
Raportul Special
realizat de specialisti
"Institutiile publice - primarii, scoli etc. - trebuie sa se inscrie in Registrul unitatilor de cult si sa depuna declaratia 163 pentru a beneficia de sponsorizari? Unitatea care face sponsorizarea catre institutiile publice neinscrise in acel Registru si care nu au depus declaratia 163 poate deduce cheltuiala cu sponsorizarea?
In conformitate cu Legea 500/2002, institutiile publice pot folosi, pentru desfasurarea activitatii lor, bunuri materiale si fonduri banesti primite de la persoanele juridice si fizice, sub forma de donatii si sponsorizari, cu respectarea dispozitiilor legale. Termenul de institutie publica reprezinta denumirea generica ce include Parlamentul, Administratia Prezidentiala, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice, alte autoritati publice, institutiile publice autonome, precum si institutiile din subordinea/coordonarea acestora, finantate din bugetele statului.
Pe de alta parte, Codul Fiscal precizeaza faptul ca inscrierea in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale se realizeaza pe baza solicitarii entitatii,daca sunt indeplinite cumulativ, la data depunerii cererii, urmatoarele conditii:
Totodata, contribuabilii care efectueaza sponsorizari, scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:
In cazul sponsorizarilor efectuate catre entitati persoane juridice fara scop lucrativ, inclusiv unitati de cult, sumele aferente acestora se scad din impozitul pe profit datorat, în limitele prevazute mai sus, doar daca beneficiarul sponsorizarii este înscris, la data încheierii contractului, în Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.
Referitor la sponsorizare, Legea 32/1994 stabileste si faptul ca poate fi beneficiar al sponsorizarii:
In consecinta, ultima mentionare legislativa face o distinctie clara intre persoanele juridice fara scop lucrativ (mentionate de Codul Fiscal in legatura cu scaderea sponsorizarii din impozitul pe profit si delimitate si de Legea 146/2002 – in cazul fundatiilor judetene pentru tineret sau de Legea 69/2000 – federatiilor sportive nationale) si institutiile publice. Ca urmare si in concluzie, atat Codul Fiscal cat si Procedura aprobata prin Ordinul 819/2019 nu mentioneaza institutiile publice in categoria entitatilor obligate sau care au posibilitatea inscrierii in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.In consecinta, nici entitatile care efectueaza sponsorizari catre institutiile publice nu pot scadea sumele respective din impozitul pe profit datorat, bineinteles, in limitele prevazute de Codul Fiscal.
Totusi, avand in vedere pe de o parte, faptul ca Legea 32/1994 prevede si posibilitatea sponsorizarii institutiilor publice, detaliind chiar si procedura de inregistrare si raportare a sumelor respective, iar pe de alta parte, nealinierea, incosecventa si lipsa de detaliere prin intermediul normelor a prevederilor legale referitoare la chestiunea in discutie, se recomanda inaintarea de catre institutiile publice respective, a unei cereri de confirmare catre institutiile statului abilitate (ANAF – chiar si sub forma formularului 163, Prefectura) in paralel cu monitorizarea eventualelor noutati ale prevederilor legale referitoare la sponsorizarea institutiilor publice (Normele metodologice ale Codului Fiscal).
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Examen Consultant Fiscal 2025
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Prin ce difera inregistrarea unei amenzi la o institutie publicaOMFP 2890/2016 pentru aprobarea normelor metodologice privind incheierea exercitiului bugetar al anului 2016Articole similare
Tratamentul fiscal al cheltuielilor privind acordarea folosintei unui teren unei sucursale a societatii din SUASponsorizare asociatie non-profit - platitoare de impozit pe profit: Reglementari contabileFacilitati fiscale pentru sponsorizare in anul 2019Societate platitoare de impozit pe profit. Sponsorizare. Procedura de aplicare si documentele necesareSponsorizare persoana juridica cu an fiscal diferit de anul calendaristicUltimele articole
Ce este mecenatul si ce trebuie sa stii despre actiunea de mecenat din punct de vedere fiscalSponsorizari acordate gradinitelor de stat. DeductibilitateValoarea produselor acordate ca sponsorizareDeducere cheltuieli sponsorizare catre o persoana juridica nonprofit nerezidentaCompletare si depunere D107 pentru sponsorizarea altor entitatiSfaturi de la experti
Persoane fizice exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate
Intrebare: In acest caz cum se procedeaza? Administratorul a fost insarcinata in anul 2024, a nascut in 2025 pe 26 februarie, care sunt procedurile in acest caz? Se mai depune 212 ? Cum se completeaza? Se mai plateste suma aferenta de 7.920...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Valoare impozitata cu impozit pe profit
Intrebare: Pentru cladirea amortizata integral, in urma reevaluarii, nu s-a stabilit o noua durata de viata. Are importanta ca dupa reevaluare aceasta nu a mai fost amortizata? Scoaterea din gestiune (cheltuiala) este la valoarea reevaluata....
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA