Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cesiune parti sociale. Cum procedam in ce priveste soldul contului 455?

08-Dec-2015
4583

In randurile de mai jos, stabilim cum se inregistreaza cooptarea unui nou asociat care vine cu aport la capitalul social, urmand ca mai apoi doi dintre asociatii initiali sa cesioneze partile sociale celorlalti asociati ramasi. Vom stabili care este monografia contabila. De asemenea, in cazul in care asociatii care cesioneaza partile sociale au sold in contul 455, vom vedea cum se inchide acesta.

Cesiunea de parti sociale este o operatiune juridica ce consta in transmiterea printr-un contract de cesiune a partilor sociale catre una sau mai multe persoane, asociate deja in societate sau straine de aceasta, care dobandesc astfel calitatea de asociati.Contractul de cesiune de parti sociale poate fi incheiat si sub forma unui act sub semnatura privata. Cesiunea partilor sociale catre terte persoane, din afara societatii, se poate realiza numai prin hotararea adunarii generale a asociatilor, prin intrunirea cvorumului asociatilor reprezentand cel putin trei patrimi din capitalul social, potrivit art. 203 alin (2) din Legea societatilor comerciale 31/1990.

Cesiunea partilor sociale si schimbarea astfel asociatilor firmei nu implica inregistrari contabile, astfel ca in contabilitate nu se va efectua nicio inregistrare contabila. Un aspect care trebuie luat in calcul il reprezinta valoarea contractului de cesiune, si anume, contractul de cesiune de parti sociale se poate face fie la valoarea nominala a partilor sociale, fie la o alta valoare, mai mare, caz in care se vor plati si impozitele si taxele aferente tranzactiei.

In situatia in care din cesiune se inregistreaza un castig, se datoreaza impozit pe venit de 16% de catre dobanditor, calculat la diferenta pozitiva dintre pretul de vanzare si valoarea nominala a partilor sociale, prevazuta in actul constitutiv, conform prevederilor art. 66, alin. (3) din Codul fiscal. Determinarea castigului se efectueaza la data incheierii tranzactiei, pe baza contractului incheiat intre parti.

Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine celui care a cumparat partile sociale. Impozitul este final. Astfel in cazul mentionat de dvs. se presupune ca transmiterea partilor sociale s-a efectuat la valoarea nominala a partilor sociale.

In aceasta situatie, rezulta ca in cazul cesiunii partilor sociale nu au loc inregistrari contabile ci numai schimbarea numelor si a cotelor de detinere conform contractului incheiat intre cedent si dobanditor.

Drept urmare societatea inregistreaza in contabilitate doar o schimbare de analitic in ceea ce priveste titularul partilor sociale.

Sodul contului 455 – care reprezinta imprumuturi nerestituite de societate catre asociati se va transfera in contul 462 – Creditori diversi, urmand a fi rambursat conform clauzelor contractuale.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • MONOGRAFIE Contabila lichidare societate [cu pierdere/voluntara/cu profit]

    • Lichidarea unei societati, fie ca este realizata voluntar, fie ca se incheie cu profit sau pierdere, presupune o serie de operatiuni contabile esentiale care trebuie reflectate corect in evidentele firmei. O monografie contabila clara ajuta atat contabilul, cat si asociatul sau administratorul sa inteleaga pasii necesari pentru stingerea obligatiilor, repartizarea activelor si inchiderea conturilor. In acest articol prezentam exemple de monografii contabile pentru diferite situatii de lichidare,...» citeste mai departe aici

  • TOATE obligatiile fiscale ale anului 2026

    • Agenda Fiscala a Contabilului 2026 este ghidul complet pentru toti profesionistii din domeniul financiar-contabil. Contine toate obligatiile fiscale, termenele legale si declaratiile ce trebuie depuse in anul 2026, insotite de baza lor legala. Este un instrument practic si usor de folosit, ideal pentru birou sau deplasari. Cu aceasta agenda, contabilii pot gestiona corect si la timp toate responsabilitatile fiscale.» citeste mai departe aici

  • Ai fost declarat inactiv fiscal? Ce poti sa faci

    • Firmele care ajung in situatia de inactivitate fiscala se confrunta cu o suspendare temporara a statutului lor fiscal activ, avand consecinte semnificative atat asupra activitatii proprii, cat si asupra partenerilor de afaceri. Inregistrarea ca „inactiv fiscal” implica pierderea unor drepturi esentiale, precum deducerea TVA si recunoasterea cheltuielilor. Totusi, aceasta situatie poate fi remediata prin conformarea la obligatiile legale si solicitarea reactivarii la autoritatea...» citeste mai departe aici

  • e-Factura. 4 EXCEPTII de la e-Factura in relatia B2C

    • E-Factura B2C reprezinta sistemul prin care facturile emise catre persoane fizice pot fi transmise prin platforma nationala RO e-Factura. Exista insa exceptii clare de la aceasta regula, in care transmiterea facturilor in sistem nu este obligatorie. In continuare, sunt prezentate principalele situatii de acest tip.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raport de lichidare si reglementari legislative

    • Intocmirea raportului de lichidare este obligatorie in cadrul procedurii de lichidare voluntara a unei firme. Documentul cuprinde toate operatiunile contabile de lichidare, precum vanzarea stocurilor, casarea stocurilor, plata datoriilor, incasarea creantelor sau renuntarea la ele, distribuirea patrimoniului catre asociat, etc. In acest articol vom pune la dispozitie un model de Raport de lichidare si vom clarifica ce alte documente mai sunt necesare la inchiderea societatii.» citeste mai departe aici

  • Leasing automobil. MONOGRAFIE contabila in cazul unei daune totale a masinii

    • Contribuabilii se intreaba cum trebuie procedat corect din punct de vedere contabil in situatia unei daune totale a unui autoturism achizitionat in leasing. Ce inregistrari contabile se efectueaza pentru inchiderea contractului, cum se trateaza sumele primite de la asigurator si care este modul corect de evidentiere a valorii bunului si a capitalului ramas de rambursat, vedeti in continuarea articolului. Avem acest caz concret. Compania a luat un leasing in anul 2022 pentru un automobil....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016