
Atentie contabili!
Codul fiscal se schimba radical de la 1 ianuarie 2023!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz
Prin OG 5/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala au fost transpuse prevederile Directivei Europene 2018/822. Ordonanta instituie o serie de obligatii cu privire la raportarea aranjamentelor transfrontaliere.
Aranjamentul transfrontalier este un aranjament care implica fie mai mult de un stat membru, fie un stat membru si o tara terta, daca este indeplinita cel putin una din urmatoarele conditii:
1. nu toti participantii la aranjament sunt rezidenti in scopuri fiscale in aceeasi jurisdictie;
2. unul sau mai multi participanti la aranjament au in acelasi timp rezidenta fiscala in mai mult de o jurisdictie;
3. unul sau mai multi participanti la aranjament desfasoara o activitate economica in alta jurisdictie prin intermediul unui sediu permanent situat in jurisdictia respectiva, iar aranjamentul constituie totalitatea sau o parte a activitatii acelui sediu permanent;
4. unul sau mai multi participanti la aranjament desfasoara o activitate economica intr-o alta jurisdictie fara a avea rezidenta fiscala sau fara a institui un sediu permanent in acea jurisdictie;
5. un astfel de aranjament are un posibil impact asupra schimbului automat de informatii sau asupra identificarii beneficiarilor reali.
Un aranjament transfrontalier include de asemenea o serie de aranjamente. Un aranjament transfrontalier poate cuprinde mai multe etape sau mai multe parti.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea verde a Contabilitatii 2023 varianta online
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Aranjament poate fi comercializabil sau personalizat. Un aranjament comercializabil este un aranjament transfrontalier care este proiectat, comercializat, pregatit pentru implementare sau pus la dispozitie in vederea implementarii, fara a fi necesara o personalizare substantiala a acestuia;
Fac obiectul raportarii acele aranjamente transfrontaliere care prezinta anumite caracteristici si elemente ce ofera indicii cu privire la evitarea obligatiilor fiscale sau la obtinerea unui avantaj fiscal. Aceste caracteristici sunt denumite semne distinctive si se regasesc in Anexa la OG 5/2020. Ele se refera, in principal, la transferuri intra-grup de active necorporale greu de evaluat, achizitionarea de companii care inregistreaza pierderi si utilizarea pierderilor pentru reducerea obligatiilor fiscale, conversia veniturilor in capital sau in categorii de venituri scutite de la plata impozitelor, etc. In vederea detalierii aspectelor referitoare la modul de aplicare a prevederilor referitoare la tipurile de semne distinctive pe care intermediarii sau contribuabilii relevanti le utilizeaza in vederea stabilirii caracterului raportabil al aranjamentelor transfrontaliere, A.N.A.F. urmeaza sa elaboreze un ghid.
Obligatia de raportare revine intermediarului sau contribuabilului caruia i se pune la dispozitie un aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii in vederea implementarii sau care este pregatit sa implementeze un aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii sau care a implementat prima etapa a unui astfel de aranjament;
Ordonanta defineste intermediarul ca fiind orice persoana care proiecteaza, comercializeaza, organizeaza, pune la dispozitie in vederea implementarii sau gestioneaza implementarea unui aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii. De asemenea, inseamna orice persoana care, avand in vedere faptele si circumstantele relevante si pe baza informatiilor disponibile, a cunostintelor de specialitate relevante si a intelegerii necesare pentru furnizarea acestor servicii, stie sau ar fi rezonabil de asteptat sa stie ca s-a angajat sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane, ajutor, asistenta sau consiliere cu privire la proiectarea, comercializarea, organizarea, punerea la dispozitie in vederea implementarii sau gestionarea implementarii unui aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii.
Orice persoana are dreptul sa furnizeze A.N.A.F. dovezi ca nu a stiut si nu ar fi fost rezonabil de asteptat sa stie ca a fost implicata intr-un aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii. in acest scop, persoana respectiva se poate raporta la toate faptele si circumstantele relevante, la informatiile disponibile, precum si la cunostintele sale de specialitate relevante si la capacitatea sa de intelegere.
Pentru a fi un intermediar, o persoana trebuie sa indeplineasca cel putin una dintre urmatoarele conditii suplimentare:
1. sa fie rezidenta in scopuri fiscale in Romania;
2. sa aiba un sediu permanent pe teritoriul Romaniei prin intermediul caruia sa fie furnizate serviciile legate de aranjamentul in cauza;
3. sa fie constituita in Romania sau sa fie reglementata de legislatia nationala a Romaniei;
4. sa fie inregistrata intr-o asociatie profesionala in legatura cu prestarea de servicii juridice, fiscale sau de consultanta din Romania;
Astfel, in categoria intermediarilor se regasesc profesionisti din diferite domenii, printre care si consultanti fiscali si experti contabili.
In cazul intermediarilor care, potrivit legii, fac obiectul unei obligatii de pastrare a secretului profesional, acestia raporteaza aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportarii doar cu acordul scris al contribuabilului relevant.
In lipsa acestui acord:
a) intermediarul notifica, fara intarziere, in scris, oricarui alt intermediar obligatia de raportare;
b) intermediarul notifica, fara intarziere, in scris, contribuabilului relevant obligatia de raportare, in cazul in care nu exista un alt intermediar.
In cazul in care nu exista niciun intermediar, obligatia de raportare a informatiilor cu privire la aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii revine contribuabilului relevant.
In cazul in care exista mai multi intermediari, obligatia de raportare a informatiilor cu privire la aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii revine tuturor intermediarilor implicati in acelasi aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii. Oricare dintre intermediarii implicati in acelasi aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii poate fi exonerat de la obligatia de raportare daca detine dovezi concludente din care sa rezulte ca informatiile au fost deja raportate catre A.N.A.F. de un alt intermediar.
In cazul in care obligatia de raportare revine contribuabilului relevant, dar exista mai multi contribuabili relevanti, contribuabilul relevant care raporteaza informatiile este cel care ocupa primul loc in lista de mai jos:
a) contribuabilul relevant care a convenit cu intermediarul cu privire la aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii;
b) contribuabilul relevant care gestioneaza implementarea aranjamentului transfrontalier care face obiectul raportarii.
Sunt exonerati de la indeplinirea obligatiei de raportare contribuabilii relevanti care detin dovezi concludente din care rezulta ca informatiile au fost deja raportate catre A.N.A.F. de un alt contribuabil relevant.
Printr-un ordin al presedintelui A.N.A.F. urmeaza sa fie aprobat modelul formularului prin intermediul caruia intermediarii sau contribuabilii isi vor indeplini obligatia de raportare.
Intermediarii sau contribuabilii, dupa caz, trebuie sa raporteze pana la data de 31 august 2020 aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportarii pentru perioada cuprinsa intre 25 iunie 2018 si 1 iulie 2020.
Dupa 01 iulie 2020 intermediarii raporteaza A.N.A.F. informatii, de care au luat cunostinta sau care se afla in posesia ori sub controlul lor, cu privire la aranjamentele transfrontaliere care fac obiectul raportarii in termen de 30 de zile:
a) din ziua urmatoare datei la care aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii este pus la dispozitie in vederea implementarii; sau
b) din ziua urmatoare datei la care aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii este pregatit pentru implementare; sau
c) din momentul in care a fost facut primul pas in demersul de implementare a aranjamentului transfrontalier care face obiectul raportarii.
Contribuabilul relevant caruia ii revine obligatia de raportare raporteaza informatiile catre A.N.A.F. in termen de 30 de zile. Termenul de 30 de zile incepe sa curga din ziua urmatoare datei in care survine mai intai oricare dintre momentele urmatoare:
a) aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii este pus la dispozitia respectivului contribuabil relevant in vederea implementarii;
b) aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii este pregatit pentru implementarea de catre contribuabilul relevant;
c) momentul in care a fost facut primul pas in procesul de implementare in legatura cu contribuabilul relevant.
Contraventii si sanctiuni
Constituie contraventii:
Atentie contabili!
