Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

A fost actualizata procedura de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabililor ( Ordinul 776/2022)

18-Mai-2022
6123
A fost actualizata procedura de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabililor ( Ordinul 776/2022)

A fost actualizata procedura de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabililor prin Ordinul 776/2022 care a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 477 din 13 mai 2022.

PROCEDURA de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal in cazul contribuabililor supusi inregistrarii in registrul comertului

I. Dispozitii generale
1. Prezenta procedura se aplica contribuabililor care, potrivit legii, au obligatia inregistrarii in registrul comertului si care au obligatia inregistrarii/modificarii domiciliului fiscal, potrivit legii, daca:
a) se solicita inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, de catre persoanele juridice, cu exceptia cazului in care acesta este stabilit la sediul social;
b) se solicita inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, de catre asocierile sau entitatile fara personalitate juridica;
c) se solicita inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal de catre persoanele fizice, care desfasoara activitati economice in mod independent, autorizate potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016.

II. Inregistrarea/Modificarea domiciliului fiscal, pentru situatiile prevazute la pct. 1 lit. a) si b)


2. Competenta de administrare a contribuabililor prevazuti la pct. 1 lit. a) si b) revine, pana la finalizarea procedurii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, organului fiscal de la ultimul domiciliu fiscal.
3. Pentru inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, contribuabilii prevazuti la pct. 1 lit. a) si b) depun la organul fiscal in a carui raza teritoriala urmeaza a se stabili domiciliul fiscal formularul 010 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica“, avand completata sectiunea A „Date privind inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal“, insotit de documente doveditoare ale informatiilor inscrise in acesta. Copiile de pe documente se certifica pe fiecare pagina de contribuabil/platitor, pentru conformitate cu originalul.
4. Solicitarea de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se solutioneaza in termen de 15 zile lucratoare de la data depunerii formularului 010, prin emiterea Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, care se comunica contribuabilului/platitorului.
5.
(1) Formularul 010 se transmite, in maximum 3 zile lucratoare de la inregistrare, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, de catre organul fiscal prevazut la pct. 3 catre organul fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilul are ultimul domiciliu fiscal, in vederea intocmirii formalitatilor de transfer al dosarului fiscal.
(2) Dosarul fiscal se transmite in termen de cel mult 10 zile de la primirea formularului 010 si va fi insotit de un exemplar al certificatului de atestare fiscala, precum si de fisa de evidenta pe platitor.
(3) Un exemplar al certificatului de atestare fiscala se comunica si contribuabilului de catre organul fiscal emitent.
6.
(1) La primirea dosarului fiscal, organul fiscal in a carui raza teritoriala urmeaza sa se stabileasca domiciliul fiscal emite, in termen de maximum doua zile lucratoare, Decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 5a) la ordin.
(2) Decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se intocmeste in 3 exemplare, se vizeaza de conducatorul compartimentului cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor si se aproba de conducatorul organului fiscal.
(3) Exemplarul Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal care se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate), precum si al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si prin prezenta procedura.
7.
(1) Un exemplar al deciziei se comunica contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala.
(2) De la data comunicarii deciziei, competenta pentru administrarea contribuabilului revine organului fiscal de la noul domiciliu fiscal.
(3) Un exemplar al Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se transmite, insotit de o copie a documentului care atesta data comunicarii deciziei, organului fiscal de la fostul domiciliu fiscal.
(4) Inregistrarea in registrul contribuabililor de la noul organ fiscal, precum si scoaterea din registrul contribuabililor de la vechiul organ fiscal se opereaza cu data comunicarii deciziei.
8. Noul organ fiscal competent emite certificatul de inregistrare in scopuri de TVA avand inscris noul domiciliu fiscal.

III. Inregistrarea/Modificarea domiciliului fiscal in cazul situatiei de la pct. 1 lit. c)

9. Organul fiscal competent pentru aplicarea procedurii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal in cazul contribuabililor prevazuti la pct. 1 lit. c) este organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit dispozitiilor art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.
10. Contribuabilii care solicita inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal conform pct. 1 lit. c) depun la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit dispozitiilor art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala, formularul 070 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere“, avand completata sectiunea A „Date privind inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal“, insotit de documente doveditoare ale informatiilor inscrise in acesta. Copiile de pe documente se certifica pe fiecare pagina de contribuabil/platitor pentru conformitate cu originalul.
11. Solicitarea de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, dupa caz, se solutioneaza prin emiterea Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, in termen de 15 zile lucratoare de la data depunerii formularului 070.
12.
(1) Decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se intocmeste in 2 exemplare, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 5a) la ordin, se vizeaza de conducatorul compartimentului cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor si se aproba de conducatorul organului fiscal.
(2) Exemplarul Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal care se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate), precum si al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si prin prezenta procedura.
(3) Un exemplar al deciziei se comunica contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala.
13. Inregistrarea in registrul contribuabililor a noului domiciliu fiscal se opereaza cu data comunicarii deciziei.
14. Organul fiscal competent emite certificatul de inregistrare in scopuri de TVA avand inscris noul domiciliu fiscal.

IV. Dispozitii finale

15. Dosarul solicitarii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului si cuprinde:
a) formularul 010 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica“ pentru contribuabilii care se afla in una din situatiile de la pct. 1 lit. a) sau b) sau formularul 070 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere“ pentru contribuabilii care solicita inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal conform pct. 1 lit. c), dupa caz;
b) documentatia depusa de contribuabil;
c) decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal;
d) orice alte documente emise sau primite in cadrul derularii procedurii.
16. Daca pe parcursul derularii procedurii contribuabilul se radiaza, compartimentul de specialitate sisteaza procedura in derulare. in acest sens se intocmeste un referat motivat, care se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.

PROCEDURA de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal in cazul contribuabililor care sunt supusi inregistrarii la organele fiscale

I. Dispozitii generale
1. Prezenta procedura se aplica contribuabililor care, potrivit legii, au obligatia inregistrarii la organul fiscal si care au obligatia inregistrarii/modificarii domiciliului fiscal, potrivit legii.
2. in sensul prezentei proceduri contribuabilii sunt:
a) persoanele juridice, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica;
b) persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania;
c) institutiile publice;
d) persoanele fizice care desfasoara activitati economice sau exercita profesii libere, reglementate de legi speciale.

II. Inregistrarea/Modificarea domiciliului fiscal pentru contribuabilii de la pct. 2 lit. a)-c)

3. Competenta de administrare a contribuabililor prevazuti la pct. 2 lit. a)-c) revine, pana la finalizarea procedurii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, organului fiscal de la ultimul domiciliu fiscal.
4.
(1) Pentru inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, contribuabilii prevazuti la pct. 2 lit. a)-c) depun la organul fiscal in a carui raza teritoriala urmeaza a se stabili domiciliul fiscal formularul 010 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica“, formularul 016 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/ Declaratie de radiere pentru persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania“ sau formularul 040 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru institutiile publice“, dupa caz, avand completata sectiunea A „Date privind inregistrarea/ modificarea domiciliului fiscal“, insotit de documente doveditoare ale informatiilor inscrise in acestea. Copiile de pe documente se certifica pe fiecare pagina de contribuabil/platitor pentru conformitate cu originalul.
(2) Solicitarea de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se solutioneaza in termen de 15 zile lucratoare de la data depunerii formularului 010, 016 sau 040, dupa caz, prin emiterea deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, care se comunica contribuabilului/platitorului.
5.
(1) Formularul 010, 016 sau 040, dupa caz, se transmite, in maximum 3 zile lucratoare de la inregistrare, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, de catre organul fiscal prevazut la pct. 4 alin. (1) catre organul fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilul are ultimul domiciliu fiscal, in vederea intocmirii formalitatilor de transfer al dosarului fiscal.
(2) Dosarul fiscal se transmite in termen de cel mult 10 zile de la primirea formularului 010, 016 sau 040, dupa caz, si va fi insotit de un exemplar al certificatului de atestare fiscala, precum si de fisa de evidenta pe platitor.
(3) Un exemplar al certificatului de atestare fiscala se comunica si contribuabilului de catre organul fiscal emitent.
6. La primirea dosarului fiscal, organul fiscal in a carui raza teritoriala urmeaza sa se stabileasca domiciliul fiscal emite, in termen de maximum doua zile lucratoare, Decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 5a) la ordin.
7.
(1) Decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se intocmeste in 3 exemplare, se vizeaza de conducatorul compartimentului cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor si se aproba de conducatorul organului fiscal.
(2) Exemplarul Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal care se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate), precum si al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si prin prezenta procedura.
(3) Un exemplar al deciziei se comunica contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala.
8.
(1) De la data comunicarii deciziei, competenta pentru administrarea contribuabilului revine organului fiscal de la noul domiciliu fiscal.
(2) Un exemplar al Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se transmite, insotit de o copie a documentului care atesta data comunicarii deciziei, organului fiscal de la fostul domiciliu fiscal.
(3) Inregistrarea in registrul contribuabililor de la noul organ fiscal, precum si scoaterea din registrul contribuabililor de la vechiul organ fiscal se opereaza cu data comunicarii deciziei.
9. La data inregistrarii in registrul contribuabililor, noul organ fiscal emite certificatul de inregistrare fiscala/certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, avand inscris noul domiciliu fiscal.
10. Dupa primirea Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, contribuabilul se prezinta la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla noul domiciliu fiscal, preda, in vederea anularii, vechiul certificat de inregistrare fiscala/certificat de inregistrare in scopuri de TVA si il ridica pe cel nou.

