Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Nou proiect privind creditele pentru intreprinderi. Cum se modifica Normele metodologice

05-Dec-2013
3473
Ministerul Finantelor a publicat noul proiect de Hotarare pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii.

Redam mai jos continutul proiectului:

Hotarare pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii


in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii,

Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.


ANEXA


NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii


CAPITOLUL I
Dispozitii generale


ART. 1
(1) Prezentele norme metodologice reglementeaza modul de acordare a garantiei aferente unei linii de credit, in valoare maxima de 5.000.000 lei/I.M.M., cu garantarea creditului de catre stat, care vizeaza sprijinirea accesului intreprinderilor mici si mijlocii, denumite in continuare I.M.M., la obtinerea de credite pentru a finanta capitalul de lucru, precum si conditiile in care acestea pot fi prelungite.
(2) Costul total al finantarilor acordate in cadrul programului se compune din rata dobanzii ROBOR la 3 luni plus o marja de maximum 3,5% pe an, nu se percepe comision de rambursare anticipata, iar contractul de credit nu poate contine clauze care sa permita modificarea unilaterala de catre finantator a acestuia; marja include si nivelul total al comisioanelor percepute de catre finantator in toate etapele creditarii. Marja nu include prima de garantare si taxele aferente operatiunilor conexe activitatii de finantare (ex: taxe notariale, costurile legate de evaluare si inregistrarea garantiilor etc.).
(3) Finantatorii sunt obligati sa mentina conditiile de creditare prevazute la alin. (2) pe intreaga durata de derulare a contractelor de finantare incheiate in conditiile programului.
(4) Formalitatile de inscriere in Arhiva Electronica de Garantii Mobiliare a ipotecii mobiliare asupra conturilor deschise de beneficiar, prevazuta de art. 8 alin. (2) din OUG 92/2013, vor fi efectuate de catre finantatori.
(5) Ministerul Finantelor Publice, denumit in continuare M.F.P., in parteneriat cu Fondul National de Garantare a Creditelor pentru intreprinderile Mici si Mijlocii S.A. - IFN, denumit in continuare F.N.G.C.I.M.M., si institutiile de credit finantatoare vor implementa masurile reglementate de prezentele norme metodologice pe baza unei conventii de colaborare.

CAPITOLUL II
Valoarea si durata programului


ART. 2
(1) Plafonul garantiilor ce pot fi acordate pe perioada programului este de 2 miliarde lei.
(2) in cazul in care valoarea totala a garantiilor care urmeaza sa fie acordate de finantatori depaseste plafonul prevazut la alin. (1), FNGCIMM este autorizat, cu acordul prealabil al MFP, sa efectueze alocari pro rata in cadrul acestuia.
(3) FNGCIMM este autorizat sa evalueze, ori de cate ori este necesar, modul de utilizare de catre finantatori a plafonului alocat si sa efectueze realocari intre finantatori in functie de gradul de utilizare al plafoanelor alocate, cu acordul prealabil al MFP.
(4) Durata programului este de 36 de luni de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme, timp in care pot fi acordate garantii initiale in conformitate cu prevederile art. 6 alin. (2) din OUG 92/2013. Dupa expirarea termenului de 36 de luni, nu mai pot fi acordate decat prelungiri ale garantiilor emise, in conformitate cu prevederile art. 6 alin. (4) din OUG 92/2013.

CAPITOLUL III
Descrierea liniei de credit si a garantiei

ART. 3


(1) Valoarea si durata liniei de credit va fi stabilita de institutia de credit finantatoare in conformitate cu normele si procedurile sale interne de creditare, cu incadrarea in conditiile programului.

(2) Pe parcursul derularii creditului, la solicitarea beneficiarului, finantatorul poate majora valoarea liniei de credit pana la valoarea maxima de 5.000.000 de lei/IMM, cu respectarea scadentei finale prevazute initial in contractul de credit. in acest caz, solicitarea de majorare a garantiei este considerata o noua acordare si va fi analizata cu respectarea tuturor prevederilor privind acordarea garantiilor in cadrul programului. Decizia de respingere a solicitarii de majorare nu afecteaza in nici un fel garantia acordata initial.

(3) Tragerile din linia de credit se pot efectua integral sau partial, in conformitate cu prevederile reglementarilor interne ale institutiei de credit. Sumele trase din linia de credit se utilizeaza exclusiv pentru cheltuielile prevazute la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013.
(4) Prelungirea valabilitatii liniei de credit acordate in cadrul programului poate fi realizata o singura data pe o perioada de maxim 12 luni, in vederea rambursarii liniei de credit, incepand de la data scadentei finantarii prevazuta in contractul de credit initial.


CAPITOLUL IV

Criterii de eligibilitate pentru beneficiari


ART. 4

(1) IMM este eligibila in cadrul programului daca la data aprobarii creditului, indeplineste cumulativ criteriile de eligibilitate prevazute la art. 3 alin.1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013.

(2) In sensul prezentelor norme metodologice si in conformitate cu pct. 9 din Comunicarea Comisiei - Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor aflate in dificultate (2004/C 244/02), publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C nr. 244 din 1 octombrie 2004, se considera ca intreprinderea este in dificultate financiara daca este indeplinit cel putin unul dintre criteriile urmatoare:

a) In cazul unei societati cu raspundere limitata, cand se constata pierderea a mai mult de jumatate din capitalul social si mai mult de un sfert din capital s-a pierdut in ultimele 12 luni; prin societate cu raspundere limitata se intelege societatea ale carei obligatii sociale sunt garantate cu patrimoniul social, potrivit art. 3 din Legea societatilor nr.31/1990 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

b) In cazul unei societati in care cel putin unii dintre asociati/ actionari au raspundere nelimitata pentru datoriile intreprinderii, atunci cand s-a pierdut mai mult de jumatate din capitalul propriu, asa cum reiese din evidentele contabile ale societatii si mai mult de un sfert din acest capital s-a pierdut in cursul ultimelor 12 luni;

c) Intreprinderea face obiectul procedurilor colective de insolventa.

ART. 5

(1) In conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013, beneficiarul trebuie sa prezinte finantatorului garantii colaterale care, impreuna cu garantia de stat acordata prin prezentul program, acopera in proportie de cel putin 100% valoarea finantarii. in cazul in care finantatorul aproba modificari ale clauzelor contractului de credit referitoare la structura garantiilor constituite, altele decat garantia FNGCIMM, va trebui sa solicite si sa obtina acordul expres al FNGCIMM.

(2) La stabilirea gradului de acoperire cu garantii nu este luat in calcul contractul de ipoteca mobiliara asupra conturilor prevazut la art. 8 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013.

ART. 6

Nu pot fi garantate in cadrul programului liniile de credit acordate pentru finantarea unei activitatii din urmatoarele sectoare/domenii:

a) intermedieri financiare si asigurari:
641 - Intermediere monetara;
642 - Activitati ale holdingurilor;
643 - Fonduri mutuale si alte entitati financiare similare;
649 - Alte activitati de intermedieri financiare, exclusiv activitati de asigurari si fonduri de pensii;
651 - Activitati de asigurari;
652 - Activitati de reasigurare;
653 - Activitati ale fondurilor de pensii (cu exceptia celor din sistemul public de asigurari sociale);
661 - Activitati auxiliare intermedierilor financiare, cu exceptia activitatilor de asigurari si fonduri de pensii;
662 - Activitati auxiliare de asigurari si fonduri de pensii;
663 - Activitati de administrare a fondurilor;
b) tranzactii imobiliare:
681 - Cumpararea si vanzarea de bunuri imobiliare proprii;
682 - inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate;
683 - Activitati imobiliare pe baza de comision sau contract;
c) 920 - Activitati de jocuri de noroc si pariuri;
d) productie sau comercializare de armament, munitii, explozibili, tutun, alcool, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope:
110 - Fabricarea bauturilor (cu exceptia clasei 1107 - Productia de bauturi racoritoare nealcoolice; productia de ape minerale si alte ape imbuteliate);
1200 - Fabricarea produselor din tutun;
2540 - Fabricarea armamentului si munitiei;
2051 - Fabricarea explozivilor;
4635 - Comert cu ridicata al produselor din tutun;
4639 - Comert cu ridicata nespecializat de produse alimentare, bauturi si tutun;
4725 - Comert cu amanuntul al bauturilor, in magazine specializate;
4726 - Comert cu amanuntul al produselor din tutun, in magazine specializate;
e) activitati de inchiriere si leasing:
771 - Activitati de inchiriere si leasing cu autovehicule;
772 - Activitati de inchiriere si leasing cu bunuri personale si gospodaresti;
773 - Activitati de inchiriere si leasing cu alte masini, echipamente si bunuri tangibile;
774 - Leasing cu bunuri intangibile (exclusiv financiare);
f) activitati de investigare si protectie:
801 - Activitati de protectie si garda;
802 - Activitati de servicii privind sistemele de securizare;
803 - Activitati de investigatii.


Proiectul integral poate fi consultat AICI.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016