Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CDR: Proiectul noii legi a pensiilor nu este sustenabil. In doi ani, cheltuielile cu pensiile s-ar putea dubla!

17-Dec-2018
2168

Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei (CDR) este de parere ca proiectul noii legi a pensiilor nu este sustenabil, in conditiile in care acesta aproape dubleaza cheltuielile publice cu pensiile pana in 2021, respectiv le creste cu peste 130% pana in 2022.

"CDR incurajeaza realizarea de politici publice care corecteaza inechitati acumulate la nivel sistemic atat timp cat acestea nu produc dezechilibre macroeconomice, si pentru care exista resurse financiare. Consideram, de asemenea, ca toti romanii au dreptul la o pensie decenta, insa la fel de important este sa existe un echilibru intre pensii si investitii orientate spre dezvoltare si viitor: educatie de calitate, servicii de sanatate publica adecvate, infrastructura si investitii in cercetare. Doar in acest fel nivelul de trai al romanilor are potential sa creasca intr-un mod sanatos, iar economia tarii sa se dezvolte pe toate palierele. Proiectul de lege privind sistemul public de pensii, conform caruia se estimeaza dublarea cheltuielilor Romaniei cu pensiile publice in plata este, cu certitudine, o mare provocare, pentru finantele publice ale tarii noastre, nefiind insotit de masuri de crestere a veniturilor publice", se arata intr-un comunicat de presa remis de CDR.

Potrivit Coalitiei, Legea pensiilor va genera o povara suplimentara de aproximativ 6,6% din PIB estimat pentru 2022: “Conform propriilor estimari ale Guvernului, cresterile asumate vor reprezenta pentru Romania un cost anual suplimentar de 18 miliarde de euro incepand din 2022. Astfel, din 2022 si in anii ce vor urma, presupunand chiar si o crestere nominala anuala optimista de 8% a produsului intern brut pentru perioada 2018 - 2022, noua lege va genera o povara suplimentara de aproximativ 6,6% din PIB estimat pentru 2022, care se adauga proiectiei optimiste de deficit bugetar anual de 3%. Comparand, in 2017 platile de pensii de stat au reprezentat aproximativ 6,7% din PIB, in timp ce cheltuielile alocate educatiei au fost de 2,9% din PIB, iar cheltuielile cu sistemul public de sanatate au fost de 4% din PIB".

CDR atrage atentia ca datele oficiale privind valoarea actualizata a viitoarelor obligatii de pensie deja inregistrate, publicate in acest an, pentru prima data, de Institutul National de Statistica, sunt alarmante.

“La finalul anului 2015, datoria implicita a sistemului public de pensii in Romania era de aproximativ 275 miliarde de euro (folosind cursul actual), adica 172% din PIB-ul anului 2015. Suma este de peste patru ori mai mare decat datoria publica a Romaniei la acel moment. Astfel, insumand datoria publica actuala de aproximativ 35% din PIB cu obligatiile fata de actualii pensionari si drepturile acumulate pentru viitorii pensionari reflectate pana la finalul anului 2015 s-ar acumula o datorie implicita a statului de peste 170% din PIB. Mai mult, drepturile de pensie acumulate ar atinge valori ingrijorator de mari tinand cont de faptul ca, din 2015 si pana in prezent, pensiile publice au crescut cu aproximativ 30% si ca se doreste in continuare o crestere a acestora cu peste 130% conform proiectului de lege privind sistemul de pensii (adaugand 18 miliarde de euro la costurile curente cu pensiile de aproximativ 13,5 miliarde de euro)", noteaza sursa citata.

Coalitia sustine ca orice beneficii acordate pensionarilor, fara a prevedea masuri compensatorii, va inrautati si mai mult situatia deficitului bugetar, cu imact negativ asupra finantelor publice. Totodata, CDR aminteste si de dezechilibrul dintre pensiile celor peste 5 milioane de romani, finantate prin contributii si bazate pe principiul contributivitatii, si pensiile speciale – care ajung la aproximativ 150.000 de romani.

"Pensiile speciale sunt mult mai generoase, acordate in conditii semnificativ mai favorabile, la varste de pensionare mai reduse si nu urmaresc principiul contributivitatii. Conform Consiliului Fiscal si INS, la finalul anului 2017 pensiile speciale erau, in medie, de 3,5 ori mai mari decat pensiile de stat (...) sistemul de pensii trebuie sa fie echitabil fata de toti romanii, fara dezechilibre majore intre categorii diferite de pensionari, si orice reforma a sistemului de pensii ar trebui sa aiba ca scop diminuarea inechitatilor sociale intre categorii diferite de pensionari”, se arata in comunicatul de presa remis de CDR

CDR este o initiativa privata, apolitica, construita ca un acord de colaborare prin participarea colectiva a membrilor sai si reuneste 45 de organizatii si membri asociati. Coalitia reprezinta peste 54.000 de companii care genereaza in jur de 1,2 milioane de locuri de munca si peste 50% din PIB. 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • SAF-T 2025: Cand sunt OBLIGATORII codurile NC

    • Incepand cu 2025, obligatiile de raportare in cadrul fisierului SAF-T (Standard Audit File for Tax) devin tot mai detaliate, iar una dintre cele mai frecvente intrebari vizeaza codurile NC (Nomenclatura Combinata). Acestea sunt esentiale in anumite tipuri de tranzactii, precum importuri, livrari intracomunitare, produse accizabile sau bunuri supuse cotei reduse de TVA. In acest articol explicam clar in ce situatii codurile NC sunt obligatorii, cand pot fi omise (completate cu "NULL") si ce...» citeste mai departe aici

  • Distribuire dividende interimare. In ce conditii poti aplica si in 2025 cota de 8%

    • Dividendele reprezinta modalitatea prin care o societate isi recompenseaza asociatii din profitul obtinut. Acestea pot fi distribuite anual sau, in mod optional, trimestrial, in baza unor situatii financiare interimare. Distribuirea si plata dividendelor implica respectarea unor reguli contabile si fiscale clare, inclusiv calculul si declararea impozitului aferent. In cele ce urmeaza, prezentam o speta practica privind societatea ALFA, care a repartizat dividende interimare in 2024, dar a omis...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016