Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ministerul Economiei propune noi masuri pentru accelerarea privatizarii

24-Aug-2021
2064
Ministerul Economiei propune noi masuri pentru accelerarea privatizarii

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului a pus recent, in dezbatere publica, un nou Proiect de Ordonanta de urgenta a Guvernului privind modificarea Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii.

Conform Notei de fundamentare, se abroga prevederile din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, referitoare la procedura de administrare speciala si de supraveghere financiara.

Se prevede totodata posibilitatea ca dupa incetarea procedurii de administrare speciala si supraveghere financiara in termenul maxim de o luna, societatile comerciale vizate sa poata beneficia in continuare de suspendarea executarii silite pentru creantele bugetare in conditiile aplicabile tuturor debitorilor publici sau privati in temeiul Ordonantei nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale.

Pe cale de consecinta se vor abroga si prevederile (art. 180-189) din Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, referitoare la masurile speciale dispuse in procesul de privatizare, aprobate prin Hotararea nr. 577/2002.

Descrierea situatiei actuale:

Institutia administrarii speciale este reglementata in prezent de Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare in aplicarea caruia a fost emisa Hotararea Guvernului nr. 577/2002 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii. Potrivit acestui cadru legislativ, administrarea speciala in perioada de privatizare se instituie la societatile la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale detine un pachet majoritar de actiuni si la filialele acestora aflate in procesul de privatizare, prin ordin al conducatorului institutiei publice implicate sau prin hotararea autoritatii administratiei publice locale.

Pe perioada administrarii speciale se instituie si procedura de supraveghere financiara a societatii de catre institutia publica implicata, constand in obligatia societatii de a efectua toate platile catre creditorii bugetari, furnizorii de utilitati, creditorii comerciali, dupa un grafic intocmit de aceasta si administratorul special, in scopul reducerii gradului de indatorare.

Avand in vedere acest aspect, este necesara abrogarea dispozitiilor care reglementeaza administrarea speciala si supravegherea financiara la societatile cu capital de stat aflate in proces de privatizare.

Procedura de administrare speciala in perioada de privatizare presupune administrarea societatii de catre un administrator special, in baza mandatului acordat de catre institutia publica implicata; prin acest mandat se stabilesc, in functie de situatia economico-financiara a societatii si de strategia de privatizare, masurile exceptionale care trebuie luate la societate in perioada premergatoare anuntului de oferta, cu referire la:

a) divizari, fuziuni, vanzari de active;
b) aplicarea unor programe de restructurare cu/sau fara reducere de personal;
c) externalizari/transferuri de activitati si/sau active cu caracter social;
d) conversia in actiuni a unor creante certe, lichide si exigibile;
e) respectarea disciplinei economico-financiare si a graficelor de reesalonare a datoriilor restante catre furnizorii de servicii;
f) orice alte masuri care duc la sporirea atractivitatii societatilor comerciale la privatizare.

De la data instituirii procedurii de administrare speciala in perioada de privatizare, la societate se aplica urmatoarele masuri exceptionale:

- creditorii bugetari, la solicitarea administratorului special, ridica toate sarcinile care greveaza asupra activelor societatii care urmeaza a fi vandute, externalizate sau transferate, in scopul cresterii atractivitatii la privatizare, iar sumele incasate din vanzarea activelor se distribuie proportional creditorilor bugetari care au instituit sarcinile, potrivit normelor metodologice emise in aplicarea Legii nr. 137/2002 privind unele masuripentru accelerarea privatizarii;
- creditorii bugetari vor suspenda, pana la transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor, aplicarea oricarei masuri de executare silita inceputa asupra societatii si nu vor face nici un demers pentru instituirea unor noi astfel de masuri. Aceleasi dispozitii sunt aplicabile si institutiei publice implicate, daca are calitatea de creditor.

Procedura de administrare speciala in perioada de privatizare inceteaza la data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor, in situatia unei privatizari finalizate sau la data stabilita prin ordin ori prin decizie.

Masurile instituite in cadrul procedurilor de administrare speciala si de supraveghere financiara a societatilor favorizeaza societatile cu capital de stat in detrimentul altor operatori economici si sunt de natura a reprezenta masuri de ajutor de stat.

Trebuie subliniat ca incidenta prevederilor legale referitoare la protectia impotriva executarii silite se rezuma la „creditorii bugetari” asa cum se stipuleaza la art. 16. alin. 5), lit. b) si c) din Legea 137/2002, astfel incat oricare din creditori, altii decat cei indicati mai sus, poate executa silit societatea sau poate solicita insolventa acesteia. 

Aria de protectie in materia administrarii speciale este relativ redusa, in masura in care institutiile statului dau dovada de precautie inainte de a lua masuri radicale, de genul executarii silite. 

Avand in vedere acest aspect, este necesara abrogarea dispozitiilor care reglementeaza administrarea speciala si supravegherea financiara la societatile cu capital de stat aflate in proces de privatizare.

Procedura de administrare speciala si supraveghere financiara reglementata de Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii a fost criticata in mod constant de catre Comisia Europeana ca una din cele mai problematice elemente ale procedurilor de privatizare din cadrul normativ romanesc. Statutul de administrare speciala instituie un regim care favorizeaza companiile care intra in aceasta procedura, si lasa loc de acordare a unor potentiale ajutoare de stat neautorizate, protejand companiile de stat de la plata obligatiilor lor bugetare.

Urmare recomandarilor facute de reprezentanti ai Comisiei Europene a rezultat ca exista posibilitatea ca forul comunitar sa initieze o procedura de investigatie a cazurilor in care nu s-au modificat aceste prevederi. Mai mult, in cursul vizitei la Bucuresti vicepresedintele Comisiei Europene a atras atentia asupra riscului de infringement in masura in care legislatia in domeniul privatizarii nu este modificata in sensul eliminarii procedurii de administrare speciala.

Comisia a solicitat in mod repetat gasirea unei solutii conforme cu regulile privitoare la ajutorul de stat. O astfel de solutie exista deja in vigoare si general aplicabila tuturor debitorilor, respectiv restructurarea obligatiilor bugetare in temeiul Ordonantei nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale.

 

Sursa: MEAT

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016