Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sponsorizari catre institutii publice: Inscrierea in Registrul Unitatilor de cult si depunerea Declaratiei 163

14-Mai-2019
20314

"Institutiile publice - primarii, scoli etc. - trebuie sa se inscrie in Registrul unitatilor de cult si sa depuna declaratia 163 pentru a beneficia de sponsorizari? Unitatea care face sponsorizarea catre institutiile publice neinscrise in acel Registru si care nu au depus declaratia 163 poate deduce cheltuiala cu sponsorizarea?

Raspunsul specialistului

In conformitate cu Legea 500/2002, institutiile publice pot folosi, pentru desfasurarea activitatii lor, bunuri materiale si fonduri banesti primite de la persoanele juridice si fizice, sub forma de donatii si sponsorizari, cu respectarea dispozitiilor legale. Termenul de institutie publica reprezinta denumirea generica ce include Parlamentul, Administratia Prezidentiala, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice, alte autoritati publice, institutiile publice autonome, precum si institutiile din subordinea/coordonarea acestora, finantate din bugetele statului.

Pe de alta parte, Codul Fiscal precizeaza faptul ca inscrierea in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale se realizeaza pe baza solicitarii entitatii,daca sunt indeplinite cumulativ, la data depunerii cererii, urmatoarele conditii:

  • desfasoara activitate în domeniul pentru care a fost constituita, pe baza declaratiei pe propria raspundere;
  • si-a indeplinit toate obligatiile fiscale declarative prevazute de lege;
  • nu are obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, mai vechi de 90 de zile;
  • a depus situatiile financiare anuale, prevazute de lege;
  • nu a fost declarata inactiva.

Totodata, contribuabilii care efectueaza sponsorizari, scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:

  • valoarea calculata prin aplicarea a 0,5% la cifra de afaceri; 
  • valoarea reprezentând 20% din impozitul pe profit datorat.

In cazul sponsorizarilor efectuate catre entitati persoane juridice fara scop lucrativ, inclusiv unitati de cult, sumele aferente acestora se scad din impozitul pe profit datorat, în limitele prevazute mai sus, doar daca beneficiarul sponsorizarii este înscris, la data încheierii contractului, în Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.

Referitor la sponsorizare, Legea 32/1994 stabileste si faptul ca poate fi beneficiar al sponsorizarii:

  •  orice persoana juridica fara scop lucrativ, care desfasoara in Romania sau urmeaza sa desfasoare o activitate in domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific - cercetare fundamentala si aplicata,umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice;
  •  institutiile si autoritatile publice, inclusiv organele de specialitate ale administratiei publice, pentru activitatile prevazute mai sus.

In consecinta, ultima mentionare legislativa face o distinctie clara intre persoanele juridice fara scop lucrativ (mentionate de Codul Fiscal in legatura cu scaderea sponsorizarii din impozitul pe profit si delimitate si de Legea 146/2002 – in cazul fundatiilor judetene pentru tineret sau de Legea 69/2000 – federatiilor sportive nationale) si institutiile publice. Ca urmare si in concluzie, atat Codul Fiscal cat si Procedura aprobata prin Ordinul 819/2019 nu mentioneaza institutiile publice in categoria entitatilor obligate sau care au posibilitatea inscrierii in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.In consecinta, nici entitatile care efectueaza sponsorizari catre institutiile publice nu pot scadea sumele respective din impozitul pe profit datorat, bineinteles, in limitele prevazute de Codul Fiscal.

Totusi, avand in vedere pe de o parte, faptul ca Legea 32/1994 prevede si posibilitatea sponsorizarii institutiilor publice, detaliind chiar si procedura de inregistrare si raportare a sumelor respective, iar pe de alta parte, nealinierea, incosecventa si lipsa de detaliere prin intermediul normelor a prevederilor legale referitoare la chestiunea in discutie, se recomanda inaintarea de catre institutiile publice respective, a unei cereri de confirmare catre institutiile statului abilitate (ANAF – chiar si sub forma formularului 163, Prefectura) in paralel cu monitorizarea eventualelor noutati ale prevederilor legale referitoare la sponsorizarea institutiilor publice (Normele metodologice ale Codului Fiscal).



Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025

    • ANPC impune noi obligatii comerciantilor: afis obligatoriu privind interdictia vanzarii produselor din tutun minorilor, din 11 mai 2025.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Fisa capacitatii de cazare si reglementari cheie

    • In contextul dezvoltarii accelerate a turismului local si a numarului tot mai mare de persoane fizice care inchiriaza camere in scop turistic, fisa capacitatii de cazare a devenit un document esential pentru evidentierea activitatii si conformarea fiscala. Aceasta fisa nu doar ca ofera o imagine clara asupra numarului de camere inchiriate si a veniturilor estimate, dar este si un instrument de baza pentru stabilirea corecta a normelor de venit si, implicit, a obligatiilor fiscale. Iar in...» citeste mai departe aici

  • Prosumatori. Ce avantaje au prosumatorii persoane fizice

    • Productia de energie electrica "acasa" nu mai este doar o optiune ecologica, ci si una fiscal avantajoasa. Conceptul de prosumator, consumatorul care isi produce propria energie si poate livra surplusul in re?ea, a capatat tot mai multa importanta in Romania, odata cu cresterea interesului pentru sursele regenerabile, in special panourile fotovoltaice. Legislatia actuala ofera o serie de beneficii concrete pentru persoanele fizice care devin prosumatori, inclusiv scutiri...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 in 2025. Model de completare util pentru firme

    • Declaratia 101 (D101) este documentul fiscal esential prin care contribuabilii platitori de impozit pe profit isi declara obligatiile fiscale anuale. Formularul D101 are, conform Ordinului 206/2025, instructiuni clare privind completarea si termenul de depunere, extins pana la 25 iunie 2025. In acest articol vom vedea un exemplu pentru completarea D101, explicand pas cu pas modul de calcul al rezultatului fiscal, evidentierea amortizarii si completarea corecta a principalelor randuri din...» citeste mai departe aici

  • SECRETUL unei contabilitati impecabile

    • Inchipuiti-va ca una dintre firmele careia ii tineti contabilitatea este supusa unui audit sau unui control de la Fisc, situatie in care, evident, trebuie sa poata furniza pe loc tot felul de documente care i se solicita – de la statutul firmei si lista actionarilor pana la rapoarte financiare, facturi, declaratii fiscale, documente de plata, contracte etc. Nicio problema! Dvs., contabilul firmei, aveti toate aceste documente intr-un fisier personalizat, excelent organizat si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016