
Raportul Special
realizat de specialisti
Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei (CDR) este de parere ca proiectul noii legi a pensiilor nu este sustenabil, in conditiile in care acesta aproape dubleaza cheltuielile publice cu pensiile pana in 2021, respectiv le creste cu peste 130% pana in 2022.
"CDR incurajeaza realizarea de politici publice care corecteaza inechitati acumulate la nivel sistemic atat timp cat acestea nu produc dezechilibre macroeconomice, si pentru care exista resurse financiare. Consideram, de asemenea, ca toti romanii au dreptul la o pensie decenta, insa la fel de important este sa existe un echilibru intre pensii si investitii orientate spre dezvoltare si viitor: educatie de calitate, servicii de sanatate publica adecvate, infrastructura si investitii in cercetare. Doar in acest fel nivelul de trai al romanilor are potential sa creasca intr-un mod sanatos, iar economia tarii sa se dezvolte pe toate palierele. Proiectul de lege privind sistemul public de pensii, conform caruia se estimeaza dublarea cheltuielilor Romaniei cu pensiile publice in plata este, cu certitudine, o mare provocare, pentru finantele publice ale tarii noastre, nefiind insotit de masuri de crestere a veniturilor publice", se arata intr-un comunicat de presa remis de CDR.
Potrivit Coalitiei, Legea pensiilor va genera o povara suplimentara de aproximativ 6,6% din PIB estimat pentru 2022: “Conform propriilor estimari ale Guvernului, cresterile asumate vor reprezenta pentru Romania un cost anual suplimentar de 18 miliarde de euro incepand din 2022. Astfel, din 2022 si in anii ce vor urma, presupunand chiar si o crestere nominala anuala optimista de 8% a produsului intern brut pentru perioada 2018 - 2022, noua lege va genera o povara suplimentara de aproximativ 6,6% din PIB estimat pentru 2022, care se adauga proiectiei optimiste de deficit bugetar anual de 3%. Comparand, in 2017 platile de pensii de stat au reprezentat aproximativ 6,7% din PIB, in timp ce cheltuielile alocate educatiei au fost de 2,9% din PIB, iar cheltuielile cu sistemul public de sanatate au fost de 4% din PIB".
CDR atrage atentia ca datele oficiale privind valoarea actualizata a viitoarelor obligatii de pensie deja inregistrate, publicate in acest an, pentru prima data, de Institutul National de Statistica, sunt alarmante.
“La finalul anului 2015, datoria implicita a sistemului public de pensii in Romania era de aproximativ 275 miliarde de euro (folosind cursul actual), adica 172% din PIB-ul anului 2015. Suma este de peste patru ori mai mare decat datoria publica a Romaniei la acel moment. Astfel, insumand datoria publica actuala de aproximativ 35% din PIB cu obligatiile fata de actualii pensionari si drepturile acumulate pentru viitorii pensionari reflectate pana la finalul anului 2015 s-ar acumula o datorie implicita a statului de peste 170% din PIB. Mai mult, drepturile de pensie acumulate ar atinge valori ingrijorator de mari tinand cont de faptul ca, din 2015 si pana in prezent, pensiile publice au crescut cu aproximativ 30% si ca se doreste in continuare o crestere a acestora cu peste 130% conform proiectului de lege privind sistemul de pensii (adaugand 18 miliarde de euro la costurile curente cu pensiile de aproximativ 13,5 miliarde de euro)", noteaza sursa citata.
