Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Nou proiect privind creditele pentru intreprinderi. Cum se modifica Normele metodologice

05-Dec-2013
1406
Ministerul Finantelor a publicat noul proiect de Hotarare pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii.

Redam mai jos continutul proiectului:

Hotarare pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii


in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii,
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.


ANEXA


NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii


CAPITOLUL I
Dispozitii generale


ART. 1
(1) Prezentele norme metodologice reglementeaza modul de acordare a garantiei aferente unei linii de credit, in valoare maxima de 5.000.000 lei/I.M.M., cu garantarea creditului de catre stat, care vizeaza sprijinirea accesului intreprinderilor mici si mijlocii, denumite in continuare I.M.M., la obtinerea de credite pentru a finanta capitalul de lucru, precum si conditiile in care acestea pot fi prelungite.
(2) Costul total al finantarilor acordate in cadrul programului se compune din rata dobanzii ROBOR la 3 luni plus o marja de maximum 3,5% pe an, nu se percepe comision de rambursare anticipata, iar contractul de credit nu poate contine clauze care sa permita modificarea unilaterala de catre finantator a acestuia; marja include si nivelul total al comisioanelor percepute de catre finantator in toate etapele creditarii. Marja nu include prima de garantare si taxele aferente operatiunilor conexe activitatii de finantare (ex: taxe notariale, costurile legate de evaluare si inregistrarea garantiilor etc.).
(3) Finantatorii sunt obligati sa mentina conditiile de creditare prevazute la alin. (2) pe intreaga durata de derulare a contractelor de finantare incheiate in conditiile programului.
(4) Formalitatile de inscriere in Arhiva Electronica de Garantii Mobiliare a ipotecii mobiliare asupra conturilor deschise de beneficiar, prevazuta de art. 8 alin. (2) din OUG 92/2013, vor fi efectuate de catre finantatori.
(5) Ministerul Finantelor Publice, denumit in continuare M.F.P., in parteneriat cu Fondul National de Garantare a Creditelor pentru intreprinderile Mici si Mijlocii S.A. - IFN, denumit in continuare F.N.G.C.I.M.M., si institutiile de credit finantatoare vor implementa masurile reglementate de prezentele norme metodologice pe baza unei conventii de colaborare.

CAPITOLUL II
Valoarea si durata programului


ART. 2
(1) Plafonul garantiilor ce pot fi acordate pe perioada programului este de 2 miliarde lei.
(2) in cazul in care valoarea totala a garantiilor care urmeaza sa fie acordate de finantatori depaseste plafonul prevazut la alin. (1), FNGCIMM este autorizat, cu acordul prealabil al MFP, sa efectueze alocari pro rata in cadrul acestuia.
(3) FNGCIMM este autorizat sa evalueze, ori de cate ori este necesar, modul de utilizare de catre finantatori a plafonului alocat si sa efectueze realocari intre finantatori in functie de gradul de utilizare al plafoanelor alocate, cu acordul prealabil al MFP.
(4) Durata programului este de 36 de luni de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme, timp in care pot fi acordate garantii initiale in conformitate cu prevederile art. 6 alin. (2) din OUG 92/2013. Dupa expirarea termenului de 36 de luni, nu mai pot fi acordate decat prelungiri ale garantiilor emise, in conformitate cu prevederile art. 6 alin. (4) din OUG 92/2013.

CAPITOLUL III
Descrierea liniei de credit si a garantiei

ART. 3


(1) Valoarea si durata liniei de credit va fi stabilita de institutia de credit finantatoare in conformitate cu normele si procedurile sale interne de creditare, cu incadrarea in conditiile programului.

(2) Pe parcursul derularii creditului, la solicitarea beneficiarului, finantatorul poate majora valoarea liniei de credit pana la valoarea maxima de 5.000.000 de lei/IMM, cu respectarea scadentei finale prevazute initial in contractul de credit. in acest caz, solicitarea de majorare a garantiei este considerata o noua acordare si va fi analizata cu respectarea tuturor prevederilor privind acordarea garantiilor in cadrul programului. Decizia de respingere a solicitarii de majorare nu afecteaza in nici un fel garantia acordata initial.

(3) Tragerile din linia de credit se pot efectua integral sau partial, in conformitate cu prevederile reglementarilor interne ale institutiei de credit. Sumele trase din linia de credit se utilizeaza exclusiv pentru cheltuielile prevazute la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013.
(4) Prelungirea valabilitatii liniei de credit acordate in cadrul programului poate fi realizata o singura data pe o perioada de maxim 12 luni, in vederea rambursarii liniei de credit, incepand de la data scadentei finantarii prevazuta in contractul de credit initial.


CAPITOLUL IV

Criterii de eligibilitate pentru beneficiari


ART. 4

(1) IMM este eligibila in cadrul programului daca la data aprobarii creditului, indeplineste cumulativ criteriile de eligibilitate prevazute la art. 3 alin.1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013.

(2) In sensul prezentelor norme metodologice si in conformitate cu pct. 9 din Comunicarea Comisiei - Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor aflate in dificultate (2004/C 244/02), publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C nr. 244 din 1 octombrie 2004, se considera ca intreprinderea este in dificultate financiara daca este indeplinit cel putin unul dintre criteriile urmatoare:

a) In cazul unei societati cu raspundere limitata, cand se constata pierderea a mai mult de jumatate din capitalul social si mai mult de un sfert din capital s-a pierdut in ultimele 12 luni; prin societate cu raspundere limitata se intelege societatea ale carei obligatii sociale sunt garantate cu patrimoniul social, potrivit art. 3 din Legea societatilor nr.31/1990 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

b) In cazul unei societati in care cel putin unii dintre asociati/ actionari au raspundere nelimitata pentru datoriile intreprinderii, atunci cand s-a pierdut mai mult de jumatate din capitalul propriu, asa cum reiese din evidentele contabile ale societatii si mai mult de un sfert din acest capital s-a pierdut in cursul ultimelor 12 luni;

c) Intreprinderea face obiectul procedurilor colective de insolventa.

ART. 5

(1) In conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013, beneficiarul trebuie sa prezinte finantatorului garantii colaterale care, impreuna cu garantia de stat acordata prin prezentul program, acopera in proportie de cel putin 100% valoarea finantarii. in cazul in care finantatorul aproba modificari ale clauzelor contractului de credit referitoare la structura garantiilor constituite, altele decat garantia FNGCIMM, va trebui sa solicite si sa obtina acordul expres al FNGCIMM.

(2) La stabilirea gradului de acoperire cu garantii nu este luat in calcul contractul de ipoteca mobiliara asupra conturilor prevazut la art. 8 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013.

ART. 6

Nu pot fi garantate in cadrul programului liniile de credit acordate pentru finantarea unei activitatii din urmatoarele sectoare/domenii:

a) intermedieri financiare si asigurari:
641 - Intermediere monetara;
642 - Activitati ale holdingurilor;
643 - Fonduri mutuale si alte entitati financiare similare;
649 - Alte activitati de intermedieri financiare, exclusiv activitati de asigurari si fonduri de pensii;
651 - Activitati de asigurari;
652 - Activitati de reasigurare;
653 - Activitati ale fondurilor de pensii (cu exceptia celor din sistemul public de asigurari sociale);
661 - Activitati auxiliare intermedierilor financiare, cu exceptia activitatilor de asigurari si fonduri de pensii;
662 - Activitati auxiliare de asigurari si fonduri de pensii;
663 - Activitati de administrare a fondurilor;
b) tranzactii imobiliare:
681 - Cumpararea si vanzarea de bunuri imobiliare proprii;
682 - inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate;
683 - Activitati imobiliare pe baza de comision sau contract;
c) 920 - Activitati de jocuri de noroc si pariuri;
d) productie sau comercializare de armament, munitii, explozibili, tutun, alcool, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope:
110 - Fabricarea bauturilor (cu exceptia clasei 1107 - Productia de bauturi racoritoare nealcoolice; productia de ape minerale si alte ape imbuteliate);
1200 - Fabricarea produselor din tutun;
2540 - Fabricarea armamentului si munitiei;
2051 - Fabricarea explozivilor;
4635 - Comert cu ridicata al produselor din tutun;
4639 - Comert cu ridicata nespecializat de produse alimentare, bauturi si tutun;
4725 - Comert cu amanuntul al bauturilor, in magazine specializate;
4726 - Comert cu amanuntul al produselor din tutun, in magazine specializate;
e) activitati de inchiriere si leasing:
771 - Activitati de inchiriere si leasing cu autovehicule;
772 - Activitati de inchiriere si leasing cu bunuri personale si gospodaresti;
773 - Activitati de inchiriere si leasing cu alte masini, echipamente si bunuri tangibile;
774 - Leasing cu bunuri intangibile (exclusiv financiare);
f) activitati de investigare si protectie:
801 - Activitati de protectie si garda;
802 - Activitati de servicii privind sistemele de securizare;
803 - Activitati de investigatii.


Proiectul integral poate fi consultat AICI.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Nou proiect privind creditele pentru intreprinderi. Cum se modifica Normele metodologice":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Apel BNS catre Guvern pentru a renunta la transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor
    • BNS face apel la Guvernul Romaniei sa renunte la implementarea masurii de reducere a costului cu forta de munca al angajatorului, prin transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor, in special avand in vedere faptul ca deja a luat astfel de decizii de incalcare a propriului Program de Guvernare in favoarea capitalului. Prezentam anexat prezentului comunicat un set de 10 motive pentru a sustine o astfel de decizie. Ne aratam deplina disponibilitate pentru a identifica un set...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"