Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Text integral: Legea nr. 148 din 23 iulie 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice

06-Aug-2012
1674
Legea nr. 148 din 23 iulie 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 509 din 24 iulie 2012.

Va prezentam, prin cele ce urmeaza, textul integral al acesteia:

LEGE nr. 148 din 23 iulie 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice publicata in Monitorul Oficial nr. 509 din 24 iulie 2012 Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

CAPITOLUL I
Dispozitii generale

ART. 1
Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii
50 de umbre ale fiscalitatii
50 de umbre ale fiscalitatii
Vezi detalii

(1) Prezenta lege stabileste regimul juridic al documentelor in forma electronica ce contin date
privind operatiunile economice de schimb sau vanzare de bunuri ori servicii intre persoane care emit si primesc facturi, bonuri fiscale sau chitante in forma electronica.
(2) Facturile, bonurile fiscale si chitantele in forma electronica constituie documente justificative in
intelesul Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Prezenta lege se aplica persoanelor stabilite in Romania, in intelesul prevederilor titlului VI din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si care desfasoara activitati economice pe teritoriul Romaniei.

ART. 2
Nicio dispozitie a prezentei legi nu poate fi interpretata in sensul limitarii autonomiei de vointa si a
libertatii contractuale a partilor.
ART. 3
In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos se definesc dupa cum urmeaza:
a) emiterea facturilor in forma electronica - operatiunea de intocmire, semnare electronica si
marcare temporala a facturilor in forma electronica, in scopul arhivarii lor in forma electronica, indiferent daca transmiterea se face in forma electronica sau pe suport hartie;
b) semnatura electronica - semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat, eliberat
de un furnizor de servicii de certificare acreditat, in intelesul Legii nr. 455/2001 privind semnatura
electronica;
c) marca temporala - marca temporala in intelesul Legii nr. 451/2004 privind marca temporala;
d) factura in forma electronica - documentul in forma electronica ce caracterizeaza in mod unic si
neechivoc schimbul sau vanzarea de bunuri ori servicii, semnat cu semnatura electronica si purtand marca temporala, care contine datele cuprinse in formularul facturii si care este emis si gestionat utilizand sisteme informatice;
e) pachet de facturi in forma electronica - doua sau mai multe facturi in forma electronica, emise in
momente de timp diferite si transmise catre acelasi beneficiar in acelasi moment de timp;
f) lot de facturi in forma electronica - doua sau mai multe facturi in forma electronica, emise in
momente de timp diferite si transmise catre beneficiari diferiti in acelasi moment de timp;
g) bon fiscal in forma electronica - documentul financiar-fiscal care intruneste toate conditiile
impuse de prevederile legale in materie referitoare la continut, emis de echipamentele electronice de marcat, care contine date inregistrate pe medii compatibile cu prelucrarea automata a datelor, semnat cu semnatura electronica si purtand marca temporala;
h) chitanta in forma electronica - documentul financiar-fiscal care intruneste toate conditiile impuse
de prevederile legale in materie referitoare la continut si forma, inregistrat pe medii compatibile cu
prelucrarea automata a datelor, semnat cu semnatura electronica si purtand marca temporala;
i) furnizor de servicii de facturare electronica - persoana fizica sau juridica care emite, transmite sau
converteste facturi, bonuri ori chitante in forma electronica, in nume propriu sau in numele unor terti.

CAPITOLUL II
Factura in forma electronica

SECTIUNEA 1
Emiterea facturilor

ART. 4
Persoana fizica sau juridica ce emite facturi, denumita in continuare emitent, poate sa opteze pentru emiterea facturilor in forma electronica, cu conditia garantarii autenticitatii, originii si integritatii
continutului, conform conditiilor prevazute de prezenta lege.

ART. 5
Facturile si chitantele emise si arhivate in forma electronica, cu respectarea prevederilor prezentei
legi, au calitatea de document justificativ, in intelesul prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.

ART. 6
(1) Emiterea facturilor de catre o persoana fizica sau juridica se face in una dintre urmatoarele doua
modalitati, la alegerea exclusiva a emitentului: in forma electronica sau pe suport hartie.
(2) Emitentul poate opta pentru schimbarea modalitatii de emitere, cu notificarea Ministerului
Finantelor Publice.

ART. 7
Emitentul facturii in forma electronica raspunde pentru legalitatea, autenticitatea, originea si
integritatea continutului.
ART. 8
(1) Factura in forma electronica respecta continutul stabilit de actele normative speciale si va
contine marca temporala care certifica momentul emiterii si semnatura electronica a emitentului facturii.
(2) Certificatul aferent semnaturii electronice a emitentului facturii in forma electronica va contine
informatii privind identificatorul fiscal si numarul notificarii inregistrate la Ministerul Finantelor Publice.

SECTIUNEA a 2-a
Transmiterea facturilor

ART. 9
(1) Transmiterea facturilor emise in forma electronica se face in una dintre urmatoarele doua
modalitati: prin mijloace electronice, in conditiile prevazute de Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, sau pe suport hartie.
(2) Transmiterea unei facturi in forma electronica se poate face individual, in pachete sau in loturi.

CAPITOLUL III
Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele care emit facturi in forma electronica

ART. 10
Emitentul facturii in forma electronica trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa dispuna de mijloace tehnice si umane corespunzatoare pentru garantarea securitatii, fiabilitatii si continuitatii serviciilor de prelucrare a datelor in forma electronica;
b) sa foloseasca personal cu cunostinte de specialitate in domeniul tehnologiei semnaturii electronice si cu o practica suficienta in ceea ce priveste procedurile de securitate corespunzatoare;
c) sa fie in masura sa gestioneze si sa arhiveze toate informatiile privind fiecare factura in forma
electronica emisa, pe perioada de timp stabilita prin normele legale in vigoare;
d) sa utilizeze sisteme de arhivare electronica in conformitate cu prevederile Legii nr. 135/2007
privind arhivarea documentelor in forma electronica. Pe durata arhivarii, persoanele care au
responsabilitatea arhivarii vor lua masuri ca orice factura in forma electronica sa poata fi accesata numai de catre emitent, beneficiar sau organele abilitate prin lege.

ART. 11
Ministerul Finantelor Publice verifica aplicarea dispozitiilor prezentei legi, cu exceptia conditiilor
prevazute la art. 10, a caror respectare este verificata de catre Ministerul Comunicatiilor si Societatii
Informationale.

CAPITOLUL IV
Externalizarea serviciilor de emitere, transmitere si arhivare a facturilor in forma electronica

ART. 12
(1) Activitatile de emitere, transmitere a facturilor in forma electronica, precum si cele de arhivare a
facturilor in forma electronica pot fi realizate si de catre alte persoane decat emitentul de drept al facturii in forma electronica, in urmatoarele conditii:
a) sa indeplineasca conditiile prevazute la art. 10;
b) sa existe un contract valabil incheiat intre emitentul de drept al facturii in forma electronica si un
furnizor de servicii de emitere a facturilor in forma electronica.
(2) Certificatul aferent semnaturii electronice a persoanelor care presteaza servicii de emitere,
transmitere sau arhivare a facturilor in forma electronica va contine informatii privind calitatea de furnizor de servicii si datele sale de identificare.
ART. 13
(1) Furnizorii de servicii de emitere a facturilor in forma electronica pot sa presteze servicii de
conversie a unei facturi deja emise pe suport hartie in factura in forma electronica, la cererea
beneficiarului.
(2) Conversia se poate realiza numai dupa factura in original. Factura in forma electronica rezultata
dobandeste calitatea de document justificativ numai dupa inscrierea precizarii: "prezenta factura este conforma cu originalul emis initial pe suport hartie avand seria .... nr. ........ din data de .........., emisa de .................." si atasarea semnaturii electronice a furnizorului de servicii de emitere a facturilor in forma electronica, precum si a marcii temporale certificand momentul conversiei, atat in cazul facturilor individuale, cat si in cazul in care conversia se face pentru un pachet sau lot de facturi.

CAPITOLUL V
Chitanta in forma electronica

ART. 14
(1) Chitanta in forma electronica respecta conditiile privind continutul obligatoriu, stabilite de
actele normative in vigoare si contine marca temporala si semnatura electronica a emitentului chitantei.
(2) Certificatul aferent semnaturii electronice a emitentului chitantei va contine informatii privind
identificatorul fiscal si numarul notificarii inregistrate la Ministerul Finantelor Publice.

ART. 15
Prevederile privind emiterea, transmiterea, stocarea, arhivarea, conversia si utilizarea facturilor
prevazute in prezenta lege sunt aplicabile si chitantelor in forma electronica, cu exceptia acelor prevederi care din punct de vedere financiar-fiscal nu le sunt aplicabile.

CAPITOLUL VI
Regimul documentelor in forma electronica aferente tranzactiilor inregistrate prin intermediul
caselor de marcat si terminalelor automate bancare

ART. 16
Bonurile fiscale si bonurile emise de terminalele automate bancare, denumite in continuare
bancomate, si de casele de marcat, in forma electronica, stocate la emitent, au acelasi regim juridic ca si cele emise pe suport hartie.

ART. 17
(1) Persoanele care au obligatia de a emite bonuri prin intermediul caselor de marcat sau al
bancomatelor pot pastra in forma electronica documentul generat in forma electronica in urmatoarele conditii:
a) sa indeplineasca cerintele privind asigurarea conformitatii informatiilor inregistrate in forma
electronica cu cele inscrise pe documentul pe hartie;
b) sa arhiveze si sa asigure accesul la bonurile emise in forma electronica.
(2) Bonurile emise in forma electronica de casele de marcat si de bancomate si stocate la emitent
respecta conditiile privind continutul obligatoriu stabilite de actele normative in vigoare.
(3) Casele de marcat utilizate pentru emiterea bonurilor fiscale in forma electronica se vor aviza cu
respectarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Persoanele prevazute la alin. (1) care pastreaza in forma electronica bonurile emise de case de
marcat sau de bancomate au obligatia de a notifica organul fiscal competent din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
ART. 18
Termenul de arhivare a bonurilor fiscale si a bonurilor emise de case de marcat sau de catre
bancomate, in forma electronica, va fi acelasi cu cel prevazut pentru cele emise pe suport hartie.
ART. 19
(1) Cheltuielile inregistrate de persoanele care emit, transmit sau arhiveaza facturi, chitante si
bonuri fiscale in forma electronica, cheltuielile efectuate cu investitiile pentru dotari si alte utilitati
necesare desfasurarii acestei activitati sunt amortizabile pe o perioada de 5 ani de la prima inregistrare ca utilizator de factura in forma electronica.
(2) Cheltuielile inregistrate de persoanele care emit facturi, chitante si bonuri fiscale in forma
electronica privind investitiile legate de modificarea si perfectionarea sistemelor informatice utilizate in activitatea de facturare electronica sunt amortizabile pe o perioada de 3 ani, incepand cu data initierii investitiei, probata cu hotararea administratorului, respectiv a consiliului de administratie al persoanei care initiaza cheltuiala, iar in cazul persoanelor fizice, prin declaratie pe propria raspundere.

ART. 20
Prezenta lege se completeaza cu dispozitiile legale privind incheierea, validitatea si efectele actelor
juridice, cu prevederile Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr. 455/2001, ale Legii nr. 451/2004, precum si cu cele prevazute de Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art.
76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Text integral: Legea nr. 148 din 23 iulie 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA, situatie unica: 5.000 de amendamente depuse pentru a tergiversa adoptarea legii
    • Daca legea nu poate fi respinsa in intregime, atunci macar sa fie tergiversata pentru a nu intra in vigoare de la inceputul anului viitor. Cel putin acesta pare sa fie planul deputatilor USR care au in plan primul "filibuster" din Parlamentul Romaniei, apeland la o procedura prin care se tergiverseaza adoptarea unei legi prin dezbateri fara sfarsit. Deputatul Claudiu Nasui a declarat, potrivit HotNews.ro, ca USR a depus 5.000 de amendamente impotriva legii Spli TVA. "Adica 821 de pagini de...» citeste mai departe aici

  • Decizia Curtii privind inspectiile ANAF pe TVA: Firmele verificate au dreptul la datele si documentele din dosar
    • Intr-o speta inaintata de Curtea de Apel Cluj, o decizie a a Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) arata ca firmele si persoanele care fac obiectul unor inspectii fiscale de stabilire a bazei de impunere a TVA au dreptul sa ceara si sa primeasca de la ANAF documentele si informatiile din dosar. Prin aceasta decizie se creeaza un precedent astfel ca ANAF nu ar trebui sa mai poata refuza accesul firmelor si persoanelor verificate la documentele din dosar decat in cazuri exceptionale, atrage...» citeste mai departe aici

  • Romania IMM si PFA: afla ce cerinte are Comisia Europeana pentru autoritatile romane!
    • Potrivit Raportului Anual pentru IMM-urile Europene, prezentat, joi, la Tallinn, la evenimentul SME Assembly 2017, Comisia Europeana cere autoritatilor romane mai multa predictibilitate si stabilitate pentru firmele mici si mijlocii (IMM) din Romania. Acesta prezinta detaliat situatia afacerilor mici si mijlocii din statele membre, dar si a persoanelor fizice autorizate (PFA) si a altor profesionisti independenti. ”Legislatia trebuie sa fie previzibila, cu o utilizare mai sistematica si...» citeste mai departe aici

  • Deblocarea veniturilor debitorilor se va face intr-un timp relativ mai scurt
    • Formularul "Decizie de ridicare a masurilor de executare silita a sumelor datorate debitorului de catre terti" va fi emis si tiparit prin intermediul centrului de imprimare masiva, fapt care va conduce la deblocarea veniturilor pe care debitorul le are de incasat de la terti intr-un timp relativ mai scurt. De asemenea, aceasta masura va conduce si la reducerea timpului executorului fiscal si alocarea acestei resurse catre alte activitati in scopul eficientizarii colectarii creantelor bugetare....» citeste mai departe aici

  • Ionut Misa: Romania depune toate eforturile pentru a deveni membru cu drepturi depline al OECD
    • Ministrul Finantelor Publice, Ionut Misa a declarat recent ca Romania depune toate eforturile pentru a deveni membru cu drepturi depline al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) si ca in acest sens vor fi realizate simplificarile si imbunatatirile necesare in ceea ce priveste legislatia fiscala. Ionut Misa a avut miercuri o intrevedere cu presedintele Forumului Global privind Transparenta si Schimbul de Informatii Fiscale din cadrul OECD, Monica Bhatia, in contextul...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"