Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Instructiunea ANRMAP nr. 1/2015 privind aplicarea prevederilor art. 186 si 190 din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica

30-Sep-2015
1155

Redam mai jos Instructiunea presedintelui Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice nr. 1/2015 emisa in aplicarea prevederilor art. 186 si 190 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 675 din 4 septembrie 2015.


Avand in vedere:
- prevederile art. 186 si 190 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
- prevederile art. 111 si art. 95 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare;
- jurisprudenta relevanta a Curtii de Justitie a Uniunii Europene (Hotararea din Cauza C-176/98 Holst Italia Spa — Comune Cagliari, Hotararea Curtii Europene de Justitie din Cauza C-94/12 - SWM Construzioni 2 Spa v. Provincia di Fermo),
tinand cont de solicitari de emitere a unor indrumari cu privire la modalitatea in care ofertantul/candidatul isi demonstreaza situatia economica si financiara si/sau capacitatea tehnica si/sau profesionala prin prezentarea sustinerii acordate de catre o alta persoana, precum si modul de interpretare si aplicare a legislatiei in materia achizitiilor publice privind obligatia/obligatiile pe care le are un tert sustinator,
in sensul unei abordari unitare in ceea ce priveste situatiile in care devine incidenta aplicarea, in practica, a prevederilor legale mentionate mai sus,
in temeiul art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2005 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, aprobata cu modificari prin Legea nr. 111/2006, cu modificarile ulterioare,

Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice emite urmatoarea instructiune:

Art. 1. - (1) Autoritatea contractanta are dreptul de a solicita ca operatorul economic care participa la procedura de atribuire a contractului de achizitie publica sa faca dovada situatiei sale economice si financiare, precum si a capacitatii tehnice si/sau profesionale.
(2) In scopul demonstrarii acestor capacitati, ofertantul/candidatul poate fi sustinut, in vederea indeplinirii contractului, si de o alta persoana denumita tert sustinator, indiferent de natura relatiilor juridice existente intre ofertant/candidat si persoana respectiva.
(3) Intr-o situatie de fapt, capacitatile financiare/tehnice ale unui ofertant/candidat, asa cum sunt acestea prevazute la art. 185 si 188 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, presupun interactiunea cu entitati ce au calitatea de terta parte, deoarece asigura accesul respectivului ofertant/candidat la elemente cum ar fi resurse financiare/tehnice, fara a fi in vreo relatie cu autoritatea contractanta ce a impus cerintele de calificare in cauza, in cadrul procedurii de atribuire a unui contract de achizitie publica.
Exemplu:
Atunci cand se impune o cerinta de calificare referitoare la demonstrarea posibilitatii de acces la resurse financiare necesare derularii contractului pe perioada de timp cuprinsa intre inceperea executiei si decontarea de catre autoritatea contractanta a primelor activitati realizate in cadrul respectivului contract, ofertantul/candidatul:
- poate avea lichiditati pe care se angajeaza ca le va utiliza pe parcursul implementarii contractului; sau
- poate apela la o institutie de creditare in vederea obtinerii unei facilitati de finantare (linie de credit sau alt instrument de finantare); sau
- poate obtine, in conditiile prevazute de lege, un imprumut de la un alt operator economic (cu care poate avea sau nu vreo legatura prin participatiile la capitalul social).
Alte situatii sunt posibile, cum ar fi acordurile pentru profit si transferurile de pierderi in cadrul grupurilor corporative.
In mod similar, atunci cand se impun cerinte referitoare la accesul la echipamente, utilaje, instalatii, laboratoare de analiza si incercari in constructii etc., acestea pot fi: fie in proprietatea ofertantului/candidatului, fie a altor firme/entitati care le pun la dispozitia acestuia in baza unor contracte de inchiriere/leasing sau a altor forme de colaborare intre ofertant/candidat si respectivele firme.
(4) Cazurile particulare sunt reprezentate de cele care privesc cerintele de calificare referitoare la elemente ce descriu situatia de fapt a unui ofertant/candidat, respectiv cifra de afaceri si experienta similara reflectata prin prezentarea unor liste de produse/servicii/lucrari furnizate/prestate/executate intr-o perioada anterioara, fiind legate „intuitu personae” de acesta. Jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene recunoaste insa posibilitatea ca si pentru acestea sa fie invocata sustinerea acordata de unul sau mai multi terti, atunci cand se probeaza indeplinirea unor cerinte de calificare ce au fost stabilite de autoritatea contractanta in relatie cu aceste elemente.

Art. 2. - (1) In cazul in care ofertantul/candidatul isi demonstreaza situatia economica si financiara, respectiv capacitatea tehnica si/sau profesionala invocand suportul unui/unor tert/terti sustinator(i), atunci acesta are obligatia de a dovedi sustinerea de care beneficiaza, de regula, prin prezentarea unui angajament ferm al persoanei respective, prin care se confirma faptul ca aceasta va pune la dispozitia ofertantului/candidatului resursele invocate.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a lua in considerare aceasta sustinere, ca proba a indeplinirii cerintelor minime impuse in cadrul documentatiei de atribuire, cu conditia ca ofertantul/candidatul sa poata demonstra ca dispune efectiv de resursele entitatilor ce acorda sustinerea, necesare pentru realizarea contractului.

Art. 3. - (1) In cazul in care sustinerea tertului se refera la asigurarea unor resurse care pot fi puse efectiv la dispozitia ofertantului/candidatului, respectiv resurse financiare, materiale, umane, angajamentul ferm prezentat de ofertant/candidat trebuie sa prevada care sunt resursele respective si sa specifice faptul ca disponibilizarea acestora se va realiza neconditionat, in functie de necesitatile care apar pe parcursul indeplinirii contractului in cauza.
Exemplu:
In cazul in care se sustine indeplinirea cerintei de calificare referitoare la demonstrarea posibilitatii de acces la resurse financiare necesare derularii contractului pe perioada de timp cuprinsa intre inceperea executiei si decontarea de catre autoritatea contractanta a primelor activitati realizate in cadrul respectivului contract, iar ofertantul/candidatul invoca sustinerea acordata de un alt operator economic, ce nu are in obiectul de activitate oferirea de servicii de creditare, trebuie sa se arate, in primul rand, ca tertul sustinator dispune de respectivele resurse, prezentandu-se dovezi concludente in acest sens, iar in al doilea rand ca transferul acestora de la tert catre respectivul ofertant/candidat se va face cu respectarea prevederilor legale din domeniul financiar-bancar si contabil. In raport cu aceasta ultima cerinta, o dovada concludenta ar fi faptul ca ofertantul/candidatul si tertul sustinator sunt intreprinderi afiliate sau fac parte din acelasi grup de firme.

NOTA:
In situatia in care cerinta de calificare mentionata in exemplul din paragraful precedent este indeplinita prin prezentarea dovezii privind accesul la o linie de credit, documentul emis de banca in acest sens precizand ca valoarea neconsumata din respectivul instrument de creditare este acoperitoare nu este necesar ca ofertantul/candidatul sa nominalizeze banca in cauza ca tert sustinator. Aceasta abordare se va urma si in alte situatii ce pot fi considerate similare, cum ar fi cele in care, pentru indeplinirea cerintei de calificare referitoare la demonstrarea posibilitatii de acces la anumite echipamente specifice, se prezinta dovada achizitionarii acestora in sistem de leasing, fiind suficient sa fie prezentata aceasta dovada, fara a fi necesar ca ofertantul/candidatul sa nominalizeze societatea de leasing in cauza ca tert sustinator.

(2) In cazul in care sustinerea tertului vizeaza experienta similara reflectata prin prezentarea unor liste de produse/servicii/lucrari furnizate/prestate/executate intr-o perioada anterioara sau indeplinirea unui nivel minim al cifrei de afaceri in domeniul de activitate aferent obiectului contractului de achizitie publica, angajamentul ferm prezentat de ofertant/candidat trebuie sa garanteze autoritatii contractante indeplinirea obligatiilor asumate prin acesta, in situatia in care contractantul intampina dificultati pe parcursul derularii contractului.

(3) Pentru aceasta, tertul care asigura sustinerea va depune documente din care sa rezulte propria experienta similara si/sau cifra de afaceri, corespunzator cerintelor de calificare formulate prin documentatia de atribuire, iar in cazul experientei similare va trebui sa arate intr-un mod concludent ca va putea sa isi mobilizeze resursele/utilajele/personalul astfel incat sa intervina eficient, intr-un timp rezonabil, in cazul in care situatia necesita acest lucru, indiferent de locul lui de stabilire in Romania sau intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau o tara terta. In acest context, ofertantul/candidatul trebuie sa prezinte concret care sunt resursele/utilajele/personalul, dupa caz, pe care le va/vor putea mobiliza tertul/tertii sustinator(i) si sa arate modul in care acesta/acestia si-a(u) asumat ca va/vor interveni in cazul in care contractantul intampina dificultati pe parcursul indeplinirii contractului.

Exemplu:

Ofertantul/Candidatul poate prezenta documente/dovezi prin care sa demonstreze ca tertul sustinator mai are, de exemplu, contracte in derulare in regiunea in care se va derula contractul ce urmeaza a fi atribuit. In orice situatie, ofertantul/candidatul va prezenta documente prin care sa se arate intentia clara a tertului sustinator de colaborare cu operatorul economic pe piata din Romania; elemente doveditoare in acest sens pot fi, de exemplu, deschiderea unui/unor punct(e) de lucru, la o distanta potrivita de locul de executare a contractului, realizarea in comun a unor actiuni precedente, existenta unei strategii care sa urmareasca dezvoltarea afacerilor etc.
(4) In sensul prevederilor alin. (3), autoritatea contractanta precizeaza in documentatia de atribuire si in anuntul/invitatia de participare modalitatea in care tertul sustinator demonstreaza cum se va implica in derularea contractului, in situatia in care contractantul intampina dificultati in implementarea acestuia.
(5) Autoritatea contractanta poate solicita tertului sustinator, oricand pe parcursul procesului de evaluare, documente suplimentare care sa sustina demonstrarea indeplinirii cerintelor de calificare prevazute si asumate prin angajamentul ferm, in situatia in care exista rezerve in ceea ce priveste corectitudinea informatiilor sau posibilitatea de punere in practica a celor cuprinse in respectivul angajament ferm.

Art. 4. — (1) Tertul sustinator este o persoana fizica/juridica ce nu figureaza ca parte a contractului de achizitie publica, ci doar ca parte a unui angajament ferm intervenit intre doua entitati, care poate avea insa drepturi sau obligatii izvorate din angajamentul respectiv, care reprezinta o intelegere scrisa prin care se instituie obligatii in sarcina partilor semnatare.
(2) In cazul in care contractantul este in imposibilitatea derularii contractului pentru partea de contract pentru care a primit sustinere din partea unui tert, sustinere demonstrata printr-un angajament ferm, tertul este obligat prin actul juridic incheiat sa substituie respectivul contractant pentru a duce la indeplinire acea parte a contractului ce face obiectul respectivului angajament ferm. Prevederile contractuale vor garanta autoritatii contractante posibilitatea aplicarii acestei obligatii.
(3) Autoritatea contractanta va trebui, de asemenea, sa includa in contractul de achizitie publica clauze specifice care sa permita acesteia sa urmareasca orice pretentie la daune pe care contractantul ar putea sa o aiba impotriva tertului sustinator pentru nerespectarea obligatiilor asumate prin angajamentul ferm. Exemplu: printr-o cesiune a drepturilor contractantului catre autoritatea contractanta, cu titlu de garantie.

Art. 5. — (1) Pentru evitarea aparitiei unei situatii de conflict de interese, autoritatea contractanta va solicita tertului sustinator completarea si prezentarea „Declaratiei privind neincadrarea in prevederile art. 691 din O.U.G. nr. 34/2006”.
(2) Autoritatea contractanta poate solicita tertului sustinator si alte documente pe care le considera edificatoare pentru a se asigura ca acesta nu se afla in situatiile de excludere prevazute de art. 691 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 6. — (1) Un ofertant/candidat poate utiliza in cadrul unei proceduri de atribuire a unui contract de achizitie publica acelasi operator economic, atat in vederea acordarii sustinerii necesare, cat si ca subcontractant, fiecare implicandu-se in procedura in limitele permise de legislatia in vigoare.
(2) Cazul in care mai multi operatori economici care participa la aceeasi procedura de atribuire beneficiaza de sustinere din partea aceluiasi tert nu contravine dispozitiilor legale privind regulile de participare la procedura de atribuire, dar ofertantii/candidatii trebuie sa fie in masura sa demonstreze, intr-o maniera rezonabila, ca urmare a unei solicitari de clarificari adresate de comisia de evaluare, faptul ca regasirea intr-o asemenea situatie nu reprezinta un element de natura a distorsiona competitia.

Art. 7. — Atunci cand ofertantul/candidatul demonstreaza indeplinirea unei cerinte de calificare legate de situatia economica si financiara ori capacitatea tehnica si/sau profesionala, prin invocarea sustinerii acordate de unul ori mai multi terti, capacitatea acestuia/acestora va fi cumulata, dupa caz, cu cea a ofertantului/candidatului pentru indeplinirea respectivei cerinte.

Art. 8. — Prezenta instructiune se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice,
Bogdan-Paul Dobrin

Bucuresti, 25 august 2015.
Nr. 1.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Instructiunea ANRMAP nr. 1/2015 privind aplicarea prevederilor art. 186 si 190 din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi conditii pentru scutirea programatorilor de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei
    • In Monitorul Oficial nr. 468 din data de 22 iunie 2017a fost publicat un nou Ordin al ministrul comunicatiilor si societatii informationale, ministrul educatiei nationale, ministrul muncii si justitiei sociale si ministrul finantelor publice cu privire la scutirea de la plata impozitului pe venit pentru activitatea de creatie de programe pentru calculator. Potrivit Codului fiscal persoanele fizice sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din venituri din salarii...» citeste mai departe aici

  • Bancabilitatea IMM-urilor trebuie vazuta din perspectiva unui antreprenor, nu a unui bancher
    • Florin Jianu, reprezentant al Consiliului National pentru intreprinderile Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) si fost ministru pentru Mediul de Afaceri, este de parere ca bancabilitatea IMM-urilor ar trebui privita din punctul de vedere al unui antreprenor, nu al unui bancher. De asemenea, in opinia acestuia, potrivit Agerpres, in cazul in care 8 din 10 antreprenori nu apeleaza la un credit bancar, inseamna ca felul in care sunt construite instrumentele bancare nu sunt in acord cu nevoile...» citeste mai departe aici

  • Reglementari privind facturarea. Reguli de facturare, continut obligatoriu si termene de emitere
    • Reguli de facturare Ca regula generala, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania facturarea se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal.Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de...» citeste mai departe aici

  • Achizitie bunuri in folosul personal de catre administrator. Care e regimul fiscal?
    • In analiza urmatoare, avem situatia in care administratorul unei firme platitoare de 3% impozit achizitioneaza de pe un site o serie de articole vestimentare. Vom vedea cum se pot trata din punct de vedere fiscal si contabil corect aceste facturi, cu mentiunea ca momentan sunt inregistrate pe cheltuieli nedeductibile, iar TVA-ul inclus in cheltuiala nu e dedus. Din punct de vedere fiscal achizitiile in folosul personal al administratorului reprezinta venituri de natura impozabila pentru acesta...» citeste mai departe aici

  • Contracte de inchiriere incheiate cu persoane fizice si achizitie autoturime. Ce declaram in D 394?
    • Prin randurile urmatoare, stabilim daca se declara in cartusul D "Achizitii" aferent declaratiei D394 contractele de inchiriere incheiate cu persoane fizice unde societatea are calitatea de chirias si contractele de instrainare - dobindire a unui mijloc de transport incheiate cu persoana fizica. Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 394, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 depun aceasta declaratie pentru orice operatiune taxabila in...» citeste mai departe aici

  • Anunt important privind incheierea de conventii de colaborare cu institutii de credit
    • In vederea derularii Programul Start–up Nation aprobat ca shema de minimis prin Ordinul Ministrului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat cu nr 692/06.06.2017, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat intentioneaza sa incheie conventii de colaborare cu institutii de credit. Institutiile de credit interesate de incheierea acestor conventii sunt invitate sa transmita pana la data de 03.07.2017, ora 16.00, oferta de parteneriat privind colaborarea in vederea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.