MFP: Impunerea veniturilor din arendare
Va informam ca, incepand cu 1 ianuarie 2012, contribuabilii, persoane fizice care realizeaza venituri din arendarea bunurilor agricole din patrimoniu personal, au obligatia inregistrarii contractelor de arenda/rapoartelor juridice la organul fiscal in raza caruia au domiciliul in termen de 15 zile de la incheierea acestora. De asemenea, contribuabilii sunt obligati sa precizeze in scris in contractul/raportul juridic modalitatea de impunere a venitului net, cote forfetare sau sistem real.
Venitul brut realizat din activitatea de arendare se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.
In cazul in care arenda se exprima in natura, evaluarea in lei se va face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene.
Determinarea impozitului prin metoda cotei forfetare
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Completare raspuns precedent Multumesc frumos pentru raspuns, m-ati lamurit in cea mai mare in ceea ce priveste nelamuririle mele. O singura nelamurire mai am: Factura 2 nu exista intrucat la acel moment...citeste mai mult
Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.
Impozitul pe veniturile din arenda se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit (arendatorii) la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net, impozitul fiind final.
Impozitul calculat si retinut pentru veniturile din arenda se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut si se declara in formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat" la randul 11 "Impozit pe venituri din arenda" de catre platitorul de venit care poate fi: persoana fizica neautorizata; persoana fizica autorizata/ intreprindere individuala/ intreprindere familiala; persoana juridica. Declararea si plata acestui impozit se face pe baza CNP-ului sau codului fiscal in functie de forma de organizare a arendatorului..
Persoanele fizice care obtin venituri din arenda si pentru care impozitarea se face prin metoda cotei forfetare, nu au obligatia depunerii formularului 200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania".
Determinarea impozitului prin modalitatea de impunere in sistem real
Contribuabilii care realizeaza venituri din arendare si au optat in contractul incheiat cu arendatorul pentru determinarea venitului net in sistem real, nu datoreaza plati anticipate in cursul anului in contul impozitului pe venit. Acestia au obligatia depunerii formularului 200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania" pana la 25 mai a anului urmator anului de realizare a venitului in care vor mentiona veniturile realizate si cheltuielile efectuate conform evidentei in partida simpla pe care au obligatia de a o conduce in baza Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 1.040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal.
Plata impozitului se va efectua in termen de 60 de zile de la confirmarea primirii formularului 250 "Decizie de impunere anuala pentru veniturile realizate din Romania de persoanele fizice", formular emis de organul fiscal ulterior prelucrarii declaratiei 200.
Alte precizari
Veniturile din arenda realizate in anul 2011 se vor declara si plati conform legislatiei in vigoare pana la 31.12.2011. Declararea se va face in formularul 200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania" cu termen de depunere 25 mai 2012, iar plata impozitului se va efectua pe baza formularului 250 "Decizie de impunere anuala pentru veniturile realizate din Romania de persoanele fizice" in termen de 60 de zile de la confirmarea primirii deciziei.
In contractele de arenda aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2012, contribuabilii sunt obligati sa-si exercite in scris optiunea privind modalitatea de impunere aleasa (cota forfetara sau sistemul real) prin incheierea unui act aditional inainte de efectuarea primei plati, act aditional care trebuie sa fie inregistrat la organul fiscal in termen de 15 zile de la incheiere.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata in numerar a sprijinului catre participanti: conditii legale si documente
Intrebare: O ONG doreste sa acorde sume cash in euro, aferente unui sprijin individual in cadrul unui proiect cu finantare din fonduri europene, pentru participantii la proiect. Suma totala cumulata cash ar fi de 12.000 euro, individual pe cap de participant ar fi 1.000 euro. Cum trebuie procedat in acest caz?
* Se poate scoate suma integrala din banca si ulterior acorda suma de 1.000 euro prin dispozitie de plata pe cap de participant, sau se poate doar prin decont de cheltuieli?
* Cum trebuie respectate...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Donatie bunuri de catre o ONG
Intrebare: O ONG, cu activitati de sustinere, modernizare, eficientizare si imbunatatirea actului medical, care beneficiaza de sponsorizari, foloseste aceste sume pentru achizitia de bunuri ce intra in categoria obiectelor de inventar si a mijloacelor fixe. Poate aceasta ONG sa sponsorizeze sau sa doneze aceste bunuri catre Serviciul de Ambulanta din judet si care este forma juridica in acest sens? Care este procedura cea mai indicata prin care se poate realiza acest lucru si este necesar un contract...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Deducerea sponsorizarii
Intrebare: O societate comerciala inregistreaza pierdere la 30.09.2025, dar, datorita cheltuielilor nedeductibile, trebuie sa calculeze si sa inregistreze impozit pe profit. In timpul anului, societatea a efectuat sponsorizari care au fost considerate cheltuieli nedeductibile. In cazul societatilor care inregistreaza pierdere, se poate deduce sponsorizarea in limita legala din impozitul pe profit datorat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impadurire terenuri agricole. Inregistare. Amortizare
Intrebare: O fundatie, neplatitoare de TVA, desfasoara si activitate economica, avand ca obiect principal din activitatea economica impadurirea terenurilor agricole. In acest scop, au fost accesate fonduri nerambursabile prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), pentru implementarea unui proiect de impadurire. Contractul de finantare este considerat finalizat la sfarsitul perioadei de mentinere a investitiei, respectiv minimum 20 de ani de la infiintarea plantatiei. Subventia este incasata...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Imobilizare in curs nefinalizata
Intrebare: O societate, platitoare de impozit pe profit, a efectuat cheltuieli pentru ridicarea unei hale pe un teren (in urma cu 3 ani) in valoare de aproximativ 60.000 lei. Aceste cheltuieli au fost contabilizate in contul 231. Constructia nu a mai fost ridicata, iar terenul a fost vandut intre timp. Societatea a ramas cu acea suma in contul 231. Ce pot face acum pentru a inchide acel cont? Mentionez ca acele cheltuieli au fost de tipul: obtinerea unei autorizatii care a expirat, masuratori, turnarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectare erori. Neconcordante raportul Z
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea problema: luna aceasta au existat mai multe neconcordante intre raportul Z si incasarile efective. La sfarsit de luna, declaratia A4200 a fost emisa si transmisa la casa de marcat automat. Ca urmare, va rugam sa ne spuneti cum putem interveni pentru modificarea valorii cu numerar a Z-urilor, astfel incat acestea sa fie corecte si in concordanta cu tranzactiile efectuate pe parcursul zilei.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<