Codul fiscal se schimba radical de la 1 ianuarie 2023!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz
Articole similare
Atentie! Declaratia DAC6 trebuie depusa in maxim 30 de zile pentru aranjamente transfrontaliere demarate dupa 1 ianuarie 2021ANAF a actualizat PDF-ul inteligent pentru descarcarea DAC 6Declaratia DAC6 trebuie depusa in maxim 30 de zile. In caz contrar, amenzile ajung si la 100.000 leiCum a fost modificat Codul de procedura fiscala de Ordonanta Guvernului 5/2020 ( Tabel comparativ)Procedura DAC6. CE, UNDE si CUM raportam la ANAF?Articole similare
Termenul limita pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021OMFP nr. 3781/2019: Principalele aspecte privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare anualeAnaliza zilei: Noi reglementari privind certificatele verziOMPF 58/2021. Principalele aspecte privind depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale la 31 decembrie 2020Buletin informativ privind actele normative cu incidenta in materie fiscalaUltimele articole
Situatiile financiare pentru anul 2022 pot fi depuse pana pe 31 mai 2023. Ce amenzi risca firmele in caz contrarDin 1 ianuarie 2023 anumiti operatori economici ar putea avea noi obligatii de RAPORTARE CONTABILA, referitoare la impozitul pe profitRaportarile contabile la 30 iunie 2022 se depun cel mai tarziu pana pe 16 august (Ordinul 1669/2022)Entitatile NU intocmesc situatii financiare anuale daca nu au activitate de la constituire pana la sfarsitul exercitiului financiar de raportareSituatii financiare anuale in 2022: au fost introduse 4 conturi noi (Ordinul 85/2022)Articole similare
Depunerea Raportarilor contabile la 30 iunie se face pana la 16 august 2017Contabilii si contribuabilii reclama la Guvern problemele pe care le aduce Declaratia 394. Campul CNP e pe lista reclamatiilorNoutati Legislatie Fiscala 09 - 13 februarie 2009OMFP 1802/2014 in 117 Monografii contabile detaliateCauti contabili si servicii profesionale pentru infiintare firma? Afla cum gasesti repede ajutorul de care ai nevoie!Ultimele articole
Contabilitatea si fiscalitatea PFA de la A la Z in 222 pagini. Descopera GHIDUL practicNoutati TVA. EXPLICATII si SOLUTII direct de la ANAF:Contabilitate fara stres ori burnout! Solutii moderne aplicabile in contabilitateTestati GRATUIT lucrarea Consilierul Verde al Contabilului! Ofera pe loc raspunsul la orice problema din domeniuTraditia continua si de Paste: Participa GRATUIT la webinarul doritArticole similare
Atentie! Declaratia DAC6 trebuie depusa in maxim 30 de zile pentru ARANJAMENTE TRANSFRONTALIERE demarate dupa 1 ianuarie 2021Declaratia DAC6 trebuie depusa in maxim 30 de zile. In caz contrar, amenzile ajung si la 100.000 leiMFP propune amanarea termenelor pentru depunerea si schimbul de informatii din domeniul FISCAL. Sunt vizate aranjamentele transfrontaliereSfera de aplicare a directivei DAC6. Taxele si impozitele care NU intra sub imperiul raportariiObligatia declararii aranjamentelor tranfrontaliere conform Directivei UE 2018/822Ultimele articole
Consilier Fiscalitate practica: Serviciul unic de urgenta pentru situatii de criza in taxe si impoziteModificarile aduse Codului de procedura Fiscala de Legea 123/2021. Cum se raporteaza aranjamentele transfrontaliere?Procedura DAC6. CE, UNDE si CUM raportam la ANAF?Proiect de Ordin ANAF privind aprobarea formularului pentru raportarea aranjamentelor transfrontaliereSfaturi de la experti
Diurna impozabila peste plafonul legal. Tratament fiscal
Intrebare: Diurna externa impozabila acordata peste 3 salarii, salarii de baza corespunzatoare locului de munca ocupat, dar sub limita de 2,5 ori nivelul acordat pentru institutii publice, avand in vedere faptul ca se impoziteasa ca si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Obligatii declarative privind concediul de ingrijitor
Intrebare: La ce sectiune se evidentieza in declaratia 112 situatia unui salariat care a beneficiat de concediu de ingrijitor a unei persoane care locuieste in aceeasi gospodarie cu salariatul, cu o durata de 5 zile lucratoare intr-un an...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<