Obiectele de inventar sunt bunuri utilizate in activitatea curenta a unei firme, dar care, din cauza valorii mai mici, nu sunt incadrate ca mijloace fixe. In 2025, regulile privind evidenta si gestionarea acestor bunuri raman importante pentru toate companiile, indiferent de domeniu.
In acest articol prezentam ce inseamna obiectele de inventar, care este limita valorii acceptata in prezent, diferentele fata de mijloacele fixe, cum se face inventarierea si in ce conditii pot fi reclasificate. De asemenea, includem studii de caz concrete care ilustreaza aplicarea acestor reguli in practica.
Ce sunt obiectele de inventar
Obiectele de inventar sunt bunuri care:
-au valoare unitara mica, astfel incat nu sunt considerate imobilizari corporale;
-sunt utilizate in cadrul activitatii entitatii, dar nu sunt incluse in stocuri (cont 303) dupa darea lor in folosinta (603 = 303).
Valoarea obiectelor de inventar in 2025
In prezent limita pentru valoarea obiectelor de inventar este de 2.500 lei. Nu au aparut prevederi legale referitoare la majorarea valorii pana la care un bun poate fi incadrat ca obiect de inventar. Majorarea valorii maxime pentru care un bun poate fi incadrat ca obiect de inventar este doar in proiect.

Cartea Verde a Contabilitatii

Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDecontare cheltuieli intre sucursala din Romania si societatea mama O sucursala din Romania (inregistrata la Registrul Comertului) este administrata de un salariat al firmei-mama stabilita in alt stat membru UE. Care sunt documentele in baza carora...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulRegimul fiscal al achizitiilor de la furnizor inactiv fiscal Societatea a achizitionat marfuri cu factura inregistrata in SPV de la un furnizor roman in perioada august septembrie 2025. In urma verificarii furnizorului s-a constatat ca...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDecontarea ochelarilor de vedere pentru salariati. Tratament fiscal Compania imi ofera asigurare de sanatate prin care imi pot deconta pretul ochelariilor de vedere numai o data. Deoarece jobul este cel in contabilitate unde este necesar a sta in...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulInregistrarea contabila a cesiunii de creanta: cedent persoana fizica, cesionar societate Am nevoie de ajutor pentru o monografie contabila legata de un contract de cesiune de creanta, unde sunt implicate trei parti: - o societate cesionara a preluat o creanta in...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulModificari fiscale 08 - 14 septembrie 2025 citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Obiecte de inventar vs mijloace fixe
Obiectele de inventar sunt bunuri de valoare mai mica de 2.500 lei, care se folosesc pe o perioada mai scurta de un an. Acestea se inregistreaza ca o cheltuiala totala in momentul achizitiei si nu se amortizeaza. Prin urmare, impacteaza imediat profitul firmei, reducand baza de impozitare in anul respectiv.
In schimb, mijloacele fixe sunt bunuri de valoare mai mare de 2.500 lei, folosite pe termen lung (peste un an). Ele nu sunt cheltuite integral la achizitie, ci se amortizeaza treptat, in mai multi ani, prin inregistrari contabile periodice. Astfel, influenteaza profitul companiei in timp, nu imediat.
Un aspect important este ca pragul de 2.500 lei nu este obligatoriu. O firma poate alege sa amortizeze si bunuri sub acest prag, daca doreste.
Reclasificarea obiectelor de inventar ca mijloace fixe
Daca obiectele de inventar provin din mijloace fixe deja amortizate integral si sunt considerate din nou apte pentru a fi utilizate pe termen lung, exista posibilitatea de a se face o reclasificare in mijloace fixe.
In acest caz, reclasificarea trebuie documentata printr-o decizie interna a companiei, prin care se justifica motivul acestei modificari (de exemplu reevaluarea obiectelor de inventar, reutilizarea pentru o durata extinsa de timp a activului).
Dupa aceasta reclasificare, este necesar sa se stabileasca o noua valoare de inventar pentru mijlocul fix, iar orice modernizare sau investitie ulterioara se va reflecta in cresterea valorii acestuia si ajustarea duratei de viata ramase.
Reclasificarea trebuie efectuata si reflectata corespunzator in contabilitate, insa odata ce un activ este complet amortizat, orice investitie ulterioara (daca valoarea este semnificativa si indeplineste criteriile pentru mijloace fixe) va fi considerata o noua componenta a mijlocului fix, amortizata separat.
In reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 (art.190,191) sunt prevazute conditiile pe care un bun trebuie sa le indeplineasca pentru a fi recunoscut ca imobilizare corporala, astfel:
- activul va genera beneficii economice viitoare certe pentru entitate;
- costul activului poate fi evaluat credibil.
Conditiile specifice pentru recunoasterea imobilizarilor corporale se stabilesc prin politicile contabile proprii. In vederea recunoasterii imobilizarilor corporale se impune utilizarea rationamentului profesional la aplicarea criteriilor de recunoastere pentru circumstantele specifice entitatii.
Din punct de vedere contabil nu exista o limita valorica de la care activele se incadreaza in categoria imobilizarilor corporale.
Din punct de vedere fiscal, insa, conform art. 28 din Codul fiscal este considerat mijloc fix amortizabil orice imobilizare corporala care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este detinut si utilizat in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau in scopuri administrative;
b) are o valoare fiscala mai mare decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului; in prezent limita este de 2.500 lei astfel cum a fost stabilita prin H.G. 276/2013;
c) are o durata normala de utilizare mai mare de un an.
Limita prevazuta de H.G. nr. 276/2013 privind stabilirea valorii de intrare a mijloacelor fixe, in suma de 2.500 lei, este utilizata numai pentru scopuri fiscale. Totusi, amortizarea va conta doar din punct de vedere contabil nu si din punct de vedere fiscal.
Inventarierea obiectelor de inventar
Inventarierea stocurilor de natura obiectelor de inventar reprezinta ansamblul de operatiuni prin care se verifica existenta fizica a bunurilor din aceasta categorie la data inventarierii si corelarea evidentei contabile cu situatia de fapt. Este reglementata de OMFP nr. 2861/2009 si de Legea contabilitatii nr. 82/1991, fiind obligatorie pentru toate entitatile care detin astfel de bunuri.
Pentru inventarierea obiectelor de inventar se procedeaza in felul urmator:
-se verifica toate locurile de utilizare a obiectelor de inventar si se intocmeste lista preliminara cu acestea.
-pentru verificarea fizica, comisia de inventariere controleaza toate locurile in care se afla obiectele de inventar si constata existenta lor fizica, starea de utilizare si utilitatea.
-se intocmesc liste de inventariere distincte pentru obiectele de inventar aflate in utilizare, pe fiecare loc de utilizare si persoane.
Persoana care foloseste anumite obiecte de inventar nu trebuie sa completeze declaratie de inventar, asa cum completeaza si semneaza gestionarul. Este suficienta intocmirea de liste de inventariere pe fiecare loc de utilizare si eventual listele sa fie semnate de persoana care le utilizeaza.
Persoana respectiva nu are atributii de gestionar si nu poate sa semneze o declaratie de inventar, asa cum mentioneaza pct. 8 lit. a) din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, prevazute in anexa la OMFP 2861/2009, din care sa rezulte daca:
- gestioneaza bunuri si in alte locuri de depozitare;
- in afara bunurilor entitatii respective are in gestiune si alte bunuri apartinand tertilor, primite cu sau fara documente;
- are plusuri sau lipsuri in gestiune, despre a caror cantitate ori valoare are cunostinta;
- are bunuri nereceptionate sau care trebuie expediate (livrate), pentru care s-au intocmit documentele aferente;
- a primit sau a eliberat bunuri fara documente legale;
- detine numerar sau alte hartii de valoare rezultate din vanzarea bunurilor aflate in gestiunea sa;
- are documente de primire-eliberare care nu au fost operate in evidenta gestiunii sau care nu au fost predate la contabilitate.
De asemenea, gestionarul va mentiona in declaratia scrisa felul, numarul si data ultimului document de intrare/iesire a bunurilor in/din gestiune.Declaratia se dateaza si se semneaza de catre gestionarul raspunzator de gestiunea bunurilor si de catre comisia de inventariere. Semnarea declaratiei de catre gestionar se face in fata comisiei de inventariere.
Studii de caz utile
In continuare vom vedea cateva studii de caz, explicate de specialistii nostri de la portalcontabilitate.ro si portalcodulfiscal.ro.
Speta 1. Inregistrare obiecte de inventar in folosinta
Am achizitionat 50 de carucioare pentru transport navete in interiorul fabricii. Pretul unui carucior este de 262 lei, fara TVA.
Cum este corect sa le inregistram: ca un mijloc fix unitar (toate cele 50 bucati impreuna) sau ca obiecte de inventar individual?
Specialistul spune ca nu se pot inregistra cele 50 de carucioare ca un singur mijloc fix, deoarece un mijloc fix are alocat un singur numar de inventar, nu se poate da un numar de inventar unui set de carucioare.
Asadar, carucioarele vor fi inregistrate individual ca obiecte de inventar in folosita.
Achizitie obiecte de inventar:
% = 401 Furnizori 15.589lei
303 Materiale de natura ob. de inventar 13.100lei
4426 TVA deductibila 2.489lei
Darea in folosinta:
603 Cheltuieli privind materialele de natura obiectelor de inventar = 303 Materiale de natura ob.de inventar 13.100lei
Concomitent, sumele se vor inregistra extracontabil in contul 8035 Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta:
8035 Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta 13.100lei
Aceasta inregistrare este utila cu ocazia inventarierii patrimoniului, pentru ca asigura o evidenta a obiectelor de inventar date in folosinta de-a lungul timpului, si constituie o baza pentru verificarea listelor de inventar.
Revenire: Deoarece durata de viata a unui carucior este mai mare de 1 an, conform pct. 190 alin. 1 lit. b) din OMFP 1802/2014, este exclusa din start inregistrarea carucioarelor ca obiecte de inventar. 2. Avand in vedere ca cele 50 de carucioare formeaza un lot, conform art. 28 alin. (12) lit. m) din Codul fiscal, m) pentru imobilizarile corporale care sunt folosite in loturi, seturi sau care formeaza un singur corp, lot sau set, la determinarea amortizarii se are in vedere valoarea intregului corp, lot sau set;. Deoarece valoarea intregului lot este mai mare de 2.500 lei, acesta reprezinta un activ amortizabil pe toata durata de viata.
Raspuns: Conform OMFP 1802/2014:
190. - (1) Imobilizarile corporale reprezinta active care:
a) sunt detinute de o entitate pentru a fi utilizate in producerea sau furnizarea de bunuri ori servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau pentru a fi folosite in scopuri administrative; si
b) sunt utilizate pe parcursul unei perioade mai mari de un an.
Asadar, prevederile pct. 190 din OMFP 1802/2014 se refera la imobilizarile coprorale, care intr-adevar trebuie sa aiba o durata de functionare mai mare de 1 an pentru a putea calcula amortizarea acestora.
Acest lucru nu inseamna ca este exclusa inregistrarea bunurilor, cu valoare mai mica de 2500 lei si o durata de functionare mai mare de un an, la obiecte de inventar. In practica, putem gasi foarte multe exemple de obiecte de inventar care au o durata de utilizare mai mare de un an (scule, electrocasnice etc.).
In functie de politicile contabile ale societatii, sigur, puteti inregistra lotul respectiv la mijloace fixe.
Insa, imi mentin recomandarea de inregistrare a carucioarelor la obiecte de inventar in folosinta, fiind mult mai usor de scos din evidenta, decat casarea unui lot de carucioare pe care trebuie sa le pastrati in totalitate (chiar daca se distrug o parte din ele) pe toata durata de utilizare in activitatea economica.
Alt argument pentru inregistrarea carucioarelor la obiecte de inventar este facturarea individuala a acestor, asa cum reiese din speta prezentata, nu este facturat 1 set/lot format din 50 carucioare.
Speta 2. Donatie mijloace fixe si obiecte de inventar
Societatea noastra se ocupa cu mobilarea spatiilor de birouri ale diverselor companii. In anii 2017-2018, societatea noastra a amenajat un spatiu de birou al unei companii imobiliare, cu rolul de a promova produsele comercializate de societatea noastra firmelor in cautare de spatii de birouri, compania imobiliara respectiva fiind una din cele mai importante companii de intermediere a inchirierilor de pe piata locala, care inregistreaza un trafic crescut al firmelor care intra in targetul societatii noastre, astfel mobilierul nostru avand mai multa vizibilitate pentru potentialii clienti. In cadrul acestei amenajari, societatea noastra a lasat in custodia societatii imobiliare anumite elemente de mobilier (birouri, scaune de birou).
Anul acesta, compania imobiliara doreste sa isi reamenajeze respectivul spatiu si sa renunte la mobilierul vechi. Societatea noastra nu mai doreste sa il ia inapoi, avand in vedere uzura, mai ales morala, a mobilierului, si ar prefera sa il lase companiei imobiliare respective care il poate dona angajatilor proprii.
Cum poate societatea noastra sa isi scoata din gestiune acest mobilier, ce variante ar putea avea, care ar fi procedura si implicatiile fiscale?
Specialistul spune ca puteti incheia un act de donatie pentru bunurile respective. Actul de donatie este definit la articolul 985 din Legea nr. 287/2009, republicata privind Codul Civil, cu modificarile si completarile ulterioare.
Donatia este contractul prin care, cu intentia de a gratifica, o parte, numita donator, dispune in mod irevocabil de un bun in favoarea celeilalte parti, numita donatar. Potrivit prevederilor Codului Civil, donatia se incheie prin inscris autentic, sub sanctiunea nulitatii absolute.
Bunurile mobile care constituie obiectul donatiei trebuie enumerate si evaluate intr-un inscris, chiar sub semnatura privata, sub sanctiunea nulitatii absolute a donatiei.
Asadar, pentru transferul dreptului de proprietate trebuie efectuata evaluarea mobilierului, chiar daca este complet amortizat, dar inca este in circulatie si poate fi utilizat in continuare.
Bunurile mobile corporale cu o valoare de pana la 25.000 lei pot face obiectul unui dar manual, cu exceptia cazurilor prevazute de lege.
Daca valoarea bunurilor depaseste 25.000 lei, atunci actul de donatie trebuie autentificat la notariat.
Din punct de vedere al TVA, in cazul contractelor de donatie se aplica prevederile art. 270 alin. 4, lit.b) din Codul fiscal, potrivit caruia sunt asimilate livrarilor de bunuri efectuate cu plata preluarea de catre o persoana impozabila a bunurilor mobile achizitionate sau produse de catre aceasta pentru a fi puse la dispozitia altor persoane in mod gratuit, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial.
Potrivit prevederilor pct. 30 alin 3) din Normele metodologice de aplicare, in sensul art. 286 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, baza de impozitare pentru active corporale fixe care constituie livrare de bunuri conform art. 270 alin. (4) si (5) din Codul fiscal este constituita din valoarea de inregistrare in contabilitate diminuata cu amortizarea contabila. Daca activele corporale fixe sunt complet amortizate, baza de impozitare este zero.
In ceea ce priveste tratamentul cheltuielilor la determinarea rezultatului fiscal si impozitului pe profit, cheltuielile cu bunurile acordate in baza unui contract de donatie sunt cheltuieli nedeductibile, intrucat nu sunt efectuate in scopul desfasurarii activitatii potrivit prevederilor art. 25 alin. (1 ) din Codul fiscal.
Asadar, daca mijloacele fixe nu sunt amortizate integral se emite autofactura cu TVA 19%, baza de impozitare fiind valoarea neamortizata.
Cheltuiala cu suma TVA colectata, inregistrata in debitul contului 635 sau 6588 in corespondenta cu creditul contului 4427 este nedeductibila din punct de vedere fiscal la determinarea rezultatului fiscal deoarece nu este aferenta activitatii economice desfasurate (se stabileste TVA, doar la nivelul valorii neamortizate).
Va recomand urmatoarele inregistrari contabile:
a) mijloace fixe amortizate complet:
2814=214
b) mijloace fixe neamortizate:
%=214
2814 valoarea amortizata
6582 (cheltuiala nedeductibila)
Si inregistrare TVA colectata 6588=4427 (la nivelul valorii neamortizate).
c) donatie obiecte de inventar:
6582 = 303
De asemenea, pentru bunurile donate, trebuie facuta ajustarea TVA, daca aceasta a fost dedusa la achizitie.
Astfel, pentru mijloacele fixe, conform art. 305 din Codul fiscal, perioada de ajustare este de 5 ani incepand cu data de 1 ianuarie a anului in care bunurile au fost achizitionate. Daca va aflati in aceasta perioada, trebuie sa ajustati TVA dedusa prin articolul contabil:
635 = 4426
Pentru obiectele de inventar, conform art. 304 din Codul fiscal, trebuie sa ajutati TVA daca aceasta a fost dedusa la achizitie:
635 = 4426.