Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect de Ordin ANAF privind aprobarea formularului pentru raportarea aranjamentelor transfrontaliere

06-Mai-2020
2448

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a pus in dezbatere publica Proiectul de Ordin al presedintelui ANAF privind aprobarea formularului utilizat de intermediarii sau contribuabilii relevanti, dupa caz, in vederea raportarii informatiilor cu privire la aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportarii - in data de 04.05.2020.

Conform referatului de aprobare, prevederile Directivei (UE) 2018/822 a Consiliului de modificare a Directivei 2011/16/UE in ceea ce priveste schimbul automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal cu privire la modalitatile transfrontaliere care fac obiectul raportarii (DAC6), au fost transpuse in legislatia nationala prin Ordonanta Guvernului nr. 5/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.

ATENTIE! Contextul aparitiei DAC 6 face referire la modul in care statele membre intampina dificultati in a-si proteja bazele fiscale nationale impotriva eroziunii, pe masura ce aranjamentele transfrontaliere au evoluat si profita deseori de mobilitatea sporita atat a capitalului, cat si a persoanelor in cadrul pietei interne. 

Aceste modalitati constau de obicei in scheme, dezvoltate la nivelul mai multor jurisdictii si care permit transferarea profiturilor impozabile catre regimuri fiscale mai favorabile sau au efectul de a reduce cuantumul global al impozitelor care trebuie platite de contribuabil. Ca urmare, statele membre se confrunta deseori cu reduceri considerabile ale veniturilor lor fiscale, ceea ce determina dificultati in implementarea/finantarea unor politici publice necesare.

Este astfel esential ca autoritatile fiscale ale statelor membre sa obtina informatii cuprinzatoare si relevante cu privire la schemele de planificare fiscale agresive. Aceste informatii permit autoritatilor respective sa poata reactiona cu promptitudine impotriva acestor comportamente si sa elimine vulnerabilitatile prin masuri proactive, in sensul detectarii, prevenirii si combaterii acestora.

In acest sens, DAC6 prevede realizarea schimbului automat de informatii intre statele membre, cuprinzand detalierea aranjamentelor transfronatliere raportabile prin evidentierea urmatoarelor elemente:

a) identificarea intermediarilor si a contribuabililor relevanti, inclusiv numele, data si locul nasterii, in cazul unei persoane fizice, rezidenta fiscala, NIF al acestora si, daca este cazul, identificarea persoanelor care sunt intreprinderi asociate cu contribuabilul relevant; 

b) detalii privind semnele distinctive stabilite in anexa nr. 4 care au fost utilizate pentru a determina caracterul raportabil al aranjamentului transfrontalier; 

c) un rezumat al continutului aranjamentului transfrontalier care face obiectul raportarii, inclusiv o trimitere la denumirea sub care este cunoscut de regula, daca aceasta exista,si o descriere generala a aranjamentelor sau a activitatilor economice relevante, fara a conduce la dezvaluirea unui secret comercial, industrial sau profesional ori a unui proces comercial sau a informatiilor a caror dezvaluire ar fi contrara politicii publice; 

d) data la care prima etapa pentru implementarea aranjamentului transfrontalier care face obiectul raportarii a fost efectuata sau urmeaza a fi efectuata; 

e) detalii privind dispozitiile din legislatia nationala relevanta care constituie baza aranjamentului transfrontalier care face obiectul raportarii; 

f) valoarea aranjamentului transfrontalier care face obiectul raportarii; 

g) identificarea statului membru al contribuabilului relevant si a oricaror alte state membre care este probabil sa fie vizate de aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii;

h) identificarea oricarei alte persoane dintr-un stat membru care este probabil sa fie afectata de aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii, indicand care sunt statele membre de care este legata o astfel de persoana. 

Aceste informatii aflate in posesia contribuabililor vor trebui colectate de catre ANAF in vederea integrarii lor in formatul electronic definit la nivelul Comisiei Europene si transmise catre celelalte state membre. 

In vederea indeplinirii obiectivului mentionat, in cadrul prevederilor art. I, pct.12 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, instituie in cadrul art. 291^4, alin. (17), obligatia Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de a publica formularul utilizat de intermediarii sau contribuabilii relevanti, dupa caz, in vederea raportarii informatiilor cu privire la aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportarii, prin Ordin al Presedintelui ANAF.

Extras din ORDIN:

Art. 1 
(1) Pentru aplicarea unitara a dispozitiilor art. 2914 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala cu modificarile si completarile ulterioare, se aproba formularul prevazut in anexa nr.1 la prezentul ordin.

(2) Intermediarii sau contribuabilii relevanti, dupa caz, raporteaza informatiile privind aranjamentele transfrontaliere prevazute la art. 286 lit. t) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala cu modificarile si completarile ulterioare, prin intermediul formularului prevazut la alin. (1). 

(3) Formularul prevazut la alin. (1) se completeaza conform instructiunilor de completare prevazute in anexa nr. 1. 

Art. 2 
(1) Formularul prevazut la art.1, alin. (1) se completeaza, in mod obligatoriu, cu ajutorul programului de asistenta asigurat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

(2) Caracteristicile de editare, modul de difuzare, utilizare, pastrare si depunere a formularului sunt prevazute in anexa nr. 2 la prezentul ordin. 

Art. 3 Anexele nr.1 si nr. 2 fac parte integranta din prezentul ordin. 

Art. 4 Prevederile prezentului ordin vor fi aduse la indeplinire de catre Directia Generala de Informatii Fiscale, Directia Generala Coordonare Inspectie Fiscala, Directia Generala Antifrauda Fiscala. 

Art. 5 Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Pentru a consulta ANEXA 1, Formular utilizat de intermediarii sau contribuabilii relevanti, dupa caz, in vederea raportarii informatiilor cu privire la aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportarii, CLICK AICI.


Pentru a consulta ANEXA 2 privind caracteristicile de editare, modul de difuzare, utilizare, pastrare si depunere a formularului, CLICK AICI.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016