Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proprietarii care reduc chiria pe perioada starii de urgenta ar putea beneficia de scutiri de impozit (Proiect de Lege)

05-Mai-2020
3320

Proiectul de Lege care prevede aplicarea unor scutiri de la plata chiriei pe perioada starii de urgenta a fost adoptat de Camera Deputatilor. Proprietarii ar putea beneficia de scutiri de impozit daca reduc chiriile cu 30%.

Proiectul de Lege, care trebuie sa fie promulgat si de Presedintele Romaniei pentru a intra in vigoare, prevede amanarea la cerere a platii chiriilor pentru locatarii a caror activitate a fost intrerupta sau restransa pe perioada starii de urgenta. 

Extras din Legea privind aplicarea unor facilitati de la plata chiriei pentru perioada aferenta starii de urgenta: 

Camera Deputatilor adopta prezentul proiect de lege

Art. 1. – 
(1) Locatarii: operatori economici, practicanti ai profesiilor liberale, entitatile juridice de drept privat, a caror activitate a fost intrerupta sau a caror venituri sau incasari au scazut cu cel putin 15% in luna martie 2020 fata de media ultimului an calendaristic in perioada de aplicare a starii de urgenta, persoanele fizice afectate economic direct sau indirect in perioada de aplicare a starii de urgenta, pot amana la cerere, fara plata de dobanzi si penalitati, plata chiriei pentru folosinta imobilelor inregistrate ca sedii, puncte de lucru sau locuinte. 

(2) Plata chiriilor catre locatori pentru categoriile de locatari prevazute la alin. (1) va fi efectuata de catre organul fiscal teritorial competent, in contul locatorilor la cererea locatarilor. 

(3) Cererea locatarului va fi insotita de urmatoarele: 


a) contractul de locatiune intre locator si locatar. 
b) act aditional intre locator si locatar la contractul de locatiune, care va contine urmatoarele:
- acordul partilor pentru amanarea platii chiriei, durata perioadei de amanare a platii chiriei, suma aferenta acestei perioade de amanare. 
- date de identificare ale locatorului si locatarului.
- datele contului bancar al locatorului in care urmeaza a se face plata de catre organul fiscal teritorial competent. 
- data semnarii si semnaturile ambelor parti.
c) orice fel de act al locatarului care dovedeste imposibilitatea platii chiriei in perioada specificata in actul aditional dintre locator si locatar. 

(4) Pentru a beneficia de amanarea la plata chiriei, categoriile de locatari prevazute la alin. (1) trebuie sa puna la dispozitia organului fiscal teritorial competent orice fel de act justificativ care sa ateste imposibilitatea platii chiriei in perioada specificata in actul aditional dintre locator si locatar.

(5) Pot face cerere de plata catre operatorul fiscal teritorial competent, locatorii care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii: 
a) chiria lunara specificata in actul aditional dintre locator si locatar specificat la art. 1 alin. (3) lit. b) este mai mica, cel mult egala cu chiria din februarie 2020.
b) valoarea maxima a chiriei lunare din actul aditional este de maximum 10.000 RON pentru operatorii economici pentru fiecare locatie si maximum 2.000 RON pentru persoane fizice pentru o singura locatie.

(6) Cererea prevazuta la alin. (3), poate fi depusa si prin posta electronica la o adresa de e-mail care va fi afisata pe pagina de internet a fiecarui organ fiscal teritorial.

Art. 2. – 
(1) Prin derogare de la prevederile art. 84 alin. (1) - (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2020 nu sunt venituri impozabile veniturile din cedarea folosintei bunurilor imobile obtinute in baza unor contracte de inchiriere/subinchiriere sau uzufruct.

(2) Contribuabilii care beneficiaza de prevederile alin. (1) sunt aceia care reduc pe perioada anului 2020 contravaloarea folosintei bunului imobil, stabilita in bani si/sau in natura, potrivit contractului incheiat intre parti, cu cel putin 30% fata de contravaloarea folosintei bunului imobil aferenta lunii februarie 2020. 

(3) Perioada pe care contribuabilii pot beneficia de prevederile alin. (1) este perioada pe care s-a negociat scaderea contravalorii folosintei bunului imobil, dar nu mai mult de 31 decembrie 2020. 3 

(4) Prin derogare de la prevederile art. 170 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2020 nu intra in plafonul de calcul anual definit la art. 170 alin. (2) contravaloarea folosintei bunului imobil, stabilita in bani si/sau in natura, potrivit contractului incheiat intre parti, redusa cu cel putin 30% fata de contravaloarea folosintei bunului imobil aferenta lunii februarie 2020. 

(5) De prevederile alin. (1) si (4) beneficiaza si persoanele fizice care in anul 2019 au realizat venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere, si, incepand cu anul 2020, au calificat aceste venituri in categoria veniturilor din activitati independente, in conditiile stabilite la alin (2) si (3).

(6) In cazul contribuabililor platitori de impozit pe profit si ai celor care datoreaza impozitul pe veniturile microintreprinderilor, veniturile din cedarea folosintei bunurilor imobile obtinute in baza unor contracte de inchiriere/subinchiriere sau uzufruct sunt impozabile doar in proportie de 80% din valoarea lor.

(7) Contribuabilii care beneficiaza de prevederile alin. (6) sunt aceia care reduc pe perioada anului 2020 contravaloarea folosintei bunului imobil, stabilita in bani si/sau in natura, potrivit contractului incheiat intre parti, cu cel putin 20% fata de contravaloarea folosintei bunului imobil aferenta lunii februarie 2020. 

(8) Veniturile pentru care se beneficiaza de prevederile alin. (6) sunt doar acele venituri rezultate din contractele pentru care contribuabilii au redus contravaloarea folosintei bunului imobil, potrivit alin. (7). 

(9) Perioada pe care contribuabilii pot beneficia de prevederile alin. (6) este perioada pe care s-a negociat scaderea contravalorii folosintei bunului imobil, dar nu mai mult de 31 decembrie 2020. 

Art. 3. – 
(1) Locatarii care beneficiaza de prevederile art. 1 alin. (1) sunt obligati sa plateasca chiriile lunare, a caror plata a fost amanata prin act aditional intre locator si locatar, organului fiscal teritorial competent, care a platit aceste chirii locatorului, esalonat, in rate egale, dupa perioada in care plata a fost amanata, pana la 31 decembrie 2020. 4

(2) In cazul in care, locatarii nu isi indeplinesc obligatia prevazuta la alin. (1), organul fiscal teritorial competent procedeaza la executarea silita a creantelor nerecuperate, conform Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. 

Art. 4. - Facilitatile prevazute la art. 1 alin. (1) se aplica in mod corespunzator pentru toata perioada starii de urgenta, precum si pentru luna urmatoare celei in care a incetat starea de urgenta. 

Art. 5. - In termen de 15 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, ministerele de resort vor elabora proceduri de punere in aplicare.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici