Studiu de caz: Implicatiile fiscale in cazul unui sejur acordat salariatilor
Angajatorul are dreptul de a acorda angajatilor, in afara salariului de baza, anumite bonusuri sau indemnizatii, reglementate de lege. Astfel, in cazul in care o companie doreste sa ofere un sejur de mai multe zile de concediu la mare unui anumit numar de angajati, va trebui vazut ce implicatii fiscale atrage aceasta actiune.
Indiferent de profilul acestui sejur, legea considera ca acesta reprezinta, din punct de vedere fiscal, un avantaj in natura oferit salariatilor. Astfel, art. 296 indice 15 lit. p) din Codul fiscal reglementeaza scutirea de plata contributiilor sociale a avantajelor primite in legatura cu o activitate dependenta. Potrivit acestui text de lege, nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii avantajele primite in legatura cu o activitate dependenta, fara insa a fi limitate la:
1. utilizarea oricarui bun, inclusiv a unui vehicul de orice tip, din patrimoniul afacerii, in scop personal, cu exceptia deplasarii pe distanta dus-intors de la domiciliu la locul de munca;
2. cazarea, hrana, imbracamintea, personalul pentru munci casnice, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit sau la un pret mai mic decat pretul pietei;
3. abonamentele si costul convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice, in scop personal;
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
4. permisele de calatorie pe orice mijloace de transport, folosite in scopul personal;
5. primele de asigurare platite de catre suportator pentru salariatii proprii sau alt beneficiar de venituri din salarii, la momentul platii primei respective, altele decat cele obligatorii.
Sunt astfel excluse, prin Codul fiscal, avantajele prevazute la art. 296 indice 15 lit. p) din baza de calcul al contributiilor sociale. Insa, in ceea ce priveste baza de calcul al contributiilor sociale la pct.8 din Norme metodoligce date in aplicarea art. 296 indice 4 din Codul fiscal se prevede ca "veniturile care se includ in castigul brut realizat din activitati dependente, care reprezinta baza lunara de calcul al contributiilor sociale individuale obligatorii, in cazul persoanelor prevazute la art. 296.3 lit. a) si b) din Codul fiscal sunt cele prevazute la art. 296.4 din Codul Fiscal si la pct. 68 din normele metodologice de aplicare a titlului III din Codul fiscal , date in aplicarea art. 55 alin. (1) si (2) din Codul fiscal , cu exceptia veniturilor asupra carora nu exista obligatia platii contributiilor sociale potrivit reglementarilor specifice fiecarei contributii sociale, precum si celor din legislatia privind asigurarile sociale.
In baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii se includ si veniturile realizate ca urmare a activitatilor de creare de programe pentru calculator si cele realizate de catre persoanele cu handicap grav sau accentuat care sunt scutite de la plata impozitului pe venit.
La incadrarea sumelor si avantajelor acordate in exceptiile generale de la baza de calcul se aplica regulile stabilite pentru titlul III din Codul fiscal".
In consecinta, in cazul in care nu exista prevederi clare ale unor exceptii specifice, avantajele care sunt impozabile potrivit Titlului III din Codul fiscal intra in baza de calcul a contributiilor sociale. Exceptii specifice in ceea ce priveste veniturile prevazute la art. 296 indice 15 se regasesc doar in ceea ce priveste contributiile la sistemul asigurarilor pentru somaj si la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.
Normele metodologice contrazic prevederile legale in aplicarea carora au fost date, ceea ce din punct de vedere juridic este inadmisibil intrucat art. 77 din Legea 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative stabileste ca ordinele cu caracter normativ, instructiunile si alte asemenea acte ale conducatorilor ministerelor si ai celorlalte organe ale administratiei publice centrale de specialitate sau ale autoritatilor administrative autonome se emit numai pe baza si in executarea legilor, a hotararilor si a ordonantelor Guvernului. Se poate insa ca aceasta posibilitate sa nu fie acceptata de organele fiscale, caz in care poate fi sesizata instanta de judecata.
In consecinta, se recomanda efectuarea unui calcul al contributiile sociale asupra sumelor reprezentand avantaje in natura acordate salariatilor cu exceptia contributiilor la sistemul asigurarilor pentru somaj si a contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, o rectificare ulterioara fiind posibila fara obligatia de a plati dobanzi si penalitati de intarziere.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Depasire plafon micro
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp trebuie depus formularul D700?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In T2 a platit 716 lei impozit, iar in T1: 0 Va rog sa ma ajutati cu un calcul al impozitului pe profit aferent trimestrului 3 si cu inregistrarile contabile pentru sumele aferente.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Expropriere teren. Tratament TVA
Intrebare: O societate platitoare de TVA a fost expropriata pentru un teren construibil de primarie, conform L. 255/2010 si HCL 860/2023, in caz de utilitate publica (construire parc). Pentru suma primita si incasata de societate cu titlu de despagubire, se emite factura? Aceasta suma este scutita de TVA sau se considera livrare? Mentionez ca terenul a fost achizitionat de societate de la o persoana fizica.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Tratamentul fiscal si contabil al promotiilor 10+1 si al reducerilor comerciale ulterioare
Intrebare: As dori sa ma ajutati cu urmatoarea speta: achizitionez marfa cu 10 lei/buc, 100 bucati. Am o agreare cu furnizorul de la care achizitionez sa vand produsele 10 buc la pret de 13 lei (pret de lista) + 1 buc gratuit, iar acest furnizor, la sfarsit de an, imi va acorda un discount pentru valoarea marfii achizitionate. Se poate introduce la vanzare produsul oferit gratuit cu pretul de 0,01 lei sau trebuie sa inregistrez pretul de vanzare de 13 lei, la care sa aplic discount 100%, astfel incat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<