Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Retragerea optionala din evidenta platitorilor de TVA. Ce procedura e valabila in 2017?

10-Apr-2017
9531

Tinem sa va prezentam rezolvarea corecta a situatiei in care se doreste retragerea optionala din evidenta platitorilor de TVA, alaturi de obligatia de a efectua ajustarea, precum si procedura aferenta.

"O societate cu TVA trimestrial (TVA la incasare) vrea retragerea optionala de la TVA. Din anul 2015 pana in prezent nu a mai obtinut venituri avand doar factura de telefon drept cheltuiala. In balanta mai exista stoc de marfuri la pret de vanzare (comert cu amanuntul):
- Debit 371 = 17369.35 lei
- Credit 378 = 2024.90 lei
- Credit 44281 = 3361.29 lei (TVA 24%).
Cum trebuie procedat pentru a iesi de la TVA? Trebuie facuta o ajustare? Cum vom proceda?".

 

Conform prevederilor art. 310 alin. (7) din Codul fiscal, retragerea din evidenta platitorilor de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire este posibila daca persoana impozabila respectiva indeplineste, cumulativ, urmatoarele doua conditii:



1) in cursul anului calendaristic precedent nu depaseste plafonul de scutire de 220.000 lei;
2) la data solicitarii nu a depasit plafonul de scutire pentru anul in curs.

Solicitarea se depune la organul fiscal competent intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila respectiva, iar anularea este valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA.

Solicitarea are loc prin completarea formularului cod 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (010), cod 14.13.01.10.11/1" la capitolul V. DATE PRIVIND VECTORUL FISCAL punctul 1. Taxa pe valoarea adaugata sectiunea "Anularea inregistrarii in scopuri de TVA si scoaterea din evidenta ca persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA" , punct 1.5 "Ca urmare a solicitarii persoanei impozabile, intrucat nici cifra de afaceri din anul precedent, nici cifra de afaceri realizata in anul in curs pana la data solicitarii nu au depasit plafonul de scutire prevazut la art. 310 alin. (1) din Codul fiscal" , subpunct:
- 1.15.1. Cifra de afaceri din anul precedent realizata, potrivit dispozitiilor legale in vigoare;
- 1.15.2. Cifra de afaceri realizata in anul in curs, pana la data depunerii prezentei, calculata potrivit legii.

Pentru marfurile existente in stoc la data retragerii din evidenta platitorilor de TVA trebuie efectuata ajustarea sumei TVA deduse la momentul achizitiei marfurilor respective. Ajustarea se efectueaza conform prevederilor art. 304 din Codul fiscal alin. (1) lit. c) din Codul fiscal
" (1) In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri:….
c) persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate. ". Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la punctul 78 alin. (1) din normele de aplicare ale acestui articol" (1) In situatia in care intervin situatiile prevazute la art. 304 alin. (1) din Codul fiscal, se ajusteaza taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor, activelor corporale fixe in curs de executie. Ajustarea reprezinta …… anularea totala sau partiala a deducerii exercitate initial in situatia in care persoana impozabila pierde potrivit legii dreptul de deducere, denumita in continuare ajustare negativa. Ajustarea se evidentiaza in decontul de taxa aferent perioadei fiscale in care a intervenit evenimentul care a generat ajustarea. "

Suma TVA rezultata din ajustare se inregistreaza prin formula contabila 635 sau 6588 = 4426 se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari cu semnul minus si se raporteaza prin ultimul decont de TVA cod 300 la randul 32 “Regularizari taxa dedusa”. Daca ajustarea nu s-a raportat prin ultimul decont 300, se poate efectua, ulterior, suma rezultata din ajustare fiind raportata prin formularul cod 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata" reglementat prin O.M.F.P. nr. 793 din 19 februarie 2016.

Ajustarea sumei TVA deduse trebuia efectuata pe baza listelor de inventariere a bunurilor aflate in stoc si a bunurilor de capital existente in patrimoniul firmei la data retragerii din evidenta platitorilor de TVA pe baza unor situatii operative de calcul a sumei TVA care trebuie ajustata. Din listele de inventariere trebuie sa rezulte cota de TVA in vigoare la momentul exercitarii dreptului de deducere a TVA, astfel incat suma TVA ajustata determinata pe baza situatiilor operative sa fie egala cu suma TVA dedusa anterior, la momentul intrarii marfurilor in patrimoniu, de exemplu 24% sau 20% sau 19%.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabillitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016