
Raportul Special
realizat de specialisti
In analiza de mai jos, stabilim daca pentru un contract se doreste incheierea unor contracte de antrepriza cu persoane fizice rezidente care au un alt loc de munca de baza. Care sunt impozitele si taxele generate de un astfel de tip de contract de antrepriza pentru societate si pentru persoana fizica? Ce declaratii trebuie depuse de fiecare intre cele doua parti?
Conform art. 114 alin. ((2) lit. g) din Codul fiscal sunt venituri din alte surse, veniturile din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala, precum si activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente si cap. VII - Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura.
Normele metodologice de aplicare a acestui articol stabilesc ca in veniturile din activitatile prevazute la art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal sunt cuprinse veniturile realizate de contribuabilii care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara activitati de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale, din drepturi de proprietate intelectuala, precum si venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II "Venituri din activitati independente" si cap. VII "Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura" din titlul IV al Codului fiscal.
Astfel, daca activitatea nu are caracter de continuitate deci este o activitate ocazionala pur intamplatoare se poate incheia un contract pentru prestarea unui serviciu cu o persoana fizica neautorizata. In acest caz veniturile in cauza se incadreaza in categoria veniturilor din alte surse.
Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului. Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final. Impozitul astfel retinut se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
Impozitul pe venit se declara de platitor in formularul 100.
Conform art. 177 alin. (3) din Codul fiscal, in anul 2016, persoanele care realizeaza venituri din alte surse nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza urmatoarele venituri:
- venituri din salarii sau asimilate salariilor;
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din alte surse, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate reprezinta totalul veniturilor brute realizate in cursul anului fiscal precedent, raportat la cele 12 luni ale anului.
Contributia de asigurari sociale de sanatate nu se retine la sursa de platitorul de venit.
In cazurile in care se datoreaza, contributia individuala de asigurari sociale de sanatate (5,5%) se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind venitul realizat sau din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz.
Sumele reprezentand obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilite prin decizia de impunere anuala, se achita in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei
Conform art. 178 alin. (4) din Codul fiscal din Codul fiscal, in cazul veniturilor din alte surse realizate in anul 2016, ale caror baze lunare de calcul se situeaza sub nivelul valorii salariului de baza minim brut pe tara, nu se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.
Aceasta prevedere a fost introdusa prin punctul 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2015 incepand cu 02.06.2016. Anterior acestei date, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu putea fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca venitul pentru care se calculeaza contributia era singurul realizat.
Pentru veniturile ale caror baze lunare de calcul sunt mai mari sau egale cu valoarea salariului de baza minim brut pe tara, contributia datorata lunar se calculeaza asupra acestor baze de calcul.
Astfel, daca veniturile din alte surse se situeaza sub valoarea de 1250 lei, contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de sanatate nu se datoreaza.
Daca veniturile din alte surse sunt in suma de 1250 lei sau mai mari, contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de sanatate se datoreaza.
Incepand cu data de 01 ianuarie 2017, contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate se datoreaza pentru veniturile din alte surse indiferent daca beneficiarul realizeaza sau nu si alte venituri.
Pentru veniturile realizate incepand cu data de 1 ianuarie 2017, baza lunara de calcul al contributiei la sistemul asigurarilor sociale de sanatate, nu poate fi mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu, in vigoare in anul pentru care se stabileste contributia.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Rodica Mantescu - Consilier juridic
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
CONTRACT DE ANTREPRIZA. Plata avans. Cum declaram si ce obligatii avem?In ce conditii incheiem un contract de prestarii servicii? Ce obligatii fiscale il insotesc?Mongrafii contabile cu impact major in 2021In ce conditii se poate incheia un CONTRACT DE ANTREPRIZA reglementat de Codul civil?Venituri din contracte de antepriza. Ce impozite si declaratii sunt obligatorii?Articole similare
Noutati Legislatie Fiscala 21 - 25 iulie 2008Tratament fiscal al veniturilor realizate de salariatContract de asociere in participatie si contract de arenda. Diferente juridice, fiscale si contabileMinisterul Muncii: Elemente obligatorii in contractul de munca dintre angajatul roman si angajatorul strainCele mai importante masuri aprobate de Guvern la inceput de octombrie 2021 in domeniile energie, finante, munca si sanatateUltimele articole
Situatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorSituatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025Ordinul 3100/2024. Termenul pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2024Legea privind stabilirea salariilor minime europene, aprobata de GuvernRaportari contabile semestriale: Structura si modul de completare a raportarilor contabile la 30 iunie 2023Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA