Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Masuri fiscale 2024. Finantele pregatesc o serie de masuri pentru reformarea ANAF, fiind vizata si categoria marilor contribuabili

11-Oct-2023
2120
Masuri fiscale 2024. Finantele pregatesc o serie de masuri pentru reformarea ANAF, fiind vizata si categoria marilor contribuabili

Asa cum a anuntat recent ministrul Marcel Bolos, Min. Finantelor are in vedere adoptarea mai multor masuri pentru reformarea ANAF, fiind vizata de schimbari si categoria marilor contribuabili.

Ministrul Marcel Bolos a anuntat recent ca institutia pe care o conduce va veni, in cel mult 30 de zile, cu un pachet de masuri pentru consolidarea capacitatii institutionale a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala:

‘’Eu sper ca in urmatoarea perioada, inseamna in maximum 30 de zile, sa aveti pachetul de masuri pe care il avem in vedere pentru ceea ce inseamna consolidarea capacitatii institutionale ANAF”.

Schimbarile vizeaza, printre altele, o descentralizare a activitatii pe care o desfasoara Directia Generala Mari Contribuabili si o restructurare a activitatii Directiei de Management al Riscurilor.

"In legatura cu capacitatea noastra de colectare, numai daca ne uitam la indicatorii lunari pe care ii analizam: venituri planificate si venituri realizate, se observa ca avem un oarecare gap. Sigur, motivele sunt numeroase, de ce avem acest gap, dar in acelasi timp avem si o anumita ritmicitate la incasarea acestor venituri. Aproximativ 30 de miliarde lei este suma pe care o incasam lunar prin intermediul ANAF. Este principala noastra sursa de venituri si, de aceea, ne aplecam asupra modului in care se face aceasta colectare si desigur, asupra masurilor pe care le vom lua in legatura cu ANAF. Ma refer aici la cel putin doua componente: Directia de mari contribuabili, care aduce aproape jumatate din veniturile lunare pe care le incasam prin intermediul ANAF si, mai concret, aici vizam o descentralizare a activitatii. Sunt 3.373 de mari contribuabili care aduc la bugetul de stat 15 miliarde de lei lunar si vrem ca aici activitatea sa fie mult mai eficienta din perspectiva colectarii resurselor bugetului de stat. De asemenea, avem in vedere, tot pe zona aceasta a restructurarii activitatii ANAF, activitatea Directiei de Management al Riscurilor, astfel incat inspectiile noastre fiscale sa nu fie facute de multe ori fara rezultate, ci sa ne concentram mai bine asupra corelarii intre inspectia fiscala si indicatorii de risc, mai ales a celor care privesc evaziunea fiscala", a precizat ministrul.

Numarul marilor contribuabili, modificat de 16 ori in perioada 2003-2022

Numarul de contribuabili administrati de catre Directia Mari Contribuabili a fost modificat de 16 ori in perioada 2003 - 2022, in conditiile in care reincadrarea marilor contribuabili se realizeaza anual, a reamintit ANAF recent, printr-un comunicat de presa publicat pe site-ul institutiei.

In 2003, existau 446 de contribuabili incadrati in aceasta categorie iar in prezent numarul acestora depaseste 3200 de contribuabili.



"Criteriile de selectie care au stat la baza intocmirii listelor marilor contribuabili au fost obiective si au avut in vedere evolutiile economice si bugetare din perioadele de referinta. Inca din anul 2001 Fondul Monetar International a recomandat Romaniei organizarea unei structuri de administrare a contribuabililor mari. Propunerea a pornit de la analiza evolutiei economice interne, influentata major de schimbarile structurale la nivel mondial si de tendintele de globalizare ale afacerilor - ca modalitati tot mai sofisticate de evaziune si frauda fiscala cu care se confrunta administratia fiscala".

FMI a recomandat mai multor tari, in special celor in care a desfasurat misiuni in perioada respectiva (1999-2001), ca la infiintarea unei structuri de mari contribuabili in cadrul administratiilor fiscale sa se foloseasca mai multe criterii care sa reflecte cat mai bine potentialul de plata al contribuabililor si anume: veniturile anuale din vanzari sau cifra de afaceri, valoarea activelor, nivelul importurilor sau/si al exporturilor sau tipul de activitate economica. Dintre acestea insa cifra de afaceri/veniturile anuale din vanzari a fost recomandat ca si criteriu de baza.

La acea data, numeroase administratii fiscale mature implementasera deja aceasta masura de clasificare a contribuabililor pornind de la ideea maximizarii eforturilor necesare sustinerii categoriei de contribuabili cu cel mai mare aport fiscal (spre exemplu: Franta, Marea Britanie, Spania, Suedia).

La intocmirea celei mai recente liste a marilor contribuabili, conform OPANAF 1721/2021, modificat prin OPANAF 83/2022, criteriile de selectie care au stat la baza sunt:

1. criteriul de baza, care include cifra de afaceri - 50% (raportata in situatiile financiare incheiate la data de 31 decembrie 2020 sau decontul de TVA aferent anului 2020), volumul obligatiilor fiscale datorate - 30% (declarate de catre contribuabili, conform declaratiilor depuse catre contribuabili in cursul anului 2020) si volumul cheltuielilor cu personalul - 20% (raportate in situatiile financiare incheiate la data de 31 decembrie 2020 sau cele raportate prin declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, a impozitului pe venit si a evidentei nominale a persoanelor asigurate - D112 aferente anului 2020) si

2. criteriul specific de activitate desfasurat (BNR, societati bancare, societati de asigurari, societati de investitii financiare, Societatea Romana de Televiziune, Societatea Romana de Radiodifuziune).

"Totodata, lista contribuabililor mari este supusa modificarii continue si ca urmare a fuziunilor, divizarilor, infiintarilor sau desfiintarilor de grup fiscal unic", mentioneaza ANAF.


Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici