Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noile reguli TVA valabile de la 1 decembrie

30-Nov-2011
3756
In atentia persoanelor impozabile, referitor la inregistrarea in scopuri de TVA, autoritatile mentioneaza ca incepand cu data de 01.12.2011 intra in vigoare O.M.F.P. nr. 2.795/10.11.2011
privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA care s-a publicat in M.O. nr. 824/22.11.2011 si prin care se abroga O.M.F.P. nr. 1.984/2011 privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA.


Acest act normativ stabileste criteriile pe baza carora se conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA a societatilor comerciale care:

* sunt infiintate in baza Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
* sunt supuse inmatricularii la registrul comertului si
* solicita inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 153 alin. (1) lit. a) si c) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Art.153 alin.(1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal:

Persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania si realizeaza sau intentioneaza sa realizeze o activitate economica ce implica operatiuni taxabile si/sau scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organul fiscal competent, denumita in continuare inregistrare normala in scopuri de taxa, dupa cum urmeaza:
a) inainte de realizarea unor astfel de operatiuni, in urmatoarele cazuri:

1. daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri care atinge sau depaseste plafonul de scutire prevazut la art. 152 alin. (1), cu privire la regimul special de scutire pentru intreprinderile mici;
2. daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri inferioara plafonului de scutire prevazut la art. 152 alin. (1), dar opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa;
c) daca cifra de afaceri realizata in cursul unui an calendaristic este inferioara plafonului de scutire prevazut la art. 152 alin. (1), dar opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa.

Principalele modificari aduse prin acest act normativ:

Persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal (inainte de realizarea operatiunilor) si care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului depun la organele fiscale:

- formularul 098 "Cerere de inregistrare in scopuri de TVA, conform art. 153 alin.(1) lit. a) din Codul fiscal" si
- Anexa la cererea de inregistrare.

Aceste formulare se depun in aceeasi zi cu depunerea, la oficiul registrului comertului, a cererii de inmatriculare in registrul comertului. Agentia Nationala de Administrare Fiscala Directia Generala a Finantelor Publice Arges Activitatea de Metodologie si Administrarea Veniturilor Statului
B-dul. Republicii nr. 118 Pitesti, jud. Arges. Tel : 0248/21 15 11 int.3346
Asistenta.AG@mfinante.ro

Persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal (ulterior desfasurarii operatiunilor si opteaza pentru inregistrare) si care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului depun la organele fiscale:

- formularul 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica" si
- Anexa la declaratia de mentiuni.

Se reglementeaza ce se intelege prin organ fiscal competent, astfel:

a) pentru persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal : organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla sediul social declarat in cererea de inmatriculare in registrul comertului;
b) pentru persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal : organul fiscal in a carui evidenta este inregistrata persoana impozabila ca platitor de impozite si taxe.

Referitor la criteriile in functie de care se conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA:
- la criteriul potrivit caruia persoana impozabila trebuie sa demonstreze ca nu se afla in situatia de a nu desfasura activitati economice la sediul social sau la sediile secundare si nici in afara acestora apare ca noutate depunerea concomitent cu depunerea formularelor necesare la inregistrare a declaratiei pe propria raspundere din care sa rezulte acest lucru, nemaifiind in discutie depunerea
certificatului constatator emis de oficiul registrului comertului prin care se facea dovada
indeplinirii acestui criteriu;

- la criteriul potrivit caruia niciunul dintre administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 153 alin. (1) lit. a) si c) din Codul fiscal inregistrati fiscal in Romania si nici persoana impozabila insasi nu au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) din O.G. nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare apare ca noutate depunerea concomitent cu depunerea formularelor necesare la inregistrare a declaratiei pe propria
raspundere din care sa rezulte ca administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile care nu sunt inregistrati fiscal in Romania nu au comis infractiuni si/sau fapte de natura celor prevazute in O.G. nr. 75/2001.

- la criteriul privind existenta faptica a spatiului aferent sediului social/sediilor secundare declarate apare ca noutate faptul ca verificarea la fata locului se face de catre organul fiscal competent si nu se mai face de catre Garda Financiara.

Referitor la termenul de emitere a deciziei de aprobare sau a deciziei de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA:

In cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal (inainte de realizarea operatiunilor):

- in situatia in care formularul 098 "Cererea de inregistrare in scopuri de TVA" si Anexa la cererea de inregistrare" se depun in aceeasi zi cu depunerea, la registrul comertului, a cererii de inmatriculare in registrul comertului termenul de emitere a deciziilor este : maximum o zi lucratoare de la data comunicarii certificatului de inmatriculare in registrul comertului.

- in situatia in care formularul 098 "Cererea de inregistrare in scopuri de TVA" si Anexa la cererea de inregistrare" se depun ulterior depunerii, la registrul comertului, a cererii de inmatriculare in registrul comertului, dar inainte de data comunicarii certificatului de inmatriculare in registrul comertului termenul de emitere a deciziilor se prelungeste corespunzator cu numarul de zile lucratoare cuprinse intre data depunerii cererii de inmatriculare in registrul comertului si data depunerii formularului 098 "Cererea de inregistrare in scopuri de TVA" si "Anexei la cererea de inregistrare".

- in situatia in care formularul 098 "Cererea de inregistrare in scopuri de TVA" si Anexa la cererea de inregistrare" se depun dupa comunicarea certificatului de inmatriculare in registrul comertului, termenul de emitere a deciziilor este: maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii formularului 098 "Cererea de inregistrare in scopuri de TVA" si "Anexei la cererea de inregistrare".

- in cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal (ulterior desfasurarii operatiunilor si opteaza pentru inregistrare) termenul de emitere a deciziilor este: maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii Anexei la declaratia de mentiuni.

Informatiile referitoare la existenta asociatilor/administratorilor care detin/au detinut calitatea de asociat si/sau administrator la alte societati lichidate, sau societati la care a fost declansata procedura insolventei trebuie sa corespunda unei perioade de 5 ani care preceda datei solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA.
Formularele:

- 098 "Cerere de inregistrare in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal" si "Anexa la cererea de inregistrare" se depun la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla sediul social declarat in cererea de inmatriculare in registrul comertului
- 010 "Declaratie de inregistrare fiscala / Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica" si "Anexa la declaratia de mentiuni" se depun la organul fiscal in a carui evidenta persoana impozabila este inregistrata ca platitor de impozite si taxe.
Solicitarile de inregistrare in scopuri de TVA depuse pana la data de 01.12.2011, data intrarii in vigoare a O.M.F.P. nr. 2.795/10.11.2011 privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA se solutioneaza conform procedurii reglementate prin O.M.F.P. nr. 1984/2011.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Monografie dividende interimare. La ce sa fie atenti cei care distribuire dividende in trim. III 2025

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un aspect esential al relatiei dintre societate si asociati, fiind modul prin care profitul ajunge efectiv la investitori. Totusi, acordarea dividendelor, mai ales în cursul exercitiului financiar sub forma de dividende interimare, impune respectarea unor conditii contabile si legale stricte. Nerespectarea acestor reguli poate atrage riscuri fiscale sau sanctiuni. In acest context, este important ca firmele sa cunoasca exact pasii procedurali si...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Declari in D100 sau D101 daca ai DIFERENTE la calculul impozitului?

    • In practica, pot aparea diferente intre impozitul pe profit calculat si cel declarat trimestrial, iar contribuabilii se intreaba cum trebuie tratate aceste situatii. Este important de stiut daca se pot face ajustari contabile sau daca trebuie declarate sume modificate in D100 sau in D101. Clarificarea acestor aspecte ajuta la evitarea erorilor fiscale. Avem acest caz concret. La 30 iunie impozitul pe profit contabilizat si declarat prin D100 a fost de 8552 lei. La 30 sept impozitul cumulat din...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare

    • In contextul actual al reglementarilor financiare, tranzactiile in numerar pot ridica riscuri si obligatii suplimentare pentru firme. Chiar daca numerarul este inca folosit in activitatea comerciala, legislatia impune limite stricte si conditii clare pentru a preveni fraudele, evaziunea fiscala si spalarea banilor. Astfel, orice firma care efectueaza incasari sau plati in numerar trebuie sa fie informata cu privire la plafonul legal, la interdictia fragmentarii sumelor si la eventualele...» citeste mai departe aici