Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depuna

06-Dec-2024
2268
Proiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depuna

ANAF a pus in dezbatere publica Proiectul de Ordin privind aprobarea modelului si continutului formularului 39X, Declaratie informativa privind activitatea de transport alternativ cu autoturism si conducator auto intermediata printr-o platforma digitala. Daca Proiectul va fi promulgat de Presedinte si publicat in Monitor, vor avea obligatia depunerii acestui formular operatorii Bolt, Uber, BlackCab.

Proiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depuna

Conform Referatului de Aprobare, ANAF asigura colectarea veniturilor bugetului de stat, aplicarea unitara a prevederilor legislatiei privind impozitele, taxele, contributiile sociale si alte venituri bugetare in domeniul sau de activitate, exercitarea prerogativelor stabilite prin lege prin aplicarea unui tratament echitabil tuturor contribuabililor.

Evaziunea fiscala afecteaza veniturile bugetare si, totodata, distorsioneaza profund mediul economic, motiv pentru care este necesara o actiune sistematica si eficienta in vederea reducerii dimensiunii acestui fenomen negativ si a impactului extrem de nociv asupra bugetului general consolidat al statului.

OUG 49/2019 privind activitatile de transport alternativ cu autoturism si conducator auto, cu modificarile si completarile ulterioare, reglementeaza activitatea de transport persoane intermediate prin platforme digitale, generate de progresul tehnologic al societatii informationale, asa cum se precizeaza in preambulul acestui act normativ.

Activitatea de transport alternativ cu autoturism si conducator auto intermediate prin platforme digitale este un domeniu nou si in expansiune continua.

De asemenea, cadrul legal specific pentru acest domeniu este foarte putin reglementat si astfel s-a constatat ca exista un procent semnificativ de operatori de transport alternativ care activeaza in domeniu si care nu-si indeplinesc obligatiile legale. Aceste obligatii se refera la declararea veniturilor obtinute, respectiv achitarea taxelor si impozitelor datorate.

La nivelul Directiei analiza risc, programare, proceduri si raportari - Serviciul analiza si evaluare riscuri au fost intreprinse activitati de identificare a riscurilor fiscale in domeniul transportului alternativ de persoane, concluzionadu-se ca exista un risc sistemic in activitatea de transport alternativ.

Principalele riscuri asociate ale activitatii de transport alternativ cu autoturism si conducator autointermediata printr-o platforma digitala, sunt:

- nedeclararea veniturilor;

- subdeclararea muncii; angajatii operatorilor de transport sunt declarati cu 2 ore de munca, in realitate

acestia lucrand peste 8 ore pe zi raportat la numarul de kilometri parcursi.

- avantaje concurentiale incorecte;

Analizand legislatia specifica, ANAF a identificat un numar de trei entitati care concura la realizarea acestei activitati de transport alternativ:

- operatorul platformei digitale, care in conformitate cu prevederile art. 2 lit. j) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 49/2019 este persoana juridica pe numele caruia se emite avizul tehnic pentru platforma digitala prin intermediul careia se efectueaza transportul alternativ;

- operatorul de transport alternativ, care in conformitate cu prevederile art. 2 lit. k) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 49/2019este persoana fizica autorizata, intreprinderea individuala, intreprinderea familiala sau persoana juridica detinatoare a autoturismului cu care se efectueaza transportul alternativ;

- conducatorul auto, care in conformitate cu prevederile art. 2 lit. e) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 49/2019 este titularul sau angajatul unui operator de transport alternativ.

Astfel, legislatia specifica reglementeaza calitatea de angajat a conducatorului auto care desfasoara activitate de transport in numele si seama unui operator de transport alternativ.

Coroborand datele transmise de operatorii platformelor digitale cu cele existente la nivelul bazelor de date ANAF (an raportare 2023), a rezultat faptul ca exista 56.095 conducatori auto care nu figureaza ca salariati (conform D112), respectiv exista o diferenta intre numarul de conducatori auto declarati de operatorii de transport persoane in regim de ride sharing ca fiind angajati ai acestora pentru realizarea activitatilor de transport persoane prin intermediul platformelor digitale UBER B.V. – Filiala Bucuresti SRL, Bolt Services Ro SRL si BlackCab Systems SRL (80.735 conducatori auto) si numarul mediu de salariati aferent celor 9.257 societati, conform D112 (24.640 salariati).

Rezulta faptul ca, in domeniul transportului alternativ de persoane, se identifica un risc sistemic, care necesita o interventie rapida, concentrata si durabila in vederea cresterii gradului de conformare la declararea creantelor fiscale si prevenirii, descoperirii si combaterii ferme a faptelor care au ca efect frauda si evaziunea fiscala.

Prin instituirea unei declaratii informatice specifice care ii vizeaza exclusiv pe operatorii de platforma avizati, potrivit legii, ANAF va avea acces in timp util la datele de interes fiscal pentru a se putea interveni operativ in vederea reducerii evaziunii fiscale in domeniu si recuperarii sumelor datorate de contribuabilii care u calitatea de operatori de transport alternativ.


Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici