
Raportul Special
realizat de specialisti
In randurile de mai jos, avem de-a face cu situatia in care o persoana doreste sa se angajeze la un cabinet individual de insolventa pe postul de contabil. Vom stabili daca aceasta persoana poate sa ocupe o astfel de functie daca este absolvent de studii superioare economice, dar nu si expert contabil. De asemenea, vom vedea daca persoana in cauza poate semna bilanturi de lichidare in calitate de angajat.
Puteti sa ocupati functia de contabil sef/director economic daca aveti studii economice superioare si atributii privind conducerea contabilitatii entitatii, potrivit prevederilor din Legea contabilitatii nr. 82/1991, astfel:
Potrivit prevederilor art. 10, contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
In cazul in care contabilitatea este condusa potrivit prevederilor art. 10 alin. (2) si (3) sau pe baza de contracte/conventii civile incheiate potrivit Codului civil cu persoane fizice care au studii economice superioare, raspunderea pentru conducerea contabilitatii revine acestor persoane, potrivit legii si prevederilor contractual.
In privinta semnarii bilanturilor , potrivit prevederilor art.28 alin 10 ,situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie.
SAF-T Ghid de raportare corecta
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Potrivit prevederilor art. 61 din Legea 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, in vederea indeplinirii atributiilor sale, administratorul judiciar va putea desemna persoane de specialitate precum avocati, experti contabili, evaluatori sau alti specialisti. Numirea si nivelul remuneratiilor acestor persoane vor fi supuse aprobarii comitetului creditorilor in cazul in care acestea vor fi platite din averea debitoarei sau se vor supune standardelor de cost stabilite de Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa din Romania, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 86/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul in care se vor remunera din fondul de lichidare constituit potrivit prevederilor art. 39 alin. (4).
Potrivit prevederilor art. 63 din acelasi act normativ,in cazul in care dispune trecerea la faliment, judecatorul-sindic va desemna un lichidator judiciar, aplicandu-se, in mod corespunzator, dispozitiile art. 57, art. 59-62 si art. 140 alin. (6).
Atributiile administratorului judiciar inceteaza la momentul stabilirii atributiilor lichidatorului judiciar de catre judecatorul-sindic.
Poate fi desemnat lichidator judiciar si administratorul judiciar desemnat anterior.
Avand in vedere cele mentionate mai sus, apreciez ca bilanturile de lichidare ar trebui semnate de catre persoane fizice sau juridice membre CECCAR, desemnate conform prevederilor mai sus mentionate, intrucat cabinetul de insolventa conform prevederilor legale nu are atributii privind intocmirea bilantului de lichidare.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil, consultant fiscal
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Intocmire bilant contabil. Poate fi semnat de un consultant fiscal?Situatiile financiare anuale, modificate: termene de depunere, SEMNARE BILANT, balanta de verificareBilant interimar 2023. Trebuie semnat de un expert contabil?SEMNARE BILANT anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmeiSituatii financiare anuale. Poate asociatul unei firme, din calitate de angajat-contabil sef, sa semneze bilantul?Articole similare
Anunt ANAF: Prevederi legale privind insolventa persoanelor fiziceSituatii in care o societate NU mai aplica impozitul pe veniturile microintreprinderiiReorganizari, lichidari, transferuri de active. Sinteza unor prevederi importanteImpozit pe dividende incepand cu anul 2016Revista Romana de Fiscalitate nr. 30Ultimele articole
Situatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorDeducerea personala de baza a crescut din ianuarie 2025. Impact asupra salariilor si impozitului pe venitFirme care nu au depus la timp bilantul si au trecut la impozit pe profit. Mai pot reveni la impozit micro?D205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareFirme nou-infiintate. De cand incepe perioada de raportare in D101Articole similare
Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunarInregistrarea in scopuri de TVA: Prevederi privind criteriile de evaluare a riscului fiscal. Anexele 5 si 6 (proiect MFP)OMFP 2018/2016: Facilitati fiscale noi pentru domeniile de cercetare-dezvoltareAchizitie imobil. Cheltuieli care se includ in costul de achizitieExpertii contabili persoane fizice NU se regasesc in lista din aplicatia pentru schema HoReCa daca nu indeplinesc o anumita conditieUltimele articole
MEGA OFERTELE lunii decembrie de la R&S! Titluri de fiscalitate reduse cu pana la 75% si transport GRATUITSemnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmeiSituatiile financiare anuale, modificate: termene de depunere, semnare bilant, balanta de verificareIntocmire bilant contabil. Poate fi semnat de un consultant fiscal?ATENTIE maxima la E-Factura si E-Transport: tu stii cum sa aplici noutatile? Descopera GHIDUL actualizatArticole similare
Aprobarea contului general anual de executie a bugetului de stat, in discutii la GuvernCABINET avocat. Registre si cheltuieli deductibileObligatii declarative cu explicatii concrete. Ce trebuie rezolvat pana la 25 februarie?Noutati Legislatie Fiscala 09 - 13 februarie 2009Noutati Legislatie Fiscala 02-08 iunie 2008Ultimele articole
SAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406SAF-T in 2024. Contribuabili care trebuie sa depuna D406 si persoane care NU au aceasta obligatieControale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna augustE-factura: Facturile catre persoane fizice trebuie emise prin sistem?Avem solutia simpla pentru a va reduce la ZERO factura la energie electricaArticole similare
Cum tratam fiscal cheltuielile efectuate de o societate cu conservarea unei cladiri?Operatiunile economice privind dreptul de folosinta sau de proprietate al mijloacelor de jocFacturi primite cu intarziere de firme. Cum sunt tratate CONTABIL si fiscal?Deducere TVA din bon fiscal. Cerinte si conditiiImpozitul pe constructii in 2015. Analiza consultantUltimele articole
Impozit special bunuri mobile si imobile. MONOGRAFIE CONTABILaFormulare ONRC: Cine poate semna si depune cereri de inmatriculare sau inregistrare la registrul comertuluiE-Factura: Raspunsuri ANAF cu privire la dublarea facturilor in SPVDeclaratia de trezorerie se depune, de ONG-uri, odata cu bilantul anual. Ce schimbari propune ANAFSAF-T in 2025. Pentru D406 privind Activele NU se acorda perioada de gratieSfaturi de la experti
Sistem de impozitare pe profit in cazul intermedierii in asigurari
Intrebare: Daca societatea in cauza este doar intermediar si nu emite el polita de asigurare, tot are obligatia sa treaca la profit?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Daca totalul facturii primite este 100 euro, impozitul de 16% se aplica la total factura si va primi restul diminuat (84 euro) sau voi plati factura intreaga iar impozitul il calculez prin marirea bazei?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA