Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Masurile luate de Guvern trebuie sa vizeze toate persoanele si companiile afectate de COVID-19 (Comunicat CDR)

26-Mar-2020
2164
Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei a publicat recent un comunicat de presa prin care anunta ca a luat act de masurile recent adoptate si apreciaza eforturile depuse de Guvern de a gasi solutii cu care sa vina in ajutorul angajatilor si companiilor afectate de pandemia COVID-19, insa subliniaza ca aceste masuri trebuie sa fie clare, simple si aplicate in mod echilibrat pentru toate persoanele si companiile afectate de pandemie.
 
Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei considera ca pentru asigurarea unui echilibru economic este extrem de important ca masuri precum suportul in caz de somaj tehnic sa fie aplicate in mod unitar, nediscriminatoriu si sa vizeze toate categoriile de angajati si companii impactate, nu doar o parte dintre acestea, mai ales ca situatia economica se deterioreaza de la o zi la alta.
 
 
Inca de la inceputul declararii pandemiei, CDR (mediul de afaceri) a formulat o serie de propuneri pentru masuri concrete care sa vina in sprijinul companiilor aflate in dificultate, pentru a fi aplicate doar pe durata situatiei de urgenta, precum: 
-solutii de flexibilizare a muncii,
-suport pentru somaj tehnic pentru toti angajatii si companiile impactate, 
-simplificare, 
-digitalizare,
-eliminarea birocratizarii. 
 
Toate aceste propuneri sunt menite sa asigure atat protectia salariatilor si a clientilor, dar si perenitatea locurilor de munca, asigurarea continuitatii unor activitati economice si limitarea impactului negativ al acestei situatii asupra competitivitatii economice a Romaniei pe termen lung.
 
Analizand masurile adoptate prin OUG nr. 30 din 2020, Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei considera ca „sunt insuficiente si partial neclare anumite aspecte privind implementarea acestora, in special cele care vizeaza somajul tehnic.”
 
Astfel ca masura nu reuseste sa adreseze nici problemele companiilor mici, care sunt pe punctul de a fi inchise.
 
Ce propune Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei:
 
-sprijinirea tuturor activitatilor afectate, nu doar a celor care sunt inchise prin deciziile autoritatilor sau unde angajatorii se afla in prezent in incapacitate de a plati salariile.
 
-masuri cu caracter preventiv pentru a evita efecte negative si in viitor, nu doar in prezent.
 
-sprijin acordat in mod nediscriminatoriu si balansat, pentru a evita efectele negative asupra economiei pe termen scurt, mediu si lung.
 
In acest sens este necesar sa se elimine limita maxima de 75% pentru numarul persoanelor ce pot fi trimise in somaj tehnic, lasand la decizia fiecarui agent economic sa-si dimensioneze personalul activ versus cel in somaj tehnic in functie de nevoile rezultate din activitatea economica efectiva.”
 
De asemenea, sunt necesare masuri de sprijin pentru orice companie romaneasca mica, medie sau mare si pentru orice industrie care sunt in situatia de a-si suspenda sau inchide partial sau in totalitate activitatea. Fara a fi acordate aleatoriu, aceste masuri trebuie sa fie cat mai putin birocratice.
 
Trebuie evitat pericolul ca prin actele legislative subsecvente sa se aduca elemente suplimentare care sa faca diferentiere intre tipuri de companii si care sa limiteze nejustificat accesul la instrumentele puse la dispozitie prin OUG 29 si OUG 30.
 
 CDR considera ca in forma actuala a OUG este foarte important sa fie clarificate de urgenta anumite aspecte precum:
 
1. Mecanismul prin care indemnizatia de somaj tehnic ajunge la salariat: este nevoie de solutii urgente pentru plata indemnizatiilor, astfel incat angajatii sa primeasca aceste sume intr-un orizont de timp rezonabil. Modalitatea de plata trebuie sa fie simpla, sa asigure rapiditate si continuitate. Asa cum este in acest moment stipulat in OUG exista riscul ca plata pentru munca prestata in luna martie sa poata fi facuta catre angajat cel mai devreme in luna mai.
 
2. Plafonarea indemnizatiei de somaj tehnic: OUG prevede reducerea cuantumului indemnizatiei de somaj de 75% din salariul de baza, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu. Trebuie clarificat expres daca aceasta plafonare se refera doar la cuantumul indemnizatiei care este suportat din bugetul asigurarilor pentru somaj, angajatorul putand plati din fonduri proprii diferenta de indemnizatie pana la valoarea maxima prevazuta de Codul muncii sau negociata cu partenerii sociali, dupa caz.
 
3. Conditia de a fi in incapacitate de plata a salariilor tuturor salariatilor: nu este clar cum va fi evaluata aceasta in functie de specificul fiecarui sector: de ex. daca aceasta se raporteaza doar la salariatii afectati de masura somajului sau la toti salariatii societatii. Nu este justificat sa nu beneficieze de suport si acei angajatori care pot plati o parte dintre salariati, a caror activitate nu a fost inca afectata.
 
4. Diminuarea incasarilor: nu este clar ce incasari sunt vizate si daca sunt vizate doar incasarile din activitatea redusa (ex. situatia angajatorilor cu mai multe puncte de lucru sau mai multe activitati).
 
5. Indemnizatia sa fie scutita de plata taxelor si contributiilor: in vederea simplificarii acestei proceduri.
 
6. Ipoteza referitoare la incapacitatea de a plati salariile se refera la reducerea activitatii: este necesar sa se clarifice daca rambursarea indemnizatiei se aplica si in ipoteza intreruperii temporare a activitatii (reducerea nu este intotdeauna o optiune).
 
Toate aceste nelamuriri legate de eligibilitatea companiilor trebuie clarificate urgent, existand riscul, chiar si pentru companiile de buna credinta, sa fie in situatia de a nu completa corect declaratiile pe proprie raspundere din cauza lipsei de claritate a reglementarilor.
 
CDR semnaleaza nevoia adoptarii in continuare si a altor masuri suplimentare fata de cele anuntate pana in prezent. Astfel de masuri au fost propuse si comunicate deja prin organizatiile membre in dialogul direct cu Guvernul. CDR isi reafirma disponibilitatea de a continua dialogul cu autoritatile, esentiala in aceasta perioada dificila fiind si viteza de reactie la fenomenele economice cu care se confrunta companiile.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici