Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA in 2025. EXEMPLU calcul concediu maternitate si crestere copil

25-Iun-2025
3757
PFA in 2025. EXEMPLU calcul concediu maternitate si crestere copil

In acest articol vom vedea modul de calcul al concediului de maternitate si al indemnizatiei pentru cresterea copilului in cazul persoanelor care obtin venituri din PFA si drepturi de autor. Sunt prezentate conditiile legale, documentele necesare si exemple de calcul conform legislatiei in vigoare.

Avem acest caz concret. O persoana fizica care a obtinut pe parcursul anului 2025 urmatoarele venituri: venituri brute din activitatea unui PFA 60.000 lei (nu s-au inregistrat cheltuieli pe PFA) si venituri din cedarea dreptului de autor de la o societatea in suma de 120.000 lei.

Persoana fizica respectiva este insarcinata si urmeaza sa nasca in luna noiembrie 2025. Mentionez ca nu a fost angajata in ultimele 24 luni. Totodata, este asigurata la CASS prin declaratia unica si are incheiat un contract de asigurare pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale pe anul 2025 pentru care plateste lunar o suma de 1% din salariul minim brut pe economie. Care este modul de calcul al venitului net conform art. 3, alin. (2), lit. a) din OG nr. 111/2010 pentru ambele categorii de venituri obtinute de persoana fizica de mai sus?

Legislatie concediu de maternitate vs indemnizatie crestere copil

In situatia prezentata trebuie intr-adevar facuta diferentierea intre concediul de maternitate si concediul pentru cresterea copilului, drepturile avand la baza reglementari diferite. Concediul si indemnizatia de maternitate sunt reglementate de OUG 158/2005 si sunt conditionate de plata contributiei asiguratorii pentru munca, in timp concediul si indemnizatia pentru cresterea copilului sunt reglementate de OUG 111/2010.

Conditii de acordare a concediului de maternitate pentru persoane cu venituri independente?

Potrivit art. 1 alin. (2) din OUG 158/2005, se pot asigura in sistemul de asigurari sociale de sanatate pe baza de contract de asigurare pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate pentru a beneficia de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, persoanele fizice, altele decat cele realizeaza venituri din salarii, cum este si cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente.


Pentru a beneficia de concedii si indemnizatii, aceste persoane sunt obligate sa incheie contractul de asigurare pentru concedii si indemnizatii cu casa de asigurari de sanatate la care sunt luate in evidenta ca persoane asigurate in sistemul de asigurari sociale de sanatate potrivit prevederilor Legii nr. 95/2006, in baza Declaratiei unice depuse in vederea platii contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 170 alin. (1), art. 174 alin. (6) si art. 180 alin. (2) si (3) din Codul fiscal.

 

Contractul se inregistreaza la casa de asigurari de sanatate si produce efecte de la data inregistrarii.


Dreptul la concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, la care au dreptul aceste persoane, este conditionat de plata unei contributii pentru asigurarea pentru concedii si indemnizatii in cota de 1%, aplicata asupra venitului lunar ales inscris in contractul de asigurare, care se face venit la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.

Concediul de maternitate este un concediu medical de asigurari sociale de sanatate, iar persoana fizica care desfasoara o activitate independenta pentru a beneficia de acesta trebuie sa se asigure pe baza de contract pentru concedii si indemnizatii, nefiind conditionat de suspendarea activitatii independente.

Baza de calcul pentru indemnizatia de maternitate

Potrivit art. 10 alin. (3) din OUG 158/2005, pentru persoanele prevazute la art. 1 alin. (2), baza de calcul al indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate se determina ca medie a veniturilor asigurate, inscrise in contractul de asigurare, din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de asigurare, pana la limita a 3 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata.


Din informatiile furnizate, persoana fizica are incheiat un contract de asigurare pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale pe anul 2025 pentru care plateste lunar o suma de 1% din salariul minim brut pe economie.

Potrivit art. 10 din OUG 158/2006, baza de calcul al indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate se determina ca medie a veniturilor brute lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de asigurare, pana la limita a 12 salarii minime brute pe tara lunar, pe baza carora se calculeaza contributia asiguratorie pentru munca.

Media zilnica a bazei de calcul al indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate se deter-mina ca raport intre suma veniturilor asigurate, realizate in ultimele 6 luni anterioare lunii in care a fost acordat certificatul de concediu medical, si numarul total de zile din aceasta perioada, astfel:
Mzbci = ∑ V: NTZ,
in care:
Mzbci = media zilnica a bazei de calcul al indemnizatiilor;
∑ V = suma veniturilor asigurate din ultimele 6 luni;
NTZ = numarul total de zile lucrate din ultimele 6 luni.
Numarul de zile in care persoanele asigurate au realizat venituri asigurate nu poate fi mai mare decat numarul zilelor lucratoare corespunzatoare fiecarei luni din perioada luata in considerare pentru baza de calcul, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Cuantumul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate este egal cu produsul dintre media zilnica si procentele prevazute de lege, multiplicat cu numarul de zile lucratoare din concediul medical, astfel:
Ci = Mzbci x....% x NZLCM,
in care:
– Ci = cuantumul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate;
– Mzbci = media zilnica a bazei de calcul al indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate;
– NZLCM = numarul de zile lucratoare din concediul medical.

Exemplu de calcul indemnizatie maternitate

Pentru calculul bazei de calcul al indemnizatiei de concediu medical cod 08, acordata incepand cu 1 septembrie 2025, de exemplu, se iau in considerare veniturile asigurate aferente lunilor martie – august 2025:
∑ V = 4050 lei x 6 = 24300 lei;
NTZ = 21 20 21 20 23 22 = 127 zile (numarul total de zile din baza de calcul);
Mzbci = 24300 lei : 127 = 191,33 lei;
.... % = 85% [conform art. 25 alin. (1) din OUG 158/2005];
Pentru luna septembrie 2025, de exemplu, indemnizatia de determina astfel:
NZLCM = 22 de zile de concediu medical;
Ci = Mzbci x.... % x NZLCM = 191,33 lei x 85% x 22 = 3578,03 lei, rotunjit la 3578 lei.

Se pastreaza aceeasi baza de calcul determinata pentru certificatul de concediu initial, in situatia in care concediul este fara intrerupere si pentru aceeasi afectiune. Se considera ca asiguratei i se acorda un singur concediu medical pentru aceeasi afectiune daca concediile medical sunt in continuare fara intrerupere pentru aceeasi afectiune.

Durata si structura concediului de maternitate

Concediul pentru sarcina se acorda pe o perioada de 63 de zile inainte de nastere, iar concediul pentru lauzie pe o perioada de 63 de zile dupa nastere. Concediile pentru sarcina si lauzie se pot compensa intre ele, in functie de recomandarea medicului si de optiunea persoanei beneficiare, in asa fel incat durata minima obligatorie a concediului de lauzie sa fie de 42 de zile calendaristice.

Conditii de acordare a indemnizatiei pentru cresterea copilului

In ceea ce priveste dreptul la indemnizatia pentru cresterea copilului, persoanele care, in ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului, au realizat timp de cel putin 12 luni venituri din salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Codului fiscal beneficiaza, potrivit art. 2 alin. (1) din OUG 111/2010, de concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap, precum si de o indemnizatie lunara pentru cresterea copilului.

Cele 12 luni pot fi constituite integral si din perioade asimilate, precum perioadele in care asiguratii au beneficiat de concedii si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate sau au beneficiat de concediu si indemnizatie lunara pentru cresterea copilului.

Asadar, persoana fizica va datora impozit pe venit pentru veniturile din activitati independente realizate si pentru cele din drepturi de proprietate intelectuala, potrivit reglementarilor Codului fiscal.

Ce venituri se iau in calcul pentru indemnizatia de crestere copil

In functie de aceste venituri se va determina indemnizatia pentru cresterea copilului, cuantumul indemnizatiei lunare fiind de 85% din media veniturilor nete realizate in ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului.

 

Cuantumul minim al indemnizatiei lunare nu poate fi mai mic decat suma rezultata din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 2,5 la valoarea indicatorului social de referinta, iar cuantumul maxim al acesteia nu poate depasi valoarea de 8.500 lei.

Pentru persoanele indreptatite care realizeaza venituri din categoriile de venit care dau drept la calculul indemnizatiei pentru cresterea copilului, veniturile luate in calcul pentru stabilirea cuantumului indemnizatiei lunare sunt intr-adevar, veniturile rezultate dupa scaderea impozitului pe venit si, dupa caz, a contributiilor sociale obligatorii datorate, conform legii, corespunzator fiecarei categorii de venit.

Documente justificative necesare

Actele doveditoare privind realizarea de venituri, precum si nivelul lunar, trimestrial sau anual al acestora sunt, in cazul veniturilor care fac obiectul analizei, dovada privind veniturile realizate, eliberata de platitorul de venit sau de organele fiscale competente si/sau declaratia fiscala, prevazuta de lege, pentru care Codul fiscal nu prevede emiterea unei decizii de impunere din partea organului fiscal central, precum si registrul jurnal de incasari si plati, in cazul veniturilor din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala, daca impunerea se realizeaza in sistem real.

Legislatia actuala privind documentele doveditoare care stau la baza determinarii indemnizatiei pentru cresterea copilului nu s-a modificat odata cu modificarea cele fiscale privind stabilirea si declararea obligatiilor fiscale. Chiar daca din punct de vedere fiscal nu mai exista o estimare a veniturilor in vederea stabilirii impozitului pe venit, Normele de aplicare a OUG 111/2010 iau in calcul o procedura de recalculare a indemnizatiei stabilite pe baza unei estimari a platii impozitului pe venit.

In aceste conditii, recomandam pentru veniturile din activitati independente sa fie prezentate Declaratia unica aferenta anului 2024 (document justificative pentru lunile din 2024 aferente celor 12 luni care stau la baza calculului) si pentru anul 2025 (lunile ianuarie 2025 pana la data nasterii), dovada realizarii veniturilor, respectiv Registrul jurnal de incasari si plati. Declaratia unica aferenta anului 2025 va putea fi obtinuta doar dupa depunerea acesteia organul fiscal pana la 25 mai 2026, urmand a fi depusa si la AJPIS.

Calcul estimativ al veniturilor nete pentru stabilirea indemnizatiei crestere copil

Un calcul orientativ pentru anul 2025 conduce la determinarea unui venit anual, dupa scaderea impozitului pe venit, a CAS si CASS, luat in calcul la stabilirea indemnizatiei, de aproximativ 37665 lei, respectiv 60000 lei – CAS (4050 lei x 12 x 25% = 12150 lei) – CASS (60000 lei x 10% = 6000 lei) - Impozit pe venit ((60000 lei – 12150 lei – 6000 lei) x 10% = 4185 lei).

Situatia veniturilor din drepturi de autor

In ceea ce priveste veniturile din drepturi de autor, se va prezenta dovada privind veniturile realizate, eliberata de platitorul de venit, veniturile luate in calcul fiind asadar veniturile brute din care se scad impozitul pe venit si CAS si CASS retinute la sursa de platitorul de venit. In ipoteza in care suma de 120000 lei reprezinta suma incasata (venit brut diminuat cu impozitul pe venit, CAS si CASS), aceasta va fi luata in calcul la stabilirea mediei veniturilor nete realizate in ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului.

Pentru stabilirea cuantumului indemnizatiei lunare, daca persoana indreptatita a beneficiat de concediu si indemnizatie de asigurari sociale de sanatate, dintre cele prevazute de OUG 158/2005, cum este si cazul indemnizatiei de maternitate), se iau in calcul veniturile lunare incasate, aferente acestor perioade, calculate, potrivit legii, de catre platitorii acestora (art. 3 alin. (3) din OUG 111/2010).

Indemnizatia pentru cresterea copilului se calculeaza prin aplicarea cotei de 85% asupra bazei de calcul determinata ca media veniturilor lunare nete realizate in ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului.

Concluzie privind cuantumul indemnizatiei pentru cresterea copilului

In aceasta ipoteza, apreciem ca nivelul indemnizatiei lunare de 85% din media tuturor veniturilor nete realizate in ultimele 12 luni anteriori datei nasterii copilului ar depasi cuantumul maxim de 8500 lei lunar, astfel ca indemnizatia stabilita ar trebui sa fie in cuantum de 8500 lei.

Raspunsuri oferite in luna IUNIE 2025 de catre specialistii site-ului PortalPersoaneFizice. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016