1253/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 790 din 10 noiembrie 2003.



PRESEDINTELE

CAMEREI DEPUTAtILOR
Valeriu Stefan Zgonea

PRESEDINTELE

SENATULUI
George Crin Laurentiu Antonescu

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Restrictii la incasarile fragmentate, exceptii plati in numerar si AMENZI pentru cei care nu respecta legea. VEZI PROIECTUL!":
Rating:

Nota: 2.5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificari norme metodologice privind impozitul pe profit si pe veniturile microintreprinderilor
    • Va informam ca in M.O. nr. 319/2017 a fost publicata HG 284/2017 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate rin HG nr. 1/2016. In continuare va prezentam principalele aspecte in ceea ce priveste: Impozitul pe profit In contextul in care incepand cu 1 ianuarie 2017 ramane valabila facilitatea aplicarii scutirii de impozit pentru profitul reinvestit in activele corporale prevazute in subgrupa 2.1. clasa 2.2.9 din...» citeste mai departe aici

  • DOSAR PFA 2017: Care sunt noutatile fiscale legate de PFA in 2017?
    • Deoarece astfel de articole sub forma unor dosare cat mai cuprinzatoare pe o tema de interes s-au bucurat de succes, va propunem mai jos un dosar pe tema PFA-urilor in 2017 si a noutatilor fiscale care insotesc activitatea celor care aleg aceasta forma de organizare juridica. Astfel, tratam mai jos cateva subiecte importante, de la impozitele pe care le achita un PFA in 2017 si pana la obligatiile noi care apar din luna iulie 2017. PFA-urile platesc impozit specific in 2017? Persoanele juridice...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati fiscale din intervalul 19-25 iunie
    • ANAF a publicat un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante acte normative cu incidenta fiscala din intervalul 19-25 iunie 2017 si publicate in Monitorul Oficial. 1. Legea nr.100/2017 pentru ratificarea Acordului de parteneriat si cooperare consolidat dintre Uniunea Europeana si statele sale membre, pe de o parte, si Republica Kazahstan, pe de alta parte, semnat la Astana la 21 decembrie 2015 (M.Of. nr.464 din 21 iunie 2017); 2. Ordinul ministrului finantelor publice...» citeste mai departe aici

  • In atentia celor care desfasoara activitati cu caracter ocazional in baza raporturilor de munca cu zilieri
    • Autoritatile fiscale reamintesc persoanelor interesate ca in Monitorul Oficial nr. 376/2017 a fost publicata Legea nr. 105/2017, prin care se aduc modificari si completari Legii nr. 52/2011privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri. Zilierii care presteaza activitati in domeniul cresterii animalelor in sistem extensiv prin pasunatul sezonier al ovinelor, bovinelor, cabalinelor, precum si activitati sezoniere in cadrul gradinilor botanice aflate in subordinea...» citeste mai departe aici

  • Vanzare produse sub cost. Cum se poate lichida stocul prin tranzactie catre alta firma?
    • In analiza de mai jos, o firma are un stoc expirat (aproximativ 220.000 lei), cu produse a caror durata de viata este de 12 luni utilizare si 18 luni depozitare. Produsele sunt in stoc de 5 ani si nu s-au mai comercializat. Firma doreste sa le vanda catre o societate cu o suma foarte mica (10.000 lei) care va recicla acest stoc. Din punct de vedere al cheltuielilor deductibile/nedeductibile, a impozitului pe profit si TVA, vom vedea cum se poate incheia aceasta tranzactie si care sunt...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit si contributii: cum s-au modificat normele metodologice din Codul fiscal
    • Caracterul sezonier al unei activitati presupune o perioada care se repeta de la an la an, in care anumite activitati se impun a fi realizate pe durate relativ fixe in functie de anotimp/de sezon. Scutirea se aplica si in situatia in care persoana fizica desfasoara activitate in baza unui contract de munca cu timp partial de lucru. Scutirea se acorda pe perioada de derulare a contractului. - la determinarea impozitului lunar pe veniturile din salarii si asimilate salariilor la locul unde se afla...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.