III. Inregistrarea/Modificarea domiciliului fiscal pentru contribuabilii de la pct. 2 lit. d)

11. Organul fiscal competent pentru aplicarea procedurii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal in cazul contribuabililor prevazuti la pct. 2 lit. d) este organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit dispozitiilor art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.
12. Pentru inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, contribuabilii prevazuti la pct. 2 lit. d) depun la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit dispozitiilor art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala, formularul 070 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere“, avand completata sectiunea A „Date privind inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal“, insotit de documente doveditoare ale informatiilor inscrise in acesta. Copiile de pe documente se certifica pe fiecare pagina de contribuabil/platitor pentru conformitate cu originalul.
13. Solicitarea de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, dupa caz, se solutioneaza prin emiterea Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, in termen de 15 zile lucratoare de la data depunerii formularului 070.
14.
(1) Decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se intocmeste in 2 exemplare, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 5a) la ordin, se vizeaza de conducatorul compartimentului cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor si se aproba de conducatorul organului fiscal.
(2) Prevederile pct. 7 alin. (2) si (3) din prezenta procedura se aplica in mod corespunzator.
15. inregistrarea in registrul contribuabililor a noului domiciliu fiscal se opereaza cu data comunicarii deciziei.
16. La data inregistrarii in registrul contribuabililor a noului domiciliu fiscal, organul fiscal competent emite si certificatul de inregistrare fiscala/certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, avand inscris noul domiciliu fiscal.
17. Dupa primirea Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, contribuabilul se prezinta la organul fiscal competent, preda, in vederea anularii, vechiul certificat de inregistrare fiscala/certificat de inregistrare in scopuri de TVA si il ridica pe cel nou.

IV. Dispozitii finale

18. Dosarul solicitarii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului si cuprinde:
a) formularul 010 „Declaratie de inregistrare fiscala/ Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica“ pentru contribuabilii prevazuti la pct. 2 lit. a), formularul 016 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania“ pentru contribuabilii prevazuti la pct. 2 lit. b), formularul 040 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru institutiile publice“ pentru contribuabilii prevazuti la pct. 2 lit. c) sau formularul 070 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere“ pentru contribuabilii prevazuti la pct. 2 lit. d), dupa caz;
b) documentatia depusa de contribuabil;
c) Decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal;
d) certificatul de inregistrare fiscala anulat;
e) copia certificatului de inregistrare fiscala eliberat;
f) orice alte documente emise sau primite in cadrul derularii procedurii.
19. Daca pe parcursul derularii procedurii contribuabilul se radiaza, compartimentul de specialitate sisteaza procedura in derulare. in acest sens se intocmeste un referat motivat, care se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016