Coalitia sustine ca orice beneficii acordate pensionarilor, fara a prevedea masuri compensatorii, va inrautati si mai mult situatia deficitului bugetar, cu imact negativ asupra finantelor publice. Totodata, CDR aminteste si de dezechilibrul dintre pensiile celor peste 5 milioane de romani, finantate prin contributii si bazate pe principiul contributivitatii, si pensiile speciale – care ajung la aproximativ 150.000 de romani.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Examen Consultant Fiscal 2025
"Pensiile speciale sunt mult mai generoase, acordate in conditii semnificativ mai favorabile, la varste de pensionare mai reduse si nu urmaresc principiul contributivitatii. Conform Consiliului Fiscal si INS, la finalul anului 2017 pensiile speciale erau, in medie, de 3,5 ori mai mari decat pensiile de stat (...) sistemul de pensii trebuie sa fie echitabil fata de toti romanii, fara dezechilibre majore intre categorii diferite de pensionari, si orice reforma a sistemului de pensii ar trebui sa aiba ca scop diminuarea inechitatilor sociale intre categorii diferite de pensionari”, se arata in comunicatul de presa remis de CDR
CDR este o initiativa privata, apolitica, construita ca un acord de colaborare prin participarea colectiva a membrilor sai si reuneste 45 de organizatii si membri asociati. Coalitia reprezinta peste 54.000 de companii care genereaza in jur de 1,2 milioane de locuri de munca si peste 50% din PIB.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Incepand cu 1 ianuarie 2025 mai multe venituri vor fi MAJORATE: salarii, pensii, alocatiiPresedintele consiliului IMM, despre NOUA LEGE A PENSIILOR: Este ca o bomba cu ceas pusa in economieVa fi dezbatuta Ordonanta de Urgenta pentru majorarea punctului de pensie, in 2018, la 1100 leiMinistrul Muncii anunta ca actuala Lege a pensiilor genereaza foarte multe problemeDin 2022, valoarea punctului de referinta pentru calcularea pensiei se va indexa anual (ministrul Muncii)Ultimele articole
D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrieComisia Europeana avertizeaza: Legea pensiilor prezinta un risc semnificativ de crestere a deficituluiDragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optionalArticole similare
Retragerea proiectului Codului Fiscal genereaza suspiciuniANUNT - ANAF practicieni in insoventaCoalitia pentru Dezvoltarea Romaniei nu sustine sistemul de plata defalcata a TVA. Care sunt pericolele pentru firme!Revista Romana de Fiscalitate nr. 34, decembrie 2009 - pagina 3Voucherele de vacanta, folosite doar in extrasezon si doar in anumite regiuni din tara (propunere)Ultimele articole
ANAF a publicat lista Seminariilor Web care vor avea loc in luna SEPTEMBRIE 2022: OG 16/2022, domiciliu fiscal, CIM part-timeMasurile luate de Guvern trebuie sa vizeze toate persoanele si companiile afectate de COVID-19 (Comunicat CDR)Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei: Digitalizarea ANAF si mentinerea cotei unice - prioritati in materie fiscalaCheltuieli de reclama si publicitate si echipamente de lucru acordate salariatilorVarianta viabila la insolventa: Restructurarea extrajudiciara a obligatiilor societatilor comercialaArticole similare
Executia bugetului general consolidat in anul 2016Vasilescu, BNR: Drama Romaniei este ca PIB-ul tarii este foarte mic raportat la numarul de locuitoriIncepand cu 1 ianuarie 2025 mai multe venituri vor fi MAJORATE: salarii, pensii, alocatiiEste Romania la adapost de situatia din Italia?Calculele gresite ale premierului privind economia. Ne apropiem de o noua crizaUltimele articole
Reforma fiscala. TVA, salarii, micro, dividende - schimbari fiscale majore in 2025?OUG pentru masuri fiscal-bugetare, adoptat de Guvern. 5 prevederi importanteProiect de OUG: Amnistia fiscala oferita firmelor vizeaza datoriile restante la 31 august 2024Romania va avea parte de sprijin pentru consolidarea fiscala si cresterea investitiilor in infrastructuraE-Factura. Bolos anunta posibilitatea extinderii perioadei pentru care NU se aplica sanctiuniSfaturi de la experti
Coduri taxe SAF-T la lichidarea societatii
Intrebare: Ca tip taxa SAF-T, este corect 606? La codul taxa debit, care este varianta corecta: 1. 606010 ? Impozit pe veniturile din lichidarea unei persoane juridice; 2. 606020 ? Impozit pe veniturile din lichidarea unei persoane juridice;...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Achizitie furnizor Austria cu cod de TVA din Romania
Intrebare: Codul UIT va fi AIC?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA