Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect: Unitatile ANAF, amendate cu pana la 10.000 lei daca NU respecta anumite termene in relatia cu contribuabilii

29-Mai-2024
1048
Proiect: Unitatile ANAF, amendate cu pana la 10.000 lei daca NU respecta anumite termene in relatia cu contribuabilii

O noua propunere legislativa prevede amezi usturatoare, de pana la 10.000 lei, pentru functionarii ANAF, in cazul in care acestia nu respecta termenele pentru transmiterea comunicarilor catre contribuabili, in vederea demararii procedurii de mediere, procedura care opreste executarea silita.

Conform Proiectului, nerespectarea de catre organele fiscale a obligatiei de a organiza intalnirea cu contribuabilul in vederea demararii procedurii de mediere va fi considerata drept contraventie si va fi pedepsita cu amenda de la 2.000 lei la 10.000 lei, amenda urmand sa fie aplicata functionarilor ce aveau obligatia de a indeplini procedura.

Dupa depunerea procedurii de mediere, executarea silita inceteaza pana la finalizarea medierii. Dar exista cazuri in care ANAF nu raspunde in termen, nu raspunde luni de zile sau niciodata, drept pentru care executarea silita continua, fara a da contribuabilului posibilitatea de a aduce clarificari.

Contribuabilii au la dispozitie 15 zile sa initieze procedura de mediere, procedura care opreste exectarea silita, pentru a aduce clarificari cu privire la situatia lor fiscala. ANAF este obligat sa raspunda la notificarea de mediere in maximum 10 zile si sa organizeze intalnirea cu contribuabilul, procedura care se va finaliza prin incheierea unui proces-verbal in care se consemneaza solutiile identificate.

Atentie! Contribuabilul are 15 zile sa plateasca sumele datorate. In caz contrar, va fi demarata procedura de executare silita.

Senatorul USR, Cristian Bordei, sustine ca masura va avea ca efect responsabilizarea organelor fiscale:

Exista foarte multe situatii in care contribuabilii sunt executati abuziv de catre organul fiscal, fara sa existe clarificarea obligatiei fiscale inscrise in somatie. In astfel de cazuri, contribuabilul are dreptul sa solicite, conform legii, initierea procedurii de mediere, pe parcursul careia executarea silita se suspenda, insa adesea ANAF ignora pur si simplu termenele legale prevazute pentru aceasta procedura. De cele mai multe ori, victimele acestei incalcari a legii de catre organele fiscale/ANAF sunt, in majoritate, persoane cu venituri mici, varstnici cu pensii infime, familii cu mai multi copii, familiile monoparentale, categorii care nu isi permit sa apeleze la consultanta de specialitate sau la avocati”.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016