
Raportul Special
realizat de specialisti
In randurile de mai jos, stabilim cum se inregistreaza cooptarea unui nou asociat care vine cu aport la capitalul social, urmand ca mai apoi doi dintre asociatii initiali sa cesioneze partile sociale celorlalti asociati ramasi. Vom stabili care este monografia contabila. De asemenea, in cazul in care asociatii care cesioneaza partile sociale au sold in contul 455, vom vedea cum se inchide acesta.
Cesiunea de parti sociale este o operatiune juridica ce consta in transmiterea printr-un contract de cesiune a partilor sociale catre una sau mai multe persoane, asociate deja in societate sau straine de aceasta, care dobandesc astfel calitatea de asociati.Contractul de cesiune de parti sociale poate fi incheiat si sub forma unui act sub semnatura privata. Cesiunea partilor sociale catre terte persoane, din afara societatii, se poate realiza numai prin hotararea adunarii generale a asociatilor, prin intrunirea cvorumului asociatilor reprezentand cel putin trei patrimi din capitalul social, potrivit art. 203 alin (2) din Legea societatilor comerciale 31/1990.
Cesiunea partilor sociale si schimbarea astfel asociatilor firmei nu implica inregistrari contabile, astfel ca in contabilitate nu se va efectua nicio inregistrare contabila. Un aspect care trebuie luat in calcul il reprezinta valoarea contractului de cesiune, si anume, contractul de cesiune de parti sociale se poate face fie la valoarea nominala a partilor sociale, fie la o alta valoare, mai mare, caz in care se vor plati si impozitele si taxele aferente tranzactiei.
In situatia in care din cesiune se inregistreaza un castig, se datoreaza impozit pe venit de 16% de catre dobanditor, calculat la diferenta pozitiva dintre pretul de vanzare si valoarea nominala a partilor sociale, prevazuta in actul constitutiv, conform prevederilor art. 66, alin. (3) din Codul fiscal. Determinarea castigului se efectueaza la data incheierii tranzactiei, pe baza contractului incheiat intre parti.
Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine celui care a cumparat partile sociale. Impozitul este final. Astfel in cazul mentionat de dvs. se presupune ca transmiterea partilor sociale s-a efectuat la valoarea nominala a partilor sociale.
In aceasta situatie, rezulta ca in cazul cesiunii partilor sociale nu au loc inregistrari contabile ci numai schimbarea numelor si a cotelor de detinere conform contractului incheiat intre cedent si dobanditor.
Drept urmare societatea inregistreaza in contabilitate doar o schimbare de analitic in ceea ce priveste titularul partilor sociale.
Manual de politici contabile - Stick USB
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Sodul contului 455 – care reprezinta imprumuturi nerestituite de societate catre asociati se va transfera in contul 462 – Creditori diversi, urmand a fi rambursat conform clauzelor contractuale.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple

Articole similare
IMM-urile beneficiaza de finantare prin sapte programe de sprijin. Pentru ce programe puteti aplicaStudiu de caz: Imprumutul pe termen lung si impozitul retinut in cazul nerezidentilorA fost aprobata Procedura de implementare a masurii Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor (Ordinul 3083/2020)Buletin noutati legislative: acte normatie importante din perioada 31.07 - 06.08.2015Codul fiscal si psihanalizaUltimele articole
Impozit dividende in 2025. Poate fi retinut si declarat chiar daca firma NU a platit dividendele catre ASOCIATI?Monografie dividende interimare. La ce sa fie atenti cei care distribuire dividende in trim. III 2025Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabileAmanet. ANAF incepe verificari ample la casele de amanet. Peste 3.700 de firme sunt in vizorDistribuire dividende. Exemplu de recalculare a dividendelor si impozitului pentru anul 2024Articole similare
Aplicarea masurilor asiguratorii asupra bunurilor debitoruluiBarometrul european 2014 privind IMM-urile si mestesugarii. Care sunt prognozele?Util pentru societati: Plata de drepturi de autor. Ce metode de optimizare fiscala exista?Amortizare investitii imobil | Tratamentul fiscalCodul fiscal 2011 - Titlul VI (partea a II-a)Ultimele articole
CESIUNEa de creanta prin ANAF. Cum depui cererea si termenul limita pentru a scapa de datoriiCESIUNEa de creanta. Cum sa o inregistrati in contabilitate + exemplu de MONOGRAFIE contabila utilaCESIUNE parti sociale: Tratament fiscal, obligatii, reglementariDin ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatieE-Factura si E-Transport in 2025. Principalele modificari intrate in vigoare de anul acestaArticole similare
Radiere/inchidere firma: Cum inchizi un SRLRetragere asociat. Care sunt operatiunile efectuate?Stocuri depozitate la terti. Ce inregistrari contabile se fac?Prestari intracomunitare de servicii prelucrare bunuri. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Vanzare autotusim. MONOGRAFIE contabila pentru persoanele fizice si juridiceUltimele articole
Pilonul 3 de pensii. MONOGRAFIE contabila utila pentru pensia facultativaImpozit dividende. Cum se impoziteaza in relatia cu persoanele juridice si fizice + MONOGRAFIE contabila utilaBiletul la ordin. MONOGRAFII contabile utile atunci cand biletul la ordin este emis/primit de firmeBon fiscal. Cum sa procedati daca ati emis un bon fiscal eronat + note contabile de corectieDistribuire dividende. MONOGRAFIE contabila si documente utile in cazul renuntarii la dividendeSfaturi de la experti
Monografie contabila reevaluare cladire
Intrebare: Referitor la datele prezentate, care este monografia contabila, dar cu metoda reevaluarii brute, care este noua amortizare contabila si ce trebuie sa trec lunar: 105?1175, respectiv cheltuiala deductibila si nedeductibila?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Documente justificative pentru justificarea efectuarii unei achizitii intracomunitare de bunuri
Intrebare: Din experienta anilor trecuti, in cazul unui control ANAF, inspectorii ne solicita dovada achizitiei intracomunitare (CMR/AWB etc). In cazul nostru, AWB-ul primit nu dovedeste o AIC. Cum procedam in cazul unui control?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA