
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului a pus recent, in dezbatere publica, un nou Proiect de Ordonanta de urgenta a Guvernului privind modificarea Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii.
Conform Notei de fundamentare, se abroga prevederile din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, referitoare la procedura de administrare speciala si de supraveghere financiara.
Se prevede totodata posibilitatea ca dupa incetarea procedurii de administrare speciala si supraveghere financiara in termenul maxim de o luna, societatile comerciale vizate sa poata beneficia in continuare de suspendarea executarii silite pentru creantele bugetare in conditiile aplicabile tuturor debitorilor publici sau privati in temeiul Ordonantei nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale.
Pe cale de consecinta se vor abroga si prevederile (art. 180-189) din Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, referitoare la masurile speciale dispuse in procesul de privatizare, aprobate prin Hotararea nr. 577/2002.
Descrierea situatiei actuale:
Institutia administrarii speciale este reglementata in prezent de Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare in aplicarea caruia a fost emisa Hotararea Guvernului nr. 577/2002 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii. Potrivit acestui cadru legislativ, administrarea speciala in perioada de privatizare se instituie la societatile la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale detine un pachet majoritar de actiuni si la filialele acestora aflate in procesul de privatizare, prin ordin al conducatorului institutiei publice implicate sau prin hotararea autoritatii administratiei publice locale.
Pe perioada administrarii speciale se instituie si procedura de supraveghere financiara a societatii de catre institutia publica implicata, constand in obligatia societatii de a efectua toate platile catre creditorii bugetari, furnizorii de utilitati, creditorii comerciali, dupa un grafic intocmit de aceasta si administratorul special, in scopul reducerii gradului de indatorare.
Avand in vedere acest aspect, este necesara abrogarea dispozitiilor care reglementeaza administrarea speciala si supravegherea financiara la societatile cu capital de stat aflate in proces de privatizare.
Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
Procedura de administrare speciala in perioada de privatizare presupune administrarea societatii de catre un administrator special, in baza mandatului acordat de catre institutia publica implicata; prin acest mandat se stabilesc, in functie de situatia economico-financiara a societatii si de strategia de privatizare, masurile exceptionale care trebuie luate la societate in perioada premergatoare anuntului de oferta, cu referire la:
a) divizari, fuziuni, vanzari de active;
b) aplicarea unor programe de restructurare cu/sau fara reducere de personal;
c) externalizari/transferuri de activitati si/sau active cu caracter social;
d) conversia in actiuni a unor creante certe, lichide si exigibile;
e) respectarea disciplinei economico-financiare si a graficelor de reesalonare a datoriilor restante catre furnizorii de servicii;
f) orice alte masuri care duc la sporirea atractivitatii societatilor comerciale la privatizare.
De la data instituirii procedurii de administrare speciala in perioada de privatizare, la societate se aplica urmatoarele masuri exceptionale:
- creditorii bugetari, la solicitarea administratorului special, ridica toate sarcinile care greveaza asupra activelor societatii care urmeaza a fi vandute, externalizate sau transferate, in scopul cresterii atractivitatii la privatizare, iar sumele incasate din vanzarea activelor se distribuie proportional creditorilor bugetari care au instituit sarcinile, potrivit normelor metodologice emise in aplicarea Legii nr. 137/2002 privind unele masuripentru accelerarea privatizarii;
- creditorii bugetari vor suspenda, pana la transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor, aplicarea oricarei masuri de executare silita inceputa asupra societatii si nu vor face nici un demers pentru instituirea unor noi astfel de masuri. Aceleasi dispozitii sunt aplicabile si institutiei publice implicate, daca are calitatea de creditor.
Procedura de administrare speciala in perioada de privatizare inceteaza la data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor, in situatia unei privatizari finalizate sau la data stabilita prin ordin ori prin decizie.
Masurile instituite in cadrul procedurilor de administrare speciala si de supraveghere financiara a societatilor favorizeaza societatile cu capital de stat in detrimentul altor operatori economici si sunt de natura a reprezenta masuri de ajutor de stat.
Trebuie subliniat ca incidenta prevederilor legale referitoare la protectia impotriva executarii silite se rezuma la „creditorii bugetari” asa cum se stipuleaza la art. 16. alin. 5), lit. b) si c) din Legea 137/2002, astfel incat oricare din creditori, altii decat cei indicati mai sus, poate executa silit societatea sau poate solicita insolventa acesteia.
Aria de protectie in materia administrarii speciale este relativ redusa, in masura in care institutiile statului dau dovada de precautie inainte de a lua masuri radicale, de genul executarii silite.
Avand in vedere acest aspect, este necesara abrogarea dispozitiilor care reglementeaza administrarea speciala si supravegherea financiara la societatile cu capital de stat aflate in proces de privatizare.
Procedura de administrare speciala si supraveghere financiara reglementata de Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii a fost criticata in mod constant de catre Comisia Europeana ca una din cele mai problematice elemente ale procedurilor de privatizare din cadrul normativ romanesc. Statutul de administrare speciala instituie un regim care favorizeaza companiile care intra in aceasta procedura, si lasa loc de acordare a unor potentiale ajutoare de stat neautorizate, protejand companiile de stat de la plata obligatiilor lor bugetare.
Urmare recomandarilor facute de reprezentanti ai Comisiei Europene a rezultat ca exista posibilitatea ca forul comunitar sa initieze o procedura de investigatie a cazurilor in care nu s-au modificat aceste prevederi. Mai mult, in cursul vizitei la Bucuresti vicepresedintele Comisiei Europene a atras atentia asupra riscului de infringement in masura in care legislatia in domeniul privatizarii nu este modificata in sensul eliminarii procedurii de administrare speciala.
Comisia a solicitat in mod repetat gasirea unei solutii conforme cu regulile privitoare la ajutorul de stat. O astfel de solutie exista deja in vigoare si general aplicabila tuturor debitorilor, respectiv restructurarea obligatiilor bugetare in temeiul Ordonantei nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale.
Sursa: MEAT
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Conditiile in care se poate esalona plata obligatiilor fiscale restanteProiect Ordonanta privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetareArticole similare
MEEMA si MFE, PROIECT OUG privind noi fonduri de sprijin europene. Se asigura capital de lucru necesar IMM-urilorLoteria bonurilor fiscale NU va mai fi reluata. Finatele propun desfiintarea masuriiPROIECT OUG e-Transport: Contravaloarea marfii NU va mai fi confiscata 100% din prima. Apare un sistem gradualMinisterul Finantelor propune reducerea impozitului pe profit pentru stimularea cresterii capitalurilor firmelor (PROIECT OUG)PROIECT OUG: Cum va solutiona Min. Justitiei problemele platformei online ONRCUltimele articole
Intreprinderi legate cu acelasi cod CAEN. Cate firme vor trece la plata impozitului pe profit?Cele mai recente modificari aduse Codului Fiscal, discutate in Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate Rentrop&StratonCum sa supravietuiesti noilor masuri legislative care zguduie din temelii sistemul fiscal romanescTermenul pentru depunerea declaratiilor 392A, 392B si 393 ar putea fi amanat pana in 2024Finantele modifica programul IMM Invest: crestere plafoane, prelungire valabilitate si introducerea unei norme tranzitoriiSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA