Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Instructiunea ANRMAP nr. 1/2015 privind aplicarea prevederilor art. 186 si 190 din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica

30-Sep-2015
1265

Redam mai jos Instructiunea presedintelui Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice nr. 1/2015 emisa in aplicarea prevederilor art. 186 si 190 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 675 din 4 septembrie 2015.


Avand in vedere:
- prevederile art. 186 si 190 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
- prevederile art. 111 si art. 95 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare;
- jurisprudenta relevanta a Curtii de Justitie a Uniunii Europene (Hotararea din Cauza C-176/98 Holst Italia Spa — Comune Cagliari, Hotararea Curtii Europene de Justitie din Cauza C-94/12 - SWM Construzioni 2 Spa v. Provincia di Fermo),
tinand cont de solicitari de emitere a unor indrumari cu privire la modalitatea in care ofertantul/candidatul isi demonstreaza situatia economica si financiara si/sau capacitatea tehnica si/sau profesionala prin prezentarea sustinerii acordate de catre o alta persoana, precum si modul de interpretare si aplicare a legislatiei in materia achizitiilor publice privind obligatia/obligatiile pe care le are un tert sustinator,
in sensul unei abordari unitare in ceea ce priveste situatiile in care devine incidenta aplicarea, in practica, a prevederilor legale mentionate mai sus,
in temeiul art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2005 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, aprobata cu modificari prin Legea nr. 111/2006, cu modificarile ulterioare,

Agricultura. Monografii contabile specifice
Agricultura. Monografii contabile specifice
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii

presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice emite urmatoarea instructiune:

Art. 1. - (1) Autoritatea contractanta are dreptul de a solicita ca operatorul economic care participa la procedura de atribuire a contractului de achizitie publica sa faca dovada situatiei sale economice si financiare, precum si a capacitatii tehnice si/sau profesionale.
(2) In scopul demonstrarii acestor capacitati, ofertantul/candidatul poate fi sustinut, in vederea indeplinirii contractului, si de o alta persoana denumita tert sustinator, indiferent de natura relatiilor juridice existente intre ofertant/candidat si persoana respectiva.
(3) Intr-o situatie de fapt, capacitatile financiare/tehnice ale unui ofertant/candidat, asa cum sunt acestea prevazute la art. 185 si 188 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, presupun interactiunea cu entitati ce au calitatea de terta parte, deoarece asigura accesul respectivului ofertant/candidat la elemente cum ar fi resurse financiare/tehnice, fara a fi in vreo relatie cu autoritatea contractanta ce a impus cerintele de calificare in cauza, in cadrul procedurii de atribuire a unui contract de achizitie publica.
Exemplu:
Atunci cand se impune o cerinta de calificare referitoare la demonstrarea posibilitatii de acces la resurse financiare necesare derularii contractului pe perioada de timp cuprinsa intre inceperea executiei si decontarea de catre autoritatea contractanta a primelor activitati realizate in cadrul respectivului contract, ofertantul/candidatul:
- poate avea lichiditati pe care se angajeaza ca le va utiliza pe parcursul implementarii contractului; sau
- poate apela la o institutie de creditare in vederea obtinerii unei facilitati de finantare (linie de credit sau alt instrument de finantare); sau
- poate obtine, in conditiile prevazute de lege, un imprumut de la un alt operator economic (cu care poate avea sau nu vreo legatura prin participatiile la capitalul social).
Alte situatii sunt posibile, cum ar fi acordurile pentru profit si transferurile de pierderi in cadrul grupurilor corporative.
In mod similar, atunci cand se impun cerinte referitoare la accesul la echipamente, utilaje, instalatii, laboratoare de analiza si incercari in constructii etc., acestea pot fi: fie in proprietatea ofertantului/candidatului, fie a altor firme/entitati care le pun la dispozitia acestuia in baza unor contracte de inchiriere/leasing sau a altor forme de colaborare intre ofertant/candidat si respectivele firme.
(4) Cazurile particulare sunt reprezentate de cele care privesc cerintele de calificare referitoare la elemente ce descriu situatia de fapt a unui ofertant/candidat, respectiv cifra de afaceri si experienta similara reflectata prin prezentarea unor liste de produse/servicii/lucrari furnizate/prestate/executate intr-o perioada anterioara, fiind legate „intuitu personae” de acesta. Jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene recunoaste insa posibilitatea ca si pentru acestea sa fie invocata sustinerea acordata de unul sau mai multi terti, atunci cand se probeaza indeplinirea unor cerinte de calificare ce au fost stabilite de autoritatea contractanta in relatie cu aceste elemente.

Art. 2. - (1) In cazul in care ofertantul/candidatul isi demonstreaza situatia economica si financiara, respectiv capacitatea tehnica si/sau profesionala invocand suportul unui/unor tert/terti sustinator(i), atunci acesta are obligatia de a dovedi sustinerea de care beneficiaza, de regula, prin prezentarea unui angajament ferm al persoanei respective, prin care se confirma faptul ca aceasta va pune la dispozitia ofertantului/candidatului resursele invocate.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a lua in considerare aceasta sustinere, ca proba a indeplinirii cerintelor minime impuse in cadrul documentatiei de atribuire, cu conditia ca ofertantul/candidatul sa poata demonstra ca dispune efectiv de resursele entitatilor ce acorda sustinerea, necesare pentru realizarea contractului.

Art. 3. - (1) In cazul in care sustinerea tertului se refera la asigurarea unor resurse care pot fi puse efectiv la dispozitia ofertantului/candidatului, respectiv resurse financiare, materiale, umane, angajamentul ferm prezentat de ofertant/candidat trebuie sa prevada care sunt resursele respective si sa specifice faptul ca disponibilizarea acestora se va realiza neconditionat, in functie de necesitatile care apar pe parcursul indeplinirii contractului in cauza.
Exemplu:
In cazul in care se sustine indeplinirea cerintei de calificare referitoare la demonstrarea posibilitatii de acces la resurse financiare necesare derularii contractului pe perioada de timp cuprinsa intre inceperea executiei si decontarea de catre autoritatea contractanta a primelor activitati realizate in cadrul respectivului contract, iar ofertantul/candidatul invoca sustinerea acordata de un alt operator economic, ce nu are in obiectul de activitate oferirea de servicii de creditare, trebuie sa se arate, in primul rand, ca tertul sustinator dispune de respectivele resurse, prezentandu-se dovezi concludente in acest sens, iar in al doilea rand ca transferul acestora de la tert catre respectivul ofertant/candidat se va face cu respectarea prevederilor legale din domeniul financiar-bancar si contabil. In raport cu aceasta ultima cerinta, o dovada concludenta ar fi faptul ca ofertantul/candidatul si tertul sustinator sunt intreprinderi afiliate sau fac parte din acelasi grup de firme.

NOTA:
In situatia in care cerinta de calificare mentionata in exemplul din paragraful precedent este indeplinita prin prezentarea dovezii privind accesul la o linie de credit, documentul emis de banca in acest sens precizand ca valoarea neconsumata din respectivul instrument de creditare este acoperitoare nu este necesar ca ofertantul/candidatul sa nominalizeze banca in cauza ca tert sustinator. Aceasta abordare se va urma si in alte situatii ce pot fi considerate similare, cum ar fi cele in care, pentru indeplinirea cerintei de calificare referitoare la demonstrarea posibilitatii de acces la anumite echipamente specifice, se prezinta dovada achizitionarii acestora in sistem de leasing, fiind suficient sa fie prezentata aceasta dovada, fara a fi necesar ca ofertantul/candidatul sa nominalizeze societatea de leasing in cauza ca tert sustinator.

(2) In cazul in care sustinerea tertului vizeaza experienta similara reflectata prin prezentarea unor liste de produse/servicii/lucrari furnizate/prestate/executate intr-o perioada anterioara sau indeplinirea unui nivel minim al cifrei de afaceri in domeniul de activitate aferent obiectului contractului de achizitie publica, angajamentul ferm prezentat de ofertant/candidat trebuie sa garanteze autoritatii contractante indeplinirea obligatiilor asumate prin acesta, in situatia in care contractantul intampina dificultati pe parcursul derularii contractului.

(3) Pentru aceasta, tertul care asigura sustinerea va depune documente din care sa rezulte propria experienta similara si/sau cifra de afaceri, corespunzator cerintelor de calificare formulate prin documentatia de atribuire, iar in cazul experientei similare va trebui sa arate intr-un mod concludent ca va putea sa isi mobilizeze resursele/utilajele/personalul astfel incat sa intervina eficient, intr-un timp rezonabil, in cazul in care situatia necesita acest lucru, indiferent de locul lui de stabilire in Romania sau intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau o tara terta. In acest context, ofertantul/candidatul trebuie sa prezinte concret care sunt resursele/utilajele/personalul, dupa caz, pe care le va/vor putea mobiliza tertul/tertii sustinator(i) si sa arate modul in care acesta/acestia si-a(u) asumat ca va/vor interveni in cazul in care contractantul intampina dificultati pe parcursul indeplinirii contractului.

Exemplu:

Ofertantul/Candidatul poate prezenta documente/dovezi prin care sa demonstreze ca tertul sustinator mai are, de exemplu, contracte in derulare in regiunea in care se va derula contractul ce urmeaza a fi atribuit. In orice situatie, ofertantul/candidatul va prezenta documente prin care sa se arate intentia clara a tertului sustinator de colaborare cu operatorul economic pe piata din Romania; elemente doveditoare in acest sens pot fi, de exemplu, deschiderea unui/unor punct(e) de lucru, la o distanta potrivita de locul de executare a contractului, realizarea in comun a unor actiuni precedente, existenta unei strategii care sa urmareasca dezvoltarea afacerilor etc.
(4) In sensul prevederilor alin. (3), autoritatea contractanta precizeaza in documentatia de atribuire si in anuntul/invitatia de participare modalitatea in care tertul sustinator demonstreaza cum se va implica in derularea contractului, in situatia in care contractantul intampina dificultati in implementarea acestuia.
(5) Autoritatea contractanta poate solicita tertului sustinator, oricand pe parcursul procesului de evaluare, documente suplimentare care sa sustina demonstrarea indeplinirii cerintelor de calificare prevazute si asumate prin angajamentul ferm, in situatia in care exista rezerve in ceea ce priveste corectitudinea informatiilor sau posibilitatea de punere in practica a celor cuprinse in respectivul angajament ferm.

Art. 4. — (1) Tertul sustinator este o persoana fizica/juridica ce nu figureaza ca parte a contractului de achizitie publica, ci doar ca parte a unui angajament ferm intervenit intre doua entitati, care poate avea insa drepturi sau obligatii izvorate din angajamentul respectiv, care reprezinta o intelegere scrisa prin care se instituie obligatii in sarcina partilor semnatare.
(2) In cazul in care contractantul este in imposibilitatea derularii contractului pentru partea de contract pentru care a primit sustinere din partea unui tert, sustinere demonstrata printr-un angajament ferm, tertul este obligat prin actul juridic incheiat sa substituie respectivul contractant pentru a duce la indeplinire acea parte a contractului ce face obiectul respectivului angajament ferm. Prevederile contractuale vor garanta autoritatii contractante posibilitatea aplicarii acestei obligatii.
(3) Autoritatea contractanta va trebui, de asemenea, sa includa in contractul de achizitie publica clauze specifice care sa permita acesteia sa urmareasca orice pretentie la daune pe care contractantul ar putea sa o aiba impotriva tertului sustinator pentru nerespectarea obligatiilor asumate prin angajamentul ferm. Exemplu: printr-o cesiune a drepturilor contractantului catre autoritatea contractanta, cu titlu de garantie.

Art. 5. — (1) Pentru evitarea aparitiei unei situatii de conflict de interese, autoritatea contractanta va solicita tertului sustinator completarea si prezentarea „Declaratiei privind neincadrarea in prevederile art. 691 din O.U.G. nr. 34/2006”.
(2) Autoritatea contractanta poate solicita tertului sustinator si alte documente pe care le considera edificatoare pentru a se asigura ca acesta nu se afla in situatiile de excludere prevazute de art. 691 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 6. — (1) Un ofertant/candidat poate utiliza in cadrul unei proceduri de atribuire a unui contract de achizitie publica acelasi operator economic, atat in vederea acordarii sustinerii necesare, cat si ca subcontractant, fiecare implicandu-se in procedura in limitele permise de legislatia in vigoare.
(2) Cazul in care mai multi operatori economici care participa la aceeasi procedura de atribuire beneficiaza de sustinere din partea aceluiasi tert nu contravine dispozitiilor legale privind regulile de participare la procedura de atribuire, dar ofertantii/candidatii trebuie sa fie in masura sa demonstreze, intr-o maniera rezonabila, ca urmare a unei solicitari de clarificari adresate de comisia de evaluare, faptul ca regasirea intr-o asemenea situatie nu reprezinta un element de natura a distorsiona competitia.

Art. 7. — Atunci cand ofertantul/candidatul demonstreaza indeplinirea unei cerinte de calificare legate de situatia economica si financiara ori capacitatea tehnica si/sau profesionala, prin invocarea sustinerii acordate de unul ori mai multi terti, capacitatea acestuia/acestora va fi cumulata, dupa caz, cu cea a ofertantului/candidatului pentru indeplinirea respectivei cerinte.

Art. 8. — Prezenta instructiune se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice,
Bogdan-Paul Dobrin

Bucuresti, 25 august 2015.
Nr. 1.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Instructiunea ANRMAP nr. 1/2015 privind aplicarea prevederilor art. 186 si 190 din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Ce declaratii se depun in noiembrie la ANAF?
    • Prin cele de mai jos, va oferim lista declaratiilor fiscale pe care le aveti de depus, dupa caz, la unitatile fiscale, la termenele-limita stabilite prin lege: 15 zile de la data de cand nu se mai realizeaza venituri Depunerea Declaratiei de inregistrare in evidenta persoanelor fizice care nu realizeaza venituri, precum si pentru stabilirea obligatiilor de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate - Formularul 604 Se depune pentru inregistrarea in evidenta persoanelor fizice fara...» citeste mai departe aici

  • CNIPMMR nu este de acord cu introducerea unei taxe de solidaritate de 2%
    • Avand in vedere intentia de introducere a unei taxe de solidaritate de 2% din fondul de salarii, platite de angajator, in contextul mutarii contributiilor de la angajator la angajat. CNIPMMR face urmatoarele precizari: I. In prezent contributiile platite exclusiv de angajator, sunt urmatoarele - Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale - 0,25% - Concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate - 0,85% - Asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale - 0,15%-0,85%...» citeste mai departe aici

  • La 25 octombrie 2017 e termenul pentru plata primei rate din impozitul pe venitul din activitati agricole si a CASS
    • Va aducem la cunostinta ca miercuri, 25 octombrie 2017, este termenul limita de plata a 50% din impozitul pe venit si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de contribuabilii care obtin venituri din activitati agricole stabilite pe baza de norma de venit. Veniturile din activitati agricole sunt veniturile obtinute din desfasurarea, in mod individual sau intr-o forma de asociere fara personalitate juridica, a: cultivarii produselor agricole vegetale, exploatarii...» citeste mai departe aici

  • Veniturile aferente stocurilor de produse. Monografia contabila si baza impozabila corecta
    • In analiza de mai jos, societatea este persoana juridica romana. Productia se vinde drept marfa catre persoane fizice cu raport de gestiune si casa de marcat. Monografia folosita este urmatoarea: 601=301 x 345=711 x+2 371=345 x +2 (omit nota contabila de adaos comercial) 411 = 707 x+5 607 = 371 x+2 La sfarsitul lunii stocul in raportul de gestiune este zero. Contul 707 si 711 se inchid prin contul 121. Stabilim daca in baza de impozitare pentru venitul microintreprinderii intra doar contul 707...» citeste mai departe aici

  • Loteria bonurilor fiscale continua cu o noua extragere in data de 22 octombrie
    • Extragerea bonurilor fiscale castigatoare emise intre 1 si 30 septembrie 2017 este programata duminica, 22 octombrie 2017. Fondul de premiere este de 1 milion de lei, suma din care vor fi acordate cel mult 100 de premii. Selectia castigatorilor va fi realizata in doua etape. Duminica, 22 octombrie 2017, va fi organizata prima etapa, care va consta din extragerea bilelor care vor determina ziua emiterii si valoarea bonurilor castigatoare. Daca numarul cererilor de revendicare este mai mare de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"