Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Noi obligatii de raportarea in sarcina expertilor contabili si consultantilor fiscali - aranjamentele transfrontaliere

06-Feb-2020
1878

Prin OG 5/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala au fost transpuse prevederile Directivei Europene 2018/822. Ordonanta instituie o serie de obligatii cu privire la raportarea aranjamentelor transfrontaliere.

Obiectul raportarii

Aranjamentul transfrontalier este un aranjament care implica fie mai mult de un stat membru, fie un stat membru si o tara terta, daca este indeplinita cel putin una din urmatoarele conditii: 
1. nu toti participantii la aranjament sunt rezidenti in scopuri fiscale in aceeasi jurisdictie; 
2. unul sau mai multi participanti la aranjament au in acelasi timp rezidenta fiscala in mai mult de o jurisdictie; 
3. unul sau mai multi participanti la aranjament desfasoara o activitate economica in alta jurisdictie prin intermediul unui sediu permanent situat in jurisdictia respectiva, iar aranjamentul constituie totalitatea sau o parte a activitatii acelui sediu permanent; 
4. unul sau mai multi participanti la aranjament desfasoara o activitate economica intr-o alta jurisdictie fara a avea rezidenta fiscala sau fara a institui un sediu permanent in acea jurisdictie; 
5. un astfel de aranjament are un posibil impact asupra schimbului automat de informatii sau asupra identificarii beneficiarilor reali. 

Un aranjament transfrontalier include de asemenea o serie de aranjamente. Un aranjament transfrontalier poate cuprinde mai multe etape sau mai multe parti. 

Aranjament poate fi comercializabil sau personalizat. Un aranjament comercializabil este un aranjament transfrontalier care este proiectat, comercializat, pregatit pentru implementare sau pus la dispozitie in vederea implementarii, fara a fi necesara o personalizare substantiala a acestuia; 

Fac obiectul raportarii acele aranjamente transfrontaliere care prezinta anumite caracteristici si elemente ce ofera indicii cu privire la evitarea obligatiilor fiscale sau la obtinerea unui avantaj fiscal. Aceste caracteristici sunt denumite semne distinctive si se regasesc in Anexa la OG 5/2020. Ele se refera, in principal, la transferuri intra-grup de active necorporale greu de evaluat, achizitionarea de companii care inregistreaza pierderi si utilizarea pierderilor pentru reducerea obligatiilor fiscale, conversia veniturilor in capital sau in categorii de venituri scutite de la plata impozitelor, etc. In vederea detalierii aspectelor referitoare la modul de aplicare a prevederilor referitoare la tipurile de semne distinctive pe care intermediarii sau contribuabilii relevanti le utilizeaza in vederea stabilirii caracterului raportabil al aranjamentelor transfrontaliere, A.N.A.F. urmeaza sa elaboreze un ghid.

Cine are obligatia de a raporta?

Obligatia de raportare revine intermediarului sau contribuabilului caruia i se pune la dispozitie un aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii in vederea implementarii sau care este pregatit sa implementeze un aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii sau care a implementat prima etapa a unui astfel de aranjament; 

Ordonanta defineste intermediarul ca fiind orice persoana care proiecteaza, comercializeaza, organizeaza, pune la dispozitie in vederea implementarii sau gestioneaza implementarea unui aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii. De asemenea, inseamna orice persoana care, avand in vedere faptele si circumstantele relevante si pe baza informatiilor disponibile, a cunostintelor de specialitate relevante si a intelegerii necesare pentru furnizarea acestor servicii, stie sau ar fi rezonabil de asteptat sa stie ca s-a angajat sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane, ajutor, asistenta sau consiliere cu privire la proiectarea, comercializarea, organizarea, punerea la dispozitie in vederea implementarii sau gestionarea implementarii unui aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii. 

Orice persoana are dreptul sa furnizeze A.N.A.F. dovezi ca nu a stiut si nu ar fi fost rezonabil de asteptat sa stie ca a fost implicata intr-un aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii. in acest scop, persoana respectiva se poate raporta la toate faptele si circumstantele relevante, la informatiile disponibile, precum si la cunostintele sale de specialitate relevante si la capacitatea sa de intelegere. 

Pentru a fi un intermediar, o persoana trebuie sa indeplineasca cel putin una dintre urmatoarele conditii suplimentare: 
1. sa fie rezidenta in scopuri fiscale in Romania; 
2. sa aiba un sediu permanent pe teritoriul Romaniei prin intermediul caruia sa fie furnizate serviciile legate de aranjamentul in cauza; 
3. sa fie constituita in Romania sau sa fie reglementata de legislatia nationala a Romaniei; 
4. sa fie inregistrata intr-o asociatie profesionala in legatura cu prestarea de servicii juridice, fiscale sau de consultanta din Romania; 

Astfel, in categoria intermediarilor se regasesc profesionisti din diferite domenii, printre care si consultanti fiscali si experti contabili.

In cazul intermediarilor care, potrivit legii, fac obiectul unei obligatii de pastrare a secretului profesional, acestia raporteaza aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportarii doar cu acordul scris al contribuabilului relevant. 

In lipsa acestui acord: 
a) intermediarul notifica, fara intarziere, in scris, oricarui alt intermediar obligatia de raportare; 
b) intermediarul notifica, fara intarziere, in scris, contribuabilului relevant obligatia de raportare, in cazul in care nu exista un alt intermediar. 

In cazul in care nu exista niciun intermediar, obligatia de raportare a informatiilor cu privire la aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii revine contribuabilului relevant. 

In cazul in care exista mai multi intermediari, obligatia de raportare a informatiilor cu privire la aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii revine tuturor intermediarilor implicati in acelasi aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii. Oricare dintre intermediarii implicati in acelasi aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii poate fi exonerat de la obligatia de raportare daca detine dovezi concludente din care sa rezulte ca informatiile au fost deja raportate catre A.N.A.F. de un alt intermediar. 

In cazul in care obligatia de raportare revine contribuabilului relevant, dar exista mai multi contribuabili relevanti, contribuabilul relevant care raporteaza informatiile este cel care ocupa primul loc in lista de mai jos: 
a) contribuabilul relevant care a convenit cu intermediarul cu privire la aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii; 
b) contribuabilul relevant care gestioneaza implementarea aranjamentului transfrontalier care face obiectul raportarii. 

Sunt exonerati de la indeplinirea obligatiei de raportare contribuabilii relevanti care detin dovezi concludente din care rezulta ca informatiile au fost deja raportate catre A.N.A.F. de un alt contribuabil relevant. 

Termene de declarare si formularul utilizat

Printr-un ordin al presedintelui A.N.A.F. urmeaza sa fie aprobat modelul formularului prin intermediul caruia intermediarii sau contribuabilii isi vor indeplini obligatia de raportare. 

Intermediarii sau contribuabilii, dupa caz, trebuie sa raporteze pana la data de 31 august 2020 aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportarii pentru perioada cuprinsa intre 25 iunie 2018 si 1 iulie 2020. 

Dupa 01 iulie 2020 intermediarii raporteaza A.N.A.F. informatii, de care au luat cunostinta sau care se afla in posesia ori sub controlul lor, cu privire la aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportarii in termen de 30 de zile
a) din ziua urmatoare datei la care aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii este pus la dispozitie in vederea implementarii; sau 
b) din ziua urmatoare datei la care aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii este pregatit pentru implementare; sau 
c) din momentul in care a fost facut primul pas in demersul de implementare a aranjamentului transfrontalier care face obiectul raportarii. 

Contribuabilul relevant caruia ii revine obligatia de raportare raporteaza informatiile catre A.N.A.F. in termen de 30 de zile. Termenul de 30 de zile incepe sa curga din ziua urmatoare datei in care survine mai intai oricare dintre momentele urmatoare: 
a) aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii este pus la dispozitia respectivului contribuabil relevant in vederea implementarii; 
b) aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii este pregatit pentru implementarea de catre contribuabilul relevant; 
c) momentul in care a fost facut primul pas in procesul de implementare in legatura cu contribuabilul relevant. 


Contraventii si sanctiuni

Constituie contraventii:

  • neraportarea ori raportarea cu intarziere de catre intermediarii sau contribuabilii relevanti, dupa caz, a aranjamentelor transfrontaliere care fac obiectul raportarii. Aceasta se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 lei la 100.000 lei.
  • neindeplinirea de catre intermediar a obligatiei de notificare a altui intermediar sau a contribuabilului relevant. Aceasta se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 30.000 lei.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Noi obligatii de raportarea in sarcina expertilor contabili si consultantilor fiscali - aranjamentele transfrontaliere":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Ordinul nr. 1061/2020 privind emiterea deciziilor referitoare la dobanzi si penalitati de intarziere
    • In Monitorul Oficial, Partea I nr. 427 din 21.05.2020 a fost publicat Ordinul nr. 1061/2020 privind emiterea deciziilor referitoare la obligatii fiscale accesorii. Actul normativ a intrat in vigoare la data de 21 mai 2020 si prevede modificarea procedurii privind emiterea si comunicarea unor acte administrative de executare pentru debitorii care inregistreaza obligatii fiscale restante sub o anumita limita. Nu se emit decizii referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand dobanzi si...» citeste mai departe aici

  • Reducerea saptamanii de lucru de la 5 la 4 zile. Afla cum sa aplici CORECT noua legislatie
    • Art. 52 alin. (3) din Codul muncii va ofera o mana de ajutor binevenita in aceasta perioada de criza. Astfel, prevederea in cauza va permite sa reduceti programul de lucru al angajatilor dvs. de la 5 la 4 zile pe saptamana, cu reducerea corespunzatoare a salariului, pana la revenirea situatiei la normal. Aceasta masura este extrem de utila in contextul in care volumul de munca in firma dvs. a scazut, deci nu mai este nevoie de prezenta full-time a angajatilor, incasarile au scazut si ele, iar...» citeste mai departe aici

  • Societate cu activitate suspendata. Cesiune actionari. Inregistrari contabile si obligatii declarative
    • Societatea A detine titluri de participare in societatea B in procent de 40% din capital de mai bine de 1 an. Societatea A are trei actionari persoane fizice, carora le-a cesionat titlurile de participare detinute in B la valoarea nominala a actiunilor detinute de cedent in B. Cesionarii primesc in proprietate actiunile la data semnarii contractului de cesiune sub conditia rezolutorie a platii integrale a pretului stabilit prin contract in termen de 12 luni. Cesiunea a fost inregistrata la Reg....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016