Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Regularizarea contributiilor sociale pentru anul 2017 ? a fost publicata procedura

09-Aug-2018
4133

Avand in vedere modificarile legislative cu privire la contributiile sociale introduse in anul 2018 prin O.U.G. nr. 18/2018, acest act normativ prevede si dispozitii tranzitorii pentru aplicarea noilor reglementari. Astfel, la art. II alin. (5) din aceasta ordonanta s-a stabilit ca, pentru veniturile aferente perioadelor anterioare anului fiscal 2018, contributiile sociale obligatorii sunt cele in vigoare in perioada careia ii sunt aferente veniturile, iar pentru regularizarea contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate sunt aplicabile reglementarile legale in vigoare in respectiva perioada. 

Astfel, pentru veniturile realizate in anul 2017, stabilirea si regularizarea contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoanele fizice se realizeaza de organul fiscal central competent prin emiterea unei decizii de impunere, pe baza datelor declarate de contribuabili in declaratia privind veniturile realizate din Romania (formular 200), declaratia privind veniturile realizate din strainatate (formular 201) sau in Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, Capitolul I „Date privind veniturile realizate in anul 2017”, dupa caz. 

Prin OANAF nr. 1701/2018, publicat in M.Of. nr. 672 din 02.08.2018, a fost aprobata Procedura de stabilire si de regularizare a contributiei de asigurari sociale de sanatate si a contributiei de asigurari sociale datorate de persoanele fizice.

Procedura cuprinsa in Anexa nr. 1 la OANAF 1701/2018 se aplica pentru stabilirea si regularizarea:

1. contributiei de asigurari sociale datorata pentru anul fiscal de referinta de persoanele care realizeaza venituri din activitati independente determinate in sistem real, si anume:
- venituri din activitati de productie, comert, prestari de servicii;
- venituri din profesii liberale;
- venituri din drepturi de proprietate intelectuala.

In vederea identificarii persoanelor fizice care datoreaza contributia de asigurari sociale in anul fiscal de referinta, organul fiscal central competent stabileste lista contribuabililor care au realizat venituri din activitati independente, determinate in sistem real, pe baza declaratiei privind venitul realizat (formularele 200 si 201) sau a declaratiei unice depuse de contribuabili, potrivit legii.

2. contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru urmatoarele categorii de venituri:

- venituri din activitati independente (venituri din activitati de productie, comert, prestari de servicii, venituri din profesii liberale si venituri din drepturi de proprietate intelectuala, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente);
- venituri din activitati agricole, silvicultura, piscicultura;
- venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlurilor II, III din Codul fiscal sau Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125 din Codul fiscal;
- venituri din cedarea folosintei bunurilor;
- investitii;
- venituri din alte surse.

Stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice pentru anul fiscal de referinta se realizeaza pe baza declaratiilor de venit ((formularele 200 si 201))/declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - cap. I depuse de contribuabili, precum si pe baza declaratiilor depuse de platitorii de venituri (formular 205).

Stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anul fiscal de referinta se realizeaza si pentru contribuabilii care au depus declaratii privind venitul estimat/norma de venit in luna decembrie si pentru care nu s-au stabilit plati anticipate, conform legii.

Stabilirea obligatiilor anuale de plata a contributiei de asigurari sociale/ contributiei de asigurari sociale de sanatate se face prin decizie de impunere de catre organul fiscal competent. Prin decizia de impunere se efectueaza si regularizarea contributiilor prin scaderea din contributia anuala datorata a sumelor reprezentand plati anticipate. Modelul si continutul formularului 631 "Decizie de impunere anuala pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate si a contributiei de asigurari sociale" au fost, de asemenea aprobate prin OANAF 1701/2018.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016